v
door v v casteren Feb 27, 2012 om 18:37
Geldzaken & recht

Gemeente belasting

Beste medewerkers,

Ik zit ongeveer 16 euro per maand boven het minimum loon.
Heb een zoon van 16 jaar ,ben alleenstaand.
Nu moet ik gemeente belasting gaan betalen.

Hoe kan het dan dat 2 gezinnen het niet hoeven te betalen ?

Ze wonen in mn straat, en zitten in de w.w. maar verdienen in w.w. meer dan ik ?

groetjes Veronica

1041 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2012 om 18:43
11708 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals u zelf al schrijft zit u € 16,00 per maand boven de kwijtscheldigsnorm. En daar doe je niets aan. Er zijn nu eenmaal normen gesteld aan het inkomen. Als u € 1,00 boven de norm zat is het dus ook een afwijzing. Iemand anders met een ander inkomen zal het misschien net onder de norm zitten, u weet toch niet hoeveel inkomen ze hebben. Maar u kunt in beroep gaan tegen de uitspraak, de manier staat in uw afwijzings brief.

diertjes
door diertjes - Feb 27, 2012 om 18:44
299 Antwoorden / 3 Vragen

Bij kwijtschelding van belasting wordt je maandelijks besteedbaar inkomen berekend. Daar zijn rekenregels voor. Ligt dat beneden een bepaald bedrag, dan krijg je kwijtschelding. Voor gezinnen ligt ddat bedrag hoger dan voor alleenstaanden of eenoudergezinnen. U zit kennelijk boven de grens die voor eenoudergezinnen geldt.

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2012 om 18:45
11708 Antwoorden / 51 Vragen

Correctie: Zoals u zelf al schrijft zit u € 16,00 per maand boven de kwijtscheldigsnorm". Moet zijn: "boven de norm".

En wat de ww betreft, als iemand voordat hij/zij in de ww tercht kwam een hoog inkomen heeft, heeft hij/zij derhalve ook een redelijk ww inkomen.

diertjes
door diertjes - Feb 27, 2012 om 18:48
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 27 feb 2012, 18:43]Zoals u zelf al schrijft zit u € 16,00 per maand boven de kwijtscheldigsnorm. En daar doe je niets aan. Er zijn nu eenmaal normen gesteld aan het inkomen. Als u € 1,00 boven de norm zat is het dus ook een afwijzing. Iemand anders met een ander inkomen zal het misschien net onder de norm zitten, u weet toch niet hoeveel inkomen ze hebben. Maar u kunt in beroep gaan tegen de uitspraak, de manier staat in uw afwijzings brief.

Als je per maand € 1 boven de grens zit, heb je recht op gedeeltelijke kwijtschelding. € 1 per maand betalingscapaciteit is € 12 per jaar. Die € 12 zul je moeten betalen, alles wat boven dat bedrag ligt behoort te worden kwijtgescholden.

bu
door butterfly70_1 - Feb 27, 2012 om 19:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag tot 120% boven het minimumloon (bijstandsnorm) zitten. En geen cent meer. Dus het is waarschijnlijk toch het proberen waard als u niet hier boven zit.
En wat priewjet2 schrijft klopt. Dus het kan zijn dat u toch nog iets kwijtgescholden krijgt.
Succes.

Cookies
door Cookies - Feb 27, 2012 om 19:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=butterfly70 schreef op maandag 27 feb 2012, 19:26]Je mag tot 120% boven het minimumloon (bijstandsnorm) zitten.

Nee, dit bedraagt 100%, niet 120%.

Elk type huishouden heeft trouwens een eigen normbedrag; het normbedrag van een gezin ligt hoger dan die van een alleenstaande ouder.

v
door v v casteren - Feb 27, 2012 om 19:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

dus iedereen die werk wordt gestraft

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 27, 2012 om 20:08
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=v v casteren schreef op maandag 27 feb 2012, 19:55]dus iedereen die werk wordt gestraft

Man, je weet niet waar je het over hebt. Kan zo walgen van zulk soort reacties he.... BAH. Ga lekker in de bijstand zitten, kijken of het je dan nog zo bevalt!

moeder56
door moeder56 - Feb 27, 2012 om 23:59
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 27 feb 2012, 20:08][quote=v v casteren schreef op maandag 27 feb 2012, 19:55]dus iedereen die werk wordt gestraft

Man, je weet niet waar je het over hebt. Kan zo walgen van zulk soort reacties he.... BAH. Ga lekker in de bijstand zitten, kijken of het je dan nog zo bevalt!

Ik begrijp deze opmerking wel, de verhouding tussen werken voor een salaris net boven alle grenzen en een uitkering met alle toeslagen en kwijtscheldingen ontloopt elkaar niet veel.

do
door doradora - Feb 28, 2012 om 13:12
58 Antwoorden / 1 Vragen

is uw vermogen ( saldo op betaal en spaarrekening) te hoog dat krijgt u geen kwijtschelding, ook niet gedeeltelijk.

of u voor kwijtschelding in aanmerking komt heeft met meer te maken dan alleen uw netto-inkomen. ook de betaalde huur en ziektekostenverzekering
80% van het netto meerinkomen (per kalenderjaar) is opeisbaar voor de belastingen.

laat u helpen door een instantie, bv. sociale raadslieden of formulierenbrigade.
elke gemeente heeft wel zoiets.
zij kunnen bereken of u in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) kwijtschelding.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2012 om 13:34
11708 Antwoorden / 51 Vragen

doradora,

ook "vermogen" zoals een dure auto enz. wordt meegeteld.

do
door doradora - Feb 28, 2012 om 15:21
58 Antwoorden / 1 Vragen

er zijn wel meer dingen waar naar gekeken wordt, daarom ook mijn voorstel om hulp te zoeken bij het invullen.

ook bij aanschaf van een auto, (die niet nodig is omdat u of een van de gezinsleden gehandicapt is) in het jaar voorafgaand aan het belastingjaar krijgt men geen kwijtschelding.
ook als men teveel aflost op een schuld, ( bv. lening, creditcard, wehkamp) krijgt men ook geen kwijtschelding.

getty
door getty - Feb 28, 2012 om 17:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon officieel aanvragen, dan krijgt u een toewijzing of afwijzing met argumenten.
T.a.v andere mensen : mogelijk hebben ze een hele hoog huur of zorgpremie en valt de berekening voor hun wel postief uit. Zeer waarschijnlijk heeft u vast niet precies hetzelfde inkomen en uitgavenpatroom, dus vergelijken heeft geen zin.
Aanvragen en zonodig in bezwaar gaan bij een afwijzing als u het er niet mee eens bent.

ru
door ruitenheer - Feb 28, 2012 om 19:01
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=doradora schreef op dinsdag 28 feb 2012, 15:21]
er zijn wel meer dingen waar naar gekeken wordt, daarom ook mijn voorstel om hulp te zoeken bij het invullen.
Er zijn gemeenten waar vrijwilligers helpen met het invullen van de formulieren. TS kan contact opnemen met zijn gemeente en vragen of zij die dienst ook bieden.