kr
door kreeftje Jan 13, 2010 om 13:56
Geldzaken & recht

Gemeentelijke Basis Administratie (GBA)

Beste experts,
Al jaren gebruik ik nog steeds de naam van mijn ex-echtgenoot zonder een enkel probleem.
Nu kreeg ik onlangs mijn ziektekostenverzekerings-polis en die stond ineens op mijn meisjesnaam (na 39 jaar). Bij navraag kreeg ik als antwoord dat hun NAW gegevens sinds vorig jaar gekoppeld waren aan de gegevens uit de GBA en daar sta ik - als gescheiden vrouw - alleen met mijn meisjesnaam vermeld.
Nu mijn vraag:
Kan ik bij de Gemeente ("eisen") verlangen weer mijn oude aanschrijftitel door te geven?
Op mijn pasje staat dit ook al jaren zo vermeld en zo ben ik ook overal bekend.
Ben benieuwd naar reacties!

13475 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 13, 2010 om 14:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U kunt bij de gemeente vragen om de naam van uw ex weer toe te voegen aan uw naam. U blijft wel uw meisjesnaam houden (zoals aldoor al het geval is). Alleen op bijv. uw paspoort wordt er dan toegevoegd :
g/v .......naam ex ......

Vladja

peer007
door peer007 - Jan 13, 2010 om 14:27
52 Antwoorden / 10 Vragen

Beste,

Wat wilt u nou,u bent gescheiden wees blij dat u , uw eigen naam weer kunt gebruiken, u had na de scheiding gelijk alles moeten regelen,maar geen
nood, het kan nog steeds, even wat inspanning kan geen kwaad.

groet

stacey
door stacey - Jan 13, 2010 om 14:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je ex man kan ook een stokje steken tegen het gebruik van zijn naam door jou, maar neem aan dat je daarvan dan wel (officieel) iets had vernomen.

-------Gebruik wettelijke achternaam
Achternaam ex-partner
Ook na echtscheiding of na het einde van geregistreerd partnerschap mag je, evenals na overlijden van je partner, diens achternaam blijven gebruiken. Tenminste zolang je niet opnieuw getrouwd bent op een geregistreerd partnerschap aangaat.
Wanneer de kinderen de achternaam van de ex-partner dragen kun je er dus voor kiezen om zijn achternaam te blijven dragen.
Desgewenst kan je ex-partner desgewenst aan de rechtbank vragen om je deze bevoegdheid te ontnemen. --------
Naamswijziging

kr
door kreeftje - Jan 15, 2010 om 22:30
86 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry dat ik nu pas reageer op jullie antwoorden; ik had namelijk aangegeven dat ik op de hoogte zou worden gesteld als er een reactie op mijn vraag was gekomen maar dat is niet één keer gebeurd.

Inmiddels heb ik de toezegging van de Gemeente al in huis!
Ik heb dit inderdaad on line kunnen aanvragen via mijn DGD;
Inderdaad, zoals Vladja en Stacey schrijven is het gebeurd. Ik ben al 19 jaar gescheiden en al die tijd was er niets aan de hand bij het voeren van beide namen en nu ineens stond dus de polis op mijn meisjesnaam.
Het antwoord van Peer007 slaat nergens op.

Mijn probleem is dus opgelost; Vladja en Stacey: bedankt!

edwardus
door edwardus - Jan 15, 2010 om 23:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien zal ik ook even een kijkje onder de motorkap bieden.
Verzekeraars kunnen gegevens opvragen uit het GBA. Daartoe bestaan verschillende ingangen. Als deze verzekeraar de gegevens via het LRD (Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling, briljante naam niet?) ontvangt, dan krijgen ze alleen de geboortenaam (je meisjesnaam) te zien, het LRD beschikt niet over het gegeven naamgebruik.
Als de verzekeraar aangesloten is op het GBA-V, dan kunnen ze wel het naamgebruik ("mansnaam", "eigennaam", "mansnaam-eigennnaam", "eigennaam-mansnaam") opvragen, de vraag is alleen wel of hun systemen daar op ingericht zijn.

corry1961
door corry1961 - Jan 16, 2010 om 03:41
16 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op woensdag 13 jan 2010, 14:29]Je ex man kan ook een stokje steken tegen het gebruik van zijn naam door jou, maar neem aan dat je daarvan dan wel (officieel) iets had vernomen.

-------Gebruik wettelijke achternaam
Achternaam ex-partner
Ook na echtscheiding of na het einde van geregistreerd partnerschap mag je, evenals na overlijden van je partner, diens achternaam blijven gebruiken. Tenminste zolang je niet opnieuw getrouwd bent op een geregistreerd partnerschap aangaat.
Wanneer de kinderen de achternaam van de ex-partner dragen kun je er dus voor kiezen om zijn achternaam te blijven dragen.
Desgewenst kan je ex-partner desgewenst aan de rechtbank vragen om je deze bevoegdheid te ontnemen. --------
Naamswijziging

na mijn scheiding werd mij via een brief van de gemeentelijke burgerlijke stand gevraagt welke naam ik na mijn scheiding wilde gaan dragen..
ik kon toen kiezen uit 3 optie's:

1:alleen mijn meisjesnaam of
2:naam ex-echtgenoot + mn meisjesnaam of
3:meisjesnaam + naar ex-echtgenoot.

kroonmeester
door kroonmeester - Jan 16, 2010 om 04:36
457 Antwoorden / 45 Vragen

[quote=peer007 schreef op woensdag 13 jan 2010, 14:27]Beste,

Wat wilt u nou,u bent gescheiden wees blij dat u , uw eigen naam weer kunt gebruiken, u had na de scheiding gelijk alles moeten regelen,maar geen
nood, het kan nog steeds, even wat inspanning kan geen kwaad.

groet

Een 'toffe' Peer met een 'niet toffe' antwoord.