sa
door sannek Feb 13, 2005 om 02:42
Geldzaken & recht

Gemeentelijke belastingen

Ik ben student van 21 jaar die af en toe via het uitzendburo werkt. Om kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen aan te kunnen vragen willen ze van alles weten. Ook bankafschriften waar je niks onleesbaar op mag maken. Daar hebben ze bij mij dus een bedrag van 100 euro per maand gezien wat ik van mijn ouders als bijdrage op een spaarrekening krijg "voor het geval dat". Nu willen ze een kopie hebben van een ouderlijke bijdrage en weten waar ik dit voor gebruik. Ik vind dit onzin omdat ze op mijn rekeningafschriften kunnen zien dat ik op mijn gewone rekening 300 euro rood sta en op mijn spaarrekening 600 euro heb staan en dus geen 371 euro aan belastingen kan betalen. Naar mijn mening heeft de gemeente niks te maken wat mijn ouders aan mij geven en wat ik daar mee doe. Is dit zo???

526 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2005 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is niet zo. Van iemand die kwijtschelding van belastingen wil
hebben, moet de maandelijkse betalingscapaciteit worden berekend.
Samengevat komt dat hier op neer. Er wordt gekeken naar de netto
inkomsten en de uitgaven voor huur en ziektekosten. Andere uitgaven
spelen geen rol. Het verschil tussen die inkomsten en uitgaven is het
netto besteedbaar inkomen. Is dit bedrag niet hoger dan de voor de
betrokkene geldende bijstandsnorm dan wordt, al dan niet gedeeltelijk,
kwijtschelding verleend. Er zitten nog allerlei randvoorwaarden aan,
maar die laat ik gemakshalve even buiten beschouwing.

Dat je de ouderbijdrage wellicht voor een nog onzeker doel ("voor het
geval dat") ontvangt, doet niet ter zake. Het zijn inkomsten die je
mogelijk kunt aanwenden om je schuld aan de gemeenschap, want dat zijn
belastingen, te voldoen. En elke euro die jij niet betaalt, wordt wel
afgewenteld op anderen. Kwijtschelding wordt alleen verleend wanneer je
de aanslag niet of met buitengewoon bezwaar kunt betalen.

Dat je 300 euro rood staat op je gewone rekening en 600 euro op je
spaarrekning hebt staan, is op zich geen reden om voor kwijtschelding
in aanmerking te komen. Het gaat om de maandelijkse inkomsten en
uitgaven.

Even volstrekt hypothetisch: als iemand 3000 euro per maand aan
inkomsten heeft en 300 euro kwijt is aan huur en ziektekosten, dan
heeft hij 2700 euro te besteden. Jaagt hij dat bedrag er maandelijks
doorheen aan uitgaan en andere aangename zaken, dan zou het toch niet
redelijk dat hij kwijtschelding krijgt, ondanks het feit dat hij
chronisch rood staat.

De overheid is in feite een schuldeiser net als alle andere. Alleen heb
je bij de overheid de mogelijkheid om je schuld kwijtgescholden te
krijgen. Dat zal bij je huisbaas of het energiebedrijf een stuk
moeilijker gaan. Het is daarom niet onredelijk dat de gemeente je het
hemd van het lijf vraagt bij een kwijtscheldingsverzoek. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Feb 13, 2005 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sannek,

Als je kwijtschelding vraagt van (gemeentelijke) belastingen dan dien je verantwoording af te leggen voor alle inkomsten en uitgaven. Dat is niet meer dan redelijk en billijk. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2005 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De regeltjes omtrend kwijtschelding vind u hier: http://www.bladel.nl/show?id=167850&textonly=248615