sandy36
door sandy36 Feb 20, 2006 om 18:41
Geldzaken & recht

Gerechtsdeurwaarder

Vrijdag kregen we een stuk overhandigd van een gerechtsdeurwaarder. Het betreft een bedrag van 90 euro. We snappen niet waar het nu om gaat. Vorig jaar heeft de ex van mijn via de rechter om alimentatie gevraagd voor hun zoon van 13. Mijn man is daar verder niet in verweer tegen gegaan en mijn man en zijn ex hebben een bedrag van 132 euro afgepsroken. Dit is dus door de rechter ook bepaald. Mijn man maakt elke maand op dew 17e dit bedrag over naar zijn ex. Nu ontvangen we dus een brief va de deurwaarder met een bedrag van 90 euro + de beschikking van de rechter m.b.t. de alimentatie. Er staat onderaan de brief: Angezien rekwirante de in rekening te brengen omzetbelasting niet kan verrekenen in de zin van de Wet op de omzetbelasting van 1968 is voornoemd bedrag aan explootkosten verhoogd met een toeslag gelijk aan het aan rekwarante in rekening te brengen percentage aan omzetbelasting.

We hebben geen idee wat het mens nu wil. Er staat niet bij aan wie we dit bedrag moeten betalen en wanneer. Wat gebeurd er als we maar betalen om van het gezeur af te zijn? Bekennen we dan "schuld" en draaien we dan ook op voor de deurwaarderskosten? En hoe hoog zijn die dan ongeveer? Kortom: weet iemand wat we moeten doen?

869 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

u stelt dat u /uw man iedere maand betaalt. Er is daarmee geen enkele rechtsgrond voor een deurwaarder om met een brief te komen. U voldoet aan de beschikking van de rechter.

Betaalt u rechtstreeks  -- het kan zijn dat een opmerking is gemaakt door de x bij de Raad van de Kinderbescherming en men het daar noodzakelijk vond om aktie te doen ondernemen.

Mijn advies: per zo spoedig mogelijk contact opnemen met de Raad van de Kinderbescherming en daar de vraagstelling voorleggen of wel voorleggen dat u met een exploit wordt geconfronteerd terwijl u wel betaalt. Betaalbewijzen meenemen!

Vervolgens is het dan het beste om te regelen dat de betaling in het vervolg via de Raad loopt, u bent daarmee van onmogelijke problemen af.

Overigens in het exploit zou toch echt moeten staan aan wie u zou moeten betalen. (jarengeleden is dit mij ook overkomen, mijn toenmalige ex had bij de Raad van de Moederbescherming een opmerking gemaakt dat de betaling een dag te laat was gekomen. In het vervolg heb ik via de Raad betaald.

succes

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf enige ervaring met een gerechtsdeurwaarder ( per abuis )

en het lijkt mij dat er simpelweg bij deze deurwaarder ge-informeerd kan worden over het hoe en wat .

Dat is bij mij in ieder geval wel gebeurd op een snelle en schappelijke manier zonder poespas of andere problemen .

In ieder geval succes.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

informeren bij de deurwaarder op zich levert niets op. Die handelt in opdracht. Mede omdat er een gerechtelijke bslissing bij is. Het is niet alleen een deurwaarders exploit.l

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, nee de raad van kinderbescherming heeft hier verder niets mee te maken. Het is me helaas nog steeds niet duidelijk wat we hier nu tegen moeten doen. Heeft iemand anders misschien nog een advies welke stappen we nu het beste kunnen ondernemen?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand anders nog ervaring?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelet op de hoogte van het bedrag heb ik het vermoeden dat het gaat om de eigen bijdrage voor de gerechtelijke procedure die uw ex heeft aangespannen ter verkrijging van de uitspraak van de rechter voor de hoogte van de alimentatie. De zinssnede omtrent de BTW kan ik in dat opzicht niet geheel plaatsen, maar particulieren kunnen dit fiscaal niet verrekenen en dat is wat de gerechtsdeurwaarder met de zin bedoelt.

Overigens zal ook deze deurwaarder inzage moeten verstrekken over de aard en inhoud van de vordering en daarvan het bewijs (nota of beschikking) dienen te overleggen ter onderbouwing van de claim.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, dus ex eist alimentatie. Wij hebben voldoen aan de gerechtelijke uitspraak dan is dit toch haar pakje aan? Waarom zouden wij voor haar kosten op moeten draaien? Dit bedrag staat nergens vermeld ook niet in de uitspraak. Wij hebben de kosten voor onze advocaat betaald dat moet voldoende zijn lijkt mij.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voldoen moet natuurlijk voldaan zijn. Weet u misschien dat als wij zouden betalen ook moeten opdraaien voor de incassokosten? Die zullen ook niet mals zijn ben ik bang...

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat op de bijgevoegde beschikking niets naders vermeld omtrent de proceskosten (meestal ieder voor eigen deel - ook kan de rechter bepalen dat de in het ongelijk gestelde partij die kosten moet voldoen. In elk geval moet de rechter daarover ook een uitspraak doen.

Als telefonisch geen nadere informatie wordt verstrekt dan kunt u ook in een brief vragen om nadere toelichting omtrent de vordering, zodat in elk geval duidelijkheid wordt verschaft. Als er verder over de bijkomende kosten niets vermeld is dan zal dit bedrag de enige vordering zijn.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat op de bijgevoegde beschikking niets naders vermeld omtrent de proceskosten (meestal ieder voor eigen deel - ook kan de rechter bepalen dat de in het ongelijk gestelde partij die kosten moet voldoen. In elk geval moet de rechter daarover ook een uitspraak doen.

Als telefonisch geen nadere informatie wordt verstrekt dan kunt u ook in een brief vragen om nadere toelichting omtrent de vordering, zodat in elk geval duidelijkheid wordt verschaft. Als er verder over de bijkomende kosten niets vermeld is dan zal dit bedrag de enige vordering zijn.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee er staat helemaal niets op m.b.t. proceskosten. Ook niet in de beschikking. Sterker nog, we hebben een brief vn de advocaat van ex waarin duidelijk staat" Ik zal de rechtbank verzoeken om deze afspraak vast te leggen in een beschikking. U hoeft dan geen verweer te voeren noch kosten te maken. Deze rekening is dus nergens op gebaseerd.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang is het geleden dat uw man dit met zijn ex heeft afgesproken en ook de rechter het bedrag heeft bepaald ?

In het kader van de procedure kan de deurwaarder als postbode fungeren om de beschikking van de rechtbank aan uw man te bezorgen om alles volgens de regels der wet te laten verlopen.(een dure postbode dus).

In dat geval wordt het bedrag van 90 euro door de advocaat aan uw man en/of de ex van uw man in rekening gebracht op zijn/haar nota.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

De uitspraak van de rechter was in juni 2005. En mijn man betaald met terugwerkende kracht vanaf januari 2005. De beschikking hebben we al lang in huis. De advocaat van ex heeft een kopie beschikking naar onze advocaat gestuurd, een kopie rechtstreeks aan ons en we hebben de beschikking via de rechtbank ontvangen dus de advocaat wist echt wel dat we de beschikking al lang en breed in huis hadden.

Ik heb vandaag contact gehad met de secretaresse van de advocaat. Zij zegt dat we de rekening niet hoeven te betalen omdat die voor rekening van hun kantoor is. We hebben een brief gestuurd met het verzoek om duidelijk uit te leggen wat de reden is dat we deze (overbodige) stukken via een deurwaarder hebben gekregen. Komt de advocaat niet met een goede (lees:wettelijke uitleg) dan dien we een klacht in bij de orde van advocaten. Als we nu een een deurwaarder op de stoep hadden gehad omdat we de alimentatie niet wilde betalen, oke dan kun je zoiets verwachten. Maar niet voor zoiets toch?

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

En inderdaad, dat hebben we ook in die brief gevraagd. Waarom niet aangetekend. Een deurwaarder kost vele malen meer.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag eens naar hoelang de bewijsstukken bewaard dienen te worden. om toekomstige schrikmomenten te voorkomen.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2006 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Problemen met ex zijn 16 jaar geleden begonnen. ik bewaar alles de rest van m'n leven. Dat heb ik inmiddels wel geleerd. Maar de advocaat mag echt met een goede uitleg komen. Ik vind een deurwaarder om niks op iemand af sturen echt schandalig.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2006 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

als ik het nu begrijp was de brief/deurwaardersexploit afkomstig van een advocaat en wel de advocaat van de ex.

Flink "mosterd na de maaltijd" dus, en kennelijk de kosten niet voor uw rekening maar voor rekening van die advocaat.

Heeft u inmiddels een bevestiging van de deurwaarder dat een en ander abuis is en de kosten voor rekening van de advocaat zijn?

Een klacht bij de orde van advocaten in het arrondissement waaronder uw woonplaats resorteert lijkt een goede zaak indien u de bevestigingen niet op schrift krijgt.

Ik ben wel benieuwd of die er iets mee doet. Misschien is het een idee om in plaats van een directe klacht, bij uitblijven van bevestiging via de orde opheldering te vragen.

Groet, Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 09:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ik heb nog geen bevestiging ontvangen. Ik heb wel contact opgenomen met de deurwaarder maar die heeft gezegd dat ik toch echt contact op moet nemen met de advocaat omdat hij alleen uitvoerend is. Ik heb inderdaad de orde van advocaten gebeld maar ik ga e.e.a. toch nog maar even schriftelijk indienen.