rvd4always
door rvd4always Dec 22, 2012 om 17:11
Geldzaken & recht

Geskimd buiten EU vs vergoeding

Een collega van mij vertelde mij dat zijn ABN Amro betaalpas tijdens zijn vakantie in Zuid-Afrika was geskimd en dat er duizenden euro's illegaal van zijn bankrekening waren afgehaald.
Er was ondermeer illegaal geld opgenomen in Engeland en Algerije. Het geld dat was gepind in Engeland werd wel vergoed omdat het een EU land is, was de uitleg van de bank...maar het geld dat in Algerije werd opgenomen, werd niet vergoed omdat het geen EU land is. Gevolg, duizenden euro's schade. Ik vind dit een vreemd verhaal. Ik ga er vanuit dat als ik ergens waar dan ook in de wereld geskimd word, ik schadeloos word gesteld door mijn bank.

Mijn vraag: Is het zo dat bankpassen die zijn geskimd in een niet EU land, en vervolgens door deze handeling financieel schade ontstaat, de desbetreffende bank het schadebedrag dat opgenomen word in een niet EU land... niet aan de gedupeerde hoeft te betalen?

391 2 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2012 om 17:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Als dat werkelijk zo is dan mag de bank daar geen verschil in maken.Als hij de pas kan tonen en kan bewijzen waar hij was op dat moment lijkt het mijn redelijk om de rest ook te vergoeden.

abnamro
door abnamro - Dec 24, 2012 om 16:45
142 Antwoorden / 0 Vragen
0

Goedemiddag,

Samen met onze klanten proberen wij fraude of skimming zo veel mogelijk te voorkomen. Dit doen wij o.a. door onze klanten zo goed mogelijk te informeren, tips te geven, onze geldautomaten en passen te beveiligen.

Om skimming nog verder te voorkomen introduceert ABN AMRO het betaalprofiel. Dit is een nieuwe service waarmee de klant steeds meer bankzaken zelf kan instellen.

Vanaf 20 januari 2013 kunnen onze klanten aangeven of de betaalpas alleen binnen Europa (Europaprofiel) of wereldwijd (Wereldprofiel) te gebruiken is. Als het betaalprofiel op de pas is ingesteld op Europa, dan kan er met de pas dus geen geld opgenomen of betaald worden buiten Europa.

Meer informatie hierover is te vinden op onze site: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalprofiel/index.html

Als er toch skimming plaats vindt, is dit erg vervelend. Naast dat de klant hiervan schrikt, zit deze vaak even zonder pas. Wij proberen onze klanten zoveel en zo snel mogelijk schadeloos te stellen. Vergoeding is niet afhankelijk van in welk land er geld is opgenomen. Er moet wel daadwerkelijk skimming hebben plaatsgevonden.

Wanneer de reden voor het niet vergoeden voor uw collega niet duidelijk is of hij hier aanvullende informatie over wilt, dan kan dat natuurlijk via:

- telefonisch 0900 – 0024 (EUR 0,10 per minuut)
- een ABN AMRO kantoor
Nb. Vindt de dichtstbijzijnde locatie en openingstijden op www.abnamro.nl/kantoren
- Twitter (@ABNAMRO) of Facebook, LinkedIn, Hyves of Google+
- E-mail via het contactformulier: www.abnamro.nl/contact

Via telefoon, e-mail en social media zijn wij 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.
Mw. S. Kropman-Hartog

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - Oct 5, 2024 om 22:45
Elektronica & tv

Filmbox bij kpn

Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald Lees meer

MartinnitraM
MartinnitraM - Oct 2, 2024 om 15:17
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?

Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer

da
daan.s - Mar 15, 2024 om 12:21
Elektronica & tv

Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?

Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer