rvd4always
door rvd4always Dec 22, 2012 om 17:11
Geldzaken & recht

Geskimd buiten EU vs vergoeding

Een collega van mij vertelde mij dat zijn ABN Amro betaalpas tijdens zijn vakantie in Zuid-Afrika was geskimd en dat er duizenden euro's illegaal van zijn bankrekening waren afgehaald.
Er was ondermeer illegaal geld opgenomen in Engeland en Algerije. Het geld dat was gepind in Engeland werd wel vergoed omdat het een EU land is, was de uitleg van de bank...maar het geld dat in Algerije werd opgenomen, werd niet vergoed omdat het geen EU land is. Gevolg, duizenden euro's schade. Ik vind dit een vreemd verhaal. Ik ga er vanuit dat als ik ergens waar dan ook in de wereld geskimd word, ik schadeloos word gesteld door mijn bank.

Mijn vraag: Is het zo dat bankpassen die zijn geskimd in een niet EU land, en vervolgens door deze handeling financieel schade ontstaat, de desbetreffende bank het schadebedrag dat opgenomen word in een niet EU land... niet aan de gedupeerde hoeft te betalen?

391 2 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2012 om 17:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als dat werkelijk zo is dan mag de bank daar geen verschil in maken.Als hij de pas kan tonen en kan bewijzen waar hij was op dat moment lijkt het mijn redelijk om de rest ook te vergoeden.

abnamro
door abnamro - Dec 24, 2012 om 16:45
142 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Samen met onze klanten proberen wij fraude of skimming zo veel mogelijk te voorkomen. Dit doen wij o.a. door onze klanten zo goed mogelijk te informeren, tips te geven, onze geldautomaten en passen te beveiligen.

Om skimming nog verder te voorkomen introduceert ABN AMRO het betaalprofiel. Dit is een nieuwe service waarmee de klant steeds meer bankzaken zelf kan instellen.

Vanaf 20 januari 2013 kunnen onze klanten aangeven of de betaalpas alleen binnen Europa (Europaprofiel) of wereldwijd (Wereldprofiel) te gebruiken is. Als het betaalprofiel op de pas is ingesteld op Europa, dan kan er met de pas dus geen geld opgenomen of betaald worden buiten Europa.

Meer informatie hierover is te vinden op onze site: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalprofiel/index.html

Als er toch skimming plaats vindt, is dit erg vervelend. Naast dat de klant hiervan schrikt, zit deze vaak even zonder pas. Wij proberen onze klanten zoveel en zo snel mogelijk schadeloos te stellen. Vergoeding is niet afhankelijk van in welk land er geld is opgenomen. Er moet wel daadwerkelijk skimming hebben plaatsgevonden.

Wanneer de reden voor het niet vergoeden voor uw collega niet duidelijk is of hij hier aanvullende informatie over wilt, dan kan dat natuurlijk via:

- telefonisch 0900 – 0024 (EUR 0,10 per minuut)
- een ABN AMRO kantoor
Nb. Vindt de dichtstbijzijnde locatie en openingstijden op www.abnamro.nl/kantoren
- Twitter (@ABNAMRO) of Facebook, LinkedIn, Hyves of Google+
- E-mail via het contactformulier: www.abnamro.nl/contact

Via telefoon, e-mail en social media zijn wij 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.
Mw. S. Kropman-Hartog