nw
door nwpm Jul 7, 2014 om 14:19
Geldzaken & recht

Gevaarlijke stoffen op het werk

Vorige week zijn we erachter gekomen dat mijn partner al 8 jaar met giftige stoffen in aanraking komt op zijn werk zonder dat hij hiervoor de nodige bescherming draagt. Hoe is het nu het verstandigste om te handelen. Als eerste zorgen denk ik voor de juiste bescherming maar hoe kunnen we dit het beste juridisch aanpakken mocht hij hier in de toekomst last van krijgen. Is het verstandig om nu al iets te regelen of pas de klok luiden als het zover is?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties

1102 9 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jul 7, 2014 om 14:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

"Giftige stoffen" is een zeer ruim begrip.
Waar gaat het over?

tenormin
door tenormin - Jul 7, 2014 om 16:13
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Zou niet de klok luiden als het zover is, maar ben het wel met gompy2 eens dat u eerst even schrijft waar uw man werkt, ik bedoel: welke sector. Kan van alles zijn, landbouw, schildersbedrijf enz.

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2014 om 16:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Vorige week zijn we erachter gekomen dat mijn partner al 8 jaar met giftige stoffen in aanraking komt op zijn werk zonder dat hij hiervoor de nodige bescherming draagt.....
'Enige' verduidelijking hoort hier wel bij:
-hoe ben je daar achter gekomen?
-welke giftige stoffen?
-wat voor bedrijf?
-zijn er veiligheidsvoorschriften?

En natuurlijk NU aan de bel trekken: arbeidsinspectie, etc.

tenormin
door tenormin - Jul 7, 2014 om 16:54
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@edrick3, vergat erachter te schrijven: als het zover is MAAR NU.

nw
door nwpm - Jul 8, 2014 om 12:14
17 Antwoorden / 26 Vragen

Het is een bedrijf waar printplaten worden gemaakt voor in ziekenhuis-apperatuur en de schadelijke stof is Flux Remover C.
Deze geeft giftige dampen en hiervoor moet een goede luchtzuivering aanwezig zijn, men moet werken met mondkapje en handschoenen en veiligheidsbril.
Geen van deze voorzorgsmaatregelen is getroffen en een medewerker is erachter gekomen en trekt nu in het bedrijf aan de bel.
En de bescherming daar moet je nu aan werken maar mijn vraag is meer hoe het vast te leggen voor in de toekomst.
Mijn partner heeft nu nog nergens last van maar als hij in de toekomst gezondheodsklachten krijgt gerelateerd aan dit kan hij dan alsnog hierop terug vallen of is het beter nu al te proberen iets op papier te krijgen?

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 12:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt beter nu proberen alles op papier te krijgen. Mochten er later klachten komen die hieraan zijn gerelateerd, dan heeft uw partner een veel sterkere zaak. Ook is het van belang hoelang uw partner al dit werk onbeschermd doet. Leg dat ook vast! Wellicht is het verstandig om hierbij hulp van een jurist te vragen.
klik HIER daar kunt u uw vraag nog eens stellen en misschien kan een jurist uw partner helpen bij het opstellen van een goede verklaring.

Of misschien heeft uw partner een rechtsbijstandverzekering met daarbij de extra module 'werken', dan kan hij daar om bijstand verzoeken.

Uw werkgever moet wel nu direct maatregelen nemen. klik HIER

nw
door nwpm - Jul 9, 2014 om 09:31
17 Antwoorden / 26 Vragen

Hartelijk dank zoeksites voor je informatie en doorverwijzingen.
Ik ga hier meteen achteraan.

Met vriendelijke groeten
Nathalie

bm
door bmn - Jul 9, 2014 om 10:03
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik hier kijkt lijkt bet wel mee te vallen met de gevaarlijkheid van de stof. Handschoenen en brio zijn inderdaad verstandig om te dragen maar een mondkapje is niet nodig.

pino123
door pino123 - Jul 9, 2014 om 10:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=bmn schreef op woensdag 9 jul 2014, 10:03]Als ik hier kijkt lijkt bet wel mee te vallen met de gevaarlijkheid van de stof. Handschoenen en brio zijn inderdaad verstandig om te dragen maar een mondkapje is niet nodig.

Schadelijk bij inademing, opname door de mond en aanraking met de huid. Schadelijk: bij inademing, aanraking met de huid en opname
door de mond zijn onherstelbare effecten niet uitgesloten

Mondkapje niet nodig?