willemhoving
door willemhoving Feb 6, 2018 om 11:56
Geldzaken & recht

Gewaarborgde hulp

Beste mensen,

Sind een paar maand ontvang ik, vanwege een ongeneeslijke longziekte met 24/7 zuurstof een PGB waarbij ik mijn eigen zorg in koop.

Het CIZ heeft hier voor een indicatie afgegeven "VV4", "Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging". Dit alles voor onbepaalde tijd met een 24- uurs zorg.

Omdat een budgethouder PGB vanaf VV4, vanwege de wet, verplicht is een "gewaarborgde hulp" te moeten hebben, wil het zorgkantoor een toekenningsbeschikking afgeven, heb ik iemand gevonden die mijn gewaarborgde hulp wel wilde worden.

Ze kwam langs voor een intakegesprek en dat verliep heel mooi en vriendelijk.

Tijdens het intake gesprek vertelde ze me dat er wel kosten waren verbonden aan haar bemoeienissen als gewaarborgde hulp, namelijk € 52,50 per uur, incl. btw en uitleg over reiskostenvergoeding.

Toen ik in december een eerste factuur kreeg van bijna 240 euro (ongespecificeerd) heb ik deze direct betaald omdat ik niet anders wist dan dat je een gewaarborgde hulp moet betalen.

De facturering gebeurde vanuit het bedrijf van de gewaarborgde hulp, terwijl ze onder eigen naam als gewaarborgde hulp geregistreerd stond bij het zorgkantoor (wel met aansluiting achter haar naar houder onder naam van haar bedrijf.

In januari kwam er weer een nota binnen, dit keer een van ruim € 200,00, wederom niet gespecificeerd, althans heel summier en nietszeggend.

Bijv. datum.... gebeld met ..... aantal minuten ....... kosten voor u........

Ik ben op internet gaan zoeken wat nou precies een gewaarborgde hulp in houdt en wat de taken en plichten zijn.

Ik kwam o.a. tot de ontdekking dat een gewaarborde hulp UITSLUITEND een persoon mag zijn en geen bedrijf.

Ook las ik dat een gewaarborgde hulp (logischerwijze) NIET uit het PGB budget betaald mag worden, maar een schenking kan krijgen van de budgethouder uit het vrij besteedbaar bedrag.

Ik heb de zaak voorgelegd aan het zorgkantoor en de betaalde nota's aan hen toegezonden. Tevens heb ik per email de samenwerking met de gewaarborgde hulp beëindigd en medegedeeld dat ik geen nota meer wens te ontvangen. Ik heb inmiddels een nieuwe gewaarborgde hulp die, zoals het hoort, mijn zaken kostenloos behandelt en verwerkt. We zien dit als "vrijwilligerswerk" en de wet wordt ook niet overtreden omdat ik geen rekeningen ontvang.

Desondanks kreeg ik gisteren van de vorige gewaarborgde hulp een email dat ik alsnog een rekening krijg. Wel eentje uit "coulance" voor 1 uur werkzaamheden. Maar toch, ik betaal de nota uiteraard NIET. Dit omdat ik in de mail tot beëindiging van de hulp heb aangegeven dat ze geen facturen mag sturen naar de budgethouder voor diensten.

Er wordt echter terug gewezen op een getekendend exemplaar "algemene voorwaarden". Hierin staat wel een item over de reiskostenvergoeding, maar over de vergoeding voor diensten wordt NIET gesproken over een bedrag. Wel staat er het volgende:

"Alle tarieven zijn voor particulieren incl. btw en voor bedrijven excl. btw en andere heffingen welke vanuit overheidswege zijn opgelegd". Een bedrag/ uurloon wordt NIET genoemd.

Ik ben van mening dat:

a. Omdat de vorige gewaarborgde hulp ingeschreven staat onder haar eigen naam, maar rekeningen verstuurt vanuit haar bedrijf dit niet in overeenstemming is met de wet, maar via een achterdeur het geld toch binnen komt. Immers, bedrijven worden NIET als gewaarborgde hulp geaccepteerd.

b. De gewaarborgde hulp overtreedt de wet door op deze wijze te handelen.

Dit zijn natuurlijk voor mij, als ernstig zieke long- en hartpatiënt, al zaken die mij droevig stemmen, want ik voel het als het misbruik maken van de gezondheidstoestand van mij. De gewaarborgde hulp had er m.i. beter aan gedaan om deze taak, vanwege haar bedrijf NIET aan te nemen.

Verder ben ik van mening dat ik de eerste 2 nota's onterecht heb betaald want
a. Heb ik slechts een "algemene voorwaarden" schrift ondertekend en geen contract waar een uurtarief op staat. En niet eens met de gewaarborgde hulp, maar met haar bedrijf.

b. Heb ik nota's ontvangen van een bedrijf en niet van een persoon (wat dus niet mag).

De "beloofde" 3e rekening die onderweg is zal ik niet betaalbaar stellen en ik vraag me af hoe sterk ik in mijn schoenen sta wat betreft mijn visie op bovenstaande en of ik de 2 voldane rekeningen alsnog terug kan vorderen.

Hopelijk dat u mij verder kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Willem

11544 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2018 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een PGB omdat u alles zelf wilt regelen, maar dat betekent ook dat u zelf zaken moet uitzoeken.

Volgens mij is het tegenwoordig toch zo dat de SVB de betaling verzorgt aan de hulpverleners en kunnen of mogen de PGB houders dat niet zelf meer doen.

Neem eens contact op met het zorgkantoor en of de SVB over deze kwestie.

Er komt toch echt geen hulp op basis van vrijwilligerswerk?

willemhoving
door willemhoving - Feb 6, 2018 om 12:21
26 Antwoorden / 5 Vragen

Beste tijger1,

Bedankt voor uw snelle reactie. Via de PGB is mijn zorg ingekocht. Maar.... dit MOEST van het zorgkantoor in overeenstemming van de gewaarborgde hulp. Zo moet de gewaarborgde hulp ook bij een eventueel gesprek aanwezig zijn tussen mij en het zorgkantoor en moet de gewaarborgde hulp toezicht houden op het feit dat het aangevraagde budget nog wel in overeenstemming is met het toegekende budget.

Het zijn zaken die allemaal niet echt veel voor komen, maar het moet volgens de wet als je een CIZ indicatie hebt vanaf VV4, iets wat ik dus heb.

Verder heeft de SVB geen directe lijn met een gewaarborgde hulp. Wel kan de gewaarborgde hulp vragen aan de SVB om mijn vertegenwoordiger te worden. Dit is echter een zinloze stap, want ik krijg a. PGB voor een vast aantal uren per dag en b. verzorgt de SVB al mijn administratie. Zo krijgt bijv. degene die o.a. zorg levert aan mij al een loonstrook met alle inhoudingen en een dito loonstrook gaat ook (automatisch) naar de gewaarborgde hulp. Daar heb ik toestemming voor gegeven. Op die manier kan de gewaarborgde hulp een dossier opbouwen, een dossier die minimaal 7 jaar bewaard dient te worden.

Zelf ontvang ik GEEN enkele  post van het zorgkantoor (die doen alleen "zaken" met de gewaarborgde hulp) en ontvang ik ook geen post van de SVB. De enige post die ik ontvang is van het CAK voor mijn maandelijkse eigen bijdrage. Dit gaat buiten de gewaarborgde hulp om.

Met vriendelijke groet,
Willem

Ge
door Genee - Feb 6, 2018 om 12:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn natuurlijk voor mij, als ernstig zieke long- en hartpatiënt, al zaken die mij droevig stemmen, want ik voel het als het misbruik maken van de gezondheidstoestand van mij.

Waarom gaat u het, als ernstig zieke long- en hartpatient,allemaal zelf regelen?
Zorgt alleen maar voor meer stress en niet goed voor uw gezondheid.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2018 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb nu dat verhaal over de “gewaarborgde hulp” gelezen. Eigenlijk vind ik het voor een volwassene die geestelijk niets mankeert een idiote toevoeging.

U dient dus, als ik het goed begrijp, een vrijwilliger aan te trekken, die u “in de gaten houdt”. En wordt er met hem of haar door de instanties geconmuniceerd, alsof u onder curatele staat.

Het zal voor velen nuttig zijn, maar in uw situatie? Dat vraag ik mij af.

Hoe kwam u eigenlijk aan deze “hulp”?

Op het internet is er veel over die hulp te lezen en ook waar die hulp aan moet voldoen. Hebt u niet iemand in uw familie- of vriendenkring die dat op zich kan nemen?

Persoonlijk zou ik ook die 3e nota niet betalen, want die hulp wordt mijns inziens onder valse voorwendselen aangeboden. Het terugvorderen van de gedane betalingen zal heel moeilijk worden, denk ik.

Cookies
door Cookies Feb 6, 2018 om 13:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......En wordt er met hem of haar door de instanties geconmuniceerd, alsof u onder curatele staat...... Onzin. De vrijwilliger bespreekt / overlegt toch zaken met je? Hij/zij ontlast je van zaken die te veel energie kosten, energie die veel hart-/longpatiënten nauwelijks nog hebben.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2018 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs de post gaat rechtstreeks naar die hulp. Prima bij een kind met PGB, of een dement persoon, of compleet bedlegerige.

willemhoving
door willemhoving Feb 6, 2018 om 13:39
26 Antwoorden / 5 Vragen

@ Tijger. Via een hulp instantie kwam ik bij de gewaarborgde hulp terecht. Maar wederom, ik heb er totaal GEEN moeite mee dat de regeling gewaarborgde hulp is ingevoerd. Dat ik niks te zeggen heb, terwijl ik verstandelijk nog prima ben en administratieve handelingen, in eigen tempo, zelf nog wel kan doen. Maar goed, de wet wil nou eenmaal zo en dat moet ik respecteren. Ik plaats mezelf ook niet in een hokje als dementerend of zo (ik begrijp wel dat u mij ook niet in dat hokje plaatst), maar de wijze waarop alles is verlopen.... gewaarborgde hulpen die zo met zieken en zwakkeren in de samenleving om gaan kunnen dat vooral doen bij mensen die zich niet (kunnen) verweren en/of alles klakkeloos aannemen.(waarbij ik NIET wil aangeven dat alle gewaarborgde hulpen zo handelen uiteraard). Ik kan alles nog relativeren, terwijl ik bijv. nog geen 20 meter lopen kan, ondanks de zuurstoftoediening. Maar hoeveel mensen in Nederland zijn /worden op deze manier een slachtoffer vanwege een ernstige ziekte? Moeten betalen voor iets wat volgens de wet niet mag? En dat terwijl je als ongeneeslijk zieke persoon al zoveel kosten maakt? Half januari bijv. is mijn eigen risico elk jaar al versnoept.

Nogmaals, bedankt voor de reactie en een fijne dag verder.

Met vriendelijke groet,

Willem

@Carola83. Bedankt voor uw reactie. Ik wens u een fijne dag.

Met vriendelijke groet,
Willem

Cookies
door Cookies Feb 6, 2018 om 16:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Zelfs de post gaat rechtstreeks naar die hulp...... Tijger1, het is mij wel duidelijk dat jij je totaal niet in de positie van iemand met een zeer slechte gezondheid kan verplaatsen (telt overigens voor de meesten die gezond zijn). Wat jij zegt, is hetzelfde als tegen een depressief persoon zeggen dat hij/zij gewoon leuke dingen moet gaan doen.

tijger1
door tijger1 Feb 6, 2018 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo zeg, deze Ts weet heel goed waar hij mee bezig is. Ik heb jarenlang gezorgd voor een persoon met een zeer slechte gezondheid. Maar post voor haar, kwam bij haar. En ik kwam bij haar om het samen af te wikkelen. Pas toen zij in een verpleeghuis opgenomen werd, kwam de post bij mij.

willemhoving
door willemhoving - Feb 6, 2018 om 13:20
26 Antwoorden / 5 Vragen

@ Toonder,

Ook u bedankt voor uw reactie. Even een kleine correctie.... ik regel NIETS zelf. Mag ik niet, daar is juist een gewaarborgde hulp voor in het leven geroepen. Kijk, ik zit in een laatste levensfase, ondanks mijn 58 jaar. Ik ben mij daar van bewust en heb het geaccepteerd. Lichamelijk kan ik niks meer, ben ik op, kan ik NIKS meer, behalve wat achter de laptop zitten, verder liggen in bed of op de bank....doodmoe . Maar geestelijk werkt alles nog prima en zou ik alles best zelf kunnen regelen. Maar... ik besef dat niet iedereen dit kan en dat daarom het ook een verplichting is dat anderen zaken voor je moet doen die je in principe zelf ook wel kunt achter de pc.

En, ook niet onbelangrijk..... ik snap best dat er iemand om de hoek mee moet kijken, want hoe vaak is er wel niet gefraudeerd met PGB gelden. Dat er dus een gewaarborgde hulp moet komen..... daar heb ik geen moeite mee. Wel heb ik moeite met het feit dat er facturen verstuurd werden door een bedrijf, terwijl dat juist NIET mag. Dat zie ik ook als een soort "fraude". Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn. (Hoeft ook niet, ik respecteer ieders mening)

Als men aan bepaalde voorwaardes voldoet (bijv. men zit niet in de schuldsanering, men zit niet in hechtenis etc) dan kan IEDEREEN gewaarborgde hulp worden.

Gelukkig voor mij heb ik nu een gewaarborgde hulp gevonden die het helpen van zwakkeren en zieken in de samenleving belangrijker vind dan geld (hij doet kostenloos de toekomstige zaken die van een gewaarborgde hulp verwacht worden) en de wetgeving respecteert.

En inderdaad.... stress is alles behalve goed voor mijn gezondheidstoestand. Maar onbewust maak ik me wel druk om dit soort dingen.

Rest mij u een fijne dag toe te wensen.

Ge
door Genee Feb 6, 2018 om 14:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat u het allemaal nog zelf kunt regelen begrijp ik en als het allemaal soepel verloopt is dat ook geen probleem.
Maar een slechte ervaring zoals u nu meegemaakt hebt zorgt toch dat u zich daarover druk gaat maken.
Gelukkig dat u nu een goede gewaarborgde hulp hebt gevonden.
Zou die slechte ervaring maar proberen te vergeten en erop vertrouwen dat de nieuwe hulp de zaken goed gaat regelen
Het beste en U ook een fijne dag gewenst.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2018 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat u al echte hulp hebt gevonden. Ik zou dat burau met die laatste nota maar in hun sop laten gaarkoken. Hoewel die twee eerdere nota’s ergerniswekkend zijn, denk ik dat u zich daar voor u gemoedsrust beter overheen kan zetten.

ik wens u veel sterkte.

willemhoving
door willemhoving Feb 6, 2018 om 13:44
26 Antwoorden / 5 Vragen

Dank u wel Tijger1.

willemhoving
door willemhoving Feb 6, 2018 om 14:41
26 Antwoorden / 5 Vragen

Overigens, hoe ergeniswekkend het ook is van de reeds 2 betaalde nota's....... het gaat mij er niet zo zeer om dat ik dat geld eventueel op de een of andere manier terug gestort zou kunnen krijgen, maar meer om de achtergrond van het tot stand komen van de rekeningen. Dat geld is weg, foetsie. Mocht ik het wel terug kunnen krijgen dan zal dat door de voormalige gewaarborgde hulp gestort moeten worden op de rekening van het Longfonds, een fonds waar ik al jaren lid van ben. Ik word er niet meer mee geholpen, maar toekomstige longpatiënten misschien wel. En die gun ik ALLE hulp van harte.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2018 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn altijd bureautjes en mensen die juist mensen in een afhankelijke positie proberen een poot uit te draaien. En juist die “hulpinstantie” had u moeten voorlichten en hun eigen verwijzingen moeten screenen.

Gelukkig hebben ze u maar twee maanden kunnen beduvelen.