ellenellen
door ellenellen Nov 10, 2005 om 14:47
Geldzaken & recht

Gezamelijk dak

Ik heb geen contact met mijn buren, en ontving vanochtend de volgende brief:

Ter kennisgeving,

Lekkage aan dak van schuur,

Zaterdag a.s. komt dakdekker langs en deze maakt offerte om dakbedekking te vernieuwen. Dakconstructie is een geheel, en zal derhalve volledig vernieuwd moeten worden. De helft van de kosten komen dan ook voor jouw rekening.

De buren.

Mag dit zo maar? Ben ik verplicht om hier aan mee te werken, en om dit mee te betalen? Ik heb nergens last van, voor mij hoeft er geen nieuw dak op.

Ellen

9861 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Natuurlijk hoef je hier niet aan mee te werken. Voorlopig komt de dakdekker alleen maar een offerte maken, maar zolang jij je handtekening nergens onder zet, zit je nergens aan vast.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dit mag niet, U moet wel toestemming geven om te repareren of te vernieuwen maar dan alleen op voorwaarde dat U aan Uw eigendom na de reparatie cq vernieuwing geen lekkage overhoudt. Dus de reparateur indeze zal moeten zorgen dat dit het geval zal zijn.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ellen,

Wat moet ik er nog aan toe voegen..... Het feit dat je geen contact met jouw buren hebt en dan deze brief moet ontvangen (zonder overleg en in een min of meer dreigende toon), zegt al iets over die buren. En dat er dan ook nog in getutoyeerd wordt..... lekkere buren heb je....

Als je niet wilt, niet aan mee werken.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Je kunt beter het advies van de dakdekker opvolgen. Indien je eigen (betumen)dak ouder is als 15 jaar moet het waarschijnlijk binnenkort toch vervangen worden. Het in een keer totaal vervangen delen door 2 is dan een stuk minder duur.

Succes.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over de noodzaak valt natuurlijk te twisten maar om zomaar een brief op de mat te ploffen is niet bepaald hoffelijk. De buren hadden eerst overleg kunnen plegen. Eenzijdig al een dakdekker inschakelen! waar is dat voor nodig. Het lijkt we of ze contact gestoord zijn.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ellen ,Gewoon blijven doen naar de buren ,als de dakdekker komt praatje maken met de man en de buren .Waarom ? als de dakdekker hoort dat hij misschien een halve schuur moet doen ( en dat lijkt mij niet eenvoudig) ontstaat er een discussie over prijs en misschien rolt er wat uit ? je weet maar nooit, in dit soort situaties lopen de dingen soms heel anders .Fred

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor alle reacties,

De kans zit er natuurlijk in dat ook ik een lekkage ga krijgen, het dak is inderdaad ouder dan 15 jaar.

De manier waarop dit allemaal gebeurt stoort mij erg. Mijn buren weigeren met mij te praten, dit is al jaren zo. Dus een praatje met hen kan ik wel vergeten. Ook de afspraak met de dakdekker is gemaakt op een dag waarvan ze weten dat ik ben werken, dus ook met hem kan ik niets bespreken. Bovendien weet ik niet om welke dakdekker het gaat, dus bellen gaat ook niet.

Ik ben nu heel bang dat een deel van de rekening op mijn naam gezet wordt, en ik gedwongen word om te betalen.

Ik geef geen opdracht tot vervanging, en als de offerte voor mij niet acceptabel is en ik niet teken, en het dak wordt toch vervangen, kunnen ze me dan dwingen tot betalen? Het is wel mijn dak.

Ellen

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft niet te betalen zolang u niet tekent. Mochten de buren toch met de dakdekker in zee gaan is dat hun verantwoordelijkheid. Want uw naam zal waarschijnlijk nergens op voorkomen. Het lijkt mij meer op treiteren van hun kant.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je buren weigeren met je te praten, dan moet het maar schriftelijk. Schrijf ze een (vriendelijk) briefje, dat je niet zonder meer accoord gaat met nieuwe dakbedekking en dat, indien zij wel accoord gaan met de offerte, dat dit geheel hun eigen verantwoordelijkheid is, maar dat jij hierin niet participeert. - Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan of je hieraan moet meebetalen. Als jin het koopcontract
staat vermeldt dat er iets 1 constructie is en dat bij reparatie of
vervanging gezamelijk moet worden betaald, oke.

Maar als er nergens over gesproken wordt kun je voor jezelf uitmaken
wat je doet. Uiteraard moet die dakdekker alles keurig achterlaten en
als hij dat niet doet kan men hem hierover aanspreken.

Zoiets doe je in overleg met je buren natuurl;ijk en niet omdat het voor de dakdekker handiger is, dat snap je wel.

Wij hebben ook 1 gezamelijk garagedak, maar de dakdekker kwam ook niet
bij toen ie bij de buren aan het dak aan het vernieuwen was. Welliswaar
1 constructie , maar dat kan toch netjes afgewerkt worden. Voor
eventuele lekkages achterraf is de dakdekker aansprakelijk. Dat wil hij
natuurlijk voorkomen.

Maar als bij u het nog in  goede staat is, zou ie het van mooi uit
mogen zoeken. Ik zou geen onkosten maken aan iets wat goed is.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgaande op een aantal gegeven antwoorden/reakties. ik zou het verhaal van de kant van de buren ook wel willen horen.

Draai de situatie eens om, Ellen heeft een lek dak, en dan? Als de buren er nu last van hebben, dan bestaat de mogelijkheid, dat Ellen dit probleem ook op termijn kan verwachten. Dan praat ik niet over lekkage t.g.v. de bestaande lekkage bij de buren.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo EllenEllen,

Als je in een eengzinswoning woont is er geen gemeenschappelijkeigendom zoals bij een apparatement of flatgebouw. Dus in het eerste geval heb je niets met je buren temaken, wat zij ook willen. Dat het verstandiger is dit samen te doen dat lijkt mij duidelijk. Bij een appartement moet dit akkoord gevonden worden door alle bewoners via de VVE de Vereniging van Eigenaren.

Geen opdracht geven betekend ook geen verplichting, ga hier zorgvuldig mee om ter voorkoming van problemen.

Laat de dakdekker ook bij jouw komen en zijn aanbieding doen en als je er over denkt om het dak ook te laten vervangen laat dan een offerte maken op jouw naam. Dan ben je juridisch gezien in ieder geval zeker. Vraag ook bij een aander  dakdekker een offerte.

Hopelijk intimideren je buren je niet.

Veel succes.

Henri 1942

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ellen -Ellen  QuoteLaat de dakdekker ook bij jouw komen en zijn aanbieding doen en als je er over denkt om het dak ook te laten vervangen laat dan een offerte maken op jouw naam. Dan ben je juridisch gezien in ieder geval zeker. Vraag ook bij een aander  dakdekker een offerte.Einde Quote    Morgen is het dan prime time neem een bos veren mee voor de buren ,zorg voor de koffie (ook voor de dekker, en alles komt prima voor elkaar.fred

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet zo dat je buren je kunnen verplichten GEZAMENLIJK een nieuw dak te laten leggen. Jij bepaalt zelf of je het gezamenlijk wilt doen of dat ieder voor zich dit doet. In jou geval - ik begrijp dat er geen mondeling contact mogelijk is - zou ik de buren schriftelijk, zoals zij zelf doen, van jou standpunt op de hoogte stellen. Ik zou hun meedelen dat er tenminste drie offertes gemaakt moeten worden door drie verschillende aannemers. Je zou ze uit kunnen nodigen om deze gezamenlijk te bespreken. Misschien tevens een goed emanier om weer met elkaar in gesprek te komen. Op voorhand kun je ook in die brief meedelen dat je hen en of hun aannemer aansprakelijk houdt voor eventuele schade en lekkages welke na de reparatie bij hen aan jpuw eigendommen ontstaan.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Zoals meer reacties hier beschrijven, zou ik inderdaad meedoen aan het dak om dit te vervangen. Stel dat de lekkage aan jouw kant zou zijn....

1. brief sturen naar je buren dat je alleen in overleg (schriftelijk of mondeling) eventueel accoord gaat nadat er 3 offertes zijn aangevraagd.

2. deze moet je allemaal inzien, eventueel met overleg van desbetreffend bedrijf.

3. en natuurlijk letten op garantie!

4. dan als je er een goed gevoel bij hebt (welk bedrijf het moet worden), ervoor tekenen.

Als dit alles zonder jouw toestemming gebeurd, nergens voor tekenen dan kunnen ze je NOOIT aansprakelijk stellen voor de helft van de rekening!

Succes! Groetjes Selina

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, uw buurman is de opdrachtgever in dezen. Hij/zij kan/kunnen met u overleggen om een gezamenlijke aanpak, als uw dak van uw schuur(gedeelte) ook lekt, om tot een gezamenlijke oplossing van het probleem te komen, tenslotte hoeft er maar een dakdekker voor te rijden, en de kosten worden daardoor minder. Aangezien u geen probleem hebt met uw dak is dat dus niet nodig. Maar als u denkt dat het dak in 2006 vervangen zou moten worden, dan lijkt het mij raadzaam deze ook nu te vervangen. Diverse offertes lijken mij meer op z'n plaats dan van een enkele aannemer/dakdekker. Referenties vragen.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2005 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Nov 12, 2005 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Nov 12, 2005 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Uit je vraag komt niet duidelijk naar voren of het een situatie van Vereging van Eigenaren is of gewoon een schuur die een gezamelijk dak heeft bij een bijvoorbeeld rijtjeshuis.

Wat de situatie is kun je nazoeken in de koopakte van je huis. Gaat het om gezamenlijk eigendom dan is er een besluit van de vereniging van eigenaren nodig. Vaak is die er echter niet. In dat geval zou ik je adviseren om iemand met een beetje deskundige blik naar het dak van je schuur te laten kijken, en als die persoon denkt dat het dak toe is aan onderhoud en of het voorstel van de buurman redelijk is qua prijs en kwaliteit. Is het antwoord ja, dan kun je meedoen, is het antwoord neen dan zou je de buurman duidelijk kunnen maken dat er voor jou geen probleem is of een probleem te verwachten en dat hij zijn eigen probleem dient op te lossen. Dat kan technisch door een zogenaamde dilatatie aan te brengen op de erfscheiding van de schuur. Dat is een technische naam voor een soort hobbel die de scheiding is voor zijn en jouw dakdeel. Die dilatatie komt voor rekening van je buurman.

Succes, Jan van Aarle

ve
door verwijderd - Nov 12, 2005 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals bedankt voor alle tips en reacties.

Ik woon in een rijtjeshuis, en er is geen vereniging van eigenaren. Ook in mijn koopcontract kan ik niets terugvinden over gezamelijk eigendom.

Komende week komt een bekende van me (die dakdekker is)langs om me te adviseren, en als ik wil om een offerte, van het bedrijf waar hij werkt, te maken

Het grote probleem volgens hem(wat hij me nu al telefonisch kon vertellen) is het feit dat er maar 1 regenpijp is. Deze regenpijp zit bij de buren. Dit bemoeilijkt het scheiden van de dakconstructie,temeer daar er bij mij geen aansluiting op de waterafvoer achter in mijn tuin is.

Al met al denk ik dat het inderdaad het verstandigste is om gezamelijk het dak te vernieuwen. Ik wacht de offerte af, en het advies van de dakdekker die bij me langskomt. Als ik alles op een rijtje heb schrijf ik een keurige brief naar mijn buren met daarin veel tips die ik van jullie gekregen heb, en hoop dat het toch op een prettige manier geregeld kan worden.

Ellen

ve
door verwijderd - Nov 14, 2005 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Ellen,

Briefje schrijven met daarin de vragen, wie is de dakdekker, het adres of tel.nummer van de dakdekker. En de opmerking; dat je het er niet mee eens bent met deze manier van handelen en dat je geen nieuw dak op jou gedeelte van de schuur wilt. Desnoods aangetekent versturen en een kopie voor je zelf houden.

groetjes Minibiker

ve
door verwijderd - Nov 14, 2005 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ellen,

Indien jij toch besluit om het dak te vernieuwen is het verstandig om tevens ook een eigen regenafvoer (indien mogelijk) op jouw dakgedeelte te laten aanbrengen.

M.vr.gr.
Willem

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijkt nu dat ik geen offerte krijg. Het enige wat ik te horen heb gekregen is het bedrag wat ik moet gaan betalen. Ik heb ook het vermoeden dat het niet via een officieel bedrijf gaat. Naam en adres krijg ik niet. Bovendien zijn de kosten die ik zou moeten betalen meer dan de helft minder als de kosten die ik zou moeten betalen bij een officiele dakdekker.

Ik kreeg vanochtend weer een brief waarin in stond dat ik kan kiezen uit meedoen en het bedrag betalen, of ze vernieuwen alleen hun eigen deel van het dak en sluiten me af van de afvoer.(regenpijp zit aan hun kant.)

Mogen ze me inderdaad afsluiten van de afvoer?(wettelijk?) Ik heb weinig zin om op deze condities mijn dak te laten vernieuwen, maar om geen afvoer meer te hebben, dan heb ik ook een probleem.

ellen

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ellen,Natuurlijk mogen de buren niets afsluiten, maar gezien de
hele gang van zaken tot nu toe lijkt het mij verstandig om wat
juridische hulp in te roepen .Een eerste inforrmatief gesprek bij een
advocaat is meestal kosteloos.Ook een rechtskundigbureau(gouden gids)
is een optie .fred