ka
door karol Oct 4, 2016 om 22:07
Geldzaken & recht

Gift for you

Ik heb vorig jaar een gift for you card gekregen. Ik was de bon kwijt maar vond hem vanavond weer terug. Bij het checken op de site ontdekte ik dat de card maar 1 jaar geldig is en op 22-09-2016 was verlopen. Ik dacht dat cadeaubonnen niet konden verlopen. Zonder computer is niet te zien tot wanneer de card geldig is. Mag gift for you dit zo doen? Kan ik nog ergens aanspraak op maken? En zo ja hoe regel ik dit?

14329 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 4, 2016 om 22:18
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Als er een datum op staat: dan bent u te laat. De meeste cadeaubonnen worden vergeten, tot vreugde van....
Jammer dat u er niet gelijk gebruik van heeft gemaakt. Maar zo gaat dat met cadeaubonnen, zie diverse sites.

marita5
door marita5 - Oct 4, 2016 om 22:18
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karol ,

 Ik dacht dat cadeaubonnen niet konden verlopen

Verkeerd gedacht .

Hoelang is een cadeaubon geldig?

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan bewijzen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

Bron : consuwijzer.nl

 Kan ik nog ergens aanspraak op maken?

Kort maar Krachtig : Nee

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2016 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt nergens aanspraak op maken. Hij is verlopen. In het vervolg cadeautjes meteen besteden.

sy
door sylvia_71 - Oct 4, 2016 om 22:27
288 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, je kunt nergens aanspraak op maken. De geldigheidsdatum is toch duidelijk.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 4, 2016 om 23:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik hoop dat u met gewoon geld zorgvuldiger bent.
Hoe kun je nu een bon van waarde kwijtraken?
Leuk voor de gever die al een jaar denkt wat zou ze met mijn bon hebben gedaan?
Diewilik

ed
door editusernaam - Oct 5, 2016 om 02:19
18 Antwoorden / Vragen

Je kunt allicht nog bij de organisatie van de kaart proberen of er nog een mouw aan te passen valt v.w.b. de geldigheidsdatum verlengen (met 1 maand o.i.d.)

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 5, 2016 om 11:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@1953

Kansloos advies, want de week erna komt iemand met een bon die net 2 dagen langer verlopen is, er moet een grens worden gesteld. 1 jaar is 365,25 dagen en that's it. Je weet toch dat je een bon hebt gekregen, hoezo raak je die kwijt? en als het je niet lukt om binnen een jaar een bestemming te vinden maakt het ook echt niet meer uit als de bon verloopt.

ha
door hamburger - Oct 5, 2016 om 11:10
84 Antwoorden / Vragen

Kennelijk was het kado van vorig jaar, de kadokaart, niet zo leuk, fijne gedachte voor de gever.
Volgende keer? Kadobonnen van de Nederlansche Bank, Euro's in een leuke enveloppe, overal besteedbaar, lang geldig, zelfs in het buitenland en je krijgt zelfs wisselgeld als dat nodig is.

Per jaar worden miljoenen euro's besteed aan kadokaarten die NIET worden geïncasseerd ................

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2016 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik dacht dat cadeaubonnen niet konden verlopen.

Dat dacht je dan - helaas voor jou - verkeerd.
Zie de reactie van marita5