johandv
door johandv Jun 25, 2005 om 10:31
Geldzaken & recht

Gratis abonnement automatisch verlengd?

Dit keer heb ik zelf eens een vraag. Ik weet dat een abonnement automatisch verlengd wordt tenzij je tijdig opzegt, maar geldt dit ook vooronderstaande situatie?

Begin dec. 2004 kocht ik een nieuwe computer bij Seniorweb, het was een pakketaanbieding, incl. installatie ,een uur uitleg en 3 maanden gratis abonnement op de helpdesk (over verlenging werd niet gesproken)

In maart 2005 kreeg ik een factuur voor verlenging van een abonnement. Per 1 januari was het huidige abonnement omgezet in een ander (goedkoper) abonnement.

Volgens mij kan een gratis abonnement niet zo maar verlengd worden, bovendien is hier sprake van een ander abonnement dan wat ik gratis aangeboden kreeg (al is het dan goedkoper)

Daarom deze vraag aan de echte juristen op deze site:Kan ik met sukses betaling weigeren?   Bedankt voor reacties,  JOHAN

380 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 25, 2005 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag johandv,

Ik ben geen echte jurist, maar dat houdt m.i. nog niet in dat je niet mag meepraten op deze site. Bij het gratis abonnement zal meer dan waarschijnlijk ergens (goed verborgen) in de voorwaarden of op een site hebben gestaan dat dat na afloop stilzwijgend automatisch wordt omgezet naar een betaald abonnement. Hier is niets vreemd aan, omdat de laaatste tijd veel zaken zich "hieraan schuldig maken". Het is niet zo'n nette mannier van zaken doen, maar het gebeurt steeds vaker en ze overtreden daarmee de wet niet. Nu echter blijkt dat dit niet hezelfde abonnement is maar een goedkoper, gaat dit bedrijf het schip in. Ze bieden je namelijk een andere dienst aan waarmee jij ecxpliciet opnieuw accoord had moeten gaan. Je kunt het dan formeel ook zo stellen: jij hebt destijds een andere overeenkomst met hen afgesloten en bent niet gebonden aan het huidige abonnement. Je kunt dan zonder meer betaling weigeren. Het kan ook nog zo zijn dat in de 'kleine lettertjes' destijds gestaan heeft dat je gratis abonnement stilzwijgend zou worden omgezet in het andere goedkopere abonnement. Dan heb je weer geen recht van spreken omdat je van die bepaling op de hoogte had kunnen zijn. Collegiale groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2006 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verlengen van een gratis contract.

Het zal toch echt op het contract omschreven gestaan hebben. Dat als je GEEN verlening wil ,dat je drie maanden van te voren voordat het contract verloopt dat aan moet geven .Dat je geen verlening van het contract wil.

Ik heb ook leergeld gehad ,dus schaam je niet