sp
door spoorwijk1 Mar 8, 2007 om 23:20
Geldzaken & recht

Haar geverfd

Geachte lezers,wilde even een vraag stellen,en hoop hier binnenkort een antwoord op te krijgen.ik werk in een winkel,en mijn cheffin vond dat ik meer met mijn haar moest doen,zodat het niet steeds hetzelfde zat,nou de hand dus aan mijzelf gestoken en mijn haar een andere tint gevegen.Donkerblond met wat donkerrode strepen erin staat wel leuk,en is anders dacht ik zelf.Op de zaak aangekomen werd ik direct door haar naar huis gestuurt,en moest zorgen dat dit er weer uit werd gehaald.Ik denk dan doe je wat en is het nog niet goed dus gevraagd hoe ik dit kon wegkrijgen,het enige was ontkleuren dus heb dat gedaan maar nu was ik dus lichtblond met een rode gloed er nog in staat harstikke gaaf,Op de zaak aangekomen werd ook dit niet goedgekeurd ik leek wel een punkfiguur zei mijn cheffin,en dus opnieuw moest ik zorgen dat het eruit ging.Nou vraag ik mij af is het mogelijk dat zei dit van mij ken eisen,het is zeker geen punk gewoon lichtblond met een rode gloed erover meer niet.Ze dreigt mij zelfs met ontslag heb haar meerdere ook al gebeld en daar heb ik verder niets van vernomen,alleen dat ik weer gewoon aan het werk kon gaan.Dus ben gegaan maar nog steeds eis zij dat het eruit gehaald moet worden,anders zal ook haar meerdere ervoor zorgen dat ik ontslagen wordt,Zelf draagt ze een pruik mag dat wel dan !! hoop op een antwoord !!

4835 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2007 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je op grond van deze onzin wordt ontslagen dan zou ik het ontslag aanvechten. Als je al met een hoofddoek mag werken, waarom dan niet met je eigen haar? Moet toch niet gekker worden dat je straks met een pruik naar je werk moet gaan.

Misschien is deze link ook iets voor jou:

http://www.jobat.be/nl/info/contract/contract.aspx

Ik krijg het gevoel dat ze iets zoeken om je te ontslaan. Groetjes Elena

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een werkgever kan in bepaalde functies wel verlangen dat medewerkers er voldoende representatief uitzien en dan denk ik vooral aan de te dragen kleding. Dat een leidinggevende het lef en de brutaliteit heeft  om iets op te merken over uw kapsel gaat veel te ver en is laakbaar. Zolang u ervoor zorgt dat het kapsel er verzorgd uit ziet is er geen enkele reden om bevreesd te zijn voor ontslag.
Ik denk dat het voor u tijd is om wat assertiever te worden en dus meer op te komen voor u zelf. Laat niet langer over u heen lopen of erger nog u laten wegsturen door een machtsbeluste cheffin. Onthoud dit goed :
Wie zegt het en wie laat het zich zeggen !

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zolang je er verzorgd uitziet is je model haar of kleur (tenzij extreem) niet een zaak van je werkgever.

Tenslotte smaken verschillen en wat zij niet mooi vindt vindt een ander prima, zolang je er maar representatief uitziet (dus zolang je het niet geel met groen en recht overeind draagt.......) het lijkt mij een beetje een machtspelletje/treitercompagne.

Ik zou wel een gesprek met de cheffin aangaan om te overleggen hoe ze dan graag zou willen zien dat je eruit zou zien en wat je zou kunnen doen om haar tevreden te stellen ?

Niet gezegd dat je dat zou moeten doen als jij je daar niet prettig bij zou voelen, maar maak het bespreekbaar.

Vaak zit er achter dit soort dingen wel een andere of meerdere redenen, voor een `fout`kapsel gaan dreigen met ontslag terwijl je haar tegemoet wilde komen door iets aan je haar te doen op haar verzoek, dat kolpt natuurlijk niet helemaal.

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die  gloed na ontkleuren van je haar -bekend probleem ;-(

kun je proberen te verminderen, gebruik Reflex-Silver shampoo van schwarzkopf, (paars/blauw goedje) na aantal keren gebruik zal het minder worden is mijn ervaring.  Succes,

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Spoorwijk,

zoals reeds gezegd, kan men van u verlangen dat u er representatief uitziet. Maar wat deze 'dame' (cheffin) van u verlangt, gaat echt te ver. Maar ook indien men bepaalde regels stelt, waaraan (hogere) kosten zijn verbonden, zoals in uw geval, kunt u van uw werkgever een tegemoetkoming hierin vragen. Uw werkgever kan wel verlangen dat u met gouden schoenen aan gaat lopen........

Een voorbeeld dat ook aan uw haar regels gesteld kunnen worden is bijv. een politieagent(e) die een vuurrode 'hanekam' van 30 cm hoog heeft....... Dit past niet bij het 'zijn' van een politieagent(e) en buitendat zal ook een pet niet passen......

Uw haar zit steeds hetzelfde...... nou en? Hoeft dat dan niet representatief te zijn? Ik zou eens bij het CWI navraag doen, betreffende regels zoals door deze cheffin gehanteerd worden. Ook ik vermoed dat er mogelijk een andere reden aan ten grondslag ligt en uw haar gebruikt wordt als smoesje om u er uit te krijgen. Indien men u wilt ontslaan, zal dit via het CWI moeten lopen.

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw cheffin mag zulke eisen niet stellen. zolang u (zoals voorgaande reacties) er representatief uitziet, is er niets aan de hand.

met ontslag dreigen heeft geen zin. ontslag op staande voet is niet mogelijk, daar is een dringende reden voor nodig (zoals diefstal, verduisering, mishandeling) een verkeerde haarkleur hebben valt daar niet onder. dit ontslag zou u aan kunnen vechten.

als ze u zou ontslaan via een ontslagvergunning via het CWI, heeft u de mogelijkheid verweer in te dienen. als uw chefin als reden opgeeft dat u niet representatief genoeg bent, is geen reden voor ontslag. redenen zijn wel: bedrijfseconomisch, arbeidsongeschiktheid, verwijtbaar handelen, verstoorde arbeidsrelatie (daar zal zij haar verweer op richten), ongeschiktheid voor de functie. het is aan de werkgever om dit te bewijzen. u als werknemer heeft de mogelijkheid om in verweer te gaan. ik schat dit een kleine kans. eventueel kan u werkgever het bij de kantonrechter aanvechten, maar daar gelden dezelfde regels voor.

met ontslag dreigen heeft naar mijn mening niet veel nut. U als werknemer moet u wel gedragen als een goed werknemer, maar ik neem aan dat een andere kleur haar daar onder valt. bovendien had de werkgever dan zelf ook ideeën aan kunnen dragen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, persoonlijk zou ik een andere baan zoeken. Een cheffin kan u op uiterlijk geen regels opleggen als u er uiteraard verzorgd uitziet. Als u de haardracht zoals u heeft bij u vind passen mag niemand daar verandering in brengen. Provocerend is het niet. Wat is het volgende zoiets van goh je bent wel wat aangekomen naar huis en kom maar terug als je afgevallen bent absurd toch?. De kans is wel aanwezig dat ze het bij eventueel ontslag op verstoorde arbeidsrelatie gooien.

Ronny.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

het moet toch niet gekker worden he  volgens mij wil ze je gewoon weg hebben maar op zo'n manier mag dat echt niet

ve
door verwijderd - Mar 9, 2007 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spoorwijk,

Is het wel eens bij U opgekomen dat de cheffin (religie gebonden)   een pruik draagt en U een vlotte leuke vrouw bent? Of Uw haar nu eender zit, er een streepje op is of wat dan ook? Gewoon een lekker ding met haar er op. Elke leeftijd heeft zijn charme.

Jalousie kent geen wetsartikel. In de geboortestad van Maarten 't Hart heet dat "Problemen in huiselijke kring" wanneer er een trauma heli staat en 2 ziekenwagens.  Die huiselijke kring wordt niet opgelost met bedrijfskleding. Weet U nog dat soldaten haarnetten droegen? Nee deze dame zit iets heel.... anders dwars.

Aan U om eens diep na te denken. Krijgt U vriendelijke opmerkingen? Bent U goed van humeur? Vindt iemand U aantrekkelijk en laat dat merken? Soms een leuk figuur? Goedlachs?

Het helpt natuurlijk niet wanneer U ook met een pruik komt, of nu ineens met kleurige hoofdtooi komt zoals bij islamitisch geloof soms gebruikelijkis. Sterker nog U mag met een Burka over Uw hoofd komen.

U schrijft ze heeft meerdere malen gebeld? Naar directeur? Personeelchef? U bent nu veel geld kwijt, die winkel zat zonder U terwijl U met Uw haar bezig was, reden tot ontslag kan dit niet zijn. Straks raakt U ziek door deze kwestie. Al worden U lieve suggesties aan de hand gedaan, voorlopig is ook Uw haar nog niet in orde.

Ik zou onderwerp HAAR loslaten en een gesprek aanvragen bij de personeelschef. Daarbij zeker niet nahakken naar de cheffin, maar vragen wat de reden is dat Uw haardracht ter discussie wordt gesteld.

Op dat kantoor verspringt ineens een wijzertje,  zodat U tenminste weet wat er aan de hand is.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil graag even iedereen bedanken voor hun antwoorden ken hier verder mee,en zal mij zeker niet op mijn kop laten zitten.Heb helemaal niets verkeerds gedaan alleen mijn haar een leuk kleurtje gegeven,en ben gewoon inderdaad zo een vlotte meid van 18 jaar klaar uit!! mensen bedankt

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

hou dat maar voor ogen als je je werk goed doet is er niets aan de hand en op uitelijk mogen ze je niet weg doen zei wou toch hebben dat je de haren anders moest doen ik vind het maar een raar persoon

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het wel eens bij U opgekomen dat de cheffin (religie gebonden)   een pruik draagt en U een vlotte leuke vrouw bent? Of Uw haar nu eender zit, er een streepje op is of wat dan ook? Gewoon een lekker ding met haar er op. Elke leeftijd heeft zijn charme.Quote.

Menno, dat is het eerste wat bij mij op kwam, en trouwens, die mevrouw is toch aangenomen met haar, haar!

Groetjes Lonkertje.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2007 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is vooral uw leeftijd de reden geweest waarom uw leidinggevende het kennelijk heeft aangedurfd om met dit machtsmisbruik te starten en heeft ze in uw kapsel daarvoor een aanleiding gevonden. Volgende week vindt ze misschien uw schoenen niet mooi of mankeert er iets aan uw houding of de wijze waarop u met klanten omgaat.