St
door Stan5079 Jun 25, 2016 om 13:55
Geldzaken & recht

Handcamera

Is het toegestaan om met een handcamera op eigen terrein mensen te filmen?

7787 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2016 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die mensen op uw eigen terrein zijn en daar geen bezwaar tegen hebben, mag dat natuurlijk.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 25, 2016 om 14:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ook al staat u niet op eigen terrein, filmen op de openbare weg is gewoon toegestaan. Niet iedereen zal het waarderen maar het mag gewoon.
Diewilik

audb
door audb Jun 28, 2016 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Niet waar, als iemand duidelijk maakt bezwaart te hebben om gefimt te worden dan kan deze zelfs eisen dat de opnamens terplaatse worden gewist.

Er bestaat in Nederland zoiets als portretrecht & Verwijderen op grond van privacy-wetgeving.

Dit geld alleen op de openbareweg en er moet van te voren kenbaar worden gemaakt dat er opnamens plaats vinden.

partuculieren die een beveiiligingscamera op eigen grond hebben gericht en waar bij de/of een camera duidelijk zichtbaar is opgehangen hoeven daar geen sticker of bord op te hangen met de melding dat er gefilmt wordt.

Wel dienen de opnamens binnen de 48 uur worden gewist en ook mag niet zomaar de openbare weg worden gefilmt.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jun 25, 2016 om 14:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In het algemeen geldt dat filmen en fotograferen op de openbare weg en in de openbare ruimte mag, omdat dat valt onder de zogeheten ‘vrijheid van informatiegaring’, beter bekend als de vrijheid van meningsuiting. Dit is anders als iemand gebruik maakt van een aangebrachte vaste camera, aangezien je de mensen dan moet waarschuwen dat ze gefilmd kunnen worden. Als je zelf een camera vasthoudt, zoals bijvoorbeeld een mobiel met camera, dan hoeft dat niet.

(Bron)

St
door Stan5079 Jun 26, 2016 om 17:57
Antwoorden / 1 Vragen

Geld de laatste zin die u schrijft ook als de handcamera aan het filmen was terwijl niemand dit in de gaten had (inclusief mijzelf)? Ik heb de handcamera weg gezet en was deze vergeten uit te zetten of ik heb hem per ongeluk aangezet.

audb
door audb Jun 28, 2016 om 13:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dan moet u de beelden worden gewist.

Een uitzondering daar op is als u bv een overval of ongeluk heeft gefilmt dan mag het wel als bewijs diennen.

Maar wat zou u aan beelden hebben welke u toch niet wou hebben?.

Maar zolang er geen moedwil in het spel is zou het zo kunnen zijn dat er niets mee gedaan gaat worden mocht het tot een rechtzaak komen.

Behave als u de beelden ook echt online zou gaan zetten.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jun 25, 2016 om 14:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het mag wèl en op eigen terrein in besloten ruimtes mag het soms weer niet......HIER

Mij valt overigens op, dat de NOS publiekelijk steeds vaker mensen zonder hoofd of van achteren filmt in het stedelijk gebied.

Heeft u overigens een speciale situatie op het oog?

St
door Stan5079 Jun 26, 2016 om 17:52
Antwoorden / 1 Vragen

Er werd gefilmd met een handcamera. Ik en alle andere betrokkenen hadden niet door dat de camera aan het filmen was. Ik had de videocamera weg gezet en deze was ik vergeten uit te zetten of ik heb hem per ongeluk aan gezet.

Topantwoord

ja
door jackyh - Jun 25, 2016 om 15:01
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wiens eigen terrein van u of van die mensen?

St
door Stan5079 Jun 26, 2016 om 17:50
Antwoorden / 1 Vragen

Op mijn eigen terrein.

ja
door jackyh Jun 26, 2016 om 19:20
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zou u het leuk vinden om ongevraagd gefilmd te worden. Misschien heeft u wel iets in handen waar een ander chantabel door wordt. Ik vind deze hele situatie onaangenaam.

pi
door pieterwolters Jun 26, 2016 om 20:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Eigen terrein als in bewakingscamera op een bedrijfsterrein, of gewoon gefilmd tijdens een feestje of zo?

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt op uw eigen terrein mensen gefilmd, die camera zonder uit te zetten, weggezet, en nu hebt u een probleem? Dan wist u die opnamen toch?

sw
door swat1500 - Jun 26, 2016 om 21:49
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het filmen van personen op (uw) eigen terrein en in de openbare ruimte is (zonder toestemming) toegestaan. Het punt ligt hem in het publiceren. U mag deze opgenomen beelden niet zomaar publiceren en zeker als er sprake is van close-ups van personen en als die personen geen toestemming voor publicatie hebben gegeven.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 28, 2016 om 00:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe groot is de kans dat die personen de publicatie ontdekken? :-)

audb
door audb Jun 28, 2016 om 13:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Google?

ma
door manwijf - Jun 27, 2016 om 13:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

TS heeft nog 2 reacties vergeten om als 'topantwoord' aan te merken!

dokun
door dokun Jun 27, 2016 om 14:20
152 Antwoorden / 0 Vragen

Heel apart dat u denkt te kunnen weten cq beslissen voor TS wat een top antwoord is..

tijger1
door tijger1 Jun 28, 2016 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dokun

Nog nooit van ironie gehoord?

Donna Paola
door Donna Paola - Jun 28, 2016 om 11:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

In het openbaar wel, edoch het publucewren van dergelijke beelden kan wat lastiger zijn, nl. portretrecht e.d.

audb
door audb - Jun 28, 2016 om 12:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u de camera zichtbaar in uw hand dan mag u filmen doet u deze echter in een tas dan niet behalve als u daar een hele goede redenen voor heef zoals bij opgelicht of wat P.R. de Vries doet.

Ook een beveiliging camera mag u gewoon ophangen en daarmee filmen maar ook hierbij geld dat de camera zichtbaar moet zijn voor de bezoekers.

Is het een bedrijfs terrein dan bent u echter wel verplicht om aan de ingang van het terrein daar meteen een vermelding op te hangen bv door een bord met de mededeling dat er gefilmt wordt bij een partuculier bv bij een woning is dit niet (meer) verplicht.

miekes53
door miekes53 - Jun 28, 2016 om 13:28
3 Antwoorden / 3 Vragen

vast wel !!!