door wimmers Jan 16, 2013 om 19:44
Geldzaken & recht

Heeft iemand al iets over de bijdrage van de AWBZ gehoord

Goedenavond
Wij zijn gister bij iemand op bezoek geweest in het bejaardentehuis ,en daar liet de mevr ons een rekening zien waar ze niets van snapte.
Nou blijkt dat ze buiten haar AOW om, die word al ingehouden een eigen bijdrage van 865 euro per maand moet betalen.
Heeft iemand daar iets over gehoord?
Alvast bedankt
Christel

1306 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2013 om 20:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wimmers,

Info over eigen bijdrage kun je o.a. hier vinden.

Eigen vermogen?
Het kabinet verhoogt de eigen bijdrage voor de AWBZ voor mensen met een eigen vermogen (vermogensinkomensbijtelling). Bij het inkomen wordt 8% van het box 3-vermogen opgeteld. Hierover wordt de eigen bijdrage berekend. De vermogensinkomensbijtelling gaat in vanaf 1 januari 2013.
Kijk ook hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2013 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die mevrouw op 1 januari 2011 meer vermogen had dan de vrijstelling in box 3 van ca € 21.000, dan wordt van het het meerdere 8% bijgeteld als inkomen.

fi
door fisbel - Jan 16, 2013 om 22:55
851 Antwoorden / 3 Vragen

De eigen bijdage die elke 4 weken aan het CAK moet worden betaald is afhankelijk van het verzamelinkomen Box 1, 2, 3. De ficitieve inkomensbijteling Box 3 was regulier 4% boven het maximumvrijgesteld bedrag. Bij € 100.000 spaargeld / vermogen was dus de inkomensbijtelling € 4000. (geen rekening houdend met de drempel) De inkomensbijtelling is voor 2013 verhoogd naar 8%, dus in dit voorbeeld € 8000 fictieve inkomensbijtelling. En dit percentage wordt in 2014 verhoogd naar 12%.

Het gaat dus uiteindelijk om het totale verzamelinkomen Box 1, 2, 3.
Het bedrag dat mevrouw moet betalen zit dicht tegen het maximum aan. Dit maximumbedrag is bruto € 2189,20 / Inclusief wtcg-korting van 8% geldend voor 65-plussers is het te betalen bedrag nettobedrag maximaal € 2014,06 (jaar 2013). Als er een miljoen aan pensioen is en een miljoen aan vermogen blijft het maximum dus € 2014,06

Conclusie kan niet anders zijn dan dat mevrouw een goed pensioen heeft alsmede (waarschijnlijk) aardig wat spaargeld. Of wat minder pensioen met heel veel spaargeld.
Voor de berekening van de hoge eigen bijdrage: lees hier
Algemene informatie van het CAK over de hoogte van de Eigen Bijdrage Zorg met Verblijf 2013 vindt u hier

ja
door japio78 - Jan 18, 2013 om 16:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een andere conclusie kan zijn (en dat lijkt op die bij ons), dat mevrouw een redelijk pensioen heeft en een woning die niet verkocht is in de afgelopen 3 jaar.
Mogelijk zijn er anderen die ook met zo'n onverkoopbaar huis zitten.
Zij worden in box3 aangeslagen voor rente op vermogen dat er niet is.
Een hoop stenen geeft geen rendement wel lopen de onderhouds kosten door. De bijtelling geeft een verhoogde eigenbijdrage welke betaald moet worden van de rente die er niet is. Spaargeld gaat op en er blijft een schuld over.

Nu in 2013 is het nog een graadje erger geworden. Het CAK mag ipv 4% een aanvullende 8% extra bijtellen.
Dat zal een hele grote ouderen groep in de problemen brengen.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2013 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@japio78

Zo'n grote groep ouderen zal dat niet zijn. En alleenstaand en nog een onverkocht huis na drie jaar.

ma
door manwijf - Jan 18, 2013 om 17:28
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn schoonmoeder betaalt 952,85 voor zorg met verblijf. Ze heeft geen eigen vermogen, geen huis, niks en een bescheiden pensioen. AOW en pensioen moeten wel bij elkaar opgeteld worden. Je mag als oudere natuurlijk niet te veel overhouden van een werkzaam leven.

AWBZ onbetaalbaar? Wel nee! Er wordt te veel gebruik van gemaakt door mensen die nooit iets bijgedragen hebben. Daar valt en staat een solidariteitssysteem bij. Niemand wil alleen weten wie alles hier gratis en voor niets krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2013 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Uw schoonmoeder moet dan toch een aardig pensioen hebben, zeker 8 à 9 duizend per jaar.

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2013 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

.....en een bescheiden pensioen.......

Het ligt er maar aan wat je onder 'bescheiden' verstaat.
Al vind ik het door jou genoemde bedrag nou niet exorbitant hoog.

Met vr.gr.

ma
door manwijf - Jan 19, 2013 om 09:20
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind een pensioen van ongeveer 500,-- (weet het niet precies) niet bepaald veel. Daar is wel 40 jaar voor gewerkt. Ik weet niet of hier alleen maar minima op het forum zitten, maar er zijn echt genoeg mensen die er flink boven zitten. Moet een oudere dan net zoveel uitgekleed worden tot ze op het inkomen uitkomt van een kassiere? Ik vind dat niet eerlijk.

Neem ter vergelijking eens een gedetineerde. Zijn AOW wordt hem geschonken. Daarvoor moet ik 2 jaar inleveren. Hij krijgt een uitkering voor het leven, want hij komt meer aan de slag. Eventueel huursubsidie, kinderbijslag en wat al niet meer. Hij schuift ook zo dat zelfde huis in en krijgt dezelfde zorg. Zeg niet dat het niet zo is! Met onverzekerden, zwervers en vluchtelingen gaat het al niet anders. Hoe bedoelt u de zorg is onbetaalbaar?

wi
door wimmers - Jan 19, 2013 om 10:14
47 Antwoorden / 8 Vragen

Goedemorgen

Ik vind het ook bespottelijk ,heb je je hele leven hard gewerkt zuinig geweest je huis verkocht omdat je niet meer op jezelf kan wonen en dan bam kunt U even 865 euro per maand bijbetalen.
En de zorg in een bejaardentehuis is ook niet om naar huis te schrijven.
Voor een paar weken terug stond Nederland nog op z'n achterste poten omdat ze de ziektekostenverzekering aan het salaris wilde koppelen ,en dit word gewoon gedaan.
Ik vind het pure diefstal.

Groetjes
Christel

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2013 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Voor de bijdrage die uw schoonmoeder moet betalen, moet haar pensioen toch echt minstens ca. € 200 hoger zijn.

Wat het inkomen van een caissière er mee van doen heeft, begrijp ik niet, want die werkt er ook voor. AOW voor gedetineerden is een andere discussie.

@Christel

Het is echt nog niet zo lang geleden dat bejaarden eerst bijna hun hele vermogen moesten opmaken, voordat de staat bijdroeg aan de maandelijkse kosten van een bejaardentehuis. En waarom zou iemand niet voor zichzelf betalen, als hij de mogelijkheden heeft?

En dat de zorg slecht is in een bejaardentehuis, is genoegzaam bekend.

ma
door manwijf - Jan 19, 2013 om 11:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger
Ik heb het even nagekeken. Pensioen = 552,26 Zat er dus niet veel naast.

Ze komt wel in aanmerking voor zorgtoeslag, maar moest toch bijna 800,- belasting betalen, terwijl ze niets bezit.

Van haar AOW houdt ze 62,40 over. Maandelijkse kosten voor wassen, kapper (alleen knippen) en uitjes betreft ongeveer 100,- per maand. Ook de zorgverzekeringspremie moet nog betaald worden.

Als je dus niet gewerkt hebt, kan het niet of nauwelijks uit. Ze heeft nl veel meer kleding nodig dan vroeger omdat alles heel snel verwaarloosd raakt o.a. door het wasbeleid.

Er zijn verder mensen die 40 jaar of meer heel veel meer gepresteerd hebben dan een kassiere. Moeten zij dan als ze hulp behoeven uitgekleed worden tot ze hetzelfde inkomen hebben? Ik heb ook door mijn vrijwilligerswerk heel veel te maken met ouderen. Velen hebben het echt niet zo breed als jij misschien denkt. Als dat zo was, namen ze wel verzorging aan huis.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2013 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk helemaal niet dat ouderen het zo breed hebben, maar een alleenstaande caissière met alleen AOW, moet bijna € 600 per maand betalen en voor haar komen dan ook nog de kosten erbij. En voor dat pensioen zal waarschijnlijk uw schoonvader gewerkt hebben en een nabestaandenpensioen is maar 70% van het oudedagspensioen.

Ik ben het met u eens dat bijvoorbeeld de waskosten in een tehuis belachelijk hoog zijn en vaak van belabberde kwaliteit. Voor mijn moeder werd dat dan ook in privé verzorgd, maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Volgens mij zal het alleen nog maar slechter worden in die tehuizen.

Vaak zijn mensen er ook niet van op de hoogte dat aanvullende dekkingen op de zorgverzekering eigenlijk niet meer nodig zijn, als je in een verpleeghuis woont, omdat dan veel kosten gewoon door het huis betaald moeten worden.

Maar de grondslagen voor de bijdrage wordt nu eenmaal door de regering vastgesteld, dus daar valt niets aan te doen.

ma
door manwijf - Jan 19, 2013 om 17:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Ik geloof niet dat je mijn punt m.b.t. de kassiere goed begrepen hebt, maar dat geeft niet. Laat maar.

Het is misschien wel handig om in de gaten te houden welke partijen Sinterklaas spelen en om gaten te dichten de ouderen maar weer eens opzadelen met nog meer kosten.

@Cristel Zuinigheid en werklust wordt hier inderdaad niet beloond. Om niet te zeggen wordt hier meestal afgestraft. Waar ze voorheen je huis in een keer afpakten, krijg je nu gewoon extra hoge eigen bijdragen voor je kiezen. Als dank zeg maar.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2013 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vindt dus blijkbaar dat uw schoonmoeder net zo weinig (nou ja) zou moeten betalen als iemand die alleen maar alleenstaande AOW heeft. Zoals veel caissières die ook wel 40 jaar hard gewerkt kunnen hebben. Hoeveel jaar heeft uw schoonmoeder gewerkt voor haar pensioen?

ma
door manwijf - Jan 20, 2013 om 10:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen die werkt krijgt volgens mij ook een pensioen. Als je alleen AOW hebt, dan heb je ook nooit gewerkt. Zo simpel is het.

Als je de discussie wilt voeren, dat een partner geen recht heeft op partnerpensioen, dan moet je even een nieuwe discussie opstarten. Mij maakt het niet uit, ik heb zelf een pensioen opgebouwd.

Misschien moeten we het verder maar zo laten. Als u van mening bent, dat je aan het eind van de rit zoveel mogelijk moet inleveren, het zij zo.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2013 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

U bent echt abuis. Niet iedereen die zijn hele leven heeft gewerkt, heeft pensioen opgebouwd. U haalde zelf als voorbeeld een weinig verdienende caissière erbij ter vergelijking met uw schoonmoeder. Ik ga helemaal geen discussie starten over het partnerpensioen. Ook ben ik niet van mening dat je alles moet inleveren, maar er moet wel worden betaald en de berekening daarvan gebeurt naar rato van het inkomen. De grondslagen daarvoor worden vastgesteld door de regering, dus u zal bij die partij in het geweer moeten komen als u de berekening onrechtvaardig vindt.

ha
door haverkamp - Jan 20, 2013 om 11:19
54 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wat is nou eigenlijk de kwestie?
Is het vooral het probleem dat er straks niks meer te erven is?
Neem anders een familielid in huis , gebeurde vroeger ook.
U zou ook blij kunnen zijn dat we in een land leven waar we ondanks alles, toch nog een van de beste zorgstelsels ter wereld hebben.

Quote Er zijn verder mensen die 40 jaar of meer heel veel meer gepresteerd hebben dan een kassiere

Ik begrijp niet waarom hier zo denigrerend over een kassière wordt gedaan.
Wat een deel van al die zogenaamde overbetaalde toppers hebben uitgericht is wel duidelijk geworden, de laatste jaren.

Cookies
door Cookies - Jan 20, 2013 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=haverkamp schreef op zondag 20 jan 2013, 11:19]

Quote Er zijn verder mensen die 40 jaar of meer heel veel meer gepresteerd hebben dan een kassiere

Ik begrijp niet waarom hier zo denigrerend over een kassière wordt gedaan.

Haverkamp, ik ben het volkomen met je eens! Ik heb meer respect voor iemand die voor een flutloontje de hele dag achter de kassa zit, dan voor iemand die dergelijke uitspraken doet!

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2013 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@haverkamp

Ik ben het helemaal met u eens, alhoewel de verzorging in sommige tehuizen wel beter zou kunnen, maar dat hangt helaas niet af van de betaling.

Iemand met een laag inkomen, houdt ook maar weinig over. Slecht het zogenaamde zak en kleedgeld en daar moet ook nog de zorgpremie en alle andere kosten vanaf. Dus die is echt niet beter af.

ma
door manwijf - Jan 21, 2013 om 09:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen met een vrij beroep moeten zelf voor hun pensioen zorgen. Alle anderen betalen geen premie, maar krijgen ook geen pensioen.

Er wordt verder helemaal niet denigrerend gedaan over een kassière. Ik heb in mn schooltijd ook achter de kassa gezeten. Het ging in eerste instantie om de salarisvergelijking. En ja van mij mag iemand die bv dag in dag uit in de vrieskou loopt zoals nu of 's nachts moet komen opdraven zoals ik altijd moest, of bv een tas met diploma's mee moet nemen voor een baan meer verdienen. Niet iedereen is een graaier als hij gestudeerd heeft. Maar er is wel veel meer moeite gedaan voor een leuke baan.
Al diegenen die gelijk na de lagere school geld willen zien, snijden zichzelf in de vingers. Schoolverlaters hebben het aan zichzelf te danken dat je een carriere kunt vergeten. Ik heb zelf nog gestudeerd toen ik 40 was en cursus op cursus gevolgd. Op ieder niveau kun je jezelf ontwikkelen Dat is wel wat anders. Als dank voor extra inspanning wordt je aan het einde van de rit gelijk geschakeld met mensen (ik hou het maar algemeen nu) die nergens moeite voor wilden doen. Dat is niet eerlijk.

Cookies
door Cookies - Jan 21, 2013 om 09:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=manwijf schreef op maandag 21 jan 2013, 09:34]
Er wordt verder helemaal niet denigrerend gedaan over een kassière.
Al diegenen die gelijk na de lagere school geld willen zien, snijden zichzelf in de vingers. Schoolverlaters hebben het aan zichzelf te danken dat je een carriere kunt vergeten. Ik heb zelf nog gestudeerd toen ik 40 was en cursus op cursus gevolgd. Op ieder niveau kun je jezelf ontwikkelen

.....Er zijn verder mensen die 40 jaar of meer heel veel meer gepresteerd hebben dan een kassiere......

Nee hoor, is helemaal niet denigrerend. Blijkbaar ben je toch niet bijdehand genoeg om door te hebben wanneer iets denigrerend is.

Bovendien ga je er aan voorbij dat lang niet iedereen een studiebol heeft. Gelukkig maar zou ik zeggen, want ook verkopers, vuilnismannen, automonteurs, plantsoenmedewerkers enz. zijn hard nodig in een maatschappij.

ma
door manwijf - Jan 21, 2013 om 10:07
574 Antwoorden / 1 Vragen

@haverkamp
De opmerking over erven is er een uit de categorie onbeschoft. Ik hoop dat uw bespaard blijft wat ik vanaf 2006 al met mn schoonmoeder heb meegemaakt. Elke dag heen, gratis en voor niets. Eerst thuis en nu in het tehuis. En maar wachten op die gigantische erfenis. Ik heb ze nog niet ontmoet in al die jaren, kinderen die het ons nadoen. De meeste komen 1x in de maand. Er zijn er die nooit bezoek krijgen.

Inwonen? Je hebt echt geen idee he. Ik daag je uit om eens een dagje mee te lopen in een psycho-geriatrische inrichting.

ma
door manwijf - Jan 21, 2013 om 10:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

Verkopers en automonteurs?

Waarmee je aangeeft geen idee te hebben wie er wat verdient.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2013 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Blijkbaar heeft uw schoonmoeder dus ook "nooit gewerkt" als zij zelf geen pensioen opgebouwd heeft en nu alleen een partner/nabestaande pensioen heeft. Dus heeft zij ook nergens moeite voor willen doen? U bezoekt haar al sinds 2006 dagelijks, heel mooi, en dan nog gratis en voor niets. Prachtig. Vind u dan dat een kind daarvoor beloond moet worden? Klop uzelf maar op de borst. Toen mijn moeder van 1999 tot 2008, tot haar dood, in een verpleeghuis woonde ten gevolge van een beroerte, kreeg zij elke dag bezoek van een kind, ook om de boel in de gaten te houden en ik zag daar veel kinderen van bewoners, die zeer regelmatig op bezoek kwamen.

Zij wordt daar in dat tehuis wel verzorgd door zwaar onderbetaalde mensen, die als zij 65 + geworden zijn, nog minder pensioen zullen hebben. Maar ja dat hebben ze wel aan zichzelf te wijten, want ze waren zo stom om geen carrière te maken en daardoor een goedbetaalde baan te krijgen met een riante pensioenvoorziening.

Dus als die dan in hetzelfde tehuis opgenomen moeten worden, betalen ze minder. Een grote schande is het, laat ze maar voor de deur staan. Hadden ze maar directeur van die zorginstelling moeten worden, dan hadden ze ook meer gehad. U hebt maar een raar wereldbeeld.

ma
door manwijf - Jan 21, 2013 om 10:54
574 Antwoorden / 1 Vragen

Je wilt het gewoon niet begrijpen. Jammer. In haar tijd mochten meisjes niet naar school. Toch werkte ze later in een boekenzaak. Dat was 88 jaar geleden heel bijzonder. Toen ze trouwde moest ze ontslag nemen. Dat was zelf in mijn tijd nog een aantal jaren heel gebruikelijk.
Ik hoef geldelijk niet beloond te worden. Ik doe het met liefde.

Jij vindt het geen carriiere als je in een verzorgingstehuis werkt. Daar denk ik heel anders over. Ze mogen van mij overigens ook meer verdienen. Ik denk dan aan een salaris gelijk aan de jouwe.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2013 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Waarom vermeldt u dan: "gratis en voor niets". Dat lijkt mij namelijk de normale gang van zaken. De meeste verzorgsters verdienen in een verpleeghuis niets meer dan die caissière die u steeds aanhaalt.

Mijn moeder heeft haar leven lang gewerkt en had dus ook nog een eigen oudedagspensioen en moest daardoor natuurlijk een hogere bijdrage betalen.

Maar ik begrijp het best hoor. U vindt het niet eerlijk dat iemand die meer inkomen heeft, meer moet betalen dan iemand met minder inkomen. Prima, mag u vinden, klagen in Den Haag.

"Ik denk dan aan een salaris gelijk aan de jouwe". Zou ik ze maar niet toewensen.

Cookies
door Cookies - Jan 21, 2013 om 11:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=manwijf schreef op maandag 21 jan 2013, 10:16]Verkopers en automonteurs?

Waarmee je aangeeft geen idee te hebben wie er wat verdient.

De gemiddelde verkoper verdient nauwelijks meer dan een kassière.

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2013 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En een gewone automonteur loopt ook al niet binnen.