diandra
door diandra Jun 1, 2016 om 11:59
Geldzaken & recht

Heeft pensioen ex-man invloed op belastingen ? Huur/zorgtoeslag of andere zaken

Hallo, in augustus dit jaar word mijn ex-man 65 en krijgt ie pensioen (met overbrugging van een aantal maanden) nu is mijn vraag, als ik een gedeelte pensioen mee krijg heeft dat dan invloed op inkomensbelasting, huur- en zorgtoeslag of andere zaken?
Heb al een beetje gegoogeld maar een duidelijk antwoord niet gevonden !
Alvast hartelijk dank !

5084 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een deel gaat krijgen van dat ouderdomspensioen, waardoor dat inkomen voor u wordt, heeft dat uiteraard invloed op de hoogte van uw inkomen en dus ook op de toeslagen die u eventueel krijgt.

Topantwoord

ja
door jackyh - Jun 1, 2016 om 12:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als u officiëel gescheiden bent en uw ex gaat met pensioen dan zie ik niet in waarom u een deel zou krijgen. Ales is destijds bij de scheiding afgehandeld. Het is wel mogelijk dat u, bij overlijden ex, een nabestaanden pensioen krijgt.

sp
door spikkel - Jun 1, 2016 om 13:03
148 Antwoorden / 5 Vragen

Tijdens de scheiding kun je ook je pensioen verdelen. Google maar eens op pensioenverevening.
Dit zijn inkomsten waardoor het verzamelinkomen hoger wordt en toeslagen en andere zaken mogelijk lager worden of zelfs weg kunnen vallen.

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2016 om 13:16
16869 Antwoorden / 108 Vragen

Jackyh, of de wet veranderd is weet ik niet. Maar mijn eerste huwelijk heeft 17 jaar geduurd en over die jaren heb ik wel degelijk een klein deel van pensioen ontvangen. De man is al heel lang overleden maar ontvang ook nog steeds diverse (kleine) pensioentjes, door ons samen destijds opgebouwd.
Maar nogmaals, dat kan nu veranderd zijn, wat me niet eens zou verbazen.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Er zijn verschillende manieren om het tijdens het huwelijk opgebouwde oudedagspensioen te verdelen.

Als binnen twee jaar na de scheiding die scheiding aan het pensioenfonds wordt doorgegeven, krijgt, zodra de deelnemer met pensioengaat, de ex het haar of hem toekomende deel rechtstreeks uitbetaald door het pensioenfonds.

De andere manier is pensioenverevening. Dan wordt het oudedagspensioen al gesplitst op de pensioendatum. Maar dat houdt ook in, dat als de ex voor de pensioendatum overlijdt, de deelnemer dat stuk niet terugkrijgt.

De derde manier is niets doen. Dan moet de ex zijn of haar deel zelf halen bij de deelnemer als die met pensioengaat.

Bijzonder nabestaanden pensioen staat hier helemaal los van.

jo
door jorisw Jun 1, 2016 om 16:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ook nog helemaal afstand doen van enige pensioenuitkering (nu of in de toekomst). Dan krijgt de ex helemaal niets, maar dit moet wel in het echtscheidingsconvenant worden opgenomen. Persoonlijk vind ik dat dit eigenlijk de standaardoptie moet zijn en dat je die andere dingen explicitiet moet regelen tijdens een scheiding, maar dat is een ander onderwerp.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou je afstand doen? Het is een vermogenscomponent die tijdens het huwelijk is opgebouwd.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat stellen dat doen die beiden inkomen en een goede pensioenvoorziening hebben.

Dat is helaas nog steeds niet de normale gang van zaken.