pa
door panday Oct 2, 2014 om 14:04
Geldzaken & recht

Heffing Waterschapsbelastingen

Tot hoelang (hoeveel jaar) mag een Waterschap teruggaan met het heffen van aanslagen, met terugwerkende kracht.?
Ik ontvang nu pas een 4-tal aanslagen uit 2012 en 2013, die men nog nooit eerder heeft verstuurd. Nu, in september 2014, blijkt tijdens een bestandscontrole bij het Waterschap, dat deze aanslagen nog niet eerder verstuurd waren. NB. Ik woon al sinds 6 maanden niet meer in de betreffende woning.

6147 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2014 om 14:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo panday,

Dat je niet meer in het betreffende pand woont doet niet ter zake.
Ze kunnen tot 5 jaar terug gaan met het sturen van (nog) verschuldigde aanslagen.
Zou eventueel nu wel om een betalingsregeling verzoeken.
Beetje slordig van dat Waterschap. ;-)

Met vr.gr.

pa
door panday - Oct 2, 2014 om 18:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Edrick3, bedankt.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u ook nog de aanslag 2014 verwachten. Niet eerder opgevallen dat u geen aanslagen kreeg?

mo
door monica010 - Oct 3, 2014 om 11:09
71 Antwoorden / 0 Vragen

Het Waterschap kan nog max 3 jaar teruggaan.. Tot en met 31 december 2014 kunnen ze aanslagen opleggen voor de jaren 2012, 2013 en 2014. Helaas...
Als u hiertegen bezwaar zou maken zou de reactie zijn; u wist dat deze aanslagen opgelegd zouden kunnen worden, had hiervoor moeten reserveren etc. Theoretisch, maar wel waar :(

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2014 om 11:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@monica010,

Waar haal je die drie jaar vandaan?
Het is [(nog) b]vijf jaar.

Navordering
Ook de navorderingstermijn moet aan het ontstaan van de belastingschuld gekoppeld blijven. De navorderingstermijn kan eventueel worden verkort van vijf naar drie jaar.
(Bron)

Met vr.gr.

diertjes
door diertjes - Oct 7, 2014 om 19:27
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 11:47]@monica010,

Waar haal je die drie jaar vandaan?
Het is [(nog) b]vijf jaar.

Navordering
Ook de navorderingstermijn moet aan het ontstaan van de belastingschuld gekoppeld blijven. De navorderingstermijn kan eventueel worden verkort van vijf naar drie jaar.
(Bron)

Met vr.gr.

Klopt maar ten dele. Ze mogen drie jaar terug gaan. Voor tijdstipbelastingen (watersysteemheffing) is dat nu 2012, voor tijdvakbelastingen (zuiveringsheffing) mag ook 2011 nog. Vijf jaar geldt alleen bij navordering en dan moet het om een "nieuw feit" gaan. Dat u er inmiddels niet meer woont maakt niet uit, het belastbaar feit heeft zich voorgedaan.

door 1953 - Oct 7, 2014 om 19:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tot tien jaar terug!

Ambtelijke molens zijn in dit geval wel traag geweest.

Betalen zult u hoe dan ook, dit is een jaarlijks wederkerend aanslagshow met jaarlijks gewijzigde tarieven. Reserveren jaarlijks deze aanslag voorkomt ellende.

diertjes
door diertjes - Oct 8, 2014 om 15:13
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 7 okt 2014, 19:34]Tot tien jaar terug!

Dacht het niet. Artikel 16, derde lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen (geldt ook voor waterschapsbelastingen): De bevoegdheid tot het vaststellen van een navorderingsaanslag vervalt door verloop van vijf jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.
In het vierde lid van hetzelfde artikel staat dat als het om bezit of vermogen in het buitenland gaat, de navorderingstermijn twaalf jaar is. Maar dat is bij waterschapsbelastingen nooit het geval. Vijf jaar dus!

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier helemaal niet over een navorderingsaanslag. De aanslagen zijn gewoon laat opgelegd.

diertjes
door diertjes - Oct 8, 2014 om 22:14
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 okt 2014, 16:33]Het gaat hier helemaal niet over een navorderingsaanslag. De aanslagen zijn gewoon laat opgelegd.

Klopt. Maar andere respondenten begonnen over het kunnen navorderen en noemden daarbij ook nog onjuiste aanslagtermijnen. Dat trachtte ik even recht te zetten. Lees ook mijn eerste reactie in dit draadje.