lo
door loading... Jun 24, 2013 om 17:16
Geldzaken & recht

Helft stalgeld terug bij vertrek op helft van de maand?

Hallo leden,

Ik vroeg mij het volgende af:

Ik ben op de helft van de maand bij een manege weggaan met mijn eigen paard. Ik heb 4 dagen vantevoren telefonisch met de manege eigenaar besproken of het mogelijk is dat ik de helft van mijn stalgeld terug krijg omdat ik ook op precies de helft van de maand wilde vertrekken. Er is toen gezegd normaal gesproken doen maneges dat niet maar ik zal even nakijken of je betaald hebt en dan is dat voor mij niet zo'n probleem. Toen heb ik ook pas gezegd oke dan kom ik hem bij deze dan en dan ophalen. Hij zegt nu dat hij zich niet herinnert dat we die afspraak hebben gemaakt en dat hij heeft gezegd dat hij zou nakijken of dat wettelijk moest en kon en niet dat hij zou nakijken of ik wel had betaald terwijl hij toch echt had toegezegd de helft terug te geven. Hij zegt nu ook dat er in een of andere wet staat dat hij het wettelijk gezien dus niet terug hoeft te geven ongeacht of wij daar afspraken over hebben gemaakt. Als dat zo is heb ik geen poot om op te staan. Maar ik wil dus weten of die wet echt bestaat. Ik hoor namelijk van hem dat ik hem eigenlijk nog een halve maand schuldig ben omdat ik op de helft ook pas heb laten weten dat ik wilde gaan en ik een maand vantevoren op had moeten zeggen. Anderen zeggen, nee die wet bestaat niet en als je geen contract hebt getekend met hem moet hij jou de helft terug geven. Aangezien ik geen contract bij die manege heb ondertekend en dus nergens mee in heb gestemd denk ik ook dat hij mij gewoon de helft terug moet betalen.

Graag hoor ik hoe het nu wettelijk gezien precies zit.

Als je iets niet begrijpt of nog andere vragen hebt over dit verhaal stel ze ik wil heel graag weten of ik hie werk van kan maken.

2595 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2013 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt iets telefonisch besproken, maar het probleem is, dat u niets kunt bewijzen.

Er is geen wet dat de stalhouder u de helft terug moet geven. U betaalde, neem ik aan een maand vooruit, omdat er ook helemaal geen contract is, kan de stalhouder u ook niet aan een maand opzegtermijn houden. Dus u hoeft hem ook niet nog een halve maand toe te betalen.

Helaas, dat geld bent u kwijt.

rapil
door rapil - Jun 24, 2013 om 17:42
433 Antwoorden / 0 Vragen

Geen poot om op te staan. Geld krijg je niet terug.

me
door mein33 - Jun 24, 2013 om 18:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft geen contract afgesloten voor de geleverde diensten en heeft dus niets te maken met een opzegtermijn.
U heeft waarschijnlijk een mondelinge overeenkomst voor onbepaalde tijd en betaald dit per maand.
U kunt dan de maand waarvoor u heeft betaald van de diensten gebruik maken en aan het einde van de maand stoppen. Of u voor de helft van de lopende maand geld terug krijgt hangt helemaal van de (goedheid) van de stalhouder af.

alfatrion
door alfatrion - Jun 24, 2013 om 22:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Artikel 7:228 lid 2 BW]Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.
Als u op de eerste van de maand betaald, nu opzegt dan bent u er de eerste van de volgende maand vanaf.

lo
door loading... - Jun 25, 2013 om 12:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oke bedankt allemaal, maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele wet die zegt dat hij recht heeft op die halve maand geld maar ik ook niet hoef bij te betalen? En er is ook geen algemene wet dat hij in zijn recht staat dat hij de hele maand mag houden? Want dat beweert hij dus...

me
door mein33 - Jun 25, 2013 om 13:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=loading... schreef op dinsdag 25 jun 2013, 12:58]Oke bedankt allemaal, maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele wet die zegt dat hij recht heeft op die halve maand geld maar ik ook niet hoef bij te betalen? En er is ook geen algemene wet dat hij in zijn recht staat dat hij de hele maand mag houden? Want dat beweert hij dus...

U had tot het einde van de door u betaalde maand kunnen blijven.
Omdat u eerder bent weggegaan is dit nog geen reden voor de stalhouder u iets terug te (moeten)betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2013 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen recht op retour van die halve maand dat u de stal niet gebruikt hebt en de stalhouder heeft geen recht op nog een halve maand van u ivm de opzegging.

Ik hoop dat u bij de volgende stalhouder de afspraken wel zorgvuldig op papier hebt staan.

dearagain
door dearagain - Jun 25, 2013 om 14:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in principe moet je gewoon die gehele maand betalen, als deze onbetrouwbare stalhouder nu beweert dat hij iets anders met je heeft besproken