Sl
door Slawiek Jul 6, 2021 om 19:15
Geldzaken & recht

Helpdeskvraude

Ik ben een slachtoffer van internet criminelen geworden. Mijn bank weigert mij hiermee te helpen, klopt dat?
Hieronnder is de aantwoord van mijn bank:

 


 Bedankt voor het insturen van het proces-verbaal. We vinden het vervelend om te lezen dat u op deze doortrapte manier slachtoffer bent worden van oplichting/helpdeskfraude.


 


basis van het fraudeonderzoek naar uw melding beoordelen wij of u in aanmerking komt voor een vergoeding. U bent telefonisch benaderd door een derde (deze personen deden zich voor als een medewerkers van diverse helpdesks). Omdat u slachtoffer bent geworden van oplichting en de overboeking zelf heeft uitgevoerd, ontvangt u helaas geen schadevergoeding.


 


Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd


7022 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

getty
door getty - Jul 6, 2021 om 19:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen
0

Maak bezwaar tegen de afwijzing



justmeagain
door justmeagain Jul 7, 2021 om 00:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom? We zijn al 5 jaar aan het waarschuwen. Mijn bank kosten worden steeds hoger, dat is pas onrecht.

getty
door getty Jul 8, 2021 om 13:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat wij hier de precieze casus niet kennen en de bank heel makkelijk alles afwijst!

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2021 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen
1

Waarmee zouden ze kunnen helpen dan? Een vergoeding zit er, terecht, niet in.

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2021 om 19:38
11553 Antwoorden / 51 Vragen
1

U heeft zelf een betaling gedaan, vrijwillig, hoe kan de bank daar verantwoordelijk voor zijn? Kloppende redenatie van de bank.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 6, 2021 om 19:49
7199 Antwoorden / 3 Vragen
3

Er is al vaak voor gewaarschuwd om bij telefonisch contact uiterst voorzichtig te zijn, de criminelen kunnen zich voordoen om u te laten geloven dat zij het goed met u voor hebben en het wordt te vlug geloofd.
Spijtig dat u er op deze manier achter moest komen.

marita5
door marita5 - Jul 6, 2021 om 20:08
11522 Antwoorden / 15 Vragen
3

Hallo Slawiek , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels . 

https://www.stichtinggibo.nl/wat-moet-je-doen-bij-spoofing 

Het heeft pas zin om je bij Stichting GIBO aan te melden als de bank je verzoek om compensatie afwijst. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er sprake is van spoofing zoals hierboven is omschreven. Stuur ons dan als bijlage de afwijzingsbrief van de bank en het proces verbaal. Deze zijn we nodig om te kunnen beoordelen of de bank zich aan de met de Minister gemaakte afspraken heeft gehouden. We zullen je dan laten weten of onze Stichting daarin, al dan niet, actie kan ondernemen.

https://www.stichtinggibo.nl/contact

diumenge
door diumenge Jul 6, 2021 om 20:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens het bericht van TS gaat het om helpdeskfraude, dus ik betwijfel of stichting GIBO iets kan doen.

marita5
door marita5 Jul 6, 2021 om 20:38
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Ja dat heb ik gelezen , maar ik vond het de moeite waard om te vermelden .

Donuts
door Donuts Jul 7, 2021 om 02:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Maar helpdeskfraude heeft helemaal niets met spoofing te doen. Dus je zet TS met je verwijzing op het verkeerde spoor.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2021 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Weet u nu nog niet na alle reclame en programna's die er over zijn geweest dat de bank NOOIT belt en ook niet om uw gegevens vraagt?

sw
door swat1500 - Jul 6, 2021 om 23:46
3792 Antwoorden / 0 Vragen
1

Banken hebben na lang aandringen door diverse partijen alleen hun verantwoording genomen in gevallen dat de oplichters zich voordeden als medewerkers van de eigen bank en ook gebruik maakten van telefoonnummers die de indruk wekten van de eigen bank te zijn omdat dit zo op het scherm van de telefoon stond.
De vergoeding is alleen van toepassing voor die zaken die zich hebben voorgedaan voordat de banken hun clienten meermalen hadden gewaarschuwd hiervoor.

Bij nieuwe gevallen wordt dus geen schade meer vergoed. De bank zal zich op het standpunt stellen dat zij voldoende heeft gewaarschuwd.

Ook als u toegang tot uw computer heeft gegeven aan personen die zich voordeden als medewerkers van (bijvoorbeeld) Microsoft en op die wijze tot uw bankrekening wisten door te dringen, zal de bank de schade niet vergoeden en zal zij daartoe ook niet te dwingen zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 7, 2021 om 00:23
1773 Antwoorden / 31 Vragen
1

Geachte Slawiek,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Kunt u in het kort vertellen wat er precies is gebeurd?

1paul
door 1paul - Jul 7, 2021 om 08:10
3162 Antwoorden / 0 Vragen
1

is een uitzending over geweest bij radar, zoek die eens op, daar kwam in uit dat de banken wel degelijk een zorgplicht hebben, of dat ook in dit geval van toepassing is weet ik niet meer maar dat kunt u terug kijken....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2021 om 08:25
16875 Antwoorden / 202 Vragen
2

Klacht oplossen? Meld je klacht op Klachtenkompas van de Consumentenbond  Het lijkt zinvol dat u uw probleem hier meldt. Er zijn inmiddels berichten dat er onder voorwaarden wel gecompenseerd gaat worden en zie dan https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/banken-gaan-slachtoffers-spoofing-onder-voorwaarden-compenseren/  en ook deze: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/toch-compensatie-bij-spoofing-maar-nog-losse-eindjes

 Dan ter info ook nog deze hoewel deze bindende uitspraak van voor de datum van de hiervoor gegeven berichtgeving/informatie is. Is mogelijk wel van belang m.b.t. de voorwaarden die men toen noemde. Deze bindende uitspraak goldt voor één persoon en is dus min of meer achterhaald.

Kijk zelf ook nog even op het i-net met zoeknaam 'spoofing kamerbrief' en dan kunt u die downloaden.

Redacteur
door Redacteur - Jul 8, 2021 om 15:18
1055 Antwoorden / 62 Vragen
1

Beste Slawiek,

Wat vervelend dat je slachtoffer bent geworden van helpdeskfraude. Kassa heeft de afgelopen jaren hier meerdere keren aandacht besteed aan zogeheten spoofing. Alle tv-items en internetartikelen van Kassa omtrent spoofing staat in dit dossier. Banken zijn uiteindelijk toch overgegaan op vergoeding voor spoofing, zie ook dit bericht. We raden je aan om een melding te doen bij de Consumentenbond, maar ook om ons te mailen met duidelijke uitleg over jouw casus. Hier lees je nog meer informatie over wat spoofing is en wat je ertegen kunt doen.

Dat forumgebruikers niet naar Kassa-items verwijzen is dan wel weer bijzonder. ;-)

Met vriendelijke groet,
Danny

Donuts
door Donuts Jul 8, 2021 om 15:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waar lees jij BANKhelpdeskfraude? Dat is slechts jouw interpretatie. Om dan maar meteen over spoofing te beginnen, is nogal voorbarig.

Redacteur
door Redacteur Jul 8, 2021 om 15:46
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dag Sprietje,

De vraagsteller heeft het over helpdeskfraude. Los van het feit of het een bank is of een andere helpdesk, is het zeer aannemelijk dat het om spoofing gaat.
Ik heb 'bank' verwijderd uit helpdeskfraude. Hopelijk ben je dan wat gerustgesteld.

Met vriendelijke groet,
Danny

diumenge
door diumenge Jul 9, 2021 om 15:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo Danny, lekker aan het 'modereren'. Zet ik 'm toch gewoon nog een keer neer.

Zo bijzonder is het niet dat de forumgebruikers niet naar niet relevante kassa-items verwijzen. ;-)

Ik doe er een knipoogje bij!

Redacteur
door Redacteur Jul 9, 2021 om 15:21
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Fijn, het knipoogje, Diumenge! En nu weer on-topic. :-) Bedankt!

Co
door Com-mcr - Jul 9, 2021 om 11:03
10 Antwoorden / Vragen
1


Situaties zoals u omschrijft komen in de klachtenpraktijk van Kifid helaas regelmatig voor. Over dit onderwerp vind je op de Kifid Kennis pagina's een kennisdocument. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft het inzicht in hoe Kifid met dit soort klachten omgaat:
https://www.kifid.nl/zelf-geld-overboeken-naar-een-oplichter/



ma
door marleenvanh - Jul 10, 2021 om 19:53
452 Antwoorden / 1 Vragen
0

U zegt helpdesks. U bent er dus meerdere keren ingetrapt? U kunt een hoop stampij maken, dat helpt wel vaker in dit soort gevallen. Zeker wanneer Kassa of Radar of zo zich ermee gaat bemoeien. Het valt me wel op dat er een stuk mist uit dat bank-antwoord. Ik weet niet of 'de bank' daar meer uitleg geeft waarom u geen recht heeft op een schadevergoeding.....

M.
door M.Hoogendoorn - Jul 11, 2021 om 12:50
1 Antwoorden / Vragen
0

Wat mij aangrijpt in de reacties is dat bij een aantal hier weinig compassie met het slachtoffer klinkt. 
Geloof mij, deze persoon weet al lang hoe 'stom' hij/zij was door hier in te trappen.
Als de betreffende bank voldoende had gecommuniceerd over het gevaar van Spoofing was hij/zij er niet ingetrapt!
Nu geven sommigen nog fijn een trap na....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer

Wi
Willem70 - May 6, 2024 om 17:54
Winkels & webshops

Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen

Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer

Mi
Michael Smeer - May 6, 2024 om 00:16
Huishouden & energie

Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?

Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel  een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer