ga
door gaudi May 15, 2013 om 15:42
Geldzaken & recht

Het 'klantvriendelijke Kruitvat' :S

Het Kruitvat had eind 2012 flanellen pyjama’s in de aanbieding van 11 euro 95 voor 9 euro 95. Het was koopavond en ik voelde me beroerd door diabetes, toch besloot ik de nieuwe, lichtblauwe pyjama met een vrolijke opdruk van Poehbeertjes, te kopen. Tenslotte was dit een koopje. Een beetje suf en beverig betaalde ik en snelde naar de Hema om iets te eten. Toen ik mij wat beter voelde, ging ik met de bus naar huis. Pas thuis zag ik op de bon, dat het Kruitvat, gewoon 11 euro 95 had gerekend! De dag erop kon ik niet terug om de fout recht te zetten. Maar ja, dacht ik, ik heb de bon.
De barre winter viel in en helaas, met vrieskou mag ik niet naar buiten wegens gezondheidsklachten. Ik bleef het volste vertrouwen houden, dat ik via mijn betaalbewijs, het teveel betaalde geld gewoon terug zou krijgen.
Maar neen! Eerst zei de Kruitvatmanager dat dit zomaar niet kon, want die pyjama’s had hij niet meer, dus zou ik die van mij, maar even van huis moeten halen dan kon hij de streepjescode zien...
Ik liep regelrecht naar het schap en vond precies zo'n pyama, al was het dan alleen nog het jasje, doch met de streepjescode!. De manager had dit niet verwacht en begon zich eruit te wurmen. Hierbij stak hij een lang en vervelend verhaal af: ‘Ja, maar hier kunnen we niet aan beginnen mevrouw en u had meteen terug moeten komen en bla bla bla’, etc. etc.’Mijn oren tuten ervan….
Toen ik de kans kreeg om ook iets te zeggen, legde ik uit, dat ik erg ziek was geweest en ook dat ik door de kou al die tijd niet naar buiten mocht. Bovendien toonde ik nu toch de streepjescode en het betaalbewijs? De man bleef onverbiddelijk en weigerde nukkig om het te veel betaalde geld terug te geven.
Ik vind dit zo oneerlijk van het Kruitvat en ik vraag mij af of ik de enige gedupeerde ben tijdens de aanbiedingen? Vanwege het onrecht heb ik die bon die nog steeds. Enfin, weet iemand raad?

2410 8 Rapporteer

za
door zatmetdepost - May 15, 2013 om 16:01
5 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn weten heeft u binnen een bepaalde termijn het recht om een product te retourneren dan wel te reclameren. Heeft u zich gehouden aan deze termijn?

Ik kan mij als ondernemer indenken dat de Kruidvat (met een d achter krui-) zich heeft gestoord aan uw verhaal en dat hij/zij uit principe de € 2 niet aan u heeft terugbetaald. Uit uw verhaal kan ik niet concluderen of de Kruidvat manager in zijn recht staat of niet, aangezien ik niet weet binnen welke termijn u met de bon bent teruggegaan.

Volgens mij is er wel zoiets dat u bij het betalen van het bedrag akkoord gaat met hetgeen u is aangeboden voor een bepaalde prijs. Daar waar u redelijkerwijs had kunnen merken dat de prijs niet klopte, had u eerder aan de bel kunnen trekken.

U heeft een fout gemaakt door het verschil ad € 2,00 niet op te merken. De Kruidvat heeft een fout gemaakt door in haar kassasysteem de korting niet te verwerken. Allebei menselijke fouten lijkt mij. Allebei net zo vervelend.

Naar mijn mening komt u een beetje "zeikerig" over. Als u zich niet zo druk had gemaakt, had u een hoop tijd over om wat leukere dingen te doen dan 1) teruggaan naar Kruidvat; 2) een (vervelende) discussie aangaan met de Kruidvat manager; en 3) de tijd nemen om deze kwestie hier te plaatsen. Maar afijn, dat is mijn mening!

getty
door getty - May 15, 2013 om 16:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u pas na 5 maanden hiermee terug gaat, dan mag u niet verwachten dat u nog geld terugkrijgt. Dit had u binnen een redelijke termijn moeten doen. En zo bar is de winter ook weer niet geweest.

zwemmer
door zwemmer - May 15, 2013 om 17:25
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Staat er niet op de bon van ruilen binnen ..... dagen of iets dergelijks? Dat is meestal het geval.

zoekster
door zoekster - May 15, 2013 om 17:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik raad u aan om de zaak te laten rusten. Toch heerlijk genoten van de flanellen pyjama in die barre winter?

xi
door xilefsim - May 16, 2013 om 10:08
111 Antwoorden / 1 Vragen

Had even een mailtje gestuurd, ze hebben een goede klantenservice is mijn ervaring. Nu is het rijkelijk laat.

me
door mein33 - May 16, 2013 om 11:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is voor u misschien even slikken omdat u ter goedertrouw meent te hebben gehandeld.
Voor u helaas, de praktijk is anders en staat Kruidvat volledig in haar recht.
Even slikken en accepteren.

wi
door wimwest - May 21, 2013 om 11:57
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beide partijen hebben de juiste argumenten, alleen vind ik het wel klantonvriendelijk om een dergelijke starre houding aan te nemen gezien het lage bedrag en de uitleg van de situatie.
Strikt formeel heeft de klant gelijk, daar zij kan aantonen, dat er meer betaald is dan eigenlijk de juiste prijs was. Juridisch noemt men dat een onverschuldigde betaling, welke teruggevorderd kan worden. Ik vrees echter dat het financieel niet aantrekkelijk is om daar een juridische strijd van te maken.

ga
door gaudi - May 21, 2013 om 14:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen hartelijk bedankt voor de goede raad, zeker wimwest.
Nee procederen voor 2 euro dat zou pas echt belachelijk worden, haha daar begin ik dus niet aan.
Verder blijf het een oneerlijke zaak, want het is zo, dat wanneer je 4 of 5 cent tekort hebt in een winkel, je een artikel echt niet kunt kopen! Omgekeerd mag het blijkbaar wel! Het gaat mij vooral om het onrecht.
Een fijne, eerlijke dag allemaal, veel gezondheid en een heerlijk zonnetje op jullie neuzen! Groetjes,
Gaudi