pi
door pieterdina Jul 21, 2022 om 08:35
Geldzaken & recht

Hoe bereken ik mijn jaarinkomen

mijn man krijgt in september Aow en vier kleine pensioenen, mijn vraag is hoe bereken ik zijn bruto jaarinkomen ivm zorg en huurtoeslag
tel je gewoon alle bruto maandbedragen op en dan 12 keer?

4331 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jul 21, 2022 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Voor dit jaar kun je de toeslagen laten herberekenen als je de precieze uitkeringen weet.

Let op dat je man extra inkomen heeft door vakantiedagen die uitbetaald worden. Wordt zijn inkomen lager door het pensioen, dan voor die paar maanden van dit jaar niet moeilijk doen. Heb je te weinig toeslagen gekregen , dan krijg je die volgend jaar terug.

Log in op mijn toeslagen.

Volgend jaar wordt je inkomen automatisch berekend. Dan kun je uigaan van de bruto AOW en bruto pensioenen.
Zonodig even aanpassen  aan het eind van dit jaar in mijn toeslagen.

jantje7
door jantje7 - Jul 21, 2022 om 08:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Bruto inkomen tot septenber optellen en daarna het bruto maandinkomen van september met 4 vermenigvuldigen en optellen bij het eerdere inkomen.

Ja
door JannyBoe - Jul 21, 2022 om 08:58
521 Antwoorden / Vragen

U kunt dat hier bij de Belastingdienst uitrekenen. Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 21, 2022 om 09:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de verwijzing van @JANNYBOE en u zult dan onder meer zien dat het niet het bruro inkomen beyreft maar het toetsingsinkomen hetgeen (vooral) gebaseerd is op het fiscaal belastbaar inkomen van het vorige jaar. U heeft de belastingaangifte er dus bij nodig. Op zich is het heel eenvoudig en kost geen rekenwerk zoals u noemt.

marita5
door marita5 - Jul 21, 2022 om 10:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen
mahadma
door mahadma - Jul 21, 2022 om 13:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

tel uw bruto inkomen incl vakantiedagen tot einde werktijd op en vraag info aan de svb /internet wat uw inkomen wordt, tel dat erbij en vraag uw pensioen verstrekker wat zij bruto netto gaan betalen tot 31-12.

Iv
door Ivo W - Jul 21, 2022 om 19:59
734 Antwoorden / Vragen

Als hij nu nog werkt, dan zijn er de volgende posten om rekening mee te houden om het jaarinkomen te berekenen:
- zijn maandsalaris tot september
- zijn vakantiegeld wat in mei (of juni) is uitbetaald
- het vakantiegeld wat vanaf juni (of juli) t/m augustus wordt opgebouwd bij zijn werkgever. Dit wordt bij pensionering uitbetaald
- de uitbetaling van zijn eventuele saldo aan vakantie-uren, overuren, adv-uren etcetera. Alle uren die bij pensionering niet zijn opgemaakt, zullen bruto worden uitbetaald.
- een eventuele bonus/pensioneringsvergoeding of hoe het ook genoemd wordt. Er zijn de nodige bedrijven/CAO's waar je recht hebt op uitbetaling van een extraatje bij pensionering.
- de bruto AOW en pensioenen vanaf september
- eventuele (neven) inkomsten na pensionering, bijvoorbeeld een symbolische vergoeding uit vrijwilligerswerk, bijbaan oid.

Het vakantiegeld wat over de AOW of pensioenen wordt opgebouwd, hoeft u niet mee te rekenen bij het bruto jaarinkomen van dit jaar, want die vergoedingen worden pas volgend jaar in mei of juni uitbetaald.

1paul
door 1paul - Jul 23, 2022 om 08:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee zo simpel is dat niet, vraag na bij de uitkerende instantie wat de jaarlijkse uitkering is, voor AOW kun je dit op www wel opzoeken.

daarna al deze bedragen optellen, hou er wel rekening mee dat je eventueel nog iets terug moete betalen zodat je niet in de problemen komt mocht dit onverhoopt moeten.

Jo
door Jos55 - Jul 25, 2022 om 12:05
4 Antwoorden / Vragen

Let wel hier op : Bij eenmalige afkoop van een klein pensioen ( niet meer dan € 520,35 per jaar !) kunt u dit opgeven voor de huurtoeslag, zodat dat bedrag alleen voor de huurtoeslag niet wordt meegerekend.
Een nabetaling, uitkering of afkoopsom die niet meetelt voor de huurtoeslag (belastingdienst.nl)
Let op!

Alleen voor de huurtoeslag kunt u ons vragen een bijzondere nabetaling of uitkering niet mee te tellen. Voor de andere toeslagen tellen deze inkomsten altijd mee.

Hoe geef ik dit door?

U geeft uw bijzondere situatie door met het formulier Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Wij beoordelen dan of het bijzonder inkomen meetelt. U kunt nog een verzoek doen tot 5 jaar ná het jaar waar het verzoek over gaat.