He
door Henny. Borstlap Nov 3, 2019 om 14:02
Geldzaken & recht

Hoe in ik een oud spaarbankboekje?

Ik heb een oud spaarbankboekje van de moeder van mijn moeder gevonden ,waarvan mijn moeder gemachtigd was.
Zij is in 2007 overleden en de laatste transactie was in 1983.
Hoe moet ik dat aanpakken? Het was de Rabobank.

8355 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2019 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op Google "oud spaarbankboekje verzilveren" intikt, kunt u er pagina's lang over lezen.

Let op: niet het origineel inzenden, voordat u zeker weet of het saldo uitbetaald wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2019 om 14:31
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze gegevens: https://www.geld.nl/sparen/service/oud_spaarbankboekje en ik zou als ik u was heel snel contact opnemen met de Rabobank omdat mogelijk de 20 jaar die wordt genoemd als verjaring nog net niet is verlopen of in ieder geval redelijk recent.

Als u bij deze site de zoek functie invult met bijv oud spaarbankboekje ziet u dat hierover al eerder vragen zijn gesteld.

Een van deze vragen ziet u mogelijk hier: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/spaarbankboekje-rabobank

 Ik zie hoe dan ook inmiddels dat hier bij de beantwoording sprake is van 7 jaar verjaringstermijn en dat is strijdig met de info die ik als eerste aangaf.

Maar zie ook deze waar wel degelijk sprake is van 20 jaren na laatste opname. https://www.plusonline.nl/sparen/oud-spaarbankboekje-is-verjaard

tijger1
door tijger1 Nov 3, 2019 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laatste transactie in 1983.

Mogelijk 20 jaar nog niet verlopen?:-))

Dus 36 jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2019 om 15:38
16851 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER@ Helder, daar had ik overheen gezien. Dank. (Maar het doet niet af van de rest van de reactie.

me
door mein33 - Nov 3, 2019 om 14:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Twintig jaar na de laatste handeling van/met het spaarbankboekje vervalt het saldo aan de bank.
De kans dat u het saldo nog kunt verzilveren is daarmee minimaal, maar ga eens langs een vestiging van de bank, je weet immers maar nooit !

panter22
door panter22 - Nov 3, 2019 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

De oude spaarbankboekjes zijn vervangen door een losbladig systeem. Het oude spaarbankboekje is niet vervallen verklaard, maar er is geen saldo meer.

ne
door neodutchio - Nov 3, 2019 om 19:54
5152 Antwoorden / 12 Vragen

En u weet zeker dat dit boekje toendertijd niet is uitbetaald of omgezet naar een ander systeem van administratie? Reken u dus maar niet rijk. Ook ik heb mijn oude boekjes van vroeger nog liggen, maar die hebben enkel waarde als oud papier.

he
door henk51 Nov 3, 2019 om 22:12
90 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de Rabo werden in de jaren 90 alle boekjes vervangen door rekening afschriften het eind saldo van het boekje was begin saldo 1e rekening afschrift.Men kreeg toen ook het verzoek dit te controleren en het boekje eventueel bij te laten werken waarna er een stempel in kwam te staan. Rekening afschrift was met het zelfde rekening nummer als het boekje.
Er was geen verplichting om de boekjes ongeldig te laten stempelen, dat hebben dus veel mensen niet gedaan. Deze boekjes worden nu teruggevonden bij boedel opruiming van overleden mensen,terwijl de gekoppelde rekeningen veelal al opgeheven zijn in tussen tijd.
Ik vind het leuk dat veel experts geen enkel verstand hebben van de materie , .Mijn ervaring is dat de bijna alle boekjes die jaren later aangeboden  werden, opgeheven waren,en het kwam zelfs voor dat de aan de boekjes gekoppelde rekeningen gewoon nog liepen.Ik heb er honderden behandeld eind vorige eeuw.Het was best arbeids intensief en uiteindelijk wel te doen daar alle boekingsstukken bij ons toen nog voorhanden waren op papier micro-fiche of registers.

groeten Henk

ne
door neodutchio Nov 4, 2019 om 12:44
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is net als het kopen van een lot voor de loterij. De voorpret is leuk totdat je merkt dat je met lege handen staat.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2019 om 10:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

edit (link stond er al)

mo
door mof - Nov 4, 2019 om 13:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Na twintig jaar geen handelingen  late banken het saldo vervallen. Ik zoueerst bij de rabobank aankloppen. De moeder van je moeder? Is dat niet gewoon je oma? Ja, t is erg aan de late kant. Als er niet teveel opstond, dan gewoon het verlies accepteren.en doorgaan met plezier maken.

audb
door audb - Nov 4, 2019 om 13:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Verjaring van een spaarboekje is onzin maar wordt maar al te graag gebruikt door banken.

Ga naar de site van de Nederlandse bank en stel daar uw vraag daar weten ze wel hoe het zit.

si
door sieke Nov 4, 2019 om 16:05
10 Antwoorden / 44 Vragen

Joodse tegoede uit de oologstijd werden en worden toch ook nog na 50-60 jaar uitgekeerd dus dat geldt dan toch zeker ook voor iedereen.