rinuszwam
door rinuszwam Nov 3, 2014 om 11:55
Geldzaken & recht

Hoe is het mogelijk ?

De overheid neemt allerlei maatregelen als het gaat om maar te kunnen bezuinigen !
In tegenstelling tot voorgaande jaren o.a. de jaren 50 / 70 en 80 werden door vele werknemers actie gevoerd m.b.t cao / regerings maatregelen enz. enz.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat anno de 21e eeuw het volk ondanks allerlei vaak onrechtvaardige bezuinigen alsmede kortingen én al jaren geen indexatie verlening op de aanvullende pensioenen dit allemaal maar pikt én er geen enkele actie vorm op straat waarneembaar is ??
Dit terwijl er duizenden gepensioneerden met een relatief laag inkomen gedwongen moeten rondkomen , onbegrijpelijk !

1681 28 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 3, 2014 om 12:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En welke acties heb je zelf al ondernomen?

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

M.i. hoort dit bij Discussies!

gompy2
door gompy2 - Nov 3, 2014 om 12:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rinuszwam schreef op maandag 3 nov 2014, 11:55]
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat anno de 21e eeuw het volk ondanks allerlei vaak onrechtvaardige bezuinigen alsmede kortingen én al jaren geen indexatie verlening op de aanvullende pensioenen dit allemaal maar pikt én er geen enkele actie vorm op straat waarneembaar is ??
Dit terwijl er duizenden gepensioneerden met een relatief laag inkomen gedwongen moeten rondkomen , onbegrijpelijk !
Mijn eerste advies is, lees je eens goed en degelijk in eer je hier je berichten neer zet.

Indexeren is niet wettelijk verplicht, je hebt er geen recht op.
De indexatie is voorwaardelijk; er is geen recht op indexatie en het is ook voor de langere termijn niet zeker of en in hoeverre indexatie zal plaatsvinden.
Het staat bij elk pensioenfonds.

Cookies
door Cookies - Nov 3, 2014 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 3 nov 2014, 12:10]M.i. hoort dit bij Discussies!

M.i. zie ik toch duidelijk een vraag gesteld worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe dat mogelijk is? Misschien omdat die bezuinigingen niet zo onrechtvaardig zijn als ze lijken.

En zoals gezegd, indexaties van pensioenen zijn geen recht.

Maar het staat u vrij op de barricaden te klimmen.

sw
door swat1500 - Nov 3, 2014 om 12:53
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het is overigens geen besluit van de overheid om niet te indexeren maar een besluit van de pensioenfondsen zelf.
De pensioenfondsen op zich zijn private bedrijven waarover de overheid geen directe zeggenschap heeft.

ja
door janf43 - Nov 3, 2014 om 13:01
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 3 nov 2014, 12:53]Het is overigens geen besluit van de overheid om niet te indexeren maar een besluit van de pensioenfondsen zelf.
De pensioenfondsen op zich zijn private bedrijven waarover de overheid geen directe zeggenschap heeft.

U vergeet te vermelden dat de overheid wel de randvoorwaarden bepaalt, zoals de rekenrente, waardoor indexering volgens de regels niet mag. De pensioenfondsen hebben nog nooit zoveel geld in kas gehad als op dit moment. Maar als je daarmee maar 1% rendement mee mag maken (volgens de regels van de overheid), in plaats van 3 à 4% (de realiteit), leidt dit alleen maar tot nog meer eigen vermogen, waarvan de gepensioneerden geen cent wijzer worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 3, 2014 om 13:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@rinuszwam Op welke politieke partijen heeft u allemaal in uw leven gestemd?

me
door mein33 - Nov 3, 2014 om 14:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 3 nov 2014, 12:08
Indexeren is niet wettelijk verplicht, je hebt er geen recht op.
De indexatie is voorwaardelijk; er is geen recht op indexatie en het is ook voor de langere termijn niet zeker of en in hoeverre indexatie zal plaatsvinden.
Het staat bij elk pensioenfonds.

Ts stelt niet dat een indexatie (verplicht) moet plaatsvinden, maar verbaast zich er over dat iedereen alle die maatregelen, die elke Nederlanders treffen, zonder enige vorm van protest accepteert.
Geen enkel protest via de vakorganisaties of ouderenbonden wordt gehoord.

me
door mein33 - Nov 3, 2014 om 14:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 3 nov 2014, 12:53]Het is overigens geen besluit van de overheid om niet te indexeren maar een besluit van de pensioenfondsen zelf.

De overheid heeft andere (hogere) dekkingsgraden vastgesteld waaraan de pensioenfondsen moeten voldoen alvorens tot indexatie te mogen / kunnen overgaan.
Deze overheidsmaatregel ligt dus ten grondslag aan het uitblijven van een indexatie.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 3, 2014 om 14:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja en daar komt noch bij dat als men al meerdere jaren met pensioen is deze nog gedaan is op het inkomen van toen.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zoveel mensen zijn er niet lid van een vakbond of ouderenorganisatie.

gompy2
door gompy2 - Nov 3, 2014 om 14:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 3 nov 2014, 14:10][quote=gompy2 schreef op maandag 3 nov 2014, 12:08
Indexeren is niet wettelijk verplicht, je hebt er geen recht op.
De indexatie is voorwaardelijk; er is geen recht op indexatie en het is ook voor de langere termijn niet zeker of en in hoeverre indexatie zal plaatsvinden.
Het staat bij elk pensioenfonds.

Ts stelt niet dat een indexatie (verplicht) moet plaatsvinden, maar verbaast zich er over dat iedereen alle die maatregelen, die elke Nederlanders treffen, zonder enige vorm van protest accepteert.
Geen enkel protest via de vakorganisaties of ouderenbonden wordt gehoord.Omdat er denk ik wel genoeg mensen zijn die begrijpen hoe de vork in de steel zit.

Men heeft ooit een gemiddelde berekend van de leeftijd die een mens zo haalt.
Op dat gemiddelde is men een bepaald percentage van een inkomen aan premie gaan betalen over zoveel werkzame jaren.
Men had ooit ingeschat dat men bij het behalen van de pensioengerechtigde leeftijd over een bepaald X bedrag kon gaan beschikken, die verdeeld zou gaan worden over de zoveel maandelijkse uitkeringen gedurende zoveel jaar over de toen berekende gemiddelde leeftijd.
Om al die onzekerheden kan een pensioenfonds nooit de garantie geven dat er een daadwerkelijk indexering plaats zal vinden, hoe dan ook, niet eerder dan nadat er door bepaalde handelingen zoveel rendement bereikt wordt dat men het toch doet, of eigenlijk gedaan heeft.
Nu blijkt echter dat de mensen ouder worden dan toen gemiddeld berekend was, en dat men aan het zo gemiddeld berekend pensioen te kort komt, en daar door moeten wij (ik ook) nu ook inleveren, buiten het niet meer aanwezig zijn van indexering om.
Door de overheid opgelegde en veranderde regels is het zo gekomen.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het is verboden een garantie op indexering te geven.

gerbera
door gerbera - Nov 3, 2014 om 16:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Volgend jaar, bij de statenverkiezing, kunt u van zich laten horen. Aan u de keus welke partij u stemt. Want op de bonden in dit land hoeft u niet te rekenen.

target
door target - Nov 6, 2014 om 16:15
297 Antwoorden / 3 Vragen

Dat van die barricaden snap ik ook nog steeds niet.

Al moet ik wel erkennen dat toen men destijds tegen kernenergie en werkeloosheid stemde ook de centrales gewoon doordraaiden en de ontslagrondes voortgezet werden.

Met alle bezuinigingen in de zorg, werk, en weet ik veel wat meer...
Net heb je in de winkelstraat heerlijk gedineerd voor laten we zeggen 30 euro.
Je staat daarna in de winkel en ziet dat je nog 2 euro hebt. Dan kun je geen hogere kwaliteit kopen dan voor de prijs van 2 euro. Je kunt niet meer uitgeven als je geld hebt.
Projecteer dat maar eens naar een land. Of als je wilt de wereld.
Het geld is op! Weg!

valerius-2
door valerius-2 - Nov 6, 2014 om 17:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 3 nov 2014, 16:04]Volgend jaar, bij de statenverkiezing, kunt u van zich laten horen. Aan u de keus welke partij u stemt. Want op de bonden in dit land hoeft u niet te rekenen.
En u denkt dat dat wat uit zal maken , of het moeten bestuurders worden die een boomgaard vol met geldbomen hebben staan waar de bankbiljetten aan groeien.Die nieuwe bestuurders zullen hier ook niets aan veranderen. Kijk maar in het verleden wat wsat er is beloofd maar als ze eenmaal op het pluche zitten vergeten ze hun stemmers en willen dan ook hun inkomen veilig stellen die ze met praten verdienen.

di
door digioma - Nov 6, 2014 om 18:08
646 Antwoorden / 29 Vragen

En dan staan we daar met pakweg 100.000 AOW'ers. Wat dan nog... we hebben geen enkel pressiemiddel (staken of zo) en alleen de reis erheen is voor de ene helft onhaalbaar i.v.m. gezondheidsklachten en voor de andere helft te duur in verband met de reiskosten.
Leuk item voor de diverse nieuwszenders (TV- ach kijk ze, die arme oudjes...) en voor de rest... nada, niks! Denk niet dat iemand van de regering er warm of koud van wordt. En ja, ik stem wel, maar gezien alle achterkamergesprekken (vaak al voor de verkiezingen) blijkt dat niet hoopgevend.

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 15:30
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 6 nov 2014, 18:08]En dan staan we daar met pakweg 100.000 AOW'ers. Wat dan nog... we hebben geen enkel pressiemiddel (staken of zo) en alleen de reis erheen is voor de ene helft onhaalbaar i.v.m. gezondheidsklachten en voor de andere helft te duur in verband met de reiskosten.
Leuk item voor de diverse nieuwszenders (TV- ach kijk ze, die arme oudjes...) en voor de rest... nada, niks! Denk niet dat iemand van de regering er warm of koud van wordt. En ja, ik stem wel, maar gezien alle achterkamergesprekken (vaak al voor de verkiezingen) blijkt dat niet hoopgevend.

Als we terug kijken in de tijd zien we ook dat de vakbond sterk was en er naar werft geluisterd omdat stakingen bedrijven veel geld koste
Nu is de vakbond veel kleiner en heult met de werkgevers. Bijvoorbeeld het is steeds dezelfde vakbond die heel vaak al binnen dag( en) eens is met nieuwe accordeon opgesteld door de werkgever organisatie.
Daarbij dan de laatste jaren bedrijven vaak het voor elkaar krijgen al dan niet bij de rechter aan te voeren dat anders bedrijf faiet gaat. Mensen met welke vorm van uitkering dan ook is geen belangen organisatie voor die flinke vuist op tafel kan slaan met verbeteringen tot gevolg. Enigste 50+ partij snapt zelf niet eens wat ze willen en moeten....

Dus de rijke worden rijker, die hebben zo hun kruiwagens en bekenden die regeltjes weten te omzeilen of anderszins oplossing een verbetering te vinden. en de onmachtige midden/ lagere klasse houd steeds minder over want einde van die glijbaan is nog lang niet in het zicht gekomen.
Zo is Nederland al sinds de jaren 80 afgegleden van een redelijk stabiele welvaart staat waarin ieder zich financieel geen zorgen maakte naar een land wat steeds meer monsters uit het moeras opduiken die graaicultuur wordt genoemd en een overheid wat steeds meer onbetrouwbaar is gebleken, verzekeringen die jouw woekerpolis hebben verkocht en banken die je zomaar het mes op de keel zetten tijdens crisis en na jaren nog niet beseffen dat het jouw geld is en niet van de bank.. Er is IETS FUNDEMENTEEL FOUT IN DIT LAND SINDS DIE JAREN 80 en het lijkt niet te stoppen..... PVDA wil nu meer op straat zijn dichter bij de burgerij..... Man man wat een plan als je in je gemeente al met college te maken hebt die niet luisteren naar jouw als belasting betaler... Waarom zou het dan wel in den haag gebeuren en helemaal in die werkgever vriendjes huis als de eerste kamer...dat is helemaal een stropdassen graai cultuur verhaal

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 15:40
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 6 nov 2014, 18:08]En dan staan we daar met pakweg 100.000 AOW'ers. Wat dan nog... we hebben geen enkel pressiemiddel (staken of zo) en alleen de reis erheen is voor de ene helft onhaalbaar i.v.m. gezondheidsklachten en voor de andere helft te duur in verband met de reiskosten.
Leuk item voor de diverse nieuwszenders (TV- ach kijk ze, die arme oudjes...) en voor de rest... nada, niks! Denk niet dat iemand van de regering er warm of koud van wordt. En ja, ik stem wel, maar gezien alle achterkamergesprekken (vaak al voor de verkiezingen) blijkt dat niet hoopgevend.

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 15:41
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=digioma schreef op donderdag 6 nov 2014, 18:08]En dan staan we daar met pakweg 100.000 AOW'ers. Wat dan nog... we hebben geen enkel pressiemiddel (staken of zo) en alleen de reis erheen is voor de ene helft onhaalbaar i.v.m. gezondheidsklachten en voor de andere helft te duur in verband met de reiskosten.
Leuk item voor de diverse nieuwszenders (TV- ach kijk ze, die arme oudjes...) en voor de rest... nada, niks! Denk niet dat iemand van de regering er warm of koud van wordt. En ja, ik stem wel, maar gezien alle achterkamergesprekken (vaak al voor de verkiezingen) blijkt dat niet hoopgevend.

Sorry op m'n tablet in de trein paar type foutjes

rinuszwam
door rinuszwam - Nov 14, 2014 om 16:31
19 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rinuszwam schreef op maandag 3 nov 2014, 11:55]De overheid neemt allerlei maatregelen als het gaat om maar te kunnen bezuinigen !
In tegenstelling tot voorgaande jaren o.a. de jaren 50 / 70 en 80 werden door vele werknemers actie gevoerd m.b.t cao / regerings maatregelen enz. enz.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat anno de 21e eeuw het volk ondanks allerlei vaak onrechtvaardige bezuinigen alsmede kortingen én al jaren geen indexatie verlening op de aanvullende pensioenen dit allemaal maar pikt én er geen enkele actie vorm op straat waarneembaar is ??
Dit terwijl er duizenden gepensioneerden met een relatief laag inkomen gedwongen moeten rondkomen , onbegrijpelijk !

rinuszwam
door rinuszwam - Nov 14, 2014 om 16:48
19 Antwoorden / 3 Vragen

Via het FTK heeft de overheid bemoeienis met allerlei pensioenzaken , nu gaat in 2015 het nieuwe Financieel Toetsing Kader [FTK ] in met een aanzienlijke verslechtering voor Jong én oud , o.a. Pensioenfondsen worden dan gedwongen nog veel hogere buffers aan te houden , de dekkingsgraad moet minimaal 110 procent zijn , pas bij 135 mag er volledig geïndexeerd worden [ dus de prijscompensatie !
Dit wordt veroorzaakt door de Lange-Rente percentage welke al jaren zeer laag is , echter dit lage niveau wordt óók bewust LAAG gehouden door de ECB [Europese centrale bank] dit beleid is goed voor de staatsschuld maar Rampzalig voor de pensioenfondsen inherent de Jonge én Oudere Deelnemers .
Als men relatief nog jong bent heeft men de mogelijkheid om zelf nog maatregelen te nemen t.b.v. je eigen pensioen , echter de huidige gepensioneerden hebben die mogelijkheid niet , én juist deze categorie waarvan er honderdduizenden maar een laag aanvullend pensioentje hebben 200 tot 500 netto per maand worden door dit regerings beleid dubbel gepakt , al 7 jaar geen prijscompensatie 2 keer gekort op de uitkering , bezuinigen / diverse belastingen én prijzen omhoog enz. enz .ook nog in 2015 én 2016 !!

Moeten we dit onrecht accepteren ???

Alleen de macht van het getal kan effect hebben tegen de macht van het kapitaal !!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zon5net

U bent niet erg tevreden over de gang van zaken in Nederland hè? ;-))

rinuszwam
door rinuszwam - Nov 14, 2014 om 16:55
19 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 16:21]@zon5net

U bent niet erg tevreden over de gang van zaken in Nederland hè? ;-))

Nee , als je alsmaar bedonderd wordt !

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rinuszwam

Maar de AOW is gelukkig wel gestegen. ;-))

En @zon5net kan nog lekker met zijn of hasr tablet, (met gratis wifi?) in de trein zitten. Er hoeft dus niet geploeterd te worden langs heren wegen.

Cookies
door Cookies - Nov 14, 2014 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=rinuszwam schreef op vrijdag 14 nov 2014, 16:48]
Moeten we dit onrecht accepteren ???

Alleen de macht van het getal kan effect hebben tegen de macht van het kapitaal !!

Wel, start een Facebook actie en roep alle AOW-ers op voor een protest op het Binnenhof.

(Benieuwd hoeveel 65-plussers daarvoor uit hun luie stoel willen op staan.)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 15, 2014 om 13:10
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@rinuszwam vergeet je niet nog mijn vraag te beantwoorden? ;-)