jo
door joses Mar 23, 2011 om 15:54
Geldzaken & recht

Hoe kiezen jullie je bank of hoe hebben jullie deze gekozen?

Ik heb mijn bank niet zelf gekozen. Mijn ouders hadden een spaarrekening bij mijn huidige bank voor mij lopen, dus ik ben daar gewoon altijd gebleven.

Ik ben benieuwd welke overwegingen anderen doen bij het kiezen van een bank. Ik ben namelijk (zoals je hierboven leest) nog nooit overgestapt.

Ik hoor het graag van jullie!

4465 30 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 23, 2011 om 16:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben meteen toen ik zelf geld ging verdienen naar de bank gegaan waar vroeger de vakbond nog iets te zeggen had. Reden: was dichtbij en dus vanwege de achtergrond van de bank. Helaas hebben ze hun idealen grotendeels verlaten. De kans is dus ook groot dat ik binnenkort over zal stappen naar een andere bank.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2011 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo joses,

Tja, er kunnen verschillende overwegingen meespelen: hoogte van de rente, wat doet de bank met het geld, etc.

Je kunt e.e.a. vergelijken op de eerlijke bankwijzer.

Je kunt bv. kiezen voor de ASN.
Zowel betaalrekening als spaarrekening met een redelijke rente.

Met vr.gr.

rj
door rjw - Mar 23, 2011 om 18:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb voor de Postbank (en nu voor nieuwe rekeningen de ING) gekozen omdat je daarvoor niet naar bankkantoor hoeft om het te regelen. Je hoeft alleen je pas af te halen.

Ik heb net nog gekeken hoe dat bij andere banken gaat en bij ABN-AMRO kan je je aanmelden via internet en moet je vervolgens een afspraak maken met een kantoor van hun om de boel af te ronden. Alleen om die reden al valt ABN-AMRO af (en andere banken die het zo ingewikkeld maken).

rj
door rjw - Mar 23, 2011 om 18:17
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 23 mrt 2011, 16:25]Ik ben meteen toen ik zelf geld ging verdienen naar de bank gegaan waar vroeger de vakbond nog iets te zeggen had. Reden: was dichtbij en dus vanwege de achtergrond van de bank. Helaas hebben ze hun idealen grotendeels verlaten. De kans is dus ook groot dat ik binnenkort over zal stappen naar een andere bank.

Vakbonden. Dat zijn toch die instantie die hun leden adviseren om te gaan beleggen als de aandelenmarkt piekt? Daar zou ik mijn geld niet aan toevertrouwen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 23, 2011 om 19:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik ben sinds 1968 toen de giro geheten gegaan, waarom om dat dat toen de enige was waar je dus iets van af en wist het betalen van je rekeningen was gratis, dus hoef de je via het postkantoor niet meer betalen, en ook thuis dus je rekeningen betalen. Ook mijn werkgever vond dit ook wel een goed idee. Nooit geen spijt van gehad nu nog steeds niet ondanks dat het dus ing bank is geworden. Elke verandering is in mijn ogen geen verbetering vooral als je tevreden bent.

marcel75
door marcel75 - Mar 23, 2011 om 19:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RJW,
Ach ja, er zou eenmaal ook mensen die nog idealen hebben en niet bij de grootgeldbank hun geld stallen. Of ik beleg, bepaal ik zelf nog wel. Altijd nog beter dan de adviezen van de Boerenbank en de ABN. Die adviseerden juist om in te stappen toen de daling al ingezet was.

ba
door bachanaal - Mar 24, 2011 om 15:13
248 Antwoorden / 7 Vragen

ben ooit via een hypotheek beland bij de rabo en daar gebleven. heb daar een compleet pakket met alle verzekeringen inc. zorg. makkelijk en voordelig. ben nu wat ouder en dan stap je niet snel meer over maar heb veel sympathie voor de ASN of de triodosbank.

lievepoes
door lievepoes - Mar 29, 2011 om 12:59
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben op 17 jarige leeftijd bij een bank gaan werken. Heb daar 39 jaar gewerkt en geniet nu van mijn pensioen. Ik ben nog altijd blij met de mogelijkheden, die er destijds geboden werden om op te klimmen in de hiërachie.
Door alle fusies in de laatste jaren is het werken bij een bank er niet aantrekkelijker op geworden. Baanzekerheid is ver te zoeken.
Ik ben mijn oude werkgever trouw gebleven als klant, want naar mijn idee is de behandeling van de cliënten er bij alle banken er niet beter op geworden.
Overstappen heeft voor mij geen enkele zin.

anduril
door anduril - Mar 29, 2011 om 13:02
167 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de bonusgeilheid bij de (meeste) grootbanken heb ik een kleine(re) en meer maatschappelijk betrokken bank (Triodos) gekozen. Overstappen is tegenwoordig een fluitje van een cent.
Inderdaad WAS de Postbank een prettige bank, maar sinds de overname door ING is het daar hopeloos gesteld met de klantgerichtheid, om over de privacy-gevoelige fouten maar te zwijgen. Op vragen en klachten krijg je een standaard nietszeggend antwoord en als je doorvraagt en -klaagt, dan krijg je geen reactie meer.

er
door erky - Mar 29, 2011 om 13:02
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Joses,
Laat ik net 4 maanden geleden van bank gewisseld zijn. Mijn vorige bank, bekend staand om zijn goede wielerploeg, bleek veel minder betrouwbaar dan ik mag verwachten. Ik had een pakket rekening lopen bij deze bank en vond dat het tijd werd om te kijken naar iets goedkopers. Aan de balie kreeg ik te horen dat ik al de goedkoopste rekening had. Een salarisrekening en een gekoppelde spaarrekening. Op die spaarrekening stond al jaren € 0,0. Dat laatste omdat de rente meer dan 1% lager was dan elders. Laat die baliemedewerker nu liegen! Mijn eigen partner bleek een rekening te hebben die euro's goedkoper was per jaar. Dus ben ik weer naar de balie gegaan en heb weer gevraagd om een goedkopere oplossing. Ja, die zou komen.

Kortom, ik vond dat ze genoeg aan mij hadden verdiend. Dus ben ik via een vergelijkingssite naar een veel groenere bank gegaan en daar wordt ik bovendien veel plezieriger geholpen. Dat laatste mag hopelijk ook betekenen dat ze ook met mij mee willen denken!

Dat raad ik jou dus ook aan, Joses, kijk eens rond en zoek wat bij je past.

Succes!
Erky

at
door atifloor - Mar 29, 2011 om 13:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben al op leeftijd. Vroeger kwam 'het loon' nog in een enveloppe naar je toe. Naderhand een Bank gezocht en dat was de Amroh-bank. Daar ben ik bij gebleven. Werd wél ABN-Amro maar gelukkig overgenomen door de staat.
Veel groeten, Ati

te
door teo - Mar 29, 2011 om 13:06
82 Antwoorden / 30 Vragen

ben al maanden geleden overgestapt van abn/amro naar ASN wegens de behandeling "van het kastje naar de muur", de lage rente, de arrogantie die zich uit in het proberen binnenhalen van bonussen op kosten van de belastingbetaler en bovendien: tel je eenvoudig niet mee met een spaarsaldo van onder de 75.000€.
Overstappen is eenvoudig en gratis en duurt niet langer dan enkele weken!
(Echter abn adviseerde mij rekening nog minstens 13 maanden aan te houden.
de zoveelste misleiding cq leugen!) Vanaf het begin geen enkel probleem. Bel voor informatie bv. naar de ASN. Ik heb tot nu toe al drie kennissen weten te overtuigen hetzelfde te doen.
Het is bovendien, bij gebrek aan politieke wil, dat je iets kan doen tegen deze gelegalizeerde dieven.
Zoniet dan zal de hr. zalm en zijn vrienden u met wijd opengesperde mond blijven uitlachen. STAP DUS OVER! naar bv en ASN of TRIODOS. en laat je niet méér bestelen dan ze al gedaan hebben. Vandaag nog!

hammond
door hammond - Mar 29, 2011 om 13:12
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begon in 1970 als leerling boekdrukker en verdiende 59 gulden in de week.Toen kregen we het geld nog cash iedere week in een loonzakje.Maar na een jaar of 3 moest ik in dienst en toen ik afgezwaaid was ging ik terug naar mijn oude baas.Maar die was in die tijd overgestapt op maandbetaling per bankrekening.Ik nam toen gewoon de bank die het dichts in de buurt zat nl de NMB nu ING en ik heb er nog steeds een betaalrekening. Alleen weet ik niet hoelang meer,want dat bonusgedoe en dat voortrekken van gefortuneerde rekeninghouders begint mij danig de keel uit te hangen.

natuurmens
door natuurmens - Mar 29, 2011 om 13:21
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben bij mij bank gekomen omdat ik zelf mijn pincode kon kiezen

toselien
door toselien - Mar 29, 2011 om 13:27
12 Antwoorden / 5 Vragen

De reden voor ons om ongeveer 2 jaar geleden over te stappen naar een andere bank was de overname van de Postbank door de ING. Hiermee verdween het begrip "giro/gireren/girorekening" en dat vond ik jammer. Bovendien werd de service minder, bellen met de klantenservice kost € 0,10 per minuut en mailen kan al helermaal niet meer. Het bericht over de gigantische bonussen die nu weer uitbetaald zouden worden, bevestigde voor ons dat wij een goede keuze hadden gemaakt, ook al hebben de heren er nu voor de goede sier, (zogenaamd !?) afstand van gedaan.
Onze huidige bank is de TRIODOS-bank.
Hiervoor hebben wij gekozen vanwege het idealistische beleggen. Bovendien was deze bank niet betrokken bij de kredietcrisis en ik heb nog niets gehoord of gelezen over vette bonussen. Ze ondersteunen de mini-krediets in de arme landen en dat spreekt mij zeer aan. Bovendien bieden zij een voortreffelijke overstapservice aan, waardoor het heel gemakkelijk is om je geld bij hen onder te brengen. Als ik al eens telefonisch een vraag stel dan krijg ik altijd iemand aan de telefoon die rustig, vriendelijk en meedenkend is. En dat tegen het normale tarief !
Voor ons een goede keus die ik jullie van harte kan aanbevelen.

anduril
door anduril - Mar 29, 2011 om 13:31
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=natuurmens schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:21]Ik ben bij mij bank gekomen omdat ik zelf mijn pincode kon kiezen
Welke bank is dat? Al die verschillende pincodes beginnen mij ook te storen.

toselien
door toselien - Mar 29, 2011 om 15:14
12 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=anduril schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:31][quote=natuurmens schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:21]Ik ben bij mij bank gekomen omdat ik zelf mijn pincode kon kiezen
Welke bank is dat? Al die verschillende pincodes beginnen mij ook te storen.

Hallo Anduril,
Alle informatie is te vinden op www.triodos.nl.
En welke pincodes precies beginnen je te storen ?
Als je overstapt naar een andere bank krijg je ook nieuwe pinpassen. Na de eerste activering kun je zelf kiezen voor een pincode en dat kan ook een jouw bekende, vertrouwde zijn.

Veel succes,
Toselien.

vanzon66
door vanzon66 - Mar 29, 2011 om 16:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ook gewoon altijd gebleven bij de bank die mijn ouders vroeger al hadden, gewoon nooit veranderd, ben ook niet ontevreden dus zie daar ook geen reden voor.

justforfun
door justforfun - Mar 29, 2011 om 16:32
16 Antwoorden / 13 Vragen

ik vind het maar vreemd dat je als klant geen geld meer op je bank kan storten :S ik ben bij de sns en daar kan je je eigen geld niet eens meer op je eigen bankrekening gaan zetten .
je moet via internetbankieren geld omzetten , dan naar de tnt met een kopie daarvan en daar mag je dan betalen omdat je je eigen centjes op je eigen bankrekening wil zetten .
hoe moeten bejaarden en invaliden dat doen vraag ik me af?
geld in huis houden zodat de inbrekers ook buit hebben ?:Sdie weten dit natuurlijk ook en het aantal inbraken bij bejaarden stijgt met de dag ....

anduril
door anduril - Mar 29, 2011 om 16:43
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=toselien schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 15:14][quote=anduril schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:31][quote=natuurmens schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 13:21]Ik ben bij mij bank gekomen omdat ik zelf mijn pincode kon kiezen
Welke bank is dat? Al die verschillende pincodes beginnen mij ook te storen.Alle informatie is te vinden op www.triodos.nl.
Als je overstapt naar een andere bank krijg je ook nieuwe pinpassen. Na de eerste activering kun je zelf kiezen voor een pincode en dat kan ook een jouw bekende, vertrouwde zijn.
Mis! Ik zit nu bij Triodos, maar een pincode kan je niet zelf kiezen.

anduril
door anduril - Mar 29, 2011 om 16:47
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=justforfun schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 16:32]ik vind het maar vreemd dat je als klant geen geld meer op je bank kan storten ...
Er zijn banken (bijv. ING, maar misschien niet bij alle kantoren) waar je gewoon geld kan storten op eigen rekening.

birdies
door birdies - Mar 29, 2011 om 17:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Mis! Ik zit nu bij Triodos, maar een pincode kan je niet zelf kiezen........

Misschien wordt een inlogcode v. internetbankieren bedoeld?

anduril
door anduril - Mar 29, 2011 om 17:31
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 29 mrt 2011, 17:03]..........Mis! Ik zit nu bij Triodos, maar een pincode kan je niet zelf kiezen........

Misschien wordt een inlogcode v. internetbankieren bedoeld?
Dat is inderdaad zo, maar toselien had het toch duidelijk over pinpas en pincode.

m.
door m.postma - Mar 29, 2011 om 18:16
8 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik hoorde dat de Amrobank voor een appel en een ei werd verkocht en de heer Groenink daar een heel vette bonus aan overhield,ben ik met gezwind spoed
overgetapt naar de SNS Regiobank.Dit heeft geen enkel probleem opgeleverd en ik ben nog steeds blij dat ik dat toendertijd heb gedaan.

ju
door juano - Mar 29, 2011 om 18:38
50 Antwoorden / 65 Vragen

De bank is er voor mij, het hoogste rendement geeft bij mij de doorslag. Toen DSB ten tonele verscheen met rente op de betaalrekening was ik een van de eersten die klant werd. Jammer dat deze bank onderuit is gehaald door de gevestigde bankenkliek. Ik ben zo vertrokken bij een bank die het er bij laat zitten. Overstappen is even stevig doorpakken maar in feite heel simpel.

jscholtes
door jscholtes - Mar 29, 2011 om 20:48
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb met diverse banken relaties (bankrekeningen).

Ik zou graag overstappen naar een bank die er voor zorgt dat het beheren van mijn centjes zo goedkoop mogelijk gebeurd (met maximale service) en die probeert voor mij het maximale te verdienen (rendement).

Helaas blijkt dat ALLE banken uitsluitend bezig zijn met hun EIGEN portemonnee. Dat is niet verwonderlijk aangezien daar hun bonus door bepaald wordt.

Het wisselen van bank lijkt mij dan ook van geen enkel nut.

besseldekker
door besseldekker - Mar 30, 2011 om 03:42
123 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joses,
Het besluit om bij een eenmaal gevonden bank te blijven, is natuurlijk óók een keuze. Als u al overweegt te veranderen, dan doet zich de vraag voor naar uw beweegredenen. Als u tevreden bent, waarom zou u dan wisselen? Een volmaakte bank bestaat natuurlijk niet. Maar als u al verandering overweegt, dan kan dat mijns inziens pas op een verantwoorde manier als u eerst een aantal vragen voor uzelf beantwoordt. Wat zijn uw wensen en criteria? een aantal overwegingen geef ik hieronder, maar u kunt er wel meer bedenken.
1. Vindt u het belangrijk dat de bank maatschappijbewust en ethisch is?
2. Stelt u prijs op een hoge spaarrente?
3. Als u ook wilt beleggen, hebt u er dan vrede mee als de bank u in de richting van haar eigen fondsen stuurt?
4. Hecht u erg aan zo laag mogelijke bankkosten?
5. Hecht u erg aan goede en/of snelle service?
6. Geeft de bank juiste en volledige informatie over haar dienstverlening?
7. Zijn de transacties ingewikkeld of juist makkelijk?
8. Kunt u gemakkelijk over uw tegoeden beschikken?
9. Als u een hypotheek overweegt, wilt u die dan ook bij deze bank onderbrengen, en gaat dat makkelijk/onder goede voorwaarden?
Zo zijn er wel meer vragen te bedenken; mij schieten déze te binnen. Ze kunnen u wel helpen u degelijk te oriënteren, want dat zou ik vooraf zeker doen. Aanbevelingen van anderen zijn sympathiek, maar u hebt het meeste baat bij een bank die aansluit bij uw persoonlijke wensen en die voor u zo duidelijk en begrijpelijk is als maar kan.
(Zelf ben ik ooit bij een staatsbank rekeninghouder geworden, maar die als allang geprivatiseerd. Ik betreur dat, want ik hecht aan democratische controle. Moraal: een instelling kan altijd helemaal anders worden dan bij de eerste kennismaking.)
(En nog iets: wat u hierboven over vakbondsadviezen leest, lijkt me geheel onjuist. Ik heb in de veertig jaar dat ik lid was, nog nóóit een beleggingsadvies van mijn vakbond gekregen, en terecht. Bovendien weet helemaal niemand wanneer de markt piekt, dus zo'n advies zou niemand kúnnen geven.)

te
door terpstra - Apr 8, 2011 om 23:56
174 Antwoorden / 5 Vragen

Om de vraag te beantwoorden: Dat doe je op basis van vertrouwen.
Ik heb mijn vertrouwen in meerdere banken op basis van bewijs verloren.
Postbank/ ing. - rabo .- SNS..

Wel heb ik een vraag. Welke pannelleden hebben in 2008/ 2009 een inlage gedaan bij de SNS bank.? Rente vijf jaar vast met een rente van vijf %. Verkapitaliseerd.
Graag zou ik uw reacties horen, en of dat ook gehonereerd werd.
De Friesland bank doet dat nl. wel. Bij SNS verdwijnen de gegevens.
Met dank voor uw informatie.
Groet. Henk.

te
door terpstra - Apr 8, 2011 om 23:56
174 Antwoorden / 5 Vragen

Om de vraag te beantwoorden: Dat doe je op basis van vertrouwen.
Ik heb mijn vertrouwen in meerdere banken op basis van bewijs verloren.
Postbank/ ing. - rabo .- SNS..

Wel heb ik een vraag. Welke panelleden hebben in 2008/ 2009 een inlage gedaan bij de SNS bank.? Rente vijf jaar vast met een rente van vijf %. Verkapitaliseerd.
Graag zou ik uw reacties horen, en of dat ook gehonereerd werd.
De Friesland bank doet dat nl. wel. Bij SNS verdwijnen de gegevens.
Met dank voor uw informatie.
Groet. Henk.

ti
door tien - May 17, 2011 om 23:47
32 Antwoorden / 21 Vragen

Via de Postbank ben ik automatisch overgegaan naar de ING. Van belang is de kosten van internetbankieren want dat komt regelmatig terug en dat verschilt nogal per bank, zo ook de jaarlijkse kosten van je betaalpas.. Eigenlijk wacht ik er op dat de politiek besluit dat je je eigen banknummer kunt behouden bij een overstap waardoor het makkelijker wordt van bank te wisselen. Dan wordt het een stuk makkelijker om te hoppen als je niet tevreden bent want nu houdt het een heleboel mensen tegen van bank te wisselen vanwege de admin.rompslomp. Als je dan makkelijker kunt gaan hoppen dan zullen de banken ook wel klantvriendelijker moeten gaan worden omdat ze anders te veel klanten kwijtraken.