ennoborg
door ennoborg Feb 1, 2020 om 14:54
Geldzaken & recht

Hoe kom ik af van actieknaller

Omdat mijn moeder steeds ouder en vergeetachtiger wordt, houd ik haar mailbox voor haar bij. Zo zie ik direct of er iets belangrijks voor haar staat bij mijn overheid, of van haar energiebedrijf, enz. enz.

Nu zie ik sinds kort dat haar mailbox wordt vervuild door berichten van actieknaller en verwante bedrijven, die niet door het spamfilter van Ziggo worden tegengehouden. En omdat deze berichten steeds een andere naam voor de afzender hebben, voor het @, heeft blokkeren in Mail voor Windows geen zin. Als mijn moeder zelf in haar mailbox kijkt, wordt ze dus nog steeds lastig gevallen.

Voor mijn persoonlijke mail heb ik Gmail, dat deze rotzooi wel wegfiltert, maar ik kan de mail van mijn moeder niet meer omschakelen, omdat dat voor haar echt teveel gedoe geeft, en ik ook niet weet waarop ze allemaal geabonneerd is. Verder wil ik ook niet dat ze voor haar vrienden onbereikbaar wordt.

Voorzover ik uit de mails kan nagaan, lijkt het om een Nederlands bedrijf te gaan, wat net als de kwaadaardige energieboeren (zoals consument centraal) wel aangepakt moet kunnen worden.

Wie helpt?

19221 10 Rapporteer

@H
door @HENK@ - Feb 1, 2020 om 15:06
159 Antwoorden / 1 Vragen

geef het maar gelijk op, wanneer je in hun net zit kom je er waarschijnlijk nooit meer uit!!

De "Nederlandse" bedrijven worden vaak gebruikt om hun eigen naam te verdoezelen en komen in werkelijkheid overal vandaan.

Je krijgt deze ellende b.v. al wanneer je in een hotel of zoiets een onbeveiligde verbinding hebt gebruikt of wanneer je ergens om meer info of iets dergelijks hebt gevraagd in b.v. facebook etc.

ik zelf gebruik in die gevallen altijd een hotmail adres en je wil niet weten wat voor troep daar allemaal op binnen komt.

voor mijn meer "belangrijke" mail gebruik ik een ander adres waar ik ook erg zuinig op ben en maar hoogst zelden gebruik

misschien toch zinvol om er eens goed voor te gaan zitten en de belangrijke zaken over te zetten naar een ander adres!

Je zegt per slot dat je de mail voor je moeder bijhoud, dat kan dan toch ook alleen maar wanneer je WEL weet wat er allemaal belangrijk is voor haar toch ??

diumenge
door diumenge - Feb 1, 2020 om 16:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit wordt inderdaad lastig.

Als je veel geduld hebt zou je elke mail kunnen melden bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/meld-spam-bij-de-acm

De kans dat dat helpt is klein.

Je zou ook toch een Gmail account voor je moeder kunnen aanmaken en alle Ziggo mail automatisch laten doorsturen daar naar toe of de mail van Ziggo door Gmail laten ophalen: https://support.google.com/mail/answer/21289?hl=nl.

ma
door malty Feb 1, 2020 om 17:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat doorsturen zal niet helpen.

diumenge
door diumenge Feb 1, 2020 om 17:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Malty, waarom niet? Mogelijk pakt het spam-filter van Gmail ze er dan alsnog uit.

@H
door @HENK@ Feb 1, 2020 om 17:45
159 Antwoorden / 1 Vragen

@DIUMENGE ik vrees dat gmail met doorsturen ze dan ziet als ziggo mail, gewoon ophalen lijkt me een betere optie.

Probleem van spamfilters is echter wel dat wanneer ze te goed ingesteld zijn ze ook de "goede" mail tegenhouden maar het is te proberen!

Het doorgeven helpt helemaal niet, het enige is dat je er misschien een goed gevoel bij hebt..

In het doorgeven van spam enz is ons zo onderhand beruchte privacy beleid ook doorgeslagen , lees maar eens bij fraudehelpdesk

Ka
door Kassagebruiker - Feb 1, 2020 om 17:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

Verander het email adres en geef dat alleen aan de juiste mensen. Gmial enz is gratis en zo aangemaakt.

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2020 om 18:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De mail via Gmail met automatisch doorsturen ontvangen is een goed idee.

Is dit - gratis maiwasher - anders misschien iets?
https://www.gratissoftware.nu/downloaden/mailwasher.php

Lo
door Louis-Philippe - Feb 2, 2020 om 00:08
8 Antwoorden / Vragen

Gmail adres aanmaken, bij het Ziggo account instellen dat alle ontvangen mail wordt doorgestuurd naar Gmail.

Gmail heeft een perfect spamfilter en haalyalle rommel eruit.
Van de echte mail in de gmail inbox zie je gewoon de oorspronkelijke afzender (niet het ziggo account van je moeder).

pe
door pebk Feb 3, 2020 om 13:52
583 Antwoorden / 0 Vragen

Of de mail op laten halen door gmail uit de ziggo box. Zo doe ik het al jaren.

Het filter is overigens niet perfect. Ik moet regelmatig wat mails terughalen uit het spamfilter. Als TS daar af en toe kijkt (een keer per maand, in verband met auto-delete) moet het goed gaan. De moeder van TS zal er geen last meer van hebben.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2020 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gmail werkt voortreffelijk. De grootste spam rotzooi wordt al meteen gefilterd en iets dubieus komt in de spammap.

Ik krijg dus in mijn mailprogramma nooit spam.

lottesanne
door lottesanne Feb 3, 2020 om 15:17
438 Antwoorden / 47 Vragen

En komt er dan per abuis wel iets door het filter, kun je deze laten aanmerken als spam en komt die rotzooi automatisch in de spambox terecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2020 om 11:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp uw vraag niet in die zin omdat ik zelf een aantal jaren gebruik heb gemaakt van de e-mail box van Ziggo maar dan wel met de aantekening dat ik alleen de mail box van Ziggo opende om na te gaan of die niet (bijna) vol zou zijn. Ik had (zoals ook nu m.b.t. de e-mail box van mijn huidige provider) deze doorgekoppeld aan MS outlook waar ik vervolgens deze berichten mee binnenhaalde op mij PC /Laptop.
Ook bij mij kwam en komt het voor dat ik berichten zie die ik vervolgens classificeer als spam of phishing en dan via outlook wegzet als spam en vaak ook nog via de e-mail box van de provider zelf (zoals ik ook bij Ziggo) deed).
Ik kan ze dan vaak nog wel in de spambox zien hetgeen ook voordelen kan hebben omdat het ook kan gebeuren dat een wel van belang zijnd bericht geen spam is en dan eenvoudig kan worden teruggezet.

Om een verhaal kort te maken: alle naar uw mening 'aktieknallers' consequent wegzetten als spam (en bijv. ook de domijnnaam blokkeren).

En m.b.t. nog een opmerking m.b.t. Nederlands, dat kan maar er komt ook veel van dit soort 'rotzooi' uit andere landen.

En nog een tip, mogelijk is het ook zinvol om 'cookies' te verwijderen omdat die soms ook oorzaak kunnen zijn.

Co
door Contentino - Feb 3, 2020 om 13:24
16 Antwoorden / Vragen

Zo tevreden als ik ben met Ziggo, zo ontevreden ben ik over de Ziggo mail.
Gewoon zo lek als een mandje, alles wordt doorgelaten.
Waarom gaat dit bij Gmail wel goed, zeer goed zelfs, maar Ziggo maakt zich hier schijnbaar niet druk om.
Sterkte vraagsteller !.

aurora1
door aurora1 Feb 3, 2020 om 13:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar heeft TS wat aan....

ennoborg
door ennoborg - Feb 22, 2020 om 21:43
24 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de persoon die de vraag niet begreep: Ziggo filtert zelf geen spam zoals Gmail dat doet, althans ik merk er niets van, als ik de mail ophaal met Mail voor Windows 10. Daarin kan je wel mail als ongewenst markeren, maar dat filtert alleen op het exacte adres van de afzender, wat door de spammer juist voortdurend wordt veranderd, om dat filter te omzeilen.

Ik ben inmiddels van de mails verlost door een van de adverteerders aan te schrijven, en die te vertellen hoe mijn moeder zich door dit soort rommel voelt, als ze nog af en toe zelf leest. Haar adres lijkt nu echt uit de database te zijn gehaald, want ik zie al dagen geen nieuwe berichten meer. En mooier nog, de adverteerder heeft me ook verteld van wie de mails kwamen: 360 United Media

Verder merk ik dat de filters van Thunderbird slimmer zijn dan die van Mail voor Windows. :-)

Ka
door Kassagebruiker - Feb 22, 2020 om 21:50
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder alle antwoordem gelzezen te hebben: Maak een gratis gmail adres aan, en hevel alle belangrijke email over naar de gmail. Laat het oude adres nog 2 maanden aan en hef dat dan op.

marita5
door marita5 Feb 22, 2020 om 22:02
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@kassagebruiker , zie de reactie van Ts boven u , probleem is opgelost .