Il
door Ilse87 Sep 6, 2016 om 18:32
Geldzaken & recht

Hoe kun je ervoor zorgen dat de uitspraak rechter word nagekomen?

Mijn partner is al een keer getrouwd geweest en heeft 2 kinderen uit dat huwelijk. Na de scheiding is er een convenant opgesteld en vorig jaar hebben we een rechtzaak  tegen de ex partner aangespannen wat betreft de omgangsregeling. Uitspraak is om de 2 weken van vrijdag tm zondag van 17.30 tot 17.30 nu is het weer zover dat de ex partner zich niet aan de afspraak houd. Wat kunnen we hieraan doen?

8287 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel weinig en wat uw partner doet, gaat waarschijnlijk ook ten koste van de kinderen. Ook is van belang hoe oud ze zijn. Omgang afdwingen schiet meestal niemand mee op.

frtits22
door frtits22 - Sep 6, 2016 om 18:39
46 Antwoorden / Vragen

Als er een uitspraak van de rechter is, dan moet je de rechter vragen of hij de uitspraak ook bij voorraad uitvoerbaar verklaard.
Heb je dat voor  elkaar, dan kun je elke deurwaarder op pad sturen en die deurwaarder kan dan gewoon beslag leggen.

ja
door jackyh Sep 6, 2016 om 19:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Deurwaarder??????????????? Denk ik eerder aan de jeugdzorg.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2016 om 18:50
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@frtitss22, "beslag laten leggen op kinderen"? Met de deurwaarder erbij? Lekker geruststellend voor die kids.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 6, 2016 om 18:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Jurofoon heeft er een blog aan gewijd. In het uiterste geval kunt u een kort geding aanspannen met een eis tot dwangsom voor iedere keer dat uw ex zich niet aan de afspraken houdt.

Lees klik HIER

Waaruit o.a.:

Het gebeurt helaas maar al te vaak dat één van beide ouders de omgangsregeling niet nakomt. De kinderen worden bijvoorbeeld niet meegegeven als de andere ouder de kinderen op de afgesproken dag komt ophalen. Ook komt het regelmatig voor dat één van de ouders andere dagen wil afspreken dan de regeling voorstaat. Wat kunt u doen indien u geconfronteerd wordt met dit soort situaties?

Dwangsom
Het is ook mogelijk om een kort geding aan te spannen en een dwangsom te eisen voor elke overtreding van de omgangsregeling. Natuurlijk garandeert dit niet de medewerking van de andere ouder maar het kan soms net de aansporing zijn die de weigerende ouder nodig heeft. U mag een door de rechter opgelegde dwangsom overigens niet verrekenen met eventuele alimentatie die u betaalt. Onder bijzondere omstandigheden kan de rechter toewijzen dat de alimentatie worden geschorst, maar het spreekt voor zich dat dit niet in het belang is van het kind.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, dan is het kind niet lekker, had een koutje, iets speciaals op school, feest in de familie, vriendinnetje jarig. En ga maar door. En als moeder geen luis heeft om dood te doen, waar wilt u dan die dwangsom op verhalen?

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2016 om 19:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Pff, lekker constructief antwoord....NOT!

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR  ZOEKSTER1 6 SEP. 2016 OM 19:48
728 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Pff, lekker constructief antwoord....NOT!

Weleens scheidingssituaties van stellen met kinderen en dwarse exen van dichtbij meegemaakt?

Er zijn alleen maar verliezers.

Een kort geding met een vraag om een dwangsom bij niet-nakoming van afspraken is helemaal niet aanbevelenswaardig.

En willen die kinderen wel?

emcede
door emcede - Sep 6, 2016 om 20:39
960 Antwoorden / 4 Vragen

Hou ook in de gaten dat 'we' hier niets aan kunnen doen. Uw partner zal dit op moeten lossen. Dat u hem binnenshuis steunt is natuurlijk logisch maar houd u richting de ex-partner afzijdig.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 6, 2016 om 20:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1
Omdat jij nu toevallig zoiets in je nabije omgeving hebt meegemaakt betekent dat nog niet dat je dat kunt projecteren op iedere situatie. Vraagsteller vraagt hoe de uitspraak van de rechter kan worden nagekomen. Zij en haar partner kunnen dan zelf de afweging maken of een dwangsom een goed idee is, of in ieder geval iets is om achter de hand te hebben als al het andere faalt.
Met 'heel weinig' help je niemand.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2016 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, met heel weinig help je niemand, maar dat is het hem juist. Het gaat hier niet over een kapotte tv, of een of ander raar abonnement.

Het gaat hier over kinderen die al dan niet gedwongen bij moeder moeten blijven of al dan niet gedwongen naar pa moeten.

In zo'n situatie wint niemand wat. Hij heeft al een rechtzaak gevoerd en een volgende geeft echt geen verbetering.

En mijn ervaring projecteer ik zeker niet op elke situatie, maar helaas is mijn ervaring geen uitzondering, maar eerder regel.

sw
door swat1500 - Sep 6, 2016 om 23:22
3786 Antwoorden / 0 Vragen

In het uiterste geval, als een dwangsom in kort geding, ook niets uithaalt kan er aangifte gedaan worden bij de politie van onttrekking aan het ouderlijk gezag.
De hoogste rechter heeft inmiddels uitgesproken dat het opzettelijk niet naleven van de door de rechter vastgestelde omgangsregeling dit strafbare feit oplevert.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2016 om 00:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hier wat ideeën indienen of opdoen,

https://www.divorcechallenge.nl

ma
door maarten heest - Sep 7, 2016 om 10:21
463 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is daar wel aan te doen! Volkomen begrijpelijk dat u actie wilt ondernemen. Een convenant is geen vodje papier maar een opsomming van harde afspraken. Wat u het beste kunt doen is een advocaat of jurist een brief laten schrijven. Dat maakt meer indruk dan een een brief door een ander geschreven.
Helpt dat nog niet dan zult u m.b.v. een advocaat verder moeten en naleving van afspraken moeten afdwingen. Succes!