tr
door troeltje May 18, 2009 om 08:54
Geldzaken & recht

Hoe zit het met stoppen/overname??

Ik ben een stagiaire die bij een kleine Kinderdag verblijf in Noord Holland heeft stage lopen afgelopen jaar. Het KDV is door twee dames opgericht en samen hebben ze er al twintig jaar op zitten. Nu wil de ene stoppen en beweert dat de ander haar moet uitkopen voor een naar mijn idee groot bedrag. Nu wil ik zelf wanneer ik mijn school af heb gemaakt een KDV starten en vraag mij af hoe dat dan zit met het "moeten" uitkopen enzo. Dat was eigenlijk de vraag in het kort. Ik za me verder niet met de dames bemoeien (das mijn plaats niet en ik ben daar intussen klaar) maar ik kan er misschien wel van leren. Vast bedankt voor de reacties.

Andrea

424 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het antwoord en de moeite deze te geven.

Troeltje

ve
door verwijderd - May 21, 2009 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als men,zoals die twee dames, een bedrijfje beginnen (en dat is zo'n kinderdagverblijf tenslotte) dan leggen beiden geld in, nodig om zo'n kinderdagverblijf te gaan runnen.
Krijgen beide dames klanten dan komt er een tweede factor bij die in het economische verkeer goodwill genoemd wordt.
Die goodwill wordt dan bepaald aan de goede (of slechte) naam die zo'n kinderdagverblijf heeft gekregen, dus aan het aantal (potentiële) klanten.
Kortom, als het een goedlopend kinderdagverblijf is met veel toekomstige klanten dan kan die goodwillsom veel hoger ingeschat worden dan als die toekomst voor dat kdv er een stuk somberder uitziet.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zelf een KDV wilt starten, kan het handiger zijn om dit als eenmanszaak te doen, en niet in een VOF met iemand anders. Je voorkomt zo een boel gedoe met je zakenpartner. Kijk eens op de website van de Kamer van Koophandel. Daar staat een handig stappenplan. Er komt veel kijken bij het starten van een eigen bedrijf.