sa
door salvador Apr 16, 2019 om 09:54
Geldzaken & recht

Hoevaak is de jackpot van de staatsloterij op een automatisch lot gevallen?

Zoals ik kan merken in mijn nabije omgeving en op het internet, zijn er steeds meer mensen die denken dat de jackpot en prijzen zoals een auto of 30 jaar lang 10.000 euro van de staatsloterij alleen op loten vallen die in een fysieke winkel zijn gekocht. Is hier onderzoek naar gedaan of zijn hier cijfers van?

Gr.

3017 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het de staatsloterij. Waarom zou hier onderzoek naar gedaan moeten worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2019 om 10:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tussen denken en werkelijkheid zit soms een groot verschil en vooral ook als mensen gaan denken en dat denken gaan geloven zoals ook bij fake nieuws het geval is. Een lotnummer is een lotnummer en alle lotnummers worden 'automatisch' gegenereerd. Bij aankoop in een winkel afgedrukt en bij on-line bestellen, al of niet met abonnement,  kan de besteller dat ook.

ne
door neodutchio Apr 16, 2019 om 11:41
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Zo denk ik ook dat ik de knapste man van Nederland ben. En dan komt de werkelijkheid......

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 16, 2019 om 11:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO .. Als de meerderheid dat ook gaat denken komt u wel heel ver (sneeuwwit) -:)

tenormin
door tenormin - Apr 16, 2019 om 11:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wat er van waar is weet ik niet maar er zou een sigarenboer in Zwolle zijn waar meer loten "met prijs" gewonnen zijn. Er schijnen zelfs mensen vanuit Limburg naar die toko te gaan. Dus vanuit dat standpunt bezien is een lot kopen in een fysieke winkel "winstgevender". Maar ik denk zelf dan meer aan toeval. En toeval bestaat echt.

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2019 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ergens in verhouding veel meer loten verkocht worden, is de kans dat daar een prijs valt automatisch ook veel groter. Als de loten maar in één winkel verkocht zouden worden is de kans dat daar een prijs valt zelfs 100 procent.

tenormin
door tenormin Apr 16, 2019 om 11:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor wijsneus, zo'n redenatie is helemaal goed. Vooral omdat, voor die zaak in Zwolle "veel meer klanten trok" er eerst veel water door de Rijn gestroomd was en ze al veel lokale winnaars hadden. Dan pas komt zoiets in de krant en pas daarna komen de niet Zwollenaren naar zo'n zaak toe. Maar de man had dus al veel winnaars. Zoals ook hier bij Primera de Koning veel meer prijzen vielen dan andere verkooppunten. Ik houd het gewoon op toeval.

diumenge
door diumenge - Apr 16, 2019 om 11:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er zal vast wel iets in hun jaarverslag staan over de verdeling tussen in de winkel en online gekochte loten. Verder is het gewoon kansberekening, wat je omgeving denkt daarover is niet relevant.

Iv
door Ivo W - Apr 16, 2019 om 11:42
729 Antwoorden / Vragen

1: waar komt die gedachte vandaan?

2: als het al waar is dat er vaker een grote prijs valt op een lot uit een fysieke winkel, hoe verhoudt zich dit tot het totaal aantal verkochte loten in fysieke winkels en via automatische deelname.

Want, wanneer 3/4e van alle loten in een fysieke winkel gekocht wordt en ook ongeveer 3/4e van alle grote prijzen op zulke loten valt, dan is er niets aan de hand en maken alle loten evenveel kans.

Ook niet vergeten dat een jackpot op een lot uit een fysieke winkel sneller in het nieuws komt. Ten eerste maakt de verkoper er nog wel eens goede sier mee. Ten tweede komt het geregeld voor dat de winnaar zich niet snel meldt, en dat via de media gezocht wordt naar de winnaar. Bij een automatisch lot is zo'n zoektocht naar de winnaar niet nodig en krijgt deze automatisch bericht.

aurora1
door aurora1 - Apr 16, 2019 om 12:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dat al aan de Staatsloterij gevraagd?
Zelf heb ik geen idee, want niemand in eigen omgeving of daarbuiten heeft het over loterijen, en winnende loten, en niemand doet daaraan wegens het weggegooid geld vinden dat je beter in de zak kunt houden. Vooral als je niet veel de verkwisten hebt.