ra
door raytexelhof Nov 2, 2021 om 21:08
Geldzaken & recht

Hoge stookkosten, terwijl de verwarming uitstaat?

ik ben eigen naar van een appertement in haarlem, ik betaal V.v.E kosten van 271,95 euro en van dit bedrag gaat dus 86 euro naar het heetwater en blokverwarming voorzieningen.
Echter mag ik nu een rekening betalen extra van 1824,28? dit is bijna 200% extra, via ymere heb ik techem benadert om de meters te controleren, echter melden hun dat deze goed functioneren, echter staat bij mij alleen de keuken verwarming en heel af en toe de woonkamerverwarming aan. Ik begrijp dus niet waardoor ik zoveel moet bijbetalen. Evenals een andere buurtbewoonster, deze is voorjaar niet in nederland geweest echter moest ze wel een bijbetaling betalen van 1100 euro?

15898 18 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Nov 2, 2021 om 21:10
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat was de totale energierekening en hoe groot was jouw aandeel daarin (aandeel in VVE, en aandeel in energiekosten volgens de meter?

ra
door raytexelhof Nov 2, 2021 om 21:54
Antwoorden / 1 Vragen

de totale verwarmingskosten waren 2321,81en de warmwaterkosten 405,34 + overige kosten 109,45. totaal 2836,60,voorschot uit vve bijdrage 1012,32 euro

panter22
door panter22 Nov 3, 2021 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

En de totale energierekening van het hele appartementencomplex?

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:12
Antwoorden / 1 Vragen

de totale kosten zijn volgens techem 142.112,96 met overige kosten van 10.938,75, deze is opgebouwd uit 136.892,14 aardgas en 5220,82 bijkomende kosten warm water (142.112,96),overige kosten techem 9128,75 stroom en waterverbruik 1810,00 (10938,75), splitsing van de brandstofkosten  114.085,91 en warm water kosten 28.027,05

sw
door swat1500 - Nov 2, 2021 om 23:28
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp ik het goed dat de VVE de volledige kosten voor de verwarming en het heet water betaald en deze doorberekend aan de eigenaren (dus leden van de VVE)?
Zo ja, dan zal de VVE het bedrag van de totale eindrekening dat niet gedekt wordt door de voorschotten die door de leden zijn betaald doorberekenen aan de eigenaren. Die dienen conform de verdeelsleutel voor de kosten dienen bij te dragen aan het verschil. Ook al zou uw meter aantonen dat u niet zoveel hebt verbruikt.

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:14
Antwoorden / 1 Vragen

daar lijkt het wel op dus daarom vraag ik ook wat moet ik hier mee, tot heden heb ik dus nog niet betaald, terwijl ymere nog steeds de overhand heeft in het pand en kan blijkbaar dit dus handhaven

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 2, 2021 om 23:51
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ray,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Uit hoeveel woningen bestaat het complex?

Hou oud zijn de woningen?

tenormin
door tenormin Nov 3, 2021 om 00:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij dat de TS het appartement heeft gekocht als zijnde een huurwoning, via Ymere. Geen idee hoeveel Ymere van de huurwoningen heeft verkocht, maar ook hier, de verkochte huurwoningen zijn bijna allemaal weer teruggekocht door onze WBV. Ja, vanwege de verdeelsleutel, want er zijn te weinig kopers. Dus te veel (onvoorziene) kosten.

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:17
Antwoorden / 1 Vragen

het pand bezit 45 woningen Texelhof in haarlem, hoeveel woning eigenaren er zijn weet ik echter niet ik ken niet iedereen in het complex maar weer dat er meer huurders zijn dan woning eigenaren

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 3, 2021 om 21:22
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ray,

Vraag eens aan buren, die een huurwoning hebben hoeveel zij betalen aan gas en licht.

panter22
door panter22 - Nov 3, 2021 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info eens:
https://vveenergie.nl/2021/09/17/hoe-worden-de-stookkosten-in-een-vve-verdeeld/
Doet iedere eigenaar wel mee aan de blokverwarming of hebben sommige eigenaren een eigen cv intallatie genomen.
Het is wel heel vreemd dat je zoveel bij moet betalen.Het appartementencomplex is toch niet nieuw, dus het voorschot zou dan overeen moeten komen met de afrekening, Weet je nog wat de vorige bewoner betaalde. Of is dat Ymere.
Zij er extra kosten gemaakt voor onderhoud of vervanging van de blokverwarming?
Er was iets met de Warmtewet en blokverwarming. Maar het fijne weet ik er niet van. Kijk eens:
http://nlvve.nl/warmtekostenverdeling-bij-blokverwarming/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2021 om 10:32
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is echt een kwestie die u het best aan de orde kunt stellen bij uw VvE en als het antwoord van het bestuur onbevredigend blijft dat in de Algemene Ledenvergadering.

Een en ander zal bij reglement van ue VvE zo geregeld zijn.

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:20
Antwoorden / 1 Vragen

hebben wij bij de laatste leden vergadering gemeld alleen wordt er dus een beetje omheen gepraat krijg ik het iedee, gelukkig ben ik niet de enige die moet bijbetalen, alleen ik vond mijn bedrag veel te hoog, ik snap energie alles is duurder geworden, zelfs onze servicekosten maar zoveel bij betalen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 3, 2021 om 10:45
2055 Antwoorden / Vragen

Ymere is een woningbouwvereniging, je bent toch eigenaar? De VvE, waar je zelf ook onderdeel van bent, is je aanspreekpunt, vraag de voorzitter om een gesprek.

mo
door mof - Nov 3, 2021 om 11:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult een specificatei bij de VvE moeten opvragen. Daaruit volgt wat uw kosten worden. Als u pech heeft hebben ze een energiecontract waarin geen vaste prijs is opgenomen en met de huidige tarieven, die 5 maal over de kop zijn gegaan, kan het wel eens wat gaan kosten. U geeft onvoldoende informatie om een goed antwoord te geven.

va
door vanhestpatrick@gmail.com - Nov 3, 2021 om 11:54
5 Antwoorden / Vragen

Beste Ray,
Ik woon ook in een dergelijk complex en weet uit ervaring dat de algemene kosten verdeeld worden over het totaal aantal woonunits, dat zijn afschrijving, onderhoud, reparaties en natuurlijk handelingskosten voor de VVE-beheerder.
Vervolgens stook ik werkelijk nooit omdat het altijd warm genoeg is in mijn woning en ik woon alleen en toch geven de meters warmteverbruik aan.
Voorbeeld: buiten is het 10 graden, binnen is het 18 graden... daar zit 8 graden verschil tussen, dus de registratie loopt dan al op dat moment.
De meters geven geen warmteverbruik aan, maar warmteverschil waarmee je ALTIJD betaald. met andere woorden, als je je radiatoren op 18 graden zet, is er geen meetbaar verschil en zal dat niets meer in de kosten schelen.
Daarbij, als je niet stookt, kan je er altijd gebruik van maken, dus je deelt hoe dan ook mee in de algemene kosten!

rj
door rjw Nov 3, 2021 om 19:53
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Toch klopt de gebruikte methode wel aardig. Als het binnen 18 graden is en buiten 10 graden bijvoorbeeld doordat de zon naar binnen schijnt, dan zal er automatisch minder gas worden gebruikt voor het hele complex. En als het binnen 18 graden is omdat er in de omliggende appartementen flink gestookt wordt, maak je (weliswaar een beetje indirect) ook gebruik van de verstookte energie.

h.
door h.terpstra - Nov 3, 2021 om 12:41
202 Antwoorden / 1 Vragen

Geef even aan, of dit blok verwarming of aangesloten op stadsverwarwarming., Techum is toch de nieuwbouw wijk nabij Leeuwarden?

Waarschijnlijk de z.g. slimme digitale meters geplaatst? Lees ik het juist, dat uw individuele meter draait terwijl de verwarming af staat ? En overwelke meter hebben we het dan.. Elektra of Gasmeter.. Feit: In Almere hebben mensen met stadsverwarming een rekening die 40 tot 60% hoger bedraagd dan het werkelijke verbruik.. Terwijl het boven niet waem wordt.

 Haal er een onafhankelijk vakman bij. Het personeel van de Nutsbedrijven moeten zwijgen, op basis van ontslag..

Groet en succes. Henk.

1paul
door 1paul - Nov 3, 2021 om 13:50
3146 Antwoorden / 0 Vragen

gelukkig is er een warmtewet van kracht, je moet een gespecificeerde rekening ontvangen, dat wil zeggen de warmte die je verbruikt en aansluitkosten moeten apart vermeld worden net als eventuele BTW en energiebelasting....

https://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/2021-10-09

lees vooral ook art. 5, deze is van belang voor je.

afhankelijk van oppervlakte van het appartement kijk naar wat anderen betalen met een gasaansluiting, een goed geisoleerd appartement van 100M2 bijvoorbeeld met een normale warmtevraag komt over het afgelopen jaar niet boven de 100 Euro uit en dit is zeker niet te hoog geschat....

Maak daarom bezwaar, liefst gezamenlijk, zoek goed uit, ook bij de ACM wat de preciese kosten zouden moeten zijn, laat de meters door een onafhankelijke deskundige checken, als het kan met meerdere bewoners, en ga van daaruit verder....

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:25
Antwoorden / 1 Vragen

thanks,ga ik zeker doen

borg queen
door borg queen - Nov 3, 2021 om 16:20
127 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk wordt het totale verbruik gedeeld door het aantal woningen. Wij hebben dat in onze vorige woning ook gehad. Warm water en verwarming was collectief ( een ketel in de kelder voor de gehele flat) en het totaal werd gedeeld door het aantal woningen, ongeacht het verbruik. Na klachten zijn er toen warmtemeters geplaatst op de radiatoren, maar die  waren in de zomer ook zonnewarmte aan het meten. Ook kregen we nog een aanslag van de energielerancier voor vermeend gasverbruik,  terwijl onze meter afgesloten was. Al met al was er geen verweer mogelijk en we zijn, mede door dit soort toestanden, verhuisd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 3, 2021 om 16:44
2055 Antwoorden / Vragen

Mensen voelen zich vaak benadeeld door dat soort systemen maar dat lijkt ten dele ook een beetje onbegrip want feitelijk staat alleen de verdeelsleutel te discussie en zou totaal nooit meer in rekening gebracht moeten worden dan er totaal ook afgerekend is met het energiebedrijf.

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:32
Antwoorden / 1 Vragen

waarschijnlijk ben ik ook in overweging om te verhuizen, want prima dat iedereen iets moet bijbetalen, maar dan moet iedereen het zelfde bij betalen, ik ben zelf de hele dag niet thuis en dus weinig gebruik, als mijn buren op de achtste verdieping wel de hele dag gaat stoken heb ik geen behoefte aan om hiervoor te betalen, daarom ben ik het nu aan het uitzoeken wat de oorzaak is van deze hoge rekening extra, om stappen te kunnen nemen.

Li
door Liesmal9 - Nov 3, 2021 om 19:29
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Ray,
in het verleden heb ik in Den Bosch gewoond in een app. waar firma Techem de verwarming voor het app. complex verzorgde.
Hier waren op alle radiatoren een metertje geplaatst wat je zelf en ook hun op afstand konden uitlezen.
In de VvE bijdrage zat maandelijks een bedrag voor verwarming en jaarlijks was er een afrekening en betaalde je bij of kreeg terug naar wat je verbruikt had. Dit lijkt mij een eerlijke methode en werkt hier goed.   Succes en groet.

ra
door raytexelhof Nov 3, 2021 om 21:34
Antwoorden / 1 Vragen

die heb ik dus ook op mijn radiatoren zitten, echter beweert techem dus dat de meters kloppen, maar als het zou kloppen hoe kan het dan dat als ik de radiatoren behalve in de keuken uit heb staan,ik zoveel moet bijbetalen terwijl ik naar zeggen niet veel gebruik. dit punt snap ik gewoon niet.

Ermelo13019
door Ermelo13019 - Nov 4, 2021 om 14:41
3 Antwoorden / Vragen

E.e.a. kan temaken hebben met "transmissie " verliezen. In collectief gestookte percelen wordt het warmte verlies in de transportleidingen naar de  woningen niet gemeten maar wel doorberekend naar de bewoners. Als de transport leidinge

Ermelo13019
door Ermelo13019 - Nov 4, 2021 om 15:37
3 Antwoorden / Vragen

E.e.a. kan te maken hebben met "transmissie " verliezen. In oude collectief gestookte percelen wordt het warmte verlies in de transportleidingen naar de  woningen niet gemeten maar wel doorberekend naar de bewoners. Als de transport leidingen slecht geïsoleerd zijn kan dat flink oplopen .E.e.a. hangt af hoe het complex waar je woont collectief gestookt wordt. Is dat 1 centrale ketel met of zonder weersafhankelijke regeling waarbij de aanvoer temperatuur hoog is of wordt de verwarming geregeld door een cascade opstelling,  waar naar gelang de warmte vraag en buiten temperatuur 1 of meerdere ketels gaan branden. Door een formule wordt het warmte  verbruik van de woningen die aan de "schil" van een complex liggen,  't.w. onder het dak, aan de zijgevel of boven garages of opslagruimte, verrekend met de inpandige woningen. Techem kan laten weten hoeveel het transmissie verlies bedraagt naar gelang het totale verbruik van de m3 gas en de warmte die afgeleverd is aan de radiatoren.

Ermelo13019
door Ermelo13019 - Nov 4, 2021 om 15:39
3 Antwoorden / Vragen

E.e.a. kan te maken hebben met "transmissie " verliezen. In oude collectief gestookte percelen wordt het warmte verlies in de transportleidingen naar de  woningen niet gemeten maar wel doorberekend naar de bewoners. Als de transport leidingen slecht geïsoleerd zijn kan dat flink oplopen .E.e.a. hangt af hoe het complex waar je woont collectief gestookt wordt. Is dat 1 centrale ketel met of zonder weersafhankelijke regeling waarbij de aanvoer temperatuur hoog is of wordt de verwarming geregeld door een cascade opstelling,  waar naar gelang de warmte vraag en buiten temperatuur 1 of meerdere ketels gaan branden. Door een formule wordt het warmte  verbruik van de woningen die aan de "schil" van een complex liggen,  't.w. onder het dak, aan de zijgevel of boven garages of opslagruimte, verrekend met de inpandige woningen. Techem kan laten weten hoeveel het transmissie verlies bedraagt naar gelang het totale verbruik van de m3 gas en de warmte die afgeleverd is aan de radiatoren.

ra
door raytexelhof Nov 4, 2021 om 22:57
Antwoorden / 1 Vragen

goede avond , bedank voor uw advies ik ga dit doorzenden naar techem en naar de V.v.E.

Espie21
door Espie21 - Nov 29, 2021 om 14:41
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb op 10 augustus een woning van ymere geaccepteerd in Haarlem. Bij het halen van de sleutels bleek alles in orden te zijn. In dezelfde week kwam ik erachter dat er een heleboel onderhoud achterstanden zijn die door de woon makelaar niet was vermeld. Lekkage van woning, geen ventilatiesysteem in de woning. De deuren van de slaapkamers gingen niet dicht. Lekkende kranen. Nu vandaag 29 November heb ik nog steeds last van lekkage en inmiddels ook schimmel in de slaapkamer, opslagkast en bij de raamkozijnen. De deuren van de slaapkamers en de kranen zijn inmiddels al gemaakt. Vorig week is er iemand is er iemand langs geweest voor de schimmel on te kijken. Maar als de lekkage niet is opgelost heeft het geen zin on de schimmels aan te pakken. De schimmels komen door de vocht in het huis.
Er is is meerdere keren iemand langs geweest voor het ventilatiesysteem. Die zou dan op het dak gaan om het te repareren. Tot de dag vandaag worden ik elke dag wakker met hevige beslagen ramen.

Twee keer is er iemand van Patina geweest voor de lekkage. Eerste meneer zei dat deze lekkage als sinds 2012 is gemeld bij ymere, maar er is nog steeds geen oplossing is gevonden voor deze lekkage. Hij kon in zijn systeem op zijn telefoon zien wie er allemaal langs is geweest voor deze lekkage. Hij is zei ook dat dit heel lang zou duren voor dat dit is opgelost. Ik heb ook van de buren beneden vernomen dat de vorige bewoner ook las had van deze lekkage. Er is vorig week ook weer iemand geweest van Patina. Die kon ook de oorzaak van de lekkage niet vinden. Die heeft de hele dag gewerkt op het dak. De lekkage is bog erger geworden.

Waarom verhuurd Ymere een woning die jarenlange las heeft van lekkage en waarvan er geen oorzaak kan worden gevonden voor de lekkage. Ik woon hier met twee jonge kinderen van 4 en 1 jaar. We kunnen niet in onze kamer slapen vanwege de lekkage en schimmel. Het is niet gezond voor de kinderen en ik. Deze woon situatie brengt alleen maar stress en verdriet. Elke avond slaap ik met het geluid van tikkende druppels op de vloer. Ik heb inmiddels ook de huurcommissie ingeschakeld maar dat gaat ook heel lang duren voordat ze komen met een oplossing.

Ymere ik smeek u aub geeft u ons aub een ander(tijdelijk) woning tot dat dit probleem helemaal
Is op gelost.

Gewenste Oplossing

Een ander woning of een tijdelijke woning tot dat dit probleem is opgelost. Aub Ymere kom aub met deze oplossing. Dit. Probleem is al sinds 2012 bij jullie gemeld.

ap
door apiejoepie Nov 29, 2021 om 15:04
130 Antwoorden / 4 Vragen

zal hier niet opgelost worden dit is geen Ymere

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 30, 2021 om 09:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weigerde wegens  ontevreden verhalen over dit soort Blok verwarmers een huis daar te nemen.

Helaas komen er nu nog meer wijken die van eigen Ketels overgaan op  Centraal systeem.

Alleen in Koophuis mag je het zelf nog regelen helaas.

Zoek in  gemeente waar ze geen Blok of Wijk verwarming hebben en er ook nog geen plannen zijn een woning.