ro
door robbiel Oct 4, 2014 om 22:33
Geldzaken & recht

Huis ouders kopen, hoe voordeligst voor allen

Beste mensen,

het forum heb ik al even doorzocht, maar een situatie waar ik in zit ben ik nog niet tegengekomen. Vandaar dat ik het zelf even probeer.

Situatie:
- ouders ( eind 70 ) hebben 3 huisjes, hypotheek vrij
- 1 huis wonen ze zelf in, andere hebben ze verhuurd, 3e is " onbewoonbaar" in huidige staat.
- door WOZ waardes van deze huizen hebben ze vermogen en betalen redelijk belasting en bepaalde toeslagen krijgen ze niet.
- ik ben enig kind ( 45 )

Graag wil ik ouders wat meer financiële armslag geven door bijvoorbeeld 1 van deze huisjes te kopen. > zij geld op de bank > zij mij huur betalen > en bij erfenis in toekomst hoef ik minder belasting te betalen omdat er al 1 mijn eigendom is.

mijn doel is natuurlijk om zo min mogelijk te betalen voor het huis, zodat mijn ouders ook zo weinig mogelijk huur aan mij hoeven te betalen.

Zijn er hier mensen die hier iets over kunnen/willen roepen?

bvd, gr. Rob

22828 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2014 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk1 of meerdere huisjes kopen. Maar alleen als u het huis koopt waar zij in wonen, moeten zij u huur betalen.

Als ern huis "onbewoonbaar" is, dus blijkbasr ook niet verhuurd, verdient het aanbeveling bezwaar te maken tegen de WOZ waarde. En zij kunnen dan beter dat huisje verkopen, aan u, maar wat moet u daarmee, of aan een derde.

Maar of zij nu de WOZ waarde van een huis moeten opgeven of de daarvoor ontvangen koopprijs, maakt voor het hebben van vermogen niet zoveel uit.

Ik weet niet over welke toeslagen u het hebt, maar mijns inziens kan dat alleen over de zorgtoeslag gaan. De waarde van de door hen zelf bewoonde woning telt niet mee voor het vermogen.

Wat het nut is inzake een eventuele erfenis ontgaat mij. U mooet de koopsom betalen en verkrijgt daardoor een pandje. Maar of u nu later geld erft of een pandje maakt in principe geen verschil.

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2014 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al die constructies waarbij kinderen het pand kopen van hun puders en de ouders daar laten wonen, hebben grotendeels de fiscale voirdelen verloren.

Dus als uw ouders armslag willen hebben, zullen zij de twee niet door hen in gebruik zijnde pandjes moeten verkopen. Het mooist nog dat onbewoonbare, want die andere brengt toch nog huur op?

door 1953 - Oct 5, 2014 om 03:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 22:59]Al die constructies waarbij kinderen het pand kopen van hun puders en de ouders daar laten wonen, hebben grotendeels de fiscale voirdelen verloren.

Dus als uw ouders armslag willen hebben, zullen zij de twee niet door hen in gebruik zijnde pandjes moeten verkopen. Het mooist nog dat onbewoonbare, want die andere brengt toch nog huur op?

TS is het enige kind!

door 1953 - Oct 5, 2014 om 03:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 4 okt 2014, 22:54]U kunt natuurlijk1 of meerdere huisjes kopen. Maar alleen als u het huis koopt waar zij in wonen, moeten zij u huur betalen.

Als ern huis "onbewoonbaar" is, dus blijkbasr ook niet verhuurd, verdient het aanbeveling bezwaar te maken tegen de WOZ waarde. En zij kunnen dan beter dat huisje verkopen, aan u, maar wat moet u daarmee, of aan een derde.

Maar of zij nu de WOZ waarde van een huis moeten opgeven of de daarvoor ontvangen koopprijs, maakt voor het hebben van vermogen niet zoveel uit.

Ik weet niet over welke toeslagen u het hebt, maar mijns inziens kan dat alleen over de zorgtoeslag gaan. De waarde van de door hen zelf bewoonde woning telt niet mee voor het vermogen.

Wat het nut is inzake een eventuele erfenis ontgaat mij. U mooet de koopsom betalen en verkrijgt daardoor een pandje. Maar of u nu later geld erft of een pandje maakt in principe geen verschil.

door 1953 - Oct 5, 2014 om 04:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=robbiel schreef op zaterdag 4 okt 2014, 22:33]Beste mensen,

het forum heb ik al even doorzocht, maar een situatie waar ik in zit ben ik nog niet tegengekomen. Vandaar dat ik het zelf even probeer.

Situatie:
- ouders ( eind 70 ) hebben 3 huisjes, hypotheek vrij
- 1 huis wonen ze zelf in, andere hebben ze verhuurd, 3e is " onbewoonbaar" in huidige staat.
- door WOZ waardes van deze huizen hebben ze vermogen en betalen redelijk belasting en bepaalde toeslagen krijgen ze niet.
- ik ben enig kind ( 45 )

Graag wil ik ouders wat meer financiële armslag geven door bijvoorbeeld 1 van deze huisjes te kopen. > zij geld op de bank > zij mij huur betalen > en bij erfenis in toekomst hoef ik minder belasting te betalen omdat er al 1 mijn eigendom is.

mijn doel is natuurlijk om zo min mogelijk te betalen voor het huis, zodat mijn ouders ook zo weinig mogelijk huur aan mij hoeven te betalen.

Zijn er hier mensen die hier iets over kunnen/willen roepen?

bvd, gr. Rob

Je kunt natuurlijk zo veel mogelijk eigen vermogen aan besteden en daarnaast een annuïteitenhypotheek afsluiten. Het ligt er ook aan of onderhands gaat gebeuren zonder makelaar. De hypotheekverstrekker eist sowieso van u een taxatierapport van een onafhankelijke deskundige en daarvan afgeleid zal dan de hypotheekverstrekker (maximaal 67% van de taxatiewaarde) een hypotheek wel of niet verstrekken onder condities.

ro
door robbiel - Oct 5, 2014 om 07:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt zover!

@Tiger1 , de erfenis > ik ben enig kind dus plat gezegd " de huisjes komen toch wel naar mij toe "

Ik kan dus nu het onbewoonbare kopen, maar over X jaar, erf ik het. Als ik het nu koop, levert het mij niets op, het kost alleen maar geld aan gemeentelijke belastingen en rente.

WOZ waarde is 108K voor deze , wat ik nog veel te veel vind. Wat is dan een redelijk bedrag vaarvoor ik over kan nemen waar iedereen genoegen mee neemt. ( belastingdienst dus )

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw ouders het onbewoonbare huis kunnen verkopen, hebben zij meer armslag en minder financiele lasten. En dat kan dan natuurlijk beter aan een derde, want wat moet u daarmee?

Als u het huis koopt waarin zij wonen, moet dat getaxeerd worden, zodat ook de waarde in verhuurde staat kan worden bepaald en de daarbij behorende huur.

Voor het voorkomen van betalen van erfrechten zie ik daar het nut niet van in, want als u wat dan ook koopt, moet u betalen, dus bent u geld kwijt, wat zij juist willen gaan gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u geld op de plank hebt liggen, zou u kunnen overwegen ze dat te lenen, dan hebben zij een schuld aan u, die verrekend wordt met de erfenis.

ro
door ron530 - Oct 5, 2014 om 11:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Uw ouders hebben 3 woningen hypotheek vrij waar van één voor eigen gebruik de ander levert aan huur geld op en de laatste is onverkoopbaar dus dood geld. Als u één van de woningen wil kopen ontlast u uw ouders niet want er blijven nog twee woningen over. Huur kunt u enkel maar in rekening brengen als u de woning waarin uw ouders wonen koopt. M,i, is het beste idee om de onverkoopbare woning ten gelde te maken ookal levert dat verlies op dat geeft uw ouders meer financiële ruimte en uiteindelijk erft u toch alle bezittingen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 5, 2014 om 11:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 Je mag dit jaar nog E100.000,- als belastingvrije schenking ontvangen.....

2 Je mag voor de waarde de Executie waarde gebruiken, was ooit 60% van WOZ waarde maar weet niet of dit nog steeds geld....
Dus niet de vraagprijs makelaar maar een deel van werkelijke waarde.

3 je ouders mogen jou een hypotheek geven met zeer lage rente en nog jaarlijks een belastingvrij bedrag schenken.. dus erg goedkoop gaat hun bezit naar jou.

4 De onder 3 genoemde hypotheek is voor hun extra inkomen dus mits niet te hoog is het nog belastingvrij ook voor hen.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

De ouders hebben geld nodig, niet de Ts.

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2014 om 14:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@tot15,
De verhoogde vrijstelling tot € 100.000,-- kan alleen gebruik zijn voor de aankoop van een eigen woning. Als een kind het huis van zijn ouders koopt en de ouders blijven daar wonen, dan kun je deze vrijstelling dus niet gebruiken.

De waarde voor zowel de overdrachtsbelasting als de schenkbelasting is de WOZ-waarde. Daar mag je geen 60% van nemen (al zeker 10 jaar niet meer). Er moet dus een normale verkoopprijs afgesproken worden.

Ook de hypotheek tegen een zeer lage rente is geen waarheid. Er moet een zakelijke rente afgesproken worden om te voorkomen dat in de te lage rente een schenking gezien wordt door de Belastingdienst. Wat ouders wel kunnen doen is jaarlijks een bedrag gelijk aan de rente schenken aan het kind. Wil het kind hypotheekrente-aftrek kunnen genieten, dan moet het kind wel in die woning gaan wonen en moet er een aflosschema afgesproken worden. Ook zul je de lening moeten aanmelden bij de Belastingdienst. Dat kan via een formulier op de website van de Belastingdienst.

Als ouders rente gaan schenken, krijgen ze geen inkomen meer. Datgene dat ze aan rente krijgen, schenken ze immers meteen weer aan het kind. Netto schiet je daar als ouder niets mee op.

@robbiel,
De 2 niet door uw ouders bewoonde woningen kunt u kopen van uw ouders. Financieel gezien verandert er echter niet zo veel voor uw ouders. Zij zijn dan van de woningen af, maar krijgen daar geld voor terug. In het begin is er netto dus geen verandering in het vermogen, wel in de samenstelling daarvan. Pas als ouders het geld gaan uitgeven, zal hun vermogen ook daadwerkelijk dalen.

ro
door robbiel - Oct 5, 2014 om 21:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

wederom dank voor het meedenken! waardeer ik zeer.

@tiger1 : waarom beter aan een derde verkopen? > ik kan het toch beter heel goedkoop kopen. Taxatie laten doen en voor dat bedrag over nemen. Ouders armslag, ik een (onbewoonbaar) huis waarover ik geen belasting moet betalen als ze overlijden.

@Marcel75 : is er een verschil of ik ( als enig kind ) of bv mijn vriendin 1 van de andere 2 huizen koopt? Ik bedoel dan qua prijs bepaling. accepteert de belastingdienst een overdracht voor dezelfde prijs aan mij of aan vriendin ( derde persoon )

Ja @ron530 zo dacht ik ook, nu kopen en dan hoef je straks niet te betalen uit erfenis aan belastingdienst. Het geld wat er nog over is van de aankoop bij mijn ouders komt ook naar mij toe en misschien kunnen ze jaarlijks gaan schenken zodat ze niet teveel overhouden

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begreep uit uw vraag dat uw ouders geld nodig hebben om wat ruimer te leven. Dan is het meest verstandige dat onbewoonbare huis te kopen. En waarom verkopen aan een derde? Wat moet u met een onbewoonbaar huis? Waar u wel kosten aan hebt. Gemeentelijke lasten, nutsvoorzieningen en verzekeringen. U moet uw ouders wel betalen, anders hebben ze nog geen geld.

Het kopen van een huis kost geld, overdrachtsbelasting, notariskosten. Die kosten lijken mij allemaal weggegooid geld als u niet in dat onbewoonbare huis gaat wonen.

Als zij het gewoon aan een derde kunnen verkopen hebben zij armslag en hoeft u ook niets te betalen, want dan erft u dat huis niet.

Maar als de hele opzet is om voor hun overlijden vermogen aan u over te dragen, begrijp ik uw vraag misschien niet goed.

Als u met die vriendin samenwoont, bekijkt de belastingdienst dat op dezelfde manier. Maar heeft zij dan die koopsom op de plank liggen?

ro
door robbiel - Oct 5, 2014 om 21:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op de plank liggen niet, maar de WOZ waarde is 108 wat veel te hoog is. Een goed bezwaar indienen en dat gaat zeker zakken..

Waarom het onbewoonbare kopen? Omdat deze " goedkoop" is, en de lokatie is nogal belangrijk. Het zijn er 3 op een rijtje en de onbewoonbare grenst aan een brede ( 5 mrt.) poort. Kadestraal zit het in de achterliggende tuinen nogal moeilijk. Is eigenlijk 1 grote tuin met daarachter een garage.

Het klopt natuurlijk dat ik kosten mimet maken voor notaris ed, maar doordat ik het nu wil kopen onder de WOZ waarde spaar ik deze kosten weer uit bij de erfenis. Tenminste zo denk ik met mijn beperkte kennis over dit gebeuren.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2014 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die besparing bij de erfenis zie ik helemaal niet. Als u het geld niet op de plank hebt liggen moet u een hypotheek afsluiten. De vraag is of u dat krijgt voor die woning. U hebt daarvoor geen aftrek van de belasting.

Mijns inziens gaat u op deze manier goed geld naar kwaad geld gooien.

Een kind heeft bij een erfenis van zijn ouder een vrijstelling van ruim € 20.000, over het meerdere tot circa een ton betaalt hij 10 %.

Dus even een sommetje. Drie huisjes, zeg drie ton. Er komt een ouder te overlijden, de nalatenschap is dan 1,5 ton waarvan de helft voor u, dus € 75.000 min € 20.000= € 55.000= € 5.500 erfbeladting (heel grofweg).

Ik wil uiteraard niet speculeren over de gezondheid van uw ouders, maar u zou ze beter wat geld kunnen lenen dat ze het wat ruimer hebben.

Als uw ouders geen testament hebben, krijgt u ook pas wat als beide ouders zijn overleden.

lesonge
door lesonge - Oct 6, 2014 om 13:10
20 Antwoorden / 12 Vragen

Rob ik zou naar een zeer goede notaris gaan en daar je vraag voorleggen. of misschien nog beter een fiscaal jurist. moet niet voor belasting werken en natuurlijk is er een constructie. Wij hebben huis van ouders gekocht en moeder is daarna voorin gaan wonen. maar mijn man was nog geen 35 nu leeftijd 40 voor dit. had te maken met vrije gift. Notaris wilde eerst niet meewerken maar wij hadden gelukkig een zeer goede fiscaal adviseur bij een accountantskantoor. Toen we zeiden dat hij die kon bellen werd hij kwaad. Dat was een kantoor voor mensen met veel geld en dat waren wij niet. we gaven aan toch maar te bellen en na dat hij dat heeft gedaan zei hij: het kan toch. maar weer laten voelen dat het een constructie is voor mensen met geld. We hebben hem mooi laten lu...... . na die tijd nog meer ontroerend goed gekocht maar vanaf die tijd goed naar notaris gekeken. Maar jij kunt ook woning kopen en laten taxeren met inwoning. er zijn verschillende constructie.

defries
door defries - Oct 6, 2014 om 13:32
69 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robbiel, u krijgt hier allemaal adviezen van (waarschijnlijk goed onderlegde) amateurs. Ik zou even bij een notaris langsgaan, deze professional heeft de kennis en ervaring met kopen en verkopen van huizen met alle juridische voetangels en klemmen, die op uw 'probleem' van toepassing zijn. En verder weet hij/zij alles van erven en erfenissen en de wettelijke regels in deze.
Wellicht ook nog een kosteloos advies.
Succes.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom wordt er toch altijd verondersteld dat een notaris, ook vaak advocaat, kosteloos advies geeft?

1paul
door 1paul - Oct 6, 2014 om 15:29
3173 Antwoorden / 0 Vragen

het huis waar uw ouders in wonen kunt u in ieder geval kopen voor 60% van de taxatie waarde omdat het in bewoonde staat is, dat scheelt al een slok op een borrel, uw ouders moeten dan wel gaan huren van u...

gaat u zelf in een van de andere woningen wonen dan mogen zij u deze tot aan 100.000E schenken, de rest zal u dan moeten bijbetalen...

di
door dinap - Oct 6, 2014 om 16:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Rob,

Mijn vriend zat in een soortgelijke situatie. Ook binnen zijn familie zijn wij de laatste jaren geleidelijk gaan schenken om de belastingen (schenk- en uiteindelijk erfbelasting) te spreiden. Dit levert uiteindelijk duizenden euro's op.

Hierbij een aantal tips:
1. Ga naar een notaris, Zet de situatie en je vragen van te voren op papier op tijd te besparen.
2. Wij hebben alleen schenkingen gedaan. Het voordeel voor de ouders zit in minder kosten op de woningen en vermogensbelastingen. Maak voor jezelf de afweging of het kopen door jou wel zo voordelig is. Wellicht is een goede mix van kopen en schenken een betere optie.
3. Schenken/kopen eigen woning van ouders is onvoordeliger, omdat de andere 2 woningen in box 4 blijven en ze er vermogensbelasting over blijven betalen. Over de eigen woning betalen ze geen vermogensbelasting. Daarintegen moet jij wel vermogensbelasting over de woning van je ouders gaan betalen. Als voorbeeld: bij waarde van 1 ton is dat al 1.200 euro.
5. Belastingdienst heeft dit jaar nog een regeling voor extra belastingvrij schenken. Ook als je ouder bent dan 35 jaar.
6. Bij verkoop van een woning neemt de belastingdienst de WOZ waarde als uitgangspunt. Het verschil tussen de WOZ en de verkoopwaarde zien zij alsnog als schenking. Check dus goed of de WOZ-waarde reëel is.
7. Mocht het te schenken huis meer waard zijn dan dan het maximale schenkbedrag (was vorig jaar 118.000 euro) waarover je 10% belasting betaald, dan is het de afweging waard om de schenking in 2 delen te doen, dus in december 2014 en januari 2015. Je moet dan de extra notariskosten afwegen tegen het extra bedrag dat je bij 20% belasting betaald.

Veel succes en wijsheid in deze complexe materie.
Dina.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dinap

In het topic van de Ts staat dat hij zijn OUDERS meer financiele armslag wil geven en dat bereiken ze niet door hem een huis te geven.

En als hij niet in dat huis gaat wonen, is slechts ruim € 5.000 vrijgesteld van schenkingsrecht.

Box 4 bestaat niet.

defries
door defries - Oct 6, 2014 om 16:58
69 Antwoorden / 0 Vragen

@ tijger1, beter lezen: ik zei "wellicht". Schijnt toch een probleem te zijn........
Mijn notaris adviseert kosteloos, aktes e.d. moet je betalen.

di
door dinap - Oct 6, 2014 om 17:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 okt 2014, 16:51]@dinap

In het topic van de Ts staat dat hij zijn OUDERS meer financiele armslag wil geven en dat bereiken ze niet door hem een huis te geven.

En als hij niet in dat huis gaat wonen, is slechts ruim € 5.000 vrijgesteld van schenkingsrecht.

Box 4 bestaat niet.

@tiger
Het bezit van een huis brengt de nodige kosten, zoals verzekering, onderhoud, waterschap en belastingen, met zich mee. Zeker voor een woning die niet verhuurd is gaat het al snel om 2.000 tot 3.000 euro per jaar.

Het was blijkbaar niet helemaal duidelijk, maar als je slim bent koop je een Box 3 woning van je ouders en zij schenken jou een gedeelte van het geld terug, die je vervolgens aflost op je eigen woning. Dan kun je dus gebruik maken van de extra vrijstelling. Kortom een goede mix van kopen en schenken. De ouders hoeven dan ook geen huur te betalen en dat is voor hen weer voordeliger in de maandelijkse uitgaven.

Uiteraard is het box 3. Je hebt het goed gezien dat dit bij de opnummering niet helemaal goed is gegaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dinap

Maar wat schiet iedereen met die gecompliceerde constructie op?

De Ts heeft geen geld op de plank liggen, dus hij moet een hypotheek nemen om ern onbewoonbare woning asn te kopen, de hypotheekrente is niet aftrekbaar, hij heeft wel de lasten.

En of de Ts een eigen huis met hypotheek heeft weten we ook niet.

En dat alles om erfrente te besparen?

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2014 om 19:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lesonge,
Sinds 2010 zijn er niet zo gek veel mogelijkheden meer om fiscaal vriendelijk de woning naar de kinderen te krijgen. Als de ouders in de woning blijven wonen, zullen zij jaarlijks een bedrag gelijk aan 6% van de WOZ-waarde als vergoeding aan de kinderen moeten betalen. Gebeurt dat niet, dan valt de woning bij het overlijden van de ouders fiscaal alsnog in de nalatenschap en betaald het kind dus erfbelasting over de waarde van de woning.

Ik verneem dan ook graag welke constructie gekozen is. Bedenk daarbij wel dat een constructie bij voorbaat fiscaal gedoemd is te mislukken. Maar daar kom je achteraf pas achter en dan geeft de verzekeringsmaatschappij van de fiscalist (zo die er al is) vaak geen thuis.

Een hypotheek op een bouwval waar je niet zelf gaat wonen, zul je zeer waarschijnlijk ook niet krijgen. Voor verhuurde panden krijg je tegenwoordig maximaal de helft gefinancierd. De rest zul je dus ergens anders vandaan moeten halen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 6, 2014 om 21:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Lesonge,
ik vind uw bijdrage onTroerend goed !
+++++++++++++++++++++++++++++=======

=lesonge schreef op maandag 6 okt 2014, 13:10: We hebben hem mooi laten lu...... . na die tijd nog meer ontroerend goed gekocht .

ro
door robbiel - Oct 6, 2014 om 22:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb iid een eigen woning Tiger1, aftrekbaarheid zal probleem worden. Vandaar ook mijn vraag of een derde persoon ( mijn vriendin ) voor het zelfde geld als ik kan kopen.
Verder allen bedankt voor de reacties. Zoals ik het zo zie ga ik een notaris zoeken met gratis advies en betalen voor aktes :)
De 6% jaarlijks betalen zoals Marcel75 zegt zal het probleem niet zijn omdat zij de opbrengst van het huis krijgen. Maar dan vraag ik mezelf weer af waarom ik het huis zou kopen als het over X jaar toch naar me toe komt. Kan ik ze nu beter 1000 euro per maand geven/lenen en de schuld van erfenis afhalen.

Blijft lastig!

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Valt wel mee hoor, waarom zou u nu een onbewoonbare woning kopen die veel geld kost plus veel lasten als u er niet gaat wonen.

Blijkbaar ziet u voor later wel mogelijkheden voor dat huis door die poort en de ongedeelde achtertuin.

En zoals gezegd als u met uw vriendin samenwoont is er voor de belastingdienst geen verschil, maar ook voor haar geld, goed geld naar kwaad geld gooien.

Zet die lening wel op papier en maak het per bank over, anders hebt u straks problemen met de bewijslast.

zi
door zijderveld - Oct 6, 2014 om 22:56
50 Antwoorden / 20 Vragen

Niet helemaal van toepassing maar wel handig: Let op er is een rechterlijke uitspraak (meen n.a.v. erfenis boerderij en dreigend faillissement indien de erfbelasting betaald moest worden) dat het maar liefst 1 miljoen Euro belastingvrij geerfd kan worden. Velen weten dit niet en betalen de erfbelasting en je kunt niet achteraf bezwaar maken nadat je betaald hebt (wel vreemd want als jij een fout maakt kan de belastingdienst het wel achteraf verhalen). Je moet wel bezwaar aanteken tegen de aanslag.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2014 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zijderveld

Dat gaat over een bedrijf.

audb
door audb - Oct 7, 2014 om 12:16
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Uw ouders kunnen u €100.000 schenken voor het kopen van een huis en daarmee kan u dan weer een huis van uw ouders kopen op papier bent u dan de eigenaar van een woning en moet u dus daar ook de belasting over betalen.
De woning die onbewoonbaar is kunnen ze ook zien te verkopen voor de grond dan zijn ze ook van die kosten bevrijd.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2014 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@audb

Lees nou de vraag eens. De ouders hebben geen geld. De Ts heeft een huis.

marcel75
door marcel75 - Oct 7, 2014 om 20:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@audb,
De € 100.000,-- vrijstelling kun je niet gebruiken voor de aankoop van een woning die niet voldoet aan art. 3.111 IB (oftewel: een eigen-woning).

@zijderveld,
De zaak is inmiddels al lang gewonnen door de Belastingdienst. Dat het Meldpunt collectief onrecht daar niet mee eens is en zeer waarschijnlijk nog steeds betalende zieltjes weet te winnen, doet daar niets aan af.