mj
door mjurgen Apr 6, 2019 om 08:52
Geldzaken & recht

Huis verkocht - wat nu met het geld?

We hebben ons huis verkocht, de overdracht moet nog plaats vinden, over enkele maanden. We zijn op zoek naar een ander huis, hebben dat nog niet gevonden en zullen het waarschijnlijk ook nog niet gevonden hebben ten tijde van de overdracht.

Op ons huis rust geen hypotheek. Het geld dat we ervoor krijgen is dus voor ons - en bedoelt voor de koop van een ander huis (we willen een ander huis zonder hypotheek kopen).

Maar omdat dit nog langer kan duren - we gaan ervan uit misschien tot ergens volgend jaar - vragen we ons af wat we in de tussentijd het beste met het geld kunnen doen.

25068 23 Rapporteer

Th
door Theawaalen - Apr 6, 2019 om 09:15
113 Antwoorden / 5 Vragen

Zet het op een spaarrekening wat elke dag opvraagbaar is zodat je als je een huis vind wat je wilt kopen aan het geld kunt komen.
Een deposito levert maar een klein beetje rente meer op maar kun je vaak niet tussentijds opzeggen.

jo
door jorisw - Apr 6, 2019 om 09:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval op een spaarrekening. Je kunt er natuurlijk ook iets spannends mee gaan doen, maar dan loop je het risico dat je er volgend jaar geen huis meer mee kunt kopen.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2019 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar even op op een spaarrekening zetten dan.

Maar het is wel verstandiger om voor het einde van het jaar een ander huis gekocht en betaald te hebben, anders betaalt u per 1-1-2020 een fiks bedrag aan vermogensrendementsheffing.

wi
door willems123 Apr 6, 2019 om 10:46
117 Antwoorden / 16 Vragen

Het valt wel mee.... vermogensrendementsheffing nog goedkoper dan eigenwoningforfait (+ gemeentelijke belasting voor eigen huis)!

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2019 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dan die regels voor het forfait nog maar eens door,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2019 om 09:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Als u het weet wilt benutten is het meest veilige om het vast te zetten op een veilige rekening. Ga dus op zoek naar een spaarrekening die nog de meeste rente oplevert. Bij beleggen loopt u risico, hoe veilig dat beleggen dan ook lijkt.

Houd rekening met het feit dat als u het lang vasthoud u mogeliujk een opgave zult moeten doen van het vermogen.
Doe enig zoekwerk via een zoekmachine en let er in ieder geval op dat het binnen AFM toezicht valt.

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2019 om 10:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je gaat voor een half tot één jaar natuurlijk NIET beleggen.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2019 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorg dat die spaarrekening op TWEE namen staat, want dan is voor beiden het deposito garantiestelsel van toepassing, dus twee keer € 100.000.

Is de opbrengst meer dan twee ton, dan twee rekeningen bij verschillende banken openen.

ma
door manwijf Apr 8, 2019 om 10:00
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Geweldige tip. Nooit geweten, dat het pp was. Dank!

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ma
door manwijf Apr 9, 2019 om 11:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Superbedankt!

mj
door mjurgen - Apr 6, 2019 om 11:40
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt iedereen voor de antwoorden.

Draait dus uit op: spaarrekening.

Ik vroeg me af of er bijv. nog een mogelijkheid bestaat om het na de overdracht bij de notaris te laten als een soort geoormerkt vermogen - dit i.v.m. vermogensrendementsheffing. (Maar kennelijk niet.)

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2019 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2019 om 14:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie @tijger1: op beide namen over meerdere spaarrekeningen uitsmeren die onder het Nederlandse garantiestelsel vallen.

ma
door malhy2 Apr 7, 2019 om 01:54
309 Antwoorden / 13 Vragen

Let wel op dat de meerdere spaarrekeningen bij verschillende banken moeten lopen.
Een andere naam wil niet zeggen dat het een andere bank is.

Kijk hier welke banken onder dezelfde bankvergunning vallen : https://www.spaarrekeningen.nl/spaarinformatie/spaarbanken-nederlandse-bankvergunningen.aspx

G
r Ed

costnix
door costnix Apr 7, 2019 om 23:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@malhy2: dat is een hele slimme tip.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malhy2

+1

aurora1
door aurora1 Apr 8, 2019 om 16:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha, ik ga daar nog overheen met +2

fi
door fisbel - Apr 8, 2019 om 01:48
851 Antwoorden / 3 Vragen

Wat wilt u dat u als advies krijgt? Riskant beleggen? Of  uw geld vastzetten voor een periode van bijvoorbeeld 3 maanden?
Of uw geld in een kluis leggen, zodat het verduisterd is voor de eerstvolgende peildatum van 1 januari 2019?

Er zal weinig anders opzitten dan het geld gewoon op een fatsoenlijke bankrekening te storten. U kunt nu al uw Box-3 belasting 2020 berekenen voor het geval dat u nog niet een nieuwe woning heeft gekocht. Lees hier

sa
door satkijker - Apr 8, 2019 om 09:49
15 Antwoorden / 0 Vragen

Zet per bank hooguit 100.000 Euro op een spaarrekening. Dat is het maximale bedrag wat je terugkrijgt als de bank omvalt.

koekeloer
door koekeloer - Apr 8, 2019 om 12:26
562 Antwoorden / 18 Vragen

[edit - redactie]

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kan je je geld beter meteen het raam uitgooien.

He
door Helen 66 - Apr 8, 2019 om 13:14
119 Antwoorden / Vragen

Tijger heeft gelijk. Op een spaarrekening zetten waar je dagelijks bij kan, dus geen deposito. En 1 op naam van je vrouw en 1 op die van jezelf, dus 2 aparte rekeningen, dan 2 x 100.000 deposito gegarandeerd, MITS die bank onder toezicht van DNB (De Nederlandse Bank) valt. En als de opbrengst hoger is dan 2 ton, ook bij een andere bank spaarrekening(en) openen voor dit doel. Vrees wel dat het geld wordt aangemerkt als Vermogen door de Belastingdienst en derhalve gaat vallen in box 3 voor Vermogensrendementsheffing. Dat is wel jammer want de spaarrente die u ontvangt zal veel minder zijn dan dat u met betalen.
Misschien weet een fiscalist raad.

ma
door malty Apr 8, 2019 om 13:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een en/of rekening mag het saldo 200.000 euro en valt geheel onder het deposito garantiestelsel, elk van de twee rekeninghouders met €100.000.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die ‘vrees’ is er alleen als het geld op 1 januari 2020 nog op die rekeningen staat.

En of je veel moet betalen hangt af van het inkomen van beide partners. Heeft één partner geen, of een heel laag inkomen, hoeft er ook niets, of nauwelijk iets betaald te worden.

mj
door mjurgen - Apr 8, 2019 om 13:29
62 Antwoorden / 19 Vragen

@Fisbel,

Dank voor de link naar de website voor het zelf berekenen van de kosten. Die website had ik nog niet gevonden. (Ik ben/was alleen op zoek naar legale mogelijkheden.)

@iha, omdat sommigen dit hebben aangekaart,
Ik ben thans met pensioen; heb de hypothek versneld afgelosd. Van de opbrengst van het huis willen we een ander huis kopen - dus zonder hypotheek.

Ik heb de vraag hier gesteld omdat ik wilde checken of ik iets over het hoofd heb gezien.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat het geld op 1-1-20 nog op de rekening, kijk dan bij de aangifte tzt over dat jaar goed naar de verdeling/toekenning van vermogen. Zeker als mevrouw geen of een laag inkomen heeft.

kan hinderden euro’s schelen,

aurora1
door aurora1 Apr 8, 2019 om 16:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Honderden

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Min i plus o :-))

aurora1
door aurora1 Apr 10, 2019 om 00:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

=

Ja
door Jaonneke - Apr 8, 2019 om 14:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

Uw had beter uw huis nog niet kunnen verkopen.
Wie gooit er oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.
Wat uw vraag betreft.
Dit geld kunt u het beste op een spaarrekening zetten.
Dit brengt overigens nauwelijks rentye op.
ik zou dit geld zeker niet in aandelen stoppen. Te veel risico als u er geen verstand van hebt.
Overigens.<
Het gaat u nu veel gheld kosten.
Allereerst huur betalen  en straks voor een deel belasting betalen van uw spaargeld.
Succes ermee en hopelijk vindt u snel een ander huis.

1paul
door 1paul - Apr 8, 2019 om 14:36
3161 Antwoorden / 0 Vragen

spaarrekening, hou er wel rekening mee dat u als u aangifte doet u 1,2 % kwijt bent aan de belastingen...

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

1paul
door 1paul Apr 10, 2019 om 15:55
3161 Antwoorden / 0 Vragen

en welk deel is precies onzin Tijger?

door 526996 - Apr 8, 2019 om 15:34
32 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een langer dan een jaar 1 jaar vastzetten deposito NIBC of leaseplanbank.deze banken vallen onder het deposito garantiestelsel.je kunt het bij genoemde banken ook op een internetspaarrekening zetten vrij onneembaar.meer rente als bij de grote Nederlandse banken.denk er wel aan dat je op 1 januari 2020 rendamentsheffing boven de vrijstelli g moet betalen reken maar tussen 1 en 1,2%

aurora1
door aurora1 Apr 8, 2019 om 16:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De relevante banken zijn via de door mij geplaatste link te vinden in een mooi overzicht.....

jo
door joop399 - Apr 8, 2019 om 16:54
2 Antwoorden / Vragen

Wat ik in bovenstaande adviezen nog niet ben tegengekomen is dat bij de meeste deposito's, die dus meer rente geven dan spaarrekeningen, de mogelijkheid bestaat om de deposito te beeindigen bij aankoop van een woning, dat vereist wel dat je de voorwaarden even goed bestudeerd. En goede site waar je alle deposito's kan vinden is  www.spaarinformatie.nl. Succes.

fp
door fpo - Apr 8, 2019 om 20:11
87 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf heb ik van dat geld een recreatiechaletje gekocht, splinternieuw en geheel naar mijn smaak laten inrichten door de chaletbouwer. Het huisje staat in het bos op een ruime kavel, voeldoet aan alle primaire behoeften en het is een prima investeruing voor later, als je het huisje weer wilt verkopen, vooropgesteld dat je dat dan wilt, want een recreatiehuisje midden in de natuur is meestal niet te versmaden.....

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2019 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je mag daar dus niet permanent wonen en je ook niet inschrijven bij de gemeente. En een ruime kavel is ook niet voor niets.

mo
door mof - Apr 8, 2019 om 22:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zekerheid wilt: op een spaarrekening. Geen rente weliswaar, maar ook niet al te veel verlies door inflatie. Wel moet u 4% opgeven als inkomen waarover u 30% inkomsten belasting betaalt, 30% van 4% is 1.2%,

u betaalt dus per 100000€ zo’n 1200 € per jaar belasting.

andere opties zijn risicovoller, beleggen, bitcoins, edelmetaal ... in dat geval is goud nog redelijk veilig,

en als u het echt niet weet, dan wil ik het wel een tijdje voor u bewaren????

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2019 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is ook nog een flinke vrijstelling.

panter22
door panter22 - Apr 9, 2019 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Die €1000 belasting zou ik me maar niet al te druk over maken.
Heb je al een huurwoning voor de tussentijd.
Als je geluk hebt, kun je via de makelaar goedkope woonruimte huren.
Zo niet, dan moet je in de vrije sector huren en ben je het belastinggeld elke maand kwijt.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 9, 2019 om 08:41
26 Antwoorden / 2 Vragen

Sparen is veilig maar levert weinig op. Maak dus de afweging tussen het risico dat je wilt nemen.

jacstultjens
door jacstultjens - Apr 10, 2019 om 12:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie kunen het ook aan mij overmaken en weet wel wat er mee moet gebeuren !!!!!!