door wiandra Jun 19, 2011 om 14:31
Geldzaken & recht

Huur woning

ben meisje 22 jaar .werk als beveiliger .
mijn ouders vragen wanneer ik een eigen woning aanvraag.
maar mijn inkomen zijn op uren gebasseerd ik werk +- 60 uur.per maand.
mijn loon is dan +-900 euro netto.
mijn werkgever gevraagd om meer uren te werken, en dat kon niet er waren er al drie man uitgegaan. wegens te weinig werk.
wat moet ik nu doen? ander werk zoeken? wat mij tot op heden mij niet lukt. nu moet ik net zo lang t,huis blijven terwijl ik graag op mijzelf wil zijn mijn eigen woning.
gr wian.

2167 20 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Jun 19, 2011 om 15:13
438 Antwoorden / 47 Vragen

Vladja, als een eigen huisje niet van dit salaris te betalen is, hoe doen de alleenstaanden met een WWB/WIJ-uitkering dit dan? De WIJ is ongeveer € 80,00 netto per maand meer. Wellicht dat zij een aanvullende uitkering kan vragen. Dan heeft de gemeente de verplichting haar óf aan een baan met voldoende (aanvullende) inkomsten te helpen óf om haar een aanvullende bijstand aan te vragen.

lottesanne
door lottesanne - Jun 19, 2011 om 15:18
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het hangt er natuurlijk wel van af waar je woont, maar met een inkomen van ongeveer € 900,00 zou je waarschijnlijk wel in aanmerking kunnen komen voor een huurwoning. Neem contact op met de plaatselijke wooncorportatie, zij kunnen je alles vertellen. Alleen ben ik bang dat je wel te maken krijgt met een wachttijd van ca 2 à 3 jaar. Maar de woningcorporatie kan je hier alles over vertellen. Vandaar dat ik zeg, a.s. maandag meteen laten inschrijven. Misschien dat je er nog een klein baantje bij kunt krijgen (al zal dat wel moeilijk zijn met je werk als beveiliger ivm onregelmatige uren).

vladja
door vladja - Jun 19, 2011 om 15:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een eigen huisje is van dat salaris niet betalen. Zelfs niet met huursubsidie. Buiten huur komen er nog een heleboel kosten bij zoals de rekening van elektriciteit/gas, water, kabel of andere TV-aansluiting, internet?.

Gemeentebelastingen en waterschapsbelasting. € 900,-- netto inkomen is teveel om kwijtschelding te krijgen.

Als tussenoplossing zou je op kamers kunnen gaan wonen. In de kamerhuur zijn al die bijkomende kosten al doorberekend (als het goed afgesproken wordt).

Dan ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt, wel zelf alle boodschappen, eten, was etc. regelen.

Vladja

bouke1966
door bouke1966 - Jun 19, 2011 om 15:57
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 19 jun 2011, 14:48]Een eigen huisje is van dat salaris niet betalen. Zelfs niet met huursubsidie.

Erg kort door de bocht, er zijn vele in ons land die rond moeten komen van dat bedrag en toch een huurwoning hebben. Dat het moeilijk is, is duidelijk maar niet onmogelijk.

De beschikbaarheid van huurwoningen die aansluiten bij het salaris zal eerder een belemmering zijn.

vladja
door vladja - Jun 19, 2011 om 16:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens de tabel per 1 juli 2011 bedraagt een WIJ-uitkering voor een 22-jarige niet woningdelende € 752,31 excl. vakantiegeld. Zie hier.... Aanvulling door de gemeente zit er dus niet in.

Hoe die dan "overleven"? Niet uitgaan, kleding tweedehands, kringloopwinkel voor andere spullen, fietsend van aanbieding naar aanbieding in de supermarkt, heel goedkoop telefoonabonnement (minimaal bellen en sms-en), elke stuiver omdraaien etc. Ieder jaar vrijstelling van gemeentebelastingen en waterschapslasten aanvragen.

Bij € 900,-- netto per maand (+vakantiegeld) krijg je geen vrijstelling. Toch ook gauw € 300,-- tot € 400,-- per jaar (misschien wel meer). Daarmee zakt het netto te besteden maandbedrag. Ze houdt iets meer ruimte in haar bestedingspatroon over ten opzichte van iemand, die in de WIJ-uitkering zit. Maar de hoogte van die uitkering is dan ook op het minimale overlevingsniveau.

Krijg je met dat maandbedrag nog maximale huursubsidie of wordt dat per maand ook al wat minder?

De vooruitzichten voor toeslagen als huur en zorgpremie zijn niet bemoedigend. Daar zal ook wel het mes ingezet worden.

Ik denk niet dat dat het leven is wat Wiandra voor ogen heeft als ze in een eigen huisje wel gaan wonen.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Jun 19, 2011 om 16:15
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het is best wel mogelijk om met dit inkomen een woning te vinden. Ken er meerderen die er zo voor staan en toch aan woonruimte zijn gekomen.
Toch ook maar even inschrijven bij WoningNet.Ook al kom je lang nog niet aan de beurt, het kan nooit kwaad. Mazzel zou je hebben als je nog een woning kunt vinden die op de nominatie staat om gerenoveerd te worden. Dat levert bij gedwongen verhuizing bijzonder voordeel op.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 19, 2011 om 16:19
157 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het raadzaam om eerst je beschikbare budget vast te stellen.
Het Nibud kan daarin helpen. Neem dan ook de kosten mee die Vladja aangegeeft zoals woninggerelateerde kosten (riool, waterschap, afval,etc) als andere kosten die gerelateerd zijn aan je leven (uitgaan, kleding, etc). Op basis van die rekensom kan je kijken wat je binnen je budget kan huren. Wat Vladja al aangeeft zal je bij het huren van een kamer gunstiger uit zijn omdat een deel van de kosten al in de huur zitten.

stacey
door stacey - Jun 19, 2011 om 16:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 19 jun 2011, 16:15]. Mazzel zou je hebben als je nog een woning kunt vinden die op de nominatie staat om gerenoveerd te worden. Dat levert bij gedwongen verhuizing bijzonder voordeel op.

Dat levert helemaal niets op, als je een woning betrekt die al op de lijst staat dan moet je veelal tekenen voor Tijdelijke bewoning en krijg je dus Geen verhuiskosten vergoeding.............
(Veelal kun je gedurende die tijd wel goedkoper wonen)

askjeeves
door askjeeves - Jun 19, 2011 om 16:30
134 Antwoorden / 3 Vragen

ongelooflijk.......... een niet kloppend antwoord en dan nog als top-antwoord worden aangemerkt.

Vladja, je hebt niet overal verstand van, ook al heb je 5 ***** in je profiel.

kwijtschelding gemeentelijk belastingen is afhankelijk van:

- netto inkomen
- te betalen netto huur
- te betalen zorgpremie
- te ontvangen huurtoeslag
- te ontvangen zorgpremie
- belastingschulden (alle)

EN of je een afloscapaciteit hebt, waarvan maximaal 80% ingezet kan worden om te betalen. Bijna 99,99 % van de mensen die een minimaal inkomen (70% minimum inkomen) hebben een negatieve afloscapaciteit, ondanks dat er voor schuldhulpverlening of bijzondere leenbijstand een afloscapaciteit van 46,00 word gehanteerd.

En de dame kan prima een woning huren..........stop eens met je eigen normen en gedachten op te leggen als waarheid.

vladja
door vladja - Jun 19, 2011 om 16:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 19 jun 2011, 16:15]Het is best wel mogelijk om met dit inkomen een woning te vinden. Ken er meerderen die er zo voor staan en toch aan woonruimte zijn gekomen.
Toch ook maar even inschrijven bij WoningNet.Ook al kom je lang nog niet aan de beurt, het kan nooit kwaad. Mazzel zou je hebben als je nog een woning kunt vinden die op de nominatie staat om gerenoveerd te worden. Dat levert bij gedwongen verhuizing bijzonder voordeel op.

Hahaha. En die woningbouwvereniging uit het grote Sprookjesbos is zo dom, dat zij niet in het huurcontract een clausule opnemen dat het te renoveren woning betreft en dat deze t.z.t. ontruimd moet worden en daarom je geen aanspraak kan maken op enige verhuis- en/of herinrichtingskosten-vergoeding. (en voor jou 10 anderen als je niet met die clausule instemt!).

Ja, zo'n woning levert een bijzonder "voordeel" op. Je mag het zelf betalen.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Jun 19, 2011 om 16:34
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Stacey, misschien praat ik over vroeger tijden. Mijn woning kwam na verloop van tijd in aanmerking voor renovatie en de woning daarop ook weer. Aan de twee verhuizingen heb ik een fors bedrag over gehouden dat uiteraard zoals bedoeld grotendeels aan de inrichting besteed is. Overigens is de bemiddeling van de eerste woning via het Grondbedrijf gelopen, maar dat doet als zodanig allang geen diensten meer.

stacey
door stacey - Jun 19, 2011 om 16:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 19 jun 2011, 16:34]Stacey, misschien praat ik over vroeger tijden. Mijn woning kwam na verloop van tijd in aanmerking voor renovatie en de woning daarop ook weer. .

Zoals ik al zei, als het al vooraf bekend is krijg je dit niet, daar laten ze je voor tekenen.............
Als je er al eerder woonde en dan (pas) komen ze met renovatie of sloopplannen dan heb je er wel recht op.

druifje01
door druifje01 - Jun 19, 2011 om 16:45
1712 Antwoorden / 140 Vragen

.......mmmm, ik dacht det het Grondbedrijf alleen woningen vergeeft/vergaf die op de nominatie staan om gerenoveerd te worden. Het is mij bij de eerste woning (ad. fl 80,00 p.m.) niet gezegd maar het zal toch wel bekend geweest zijn.In ieder geval het Grondbedrijf is niet meer.

ba
door bachanaal - Jun 19, 2011 om 17:06
248 Antwoorden / 7 Vragen

de bijstand is minder dan 900 euro (873) en daarmee kan ik een huis huren van 433,50 € met huursubsidie. als ik geen wilde dingen doe kan ik 200€ per maand overhouden.

vladja
door vladja - Jun 19, 2011 om 17:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

bachanaal,

Die € 200,-- is het bedrag voor levensonderhoud (eten, boodschappen, kleren, uitgaan etc.) of kan je dat bedrag apart zetten en sparen (je houdt het echt over)?

Vladja

ba
door bachanaal - Jun 19, 2011 om 17:25
248 Antwoorden / 7 Vragen

het eten en alle andere kosten zijn al inbegrepen maar in de praktijk komt van overhouden niet veel terecht door onvoorziene posten als fietsenmaker enzo.
ik kan wel allerlei ekstra's sparen van eenmalige toeslagen e.d. dat is op jaarbasis 1500 a 2000 euro ( o.a. vakantiegeld, belastingteruggave e.d.)

wi
door wiandra - Jun 19, 2011 om 17:54
27 Antwoorden / 16 Vragen

mensen bedankt voor julie reacties k,weet nu genoeg .

to
door toytoy - Jun 21, 2011 om 13:48
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 19 jun 2011, 16:45].......mmmm, ik dacht det het Grondbedrijf alleen woningen vergeeft/vergaf die op de nominatie staan om gerenoveerd te worden. Het is mij bij de eerste woning (ad. fl 80,00 p.m.) niet gezegd maar het zal toch wel bekend geweest zijn.In ieder geval het Grondbedrijf is niet meer.

dat doen er gelukkig meer.

to
door toytoy - Jun 21, 2011 om 13:55
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=askjeeves schreef op zondag 19 jun 2011, 16:30]ongelooflijk.......... een niet kloppend antwoord en dan nog als top-antwoord worden aangemerkt.

Vladja, je hebt niet overal verstand van, ook al heb je 5 ***** in je profiel.

kwijtschelding gemeentelijk belastingen is afhankelijk van:

- netto inkomen
- te betalen netto huur
- te betalen zorgpremie
- te ontvangen huurtoeslag
- te ontvangen zorgpremie
- belastingschulden (alle)

EN of je een afloscapaciteit hebt, waarvan maximaal 80% ingezet kan worden om te betalen. Bijna 99,99 % van de mensen die een minimaal inkomen (70% minimum inkomen) hebben een negatieve afloscapaciteit, ondanks dat er voor schuldhulpverlening of bijzondere leenbijstand een afloscapaciteit van 46,00 word gehanteerd.

En de dame kan prima een woning huren..........stop eens met je eigen normen en gedachten op te leggen als waarheid.

had de verkeerde gequted ik bedoelde deze.

eva369
door eva369 - Jun 21, 2011 om 15:42
308 Antwoorden / 2 Vragen

Eventueel kun je misschien anti kraak gaan wonen. vaak alleen maar beetje huur en G/W/E betalen. en meestal wel recht op huursubsidie.