mi
door michaelpoel Dec 28, 2017 om 13:57
Geldzaken & recht

Huurcontract jaarlijkse verlenging toch stoppen

Beste,

Ik huur een woning in de vrije sector. Normaal is de huurperiode altijd minimaal één jaar en is het daarna (met opzegtermijn) op elk moment opzegbaar.

Echter heeft de verhuurder in het contract laten opstellen dat ik elk jaar weer een compleet jaar moet huren en dus alleen aan het eind van het jaar kan opzeggen. Ik ben destijds hiermee akkoord gegaan omdat ik woningnood had en de verhuurder niet zeker wist wat hij met het pand wilde doen en dit gaf mij meer zekerheid van huisvesting.

Nu dat ik de mogelijkheid heb tot het kopen van een huis ondervind ik het nadeel... ik kan niet tussentijds opzeggen en zit er nog een jaar aan vast. Tijdens het tekenen ben ik mij ook bewust geweest van dit nadeel, maar het zou mooi zijn als ik er toch op één of andere manier vanaf kan. Kan dit? Zo ja, hoe?

Alvast vriendelijk bedankt.

14693 9 Rapporteer

ol
door old fellow - Dec 28, 2017 om 13:59
90 Antwoorden / Vragen

"Elck voordeel hep z'n nadeel".

me
door mein33 Dec 28, 2017 om 14:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

sfálma.

mi
door michaelpoel - Dec 28, 2017 om 14:05
6 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt. Daar was ik tijdens het tekenen van het contract al van bewust. Maar dat was niet mijn vraag. Als je alleen een mening geeft reageer dan liever niet...

ol
door old fellow Dec 28, 2017 om 14:10
90 Antwoorden / Vragen

Daar zijn nu eenmaal contracten voor uitgevonden, daar maakt u samen afspraken in en ondertekent u beiden, zodat beide partijen weten waaraan ze elkaar mogen en moeten houden. Maar u kunt zeker als u opzegt en de resthuur betaald eerder vertrekken. Maar dàt zult u ook niet willen. Voetballers kunnen wel contracten uitkopen, alleen die bedragen worden nooit genoemd.

gerbera
door gerbera - Dec 28, 2017 om 14:18
7369 Antwoorden / 14 Vragen

De verhuurder kan wel in het contract stellen dat de opzeg termijn 1 jaar is, maar zover mij bekend  wettelijk mag dat maximaal 3 maanden zijn. Dus hij kan dat eigenlijk niet van je vragen. Als je het wel ondertekend sta je zo ver als ik weet ook in je recht om na 3 maanden eruit te gaan. Neem anders contact met het juridisch loket.

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2017 om 14:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Regels voor huurder

Voor de huurder gelden de volgende regels:

  • U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden. Meestal geldt een betalingstermijn van 1 maand. Staat in het huurcontract een langere opzegtermijn dan de betalingstermijn? Ook dan hoeft u maximaal 1 betalingstermijn van tevoren (minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden) op te zeggen.
  • U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
  • Huurt u voor een vaste periode (huurcontract voor bepaalde tijd) langer dan 2 jaar een zelfstandig woning? Dan kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
  • Huur of voor een vaste periode (huurcontract voor bepaalde tijd) langer dan 5 jaar een onzelfstandige woning? Dan kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.

(Bron)

fi
door fisbel - Dec 28, 2017 om 14:30
851 Antwoorden / 3 Vragen

Een huurcontract wordt vaak voor een jaar afgesloten. Na het eerste jaar wordt het contract stilzwijgend verlengd. In principe heeft u het eerste jaar een vast contract en kunt u het eerste jaar niet opzeggen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat de verhuurder om de paar maanden weer een nieuwe huurder moet vinden. Na het eerste jaar kan de huur worden opgezegd, ook al heeft uw verhuurder in het contract laten opnemen dat er voor 2 jaar wordt verhuurd. Lees in de link van wooninfo: huur zelf opzeggen. Googel op: huurcontract 1 jaar opzeggen. En lees de informatie bij wooninfo.

mi
door michaelpoel - Dec 28, 2017 om 14:34
6 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kwam mijn tekst niet geheel duidelijk over...

Het geval is dus dat ik opnieuw voor minimaal 1 jaar moet huren. En dat volgend jaar weer, en het jaar daarop weer... etc. De enige mogelijkheid tot opzegging in een jaar heb ik dus 3 maanden voor het einde van het huurcontract.. maar ik huur wel altijd een geheel jaar. Mijn vraag is of ik daar onderuit kan, ookal staat het in het contract.

mi
door michaelpoel - Dec 28, 2017 om 14:38
6 Antwoorden / 3 Vragen
mi
door michaelpoel - Dec 28, 2017 om 15:11
6 Antwoorden / 3 Vragen

Inmiddels is mijn vraag mede dankzij de mensen hier beantwoord en kan ik dus op elk moment (met in achtneming van de opzegtermijn) opzeggen.  Voor wie deze vraag ook een keer zal stellen en hier op dit forum terechtkomt, hier is de uitleg: https://blog.legaldutch.nl/rechten-bij-huurovereenkomst-bepaalde-tijd/

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2017 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De link van TS: https://blog.legaldutch.nl/rechten-bij-huurovereenkomst-bepaalde-tijd/
En dan gaat het vooral hierom:

Huur voortgezet voor onbepaalde periode

Wat veel huurders niet weten, is dat zij rechten hebben op dit punt. Verstrijkt een huurperiode voor bepaalde tijd en wordt de huur voortgezet, dan gebeurt dit voor een onbepaalde periode, ongeacht of er sprake is van een verlengingsbeding. De huurovereenkomst voor bepaalde tijd kan dus niet worden verlengd voor een bepaalde periode. Dit is een recht van de huurder dat de huurder ook niet contractueel kan worden ontnomen. Overigens ligt het voorgaande wel anders indien er sprake is van verhuur op grond van de Leegstandswet.