ke
door keesbakels Jul 20, 2022 om 11:30
Geldzaken & recht

Huurcontract overnemen?

Beste forumleden,

Mijn zoon woont met zijn moeder in een sociale huurwoning. Hij staat daar sinds 2 jaar ingeschreven.

Helaas gaat de gezondheid van zijn moeder achteruit, zodat hij nu niet alleen inwonend is, maar ook mantelzorger.

Door dit laatste kan hij niet ergens anders gaan wonen.

Hij gaat nu een aanvraag indienen voor medehuurderschap.

Dit houdt echter niet in dat hij het huurcontract over kan nemen/op zijn naam kan krijgen.

Ik heb bij het juridisch loket e.e.a. gevonden maar wellicht heeft u nog andere tips of praktijkvoorbeelden.

Alvast dank voor de tips!

Groet Kees.

7599 13 Rapporteer

getty
door getty - Jul 20, 2022 om 11:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud is zoon?

Dit zal  wel een zeer lastige procedure worden, houd rekening met een afwijzing.

Ja
door JannyBoe - Jul 20, 2022 om 11:48
518 Antwoorden / Vragen

Hallo Kees, dit zegt de Woonbond er over. Sterkte en succes.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2022 om 12:11
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Het enige wat hopelijk kan, is dat zoon bijgeschreven kan worden bij het bestaande huurcontract.

Kan dit niet dan vrees ik dat hij als moeder iets overkomt wat zij geen van beiden willen dat hij dus per direct dakloos is. Als ik dan bedenk dat (voorbeeld) in Utrecht 11 jaar wachten is op een huis en 20 jaar in 020, vind ik nl vreemd.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 20, 2022 om 12:23
427 Antwoorden / 2 Vragen

Lees DEZE  site maar eens goed door  of anders DEZE  daar staat alles uitgelegd wat U wil weten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2022 om 12:31
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven kan het lastig zijn en is het per saldo de verhuurder die daar over beslist waarbij afspraken met de Gemeente in acht gehouden zullen worden.
De kans is dus klein, helaas, maar niet geschoten is altijd mis. Mogelijk kan een instelling voor sociale en maatschappelijke hulp hier wel hulp bij bieden maar of dat tot succes leidt is ook onzeker. Zie vooral de info waar @FRANSKE1958 u naar verwijst.

panter22
door panter22 - Jul 20, 2022 om 13:33
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn al veel antwoorden gegeven, maar wat mij in je verhaal opvalt is, dat je zoon inwonend is. Wat houdt inwonend in zijn geval in? Een gezamenlijke huishouding voeren of kostgeld betalen.
En  2 jaar ingeschreven staat voor een andere woning. Dus je zoon had niet de intentie om bij zijn moeder te blijven wonen.
En de inschrijduur loopt door ook al is hij mantelzorger. Dat hij daardoor nergens anders kan wonen, is geen sterk argument.
Dan is ook nog de vraag of het noodzakelijk is dat je zoon mantelzorger wordt. En wat houdt mantelzorger zijn in voor hem?
Heeft hij een baan, kookt hij eten en houdt hij het huis schoon, of is hij werkloos en verzorgt hij moeder permanent.
Is er voor moeder de mogelijkheid in een verzorgingshuis of aanleunwoning te komen?
En uiteraard hoe oud is je zoon?
Je zult dus met een goed verhaal moeten komen. Want zo je het nu schrijft lijkt het er op dat je zoon probeert de woning van zijn moeder te krijgen als zij komt te overlijden of naar een verpleeghuis moet.

gerbera
door gerbera Jul 20, 2022 om 14:49
7365 Antwoorden / 14 Vragen

U noemt een paar zaken die volgens u onder de cattegorie "mantelzorger" vallen maar een taak van mantelzorger is vaak niet te omschrijven omdat deze divers kan zijn. Ben zelf ook matelzorger voor mijn wederhelft en ja ik kook zelf, en huis schoonmaken kan en is via de WMO geregeld,verzorgingshuizen bestaan niet meer en aanleunwoning kom je niet voor in aanmerking als je niet meer geheel zelfstandig bent. En mantelzorger kun je van de een op de andere dag zomaar worden waarbij je vaak in de steek gelaten wordt en van het kastje naar de muur gestuurd wordt door allerlei instanties waardoor men de moed opgeeft waardoor er héél veel zgn. "stille" mantelzorgers bestaan. En vakantie, wat is dat, zit er voor mij, door de omstandigheden, al 9 jaar niet meer in maar ondanks dat prijs ik mij gelukkig nog voor mijn wederhelft te kunnen zorgen ondanks dat ik zelf leef op mijn pillen, puffers en humor. Dus dat de TS deze vraag stelt is zo gek nog niet.

Thecla58
door Thecla58 Jul 20, 2022 om 14:53
856 Antwoorden / 3 Vragen

@Panter22,

TS zegt dat zijn zoon sinds 2 jaren bij zijn moeder ingeschreven staat en dat hij bij een wbv ingeschreven staat.

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

@Gerbera, Ik bedenk ook maar wat. Het gaat er om dat de zoon goed voorbereid moet zijn als hij in de woning wil blijven wonen.
Want het is niet gemakkelijk, dus moet je oefenen wil je niet direct afgewezen worden.
@Theclas58, als ik het nu goed begrijp is hij 2 jaar geleden bij zijn moeder komen wonen, dus ingeschreven bij de gemeente.
Daar krijg je ook vragen over. Het hoeft niet. Maar je moet een antwoord paraat hebben.

ke
door keesbakels - Jul 20, 2022 om 14:57
54 Antwoorden / 20 Vragen

Jannyboe(?) Dank voor de link.
Franske 1958, Dank voor de link. Hij voldoet aan de voorwaarden.
Panter22: zoals ik schreef: Hij staat daar sinds 2 jaar ingeschreven. Dus nietEn  2 jaar ingeschreven staat voor een andere woning. Dus je zoon had niet de intentie om bij zijn moeder te blijven wonen.
Hij is 33 en heeft een goed inkomen en een baan waardoor hij vaak thuis kan werken. Hij betaald geen kostgeld maar ze voeren een gezamenklijke huishouding. Zijn moeder heeft beginnend Parkinson en vraagt veel aandacht. Hij doet het huishouden en verzorgd het eten en de boodschappen, doktersbezoek enz.

Allen bedankt. voor de reactie!

Vriendelijke groeten Kees

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

@Keesbakels, het gaat mij er niet om kritisch te zijn op wat je zoon van plan is. Maar dat hij  voorbereid is  op moeilijke vragen.
Je zoon kan niet als medebewoner worden ingeschreven in een normale situatie. Dat kan niet als kind zijnde, ook al woont hij er 2 jaar of langer.
Wel als hij de partner van je moeder zou zijn. Dus dan heb je al een eerste hobbel.
Het is dus van belang goed uit te leggen waarom de zoon bij de moeder ingetrokken is. Was het medisch gezien noodzakelijk dat hij weer bij zijn moeder kwam wonen ivm beginnend parkinson. Of kreeg ze de parkinson later.
En er is op dit moment geen acute situatie. Gelukkig maar. Het lijkt er op dat de aanvraag te vroeg komt.
Misschien is de woningstichting welwillend, misschoen ook niet.

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen
Ja
door JannyBoe Jul 20, 2022 om 18:01
518 Antwoorden / Vragen

Hallo Kees, geen dank! Ik zou me vooral concentreren op professionals die u hierin bij kunnen staan. Zoals de Woonbond of info via de links van Franske1958. Dan komt u goed beslagen ten ijs. Nogmaals succes!

Thecla58
door Thecla58 - Jul 20, 2022 om 14:58
856 Antwoorden / 3 Vragen

Kees,

Je zegt dat je zoon bij zijn moeder is ingeschreven. Is dat alleen bij de gemeente en ook bij de wbv? Wacht even af watde uitkomst van de aanvraag van medehuurder worden wordt.

Mijn dochter en schoonzoon zaten in een soortgelijke (dus niet identieke) situatie. Toen zij samen gingen wonen heeft hij haar bij laten schrijven op zijn huurovk om te voorkomen als er iets met hem (god forbid) zou gebeuren zij in het huis kan blijven wonen.

Laat je zoon anders dr wbv even bellen.

ro
door ronny530 - Jul 20, 2022 om 17:37
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Uw zoon kan inderdaad geen medehuurder worden maar voert wel samen met zijn moeder sinds twee jaar een duurzaam samenlevingsverband. De woningbouw vereniging weet vaak wel welke personen er op dat adres ingeschreven staan en ook sinds wanneer want zij krijgen die gegevens door verschillende diensten aangeleverd. De inschrijfduur van twee jaar en gezien de gezondheid van de moeder nog veel langer is vaak voldoende om in de woning als die voor de zoon passend is te mogen blijven wonen. Er is zeker geen sprake van een kwade opzet waarbij zoon of dochter pas als de moeder ziek is geworden in gaat wonen in de hoop op die manier snel aan een woning te geraken. Ik heb het zelf aan de hand gehad maar dat is al heel erg lang geleden, toen ik weer thuis kwam wonen was mijn moeder nog gezond en zou mijn inwoning ook tijdelijk zijn maar ook mijn moeder werd ziek en overleed nog net voordat ik twee jaar op het adres ingeschreven stond. In de eerste brief die ik van de woningbouw vereniging ontving stond dat het huurcontract vanwege overlijden van mijn moeder zou eindigen en ik vanwege de inschrijfduur van net geen twee jaar geen recht had om in de woning te blijven. De paniek slaat dan wel toe en ik heb toen om een persoonlijk gesprek gevraagd en in dat gesprek e.e.a. uitgelegd over de aanleiding tot inwoning en het ziekte verloop en uiteindelijk het verzorgen van mijn moeder die thuis wilde sterven. De beslissing was dat ondanks dat ik niet net niet aan die twee jaar inschrijving voldeed toch een nieuw huurcontract aangeboden kreeg, niet omdat ik mijn moeder tijdens haar ziekte had verzorgd maar omdat ze toen ik in kwam wonen nog gezond was en zowel mijn moeder en ik dachten dat mijn inwoning van tijdelijke aard zou zijn. Helaas is het anders gelopen maar ik woon nog steeds met veel plezier in de woning die ooit door mijn moeder is gehuurd.

panter22
door panter22 Jul 20, 2022 om 18:06
6599 Antwoorden / Vragen

Fijn dat je toch in de ouderlijke woning mocht blijven wonen. Dat was een noodsituatie.
Maar de tijden zijn veranderd, Tegenwoordig moet je toch wel 10 jaar ingeschreven staan voor een eengezinswoning.

Maar nu blijkt dat de zoon helemaal niet ingeschreven staat voor een andere woning en kennelijk de bedoeling had om permanent bij moeder te wonen en dat op de leeftijd van 31 jaar. Dat is niet gebruikelijk. Daar kan natuurlijk een goede verklaring voor zijn. Vader is er van overtuigd dat zoon aan alle eisen voldoet.

1paul
door 1paul - Jul 20, 2022 om 17:38
3152 Antwoorden / 0 Vragen

in overleg gaan met de verhuurder en kijken of zijn naam op kontrakt kan komen als medehuurder, kan wel zijn dat er dan een geheel nieuw kontrakt komt met als resultaat een verhoogde huur!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 20, 2022 om 21:43
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kees,

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, wel met het verschil ,dat ik vanaf mijn geboorte bij mijn moeder woonde......

Ik kreeg van de woningbouwvereniging een kleinere huurwoning aangeboden omdat de woning van mijn moeder te groot was voor 1 persoon.

Laat voor de zekerheid uw zoon een schriftelijke verklaring halen bij zijn moeders huisarts, dat hij de mantelzorger is van moeder .