el
door elsberg Nov 19, 2006 om 12:35
Geldzaken & recht

Huurdersbescherming

Wij hebben na onze verhuizing ons oude huis nog te koop. aangezien het enige tijd duurde voordat we een koper konden vinden hebben we het huis in de verhuur gedaan.

Er zitten nu 10 maanden huurders in en sinds een paar weken hebben we een koper. De huurders willen er echter niet uit.

Wanneer treedt in zo'n geval de huurbescherming in en wat kunnen we hier verder aan doen. we worden nu aansprakelijk gesteld door de nieuwe kopers.

3675 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er aan onder welke voorwaarden er verhuurd is.
Als het goed is heeft u een tijdelijk huurcontract opgesteld, zoniet dan is er een groot probleem.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka,

Zelfs met een tijdelijk contract kan de rechter beslissen dat de huurder toch huurbescherming heeft.

Als iemand (ook met een tijdelijk contract) niet vanzelf het gehuurde verlaat, zal de rechter er aan te pas moeten komen. Tot de uitspraak van de rechter (inclusief eventueel hoger beroep) mag de huurder gewoon blijven zitten, zolang hij het gehuurde in goede staat houdt, de huur betaalt en geen overlast veroorzaakt.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

U dient voor een betrouwbaar antwoord de gehele tekst hier te schrijven, zonder adres en persoonlijke gegevens, dus de inhoud waarmee U verhuurde, en dan kan ik pas juridische info geven...

Als U via makelaar verhuurde, dan is die verantwoordelijk, en kunt U een schadeclaim tegen hem indienen, als U doe het zelfde, jammer.. maar de makelaars doen het meestal met standaard contracten, en dan mag U ook vermelden of het een standaard NVM of VBO contract betreft...

Aanvullingen en uitzondereringen wel vermelden dan...  dus elke doorhaling of aanvulling.

In afwachting voor een deskundig antwoord van mij of een nog betere juridische Expert

Gozik.

PS het nazoeken kan enige tijd duren,en helaas zijn er experts die wel eens te snel antwoorden, en U moet zekerheid hebben!

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit komt rechtstreeks van www.kennisring.nl

Om de verhuurder die zijn woning tijdelijk wil verhuren te beschermen, is er de opzeggingsgrond tussenhuur. Tussenhuur betekent dat de verhuurder nadrukkelijk met u afspreekt dat de huur tijdelijk is, en dat hij (of een andere huurder) na afloop zelf in de woning wil trekken. Het moet duidelijk zijn dat de verhuurder er belang bij heeft dat u de woning weer verlaat. Hij kan zo rustig een jaartje naar het buitenland en zijn woning tijdelijk verhuren. Of het huis dat hij heeft gekocht verhuren totdat hij er zelf in kan trekken.
Ook bij tussenhuur gelden de normale wettelijke opzegtermijnen.

Hier is de link: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32122

groet louisa2

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Louisa,

Er is hier geen sprake van tijdelijke verhuur. Er is sprake van tijdelijke huur als je er zelf weer in wilt gaan wonen na die tijdelijke verhuurperiode en dat zlef weer bewonen dient duidelijk in het huurcontract te zijn opgenomen. Ook moet in het huurcontract opgenomen zijn dat de huurder het huis zal ontruimen.

Daar is in dit geval geen sprake van.

Opzegging van de huur wegens verkoop van het huis, is geen geldige reden om de huur op te kunnen zeggen.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar je zult een rechtszaak moeten starten om de huurder eruit te krijgen. Of de rechter er in mee gaat is maar de vraag want verkoop is geen reden om huur te breken.

Als je al een tijdelijk contract hebt opgestelt met bv. een eind datum, dan is zelfs maar de vraag of de nieuwe huurders eruir moeten.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

oeioeioei, dit is een vervelende situatie...

zoals andere experts al hebben aangegeven zal het u een gang naar de rechter kosten om deze mensen uit de woning te kunnen zetten, en zelfs dan is de kans erg klein dat dit succesvol verlopen zal.

ik denk dat het het beste zou zijn, als u zich ermee verzoende blijkbaar ineens huisjesmelker te zijn.

u heeft dus nu een eigen woning, en een beleggingspand dat u verhuurt.

waarschijnlijk heeft u nu een overbruggingshypotheek lopen tot uw verhuurde woning verkocht is.

u kunt twee dingen doen:

1. de woning als verhuurd doorverkopen aan een vastgoedbedrijf. het vastgoedbedrijf neemt dan de woning inclusief huurcontract over.

2. de zaak "normaliseren". ofwel: schakel de huurcommissie in om een berekening te maken van de "redelijke huurprijs", een dergelijke bepaling is zowel voor u als de huurder van de woning bindend voor de hoogte van de te betalen huur. ga met deze cijfers met uw bank praten om uw overbruggingshypotheek om te zetten in een gewone. u bent nu zelf huisbaas.

het laatste lijkt misschien wel raar, maar bedenk u wel dat huizenprijzen alleen maar stijgen, en uw huidige huurder niet het eeuwige leven is beschoren (en waarschijnlijk veel sneller al weg zal zijn). u zult dus ooit alsnog de woning kunnen verkopen, en dan waarschijnlijk met flink wat winst. als de huurder de woning in die tijd beschadigd oid, dan kunt u die schade op hem verhalen.

het voordeel van de tweede optie is, dat ""de redelijke huur" vaak een iets hoger bedrag is dan het hypotheekbedrag op zo'n woning. u kunt dus elke maand iets bijverdienen door deze constructie te gebruiken, en als na een tijdje, zeg tien tot 20 jaar, de huurder besluit toch maar ergens anders te gaan wonen, kunt u de woning alsnog verkopen. als u dan zorgt voor een goeie hypotheekconstructie zodat u in die tijd ook daadwerkelijk iets afbetaalt aan die hypotheek, dan kan die ongelukkige situatie u weleens een heel lekker appeltje voor de dorst op gaan leveren.

ik zou zeggen: ga eens met uw bank praten en kijk wat er mogelijk is. die huurders zitten er sowieso voorlopig nog wel in, dat zult U moeten accepteren.

maak er het beste van!

succes,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps: u kunt als er een redelijke huur is bepaald ook elk jaar de huur met het maximum percentage (dat wordt per jaar opgegeven) verhogen.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja. U hebt gelijk. Uiteraard hebben huurders huurderbescherming en daarbij is het logisch dat ze niet uit hun huisgezet kunnen worden als iemand het huis verkoopt, maar deze huurders zijn pas in het huis komen toen het al leeg stond en er bekend was dat het verkocht zou worden. In het kader van de anti leegstand wet en de daarbij behorende verhuurdersbescherming had ik gerederneerd dat dit ook onder deze regeling viel. Niet dus. De eigenaar heeft nu dus een groot probleem.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas nog steeds geen reactie, want ik vermoed dat het via de makelaar die ook de verkoop deet verhuurd is, en dan is die aansprakelijk voor het contract en de eventuele gevolgen!

Verder weten we nog steeds niet wat er precies in staat, en welk contract, dus???

Hoewel verhuur veel geld kan opleveren zoals genoemd, ook een wietplantage en dan heb je een slecht huis, er valt niets te halen en veel schade, en vaak nog de energie rekering wegens aftappen, dus niet altijd word je beter van verhuren!

Ook de verkoop aan een verhuur firma, deze kopen meestal die moeten verkopen dus lage prijzen, en hopen later na jaren verhuur als de kosten voor onderhoud komen snel te verkopen!

Hoewel ik niet graag collega Experts afkraak, er zit altijd aan Uw goedbedoelde, en ik het ook meestal mee eens ben, ook een andere zijde aan, vandaar dit zeer negatieve berichten door mij, alleen ter waarschuwing, dat je niet zomaar moet verhuren!

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gozik en vraagsteller

In dit geval zou het juist positief zijn als de huurders zich niet netjes gedragen. Dan heeft de vraagsteller meer kans dat een rechter de huurders eruit zet. Aangezien dit niet beschreven staat en de huurders er al 10 maanden inzitten, ben ik er vanuit gegaan dat de huurders zich als 'goed huurder' gedragen. De tip om uit te kijken met het verhuren van panden waar je later iets anders mee wil is voor deze mensen al te laat en ik persoonlijk hou niet van "zie je nu wat ervan komt als je niet alles eerst uitzoekt". Dus probeer de vraagsteller te helpen en hem / haar niet nog verder de put in te praten.

Vraagsteller, ga in ieder geval stappen ondernemen om het huurcontract wettelijk correct te krijgen, want als je bv, besluit wegens omstandigheden toch het pand te houden en te blijven verhuren en je hebt bv. niet vastgelegt dat er geen onderverhuur mag plaatstvinden dan beloop je de kans dat de huidige huurder als hij / zij eruit gaat het pand zelf onderverhuurt. Ook deze mensen hebben weer huurbescherming.

HOUDT ONS A.U.B. OP DE HOOGTE.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jojo 3333333,

Ik weet dat je volkomen gelijk hebt, maar de andere schreven dat verhuren juist geld kan opleveren... en daar zat de keerzijde aan!

Jou bericht, neem zelf een advokaat en maak een rechtszaak... ik vind dat als het via een makelaar ging dat deze verantwoordelijk is, maar zonder reactie, is gokte maar, en weet dat vele makelaars graag tijdelijk verhuren als ze een moeilijker verkoopbare woning hebben... en dan zijn alle kosten dus voor deze makelaar....

Je ziet, ik gaf een beetje dubbelle antwoorden, maar zo ben ik nu eenmaal, wel op de hoogte, maar bij mij moet je wel eens vaker het nalezen, want ik stop vaak teveel in een zin...

Als Ex Rus en nu Nederlander ben ik blij dat het zo foutloos mogelijk gaat, maar de opbouw, ik knip en plak alles altijd aan elkaar, en krijg daardoor juist verwarring bij tegenstanders,en win regelmatig door deze chaos rechtszaken, omdat ze maar half mijn brieven lezen!

Alle experts hebben goede antwoorden gegeven, die van jou ook, maar ik wil de keerzijde nooit vergeten, dus verhuren leuk, maar weet dat er veel mis kan gaan.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorwaarden blijken er niet zoveel meer toe te doen. Alles is netjes, contractueel, via een makelaar vastgelgd. opzegtermijn, volgens contract , is ook correct aangehouden. klant wil er niet uit dus hoeft er niet uit.

inderdaad, we gaan verdagen in een rechtzaak

hartelijk dank voor de bijdrage