RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 09:19
Geldzaken & recht

Huurhuis nieuwe voordeur/portiek sleutel (s)

Beste allemaal,

Een vraag: wij hebben een nieuw slot in onze portiekdeur gekregen, ik heb hier 1 certificaat sleutel van gekregen. Nu heb ik om een tweede sleutel gevraagd maar daar zijn kosten aan verbonden.
Ik vroeg me af is net niet normaal dat je 2 sleutels krijgt ipv 1 van Mitros (verhuurder)?
Is daar regelgeving voor?

12686 12 Rapporteer

Po
door Pontiac - Mar 17, 2017 om 09:30
131 Antwoorden / 5 Vragen

Ruud het zal wel zo zijn dat de verhuurder echt overal geld probeert los te peuteren , gewoon vragen wat een tweede sleutel bij hun moet kosten en als het kan en goedkoper is gewoon laten namaken door een sleutelbar/hakkenbar (doe je er gelijk twee)

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 09:33
Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al gezegd, het betreft een certificaat sleutel dus die kan je niet zomaar laten namaken. :-(
Anders had ik dit al gedaan natuurlijk ;-)

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2017 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt me volkomen logisch dat u twee sleutels krijg en voor meerdere moet betalen. Samen met de buren klagen dus.

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 09:50
Antwoorden / 6 Vragen

Dat lijkt mij dus ook logisch!

jo
door jorisw Mar 17, 2017 om 10:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom is het logisch dat de verhuurder die kosten op zich moet nemen?

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2017 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verhuurder vervangt het slot van het portiek. Bij een slot horen in ieder geval twee sleutels.

marita5
door marita5 - Mar 17, 2017 om 09:38
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RuudVeha ,

Veelgestelde vragen Mitros :

Ik wil een sleutel laten bijmaken

Als het om een gecertificeerde sleutel gaat, hebt u van ons een formuliertje nodig. Daarmee kunt u naar de Sleutelkoning. Niet-gecertificeerde sleutels kunt u gewoon zelf laten dupliceren .

Bron : mitros.nl

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 09:50
Antwoorden / 6 Vragen

Deze info weet ik allemaal al.... Het gaat mij er om hoeveel sleutels Mitros moet geven!
Ik vind 2 sleutels logisch niet 1, als er wat gebeurt kan niemand mijn huis in, zonder kosten althans (deur openbreken enzv.)

marita5
door marita5 - Mar 17, 2017 om 09:57
11528 Antwoorden / 15 Vragen

@RuudVeha ,

Wij hebben geen extra sleutels van uw woning. Mitros mag namelijk nooit in uw huis zonder uw toestemming. Bovendien bent u vrij om altijd het slot van uw huis te vervangen.
Als u het slot wilt laten openbreken, ga dan in Utrecht naar De Sleutelkoning, tel. 030-231 48 39.  De sleutelkoning is gespecialiseerd in het uitboren van het slot van uw voordeur, zodat de deur kan worden geopend en de cilinder kan worden vervangen. De voordeur wordt hierbij niet beschadigd. U krijgt dan andere sleutels. De kosten voor deze werkzaamheden zijn voor rekening van u.
Voor Nieuwegein kunt u contact opnemen met Klantcontact op 030 880 33 00.

Ps :  Mitros is daar geen uitzondering in , mijn WBV heeft ook geen reservesleutels van de voordeur van mijn woning , heb ik zelf bij moeten laten maken. , deze kosten waren voor mij .
        Van de portiekdeur ( inkomhal ) had ik wel 2 sleutels .

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 11:21
Antwoorden / 6 Vragen

Goed lezen Maritas, het zijn de portiek sleutels, niet mijn voordeur sleutels!

marita5
door marita5 Mar 17, 2017 om 11:25
11528 Antwoorden / 15 Vragen

beter omschrijven @ruudveha , dan was dit duidelijk geweest ., voordeur / portieksleutel is verwarrend .

reflecs
door reflecs Mar 17, 2017 om 11:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@ruudveha, als u het over "mijn huis" heeft, draagt u zelf bij aan de verwarring.

marita5
door marita5 Mar 17, 2017 om 11:34
11528 Antwoorden / 15 Vragen

@reflecs , +10 .

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 14:29
Antwoorden / 6 Vragen

Er staat toch duidelijk portieksleutel in het stukje dat ik geschreven heb, misschien de volgende keer wat aandachtiger lezen ;-)

gerbera
door gerbera Mar 17, 2017 om 16:00
7369 Antwoorden / 14 Vragen

In uw aanhef staat toch duidelijk voordeur/portiek sleutel, misschien de volgende keer wat duidelijker omschrijven. Tenzij u het verschil tussen een portiekdeur en voordeur niet weet.

reflecs
door reflecs - Mar 17, 2017 om 10:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ru
door RuudVeHa 17 mrt. 2017 om 09:50
Antwoorden / 3 Vragen
Ik vind 2 sleutels logisch niet 1, als er wat gebeurt kan niemand mijn huis in, zonder kosten althans (deur openbreken enzv.)

Waar gaat het nu over? Uw voordeur of de portiekdeur?

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2017 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de vraag staat portiekdeur.

emcede
door emcede Mar 17, 2017 om 10:56
960 Antwoorden / 4 Vragen

Portiekdeur schrijft TS.

Wat als er in huis iets met TS gebeurt? Niemand van de familie o.i.d. kan de portiekdeur openen. Dat is een ongewenste situatie. Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem in een tijdelijke huurflat. Vond dit geen fijn idee... Ik ben van mening dat een bewoner bij vervanging van de sloten door de verhuurder minimaal 2 sleutels moet krijgen. Dat men meerdere sleutels wil hebben kan, maar dat blijft dan voor eigen rekening.

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 11:23
Antwoorden / 6 Vragen

Zo denk ik er ook over EMCEDE.

sw
door swat1500 - Mar 17, 2017 om 10:33
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij anders vermeld in uw huurovereenkomst is daar geen regelgeving over. Als dit soort zaken ook al wettelijk geregeld moet worden is het eind zoek. Het mag dus als de huurovereenkomst hier niets over zegt.

uwjurist
door uwjurist - Mar 17, 2017 om 11:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen specifieke regelgeving. Maar het is absoluut niet redelijk dat u maar één sleutel kosteloos krijgt. 2 a 3 is  normaal. Gecertificeerde sleutels zijn namelijk duur. Klaag gezamenlijk.
Beroep u op redelijkheid en billijkheid, alsmede goed verhuurderschap. Dat staat in de wet. En op het aantal sleutels dat u eerder had.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 11:24
Antwoorden / 6 Vragen

Zo denk ik er ook over, wilde alleen weten of hier wettelijk wat over geregeld was/is dan sta je toch wat sterker als je gaat klagen.

uwjurist
door uwjurist Mar 17, 2017 om 11:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beroep u op redelijkheid en billijkheid, alsmede goed verhuurderschap. Dat staat in de wet. En op het aantal sleutels dat u eerder had.

ha
door halex - Mar 17, 2017 om 12:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Woont u alleen of met meerdere personen? Als u een medehuurder hebt, is het normaal om twee sleutels te verstrekken. Als u alleen woont, dan is één sleutel voldoende. Je kan immers niet twee sleutels gelijktijdig in het slot doen. Als u een extra sleutel wilt voor bijvoorbeeld een familielid of vriend die in de buurt woont (voor als u uw sleutels kwijt of vergeten bent) is het geen probleem om daar een vergoeding voor te vragen. Extraatjes kosten vaak geld.
Uiteraard gaat opmerking hierboven nog wel op: als u eerder twee (of meer) sleutels hebt gekregen van Mitros voor de portiekdeur, is het niet meer dan redelijk dat u een gelijk aantal weer krijgt nu het slot vervangen is.

-edit-
Hoeveel geld vraagt Mitros voor een extra sleutel?

reflecs
door reflecs Mar 17, 2017 om 12:59
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Vraagsteller heeft nog niet verteld hoeveel sleutels hij had. Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar :) Heb zelf ook maar 1 sleutel van de portiekdeur. De enige keer dat ik hem binnen heb laten liggen, moest ik wachten totdat er een buur thuis was die me binnenliet. (Notitie: moet nummer huismeester in mobiel zetten ;))

RuudVeHa
door RuudVeHa Mar 17, 2017 om 14:27
Antwoorden / 6 Vragen

Voorheen zat er een slot in zonder gecertificeerde sleutels, en toen ik er 18 jaar geleden kwam wonen kreeg ik van alle sloten 2 tot 3 sleutels. Wat er in mijn huurcontract staat durf ik niet te zeggen.... zou niet eens weten of ik die nog ergens heb ;-)

ha
door halex Mar 17, 2017 om 17:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

En met hoeveel woont u? En wat vraagt Mitros voor een extra sleutel?

Ge
door Genee - Mar 17, 2017 om 12:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk had u bij het vorige portiekdeur-slot 2 originele sleutels van de verhuurder gekregen.
Wat staat er over het aantal sleutels in het huurcontract?

audb
door audb - Mar 17, 2017 om 14:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De kosten er van zijn hoog omdat het speciale sleutels zijn maar je kan ze wel degelijk bij laten maken.

Wat wel gebeurt is dat je de sleutel niet zomaar even kan ophalen maar ze worden aangetekend toe gestuurt en bij het bestellen moet je ook een id kaart of paspoort mee nemen en je huur contract.

Beter is dan ook om een sleutel via de verhuurder bij te laten maken en als je er voor moet betalen de bon bij je huurcontrackt doen.

Mocht je gaan verhuizen dan kan je namelijk van de verhuurder eisen dat deze je geld terug geeft maar meestal is het een borg wat je betaald.

Ook en daar zijn ze niet zo dol op is om aan de verhuurder te vragen om de code die bij de sleutel hoord te geven zodat je zelf een sleutel "voor je familie" er bij te laten maken.

Maar het is wel vreemd dat jij zelf een twede sleutel moet betalen daar je nooit meer je huis in kan als je een sleutel verliest.

ha
door halex Mar 17, 2017 om 17:49
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Slim idee om het als borg te zien. Uw laatste zin gaat natuurlijk niet op. Als TS zijn tweede sleutel kwijtraakt, zal hij ook moeten betalen voor een vervangende sleutel. Ergo: als TS een sleutel verliest, zal hij altijd moeten betalen voor de vervandende sleutel. Of hij er nu één of twee heeft gekregen.

audb
door audb Apr 3, 2017 om 14:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn wel bedrijven waar je ze ook zonder code kaart een sleutel bij kan laten maken maar die sturen je dan de sleutel op.

Je moet buiten een id-kaart ook de huur contract enzo over leggen en goedkoop is het al helemaal niet.

Gemiddeld betaal je dan voor een sleutel zo €50 excl plus de kosten voor het aangetekend pakket

tenormin
door tenormin - Mar 18, 2017 om 11:43
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Voor een (portiek/flat) woning krijgen bewoners 2 gecertificeerde sleutels. Hier bij de WBV dan. 1 Ben ik er kwijtgeraakt, ten tijde van de opname van toen nog in leven zijnde echtgenoot. Een vervanger (sleutel heb ik het over) kreeg ik niet. En laten bijmaken "op recept" was me een beetje te gortig. Dus in principe, als u samen woont moeten er twee sleutels komen/zijn.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2017 om 11:58
6599 Antwoorden / Vragen

Bij het oude slot van uw portiekdeur hoorde bij ieder appartement  twee sleutels?
Dan zou het redelijk zijn weer twee sleutels te krijgen.
Hebben jullie geen huurdersclubje? Richt er dan een op en ga namens de bewoners klagen.