door willemiep Dec 23, 2005 om 22:35
Geldzaken & recht

Huurtoeslag veel minder dan huursubsidie!!!

Ik ben vandaag heel erg geschrokken door de brief van de
belastingdienst over mijn huurtoeslag: we krijgen komend jaar 40 euro
per maand i.p.v. de 133 euro die we nu krijgen! Ik ben alleenverdiener
(22 115 euro/jaar) en mijn man krijgt helemaal niets, ook geen
uitkering. We hebben geen spaargeld, alleen een schadevergoeding van
een ongeluk dat mij man gehad heeft waardoor hij minder kan werken. Bij
de huursubsidie hadden we het opgegeven en is dit bedrag buiten
beschouwing gelaten.  Nu hebben we het niet opgegeven in de
aangifte omdat er "belastinggarantie" op zat van de
verzekeringsmaatschappij de betaalde (ik heb dit een paar jaar geleden
nagevraagd bij de belastingdienst en ik hoefde het niet op te geven
voor de belasting). Ik ga uitereaard een bezwaar indienen maar
aangezien er helemaal geen inzicht gegeven wordt in hoe dit bedrag tot
stand komt, weet ik niet met welke argumenten ik mij moet verdedigen.
Maar als er geroepen wordt dat mensen met een laag inkomen er niet heel
hard op achteruit zullen gaan, hoe kan dit verschil van bijna 100 euro
per maand dan verklaard worden? Heeft iemand advies voor mij of
is er een instantie die mijn belangen kan behartigen? Ik kan in ieder
geval niet terecht bij het bureau voor rechtshulp want daar vragen ze
250 euro per uur vanwege die schadevergoeding (die bedoeld is voor
verlies aan arbeidsvermogen tot aan mijn mans 65e levensjaar).

534 4 Rapporteer

de
door deays - Dec 25, 2005 om 13:26
5 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Willemiep,

Ga naar een sociale raadsman/vrouw. Daar kan je gratis hulp krijgen. Ik weet niet in velke gemeente woon je, maar je kan op internet zoeken sociale raadslieden in je gemeente.

Succes rmee!

gr, Deays

pekogi
door pekogi - Dec 27, 2005 om 07:56
143 Antwoorden / 1 Vragen

Over het algemeen is al het geld wat er in een gezin binnenkomt, of het nu loon, sociale uitkering, uitkering van een verzekeringsmaatschappij zoals een pensioentje of zoals in jullie geval een particuliere uitkering na een letselschade, voor de belasting inkomen. En daarover moet belasting en premies worden betaald. Hoe oneerlijk dat ook af en toe is. Maar als het zeker is dat je dit bedrag  niet aan de belasting hoeft op te geven omdat het een éénmalige uitkering is, is dit dus geen probleem. Anders is het voor de huursubsidie. Die gaan van twee dingen uit: het inkomen én het vermogen. Omdat jullie een dergelijk bedrag bezitten wordt dat als vermogen aangemerkt. Het maakt niet uit waar het vandaan komt of waarvoor het is, het is vermogen. Daardoor is jullie huurtoeslag lager geworden. Als jullie dit jaar een deel van het geld gebruiken is de toeslag het jaar daarna weer hoger. Heel erg oneerlijk en heel rot voor jullie. Nou hoop ik nog dat ik iets over het hoofd heb gezien en dat ik het fout heb. Maar ik ben voor 99 % zeker dat dat niet zo is. Sterkte ermee hoor.

wi
door willemiep - Dec 27, 2005 om 10:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Euh; ik heb deze keer het bedrag nog niet genoemd bij de berekening van
de huurtoeslag dus vandaar dat mijn toeslag niet omlaag kan zijn gegaan
door die schadevergoeding. Maar goed: voor mijn huursubsdie heb ik dat
berdrag wel genoemd en dat was vorig jaar geen reden om ons te korten
omdat ze toen wel een hardheidsclausule hadden. Nu heb ik er wel wat
over gelezen maar weet ik niet of deze clausule ook op betrekking op
onze situatie heeft.

Ik heb na de eerste tip op internet meer gezocht over sociale
raadsmannen en vrouwen en via een link kwam ik ook bij het juridisch
loket terecht. Bij hen heb ik vrijdag een afspraak voor advies. Als er
echter een brief geschreven moet worden, verwijzen ze weer door naar
andere advocaten en dan hebben we weer het oude liedje dat die ons niet
kostenloos willen helpen. Ik heb ook gebeld met de raad van
rechtsbijstand over de mogelijkheid dat zo'n advocaat dan aan die raad
voorlegt of er een harheidsclausle kan worden toegepast waardoor we
toch kostenloos geholpen worden dus het is allemaal afwachten.

Ik zit er sterk over te denken om komend jaar een
rechtsbijstandverzekering te nemen maar ik weet niet of die zich ook
met overheidbeleid bemoeien... Het zou in ieder geval wel een boel
gedoe schelen.

Helaas heb ik nog steeds geen idee waarom omze huurtoeslag zo laag is maar we zoeken verder...

vladja
door vladja - Dec 27, 2005 om 10:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering helpt niet voor zaken,
die van voor de afsluiting lopen. Die neemt een
rechtsbijstandverzekering niet in behandeling. Die behandelen alleen
nieuwe onvoorzienen zaken, omdat anders iedereen gauw een
rechtsbijstandverzekering afsluit als er problemen zijn. Daarvoor is
die verzekering niet bedoeld. Een huis wat in brand staat, kan je ook
niet meer verzekeren.

Een rechtsbijstandverzekering is altijd een verstandige keus.

Vladja