Rw
door Rwinio Dec 18, 2017 om 01:21
Geldzaken & recht

Huurwoning opleveren. Witten verplicht terwijl de muren bij ontvangst sleutel vanuit de bouw behangklaar/beton waren?

Onlangs is er een bezichtiging geweest op mijn oude huurwoning, precies op de dag dat ik aan het verhuizen was. Ondanks dat toch alles nog aan kant gemaakt zodat het er tip top uitzag (voegen in de badkamer gepoetst, gedweild enz.). Nu was het direct al duidelijk dat ze nergens voor willen betalen, bij alles wat ik ter overname aanbood werd direct geroepen "te duur". Alles wat ik gratis voor ze achter wilde laten mocht dan wel weer blijven zitten (planken in berging, gordijnen e.d.). Ruim  100 m2 meter strak afgewerkte laminaatvloer bood ik ter overname aan voor 400 euro, alleen de ondervloer was al 300 euro (duurder dan normaal ivm geluiddempend voor huurovereenkomst en warmte doorlatend materiaal geschikt voor vloerverwarming). Goed dat vonden ze veelste duur natuurlijk en kwamen met het voorstel om van 1 kamer de vloer niet over te nemen, ik heb vervolgens de prijs met rekeningen onderbouwd en 300 gevraagd voor de vloer min die kamer, zou dan zelfs nog de ondervloer laten liggen in die kamer omdat ze die wel kunnen gebruiken. Weer begonnen ze af te dingen naar 250 euro, ik heb hierop aangegeven dat over de prijs niet te onderhandelen valt. Toen kreeg ik alleen terug, dan houdt het op.

Geen probleem, is uiteraard aan hen de keuze of ze de vloer overnemen. Bij mij is alleen wel de gunfactor verdwenen voor de gratis spullen. Ik heb dus aangegeven dat ik ook al deze spullen direct verwijder en het huis dus volledig leeg zal opleveren. Kreeg daarop bericht dat ze alle muren wit willen hebben bij oplevering (paar hebben een kleurtje). Waarschijnlijk dreigen ze hiermee op de hoop dat ik toch overstag ga met die vloer maar dat ga ik zeker niet doen.

Nu dan eindelijk mijn vraag:

In de algemene bepalingen staat dat ik het huurhuis met witte wanden moet opleveren zoals ze waren toen ik het huis betrad. Nu wil het geval dat het nieuwbouw was en de wanden onbehandeld waren (behangklaar) en dus nog voorbehandeld moesten worden (van die grijze en roze blokken).

Iemand enig idee wat mijn rechten en plichten dan zijn? Zou toch raar zijn dat ik ze allemaal heb moeten voorstrijken, plamuren en 2 keer heb moeten schilderen om het dekkend te krijgen en ze nu zelf mooi strak wit mag opleveren?

Let wel, het zijn de nieuwe bewoners die mij dit opleggen en ik heb eigenlijk weinig met ze te maken. Maar voor het geval dat mijn huurbaas hierin mee gaat.

31452 11 Rapporteer

costnix
door costnix - Dec 18, 2017 om 01:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft alleen met de huurbaas te maken. Die bepaalt in de huurvoorwaarden hoe u de woning moet achterlaten.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 18, 2017 om 01:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Groot gelijk dat je het hele huis kaal oplevert, die mensen gokten er waarschijnlijk op dat je geen zin had om alles te verwijderen.

Met wat huurders willen, heb je helemaal niets te maken, die hebben dus zeker niets te eisen.

Er komt toch een eindinspectie? Heb je daar al een afspraak voor gemaakt? Dan hoor je vanzelf wel of je de gekleurde wanden mag laten voor wat het is. Echte knalkleuren worden niet altijd geaccepteerd, maar pasteltinten wordt door veel verhuurders niet moeilijk over gedaan.

panter22
door panter22 - Dec 18, 2017 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je rechten en  plichten geef je zelf al: Witte wanden, dus niet met een kleurtje.
En het huis keurig opleveren.
Stofzuigen, een dweil over de tegels en het sanitair. Vergeet niet de kranen even op te poetsen voor een verzorgde indruk.
Hebben jullie geen overnameformulier ingevuld omdat jullie het niet eens zijn geworden over de overname.
Dan moet je alle eigen spullen er uit halen, ook de gratis spullen.
Alleen de spullen die op het overnameformulier staan, mag je achterlaten.

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Dec 18, 2017 om 08:51
433 Antwoorden / 2 Vragen

Dit verhaal doet me denken aan de verhuizing van mijn buren een half jaar geleden. Daar speelde ongeveer hetzelfde.
Wat "CAROLA83" klopt helemaal.    Omdat ook hun het met de nieuwe bewoner ook niet eens konden worden is alles verwijderd.
Ja ook de banken uit de berging, gordijnrails, laminaat etc.  Alles is door enkele behulpzame buren verwijderd en direct afgevoerd
naar het grof vuil depot hier in de gemeente.  Tip:  Gooi het NOOIT in een open huur container, want dan loopt U grote kans dat dat ding
na een paar uur "vanzelf" weer leeg is.  Bij hun was de, zoals u dat fraai noemt, de gunfactor ook verdwenen.
En voor wat betreft de muren, daar hoeft U enkel en alleen maar te luisteren naar de verhuurder, verder naar niemand.
Echter onthoud wel 1 ding:  Als U echt onenigheid krijgt me de nieuwe bewoner, zal het best eens kunnen zijn dat hun "nooit"
post krijgen die nog voor U bestemd is, waardoor U belangrijke zaken mist.  Tja post van de vorige bewoner ???  Nee nooit gehad.

panter22
door panter22 Dec 18, 2017 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

De volgende huurder hoeft niets over te nemen. Het is geen verplichting.
Ik snap niet waarom je je daar kwaad over maakt. Je hebt niets met de volgende huurder te maken.
Je levert de woning op zoals de verhuurder voorschrijft en dat is dat.
Overname is een gunst voor de zittende huurder, die is van zijn oude spullen af en voor de volgende huurder die er belang bij heeft. De verhuurder staat daar buiten.
En je moet zelf zorgen dat je post op het juiste adres komt.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 18, 2017 om 10:05
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Riwinio ,

Maar voor het geval dat mijn huurbaas hierin mee gaat.

U heeft met de nieuwe huurders niets te maken , zij hebben niks te eisen , lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/einde-huur/opleveren-woning/

Th
door Theawaalen - Dec 18, 2017 om 13:24
113 Antwoorden / 5 Vragen

De verhuurder heeft waarschijnlijk al de voorinspectie gedaan. Wat is er toen gezegd? Anders vragen bij de inspecteur van de verhuurder hoe het er uit moet zien.

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 18, 2017 om 14:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is even werk, maar ik zou de woning helemaal, maar dan ook "echt" helemaal, kaal opleveren.
Niets laten zitten wat er niet inhoort, zeker niet op de vloeren en voor de ramen.
Nog geen spijkertje of schroefje zou er, bij mij in ieder geval, blijven zitten.
Alles wat ik niet meer zelf zou kunnen hergebruiken zou naar de Gemeentewerf gaan.
En geloof me, het is even doorwerken en misschien ook wel even slikken als u uw duurbetaalde spulletjes zo moet afvoeren, maar als het éénmaal klaar is dan geeft dit bij de oplevering een wel zo intens gevoel van een overwinnig op de profiteur die met lege handen (en portemonnee) achterblijft.

Ik heb in m'n leven slecht één keer een huurwoning moeten opleveren (dat is al vele decennia geleden) en heb dat op dezelfde wijze gedaan zoals ik het hier beschrijf en terwijl ik dit doe geeft het nog steeds een bevredigend gevoel.

jo
door jorisw Dec 18, 2017 om 20:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"maar als het éénmaal klaar is dan geeft dit bij de oplevering een wel zo intens gevoel van een overwinnig op de profiteur die met lege handen (en portemonnee) achterblijft."

Vind je dat zelf ook niet een beetje kinderachtig om als volwassen persoon zo te handelen en te denken?

me
door mein33 Dec 19, 2017 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jorisw,

U heeft de intensie van de inhoud van het topic, naar mijn idee, niet goed begrepen.
Waarom zou je iemand laten profiteren van de door jou duurbetaalde goederen als deze persoon daar niet de minste tegemoedkoming tegenover wil stellen en elke finaciële bijdrage reeds op voorhand afwijst.
Wel willens en wetens proberen te profiteren van een ander, zonder daar ook maar iets tegenover te stellen.
Nou voor mij en voor de topicschrijver toch mooi niet.
En dat mag u "kinderachtig" vinden :-)

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2017 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33. Heel juist.

panter22
door panter22 Dec 19, 2017 om 12:49
6599 Antwoorden / Vragen

@mein33,
Zoals je beschrijft hoor je een huurwoning bij de oplevering achter te laten.
Decennia geleden was dat anders. Dan werd er niet zo nauw gekeken.
Wat is er mis mee om dingen die je toch niet nodig hebt weg te geven aan een volgende huurder.
Misschien is die wel niet zo rijk. En goede spullen weggooien uit nijd? Breng het dan naar de kringloop.

Cookies
door Cookies Dec 19, 2017 om 13:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Misschien is die wel niet zo rijk..... Tuurlijk die gaat dan op een kale vloer zitten met kale ramen.

me
door mein33 Dec 19, 2017 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@panter22,

Het maakt(e) mij niets uit of de nieuwe huurder van de woning arm of rijk is, het gaat om de op- instelling van deze persoon t.o.v. hetgeen er zou kunnen achterblijven.
Als deze persoon aangeeft er geen enkele belangstelling voor te hebben en er niets voor over te hebben, maar dat alles wel mag blijven liggen en hangen, dan gaat bij mij mijn welwillendheid met gezwinde spoed de achterdeur uit.

De "kringloop" en "voedselbank' bestonden in die tijd nog niet, je kon alleen bij het 'Leger des Heils" of de 'Kerk" terecht voor hulp als je echt in hele grote nood zat en verder moest iedereen gewoon z'n eigen broek ophouden.

Topantwoord

hutch
door hutch - Dec 18, 2017 om 15:26
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wat zouden die horken aan mij een moeilijke hebben. Zij kregen helemaal niets meer; nul, nada. Liever 100 euro uitgeven om alles naar de stort te brengen dan dat hun ook nog maar iets kregen.

De muren zou ik schoon maken en de kleur laten zoals die is. Eventueel mooi en goed behang er afhalen.
Zoals gesteld, u hoort bij de eindinspectie wat wel of niet mag.

"... het zijn de nieuwe bewoners die mij dit opleggen en ik heb eigenlijk weinig met ze te maken."
U heeft totaal niets met die nieuwe bewoners (horken) te maken, ze zouden bij mij niet eens meer binnen komen. Laat u niet overbluffen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2017 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige nieuwe huurders willen ook wel het onderste uit de kan hebben. Meegemaakt, niet mijn eigen woning, oude dame overleden. Woonde net twee jaar in een brandnieuw huis, alles nieuw, vloerbedekking, gordijnen ga maar door, alles uitermate keurig.

Nabestaanden wilden alles om niet achterlaten voor nieuwe huurders, scheelde veel werk, maar nieuwe huurders vonden de vloerbedekking in de keuken niet mooi, dat moest eruit, de rest wilden ze “wel hebben”.

Nou niet dus. Alles verwijderd, naar de stort, en/of weggegeven of na verloop van tijd zelf gebruikt.

Rw
door Rwinio - Dec 20, 2017 om 01:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen bedankt voor het meedenken en misschien wel belangrijker, de mentale steun.

Helaas zit er toch weinig anders op dan de muren wit op te leveren. 123wonen vindt nu ook dat dit moet omdat de nieuwe bewoners dit eisen, wat ik wel gek vind omdat ze ook niet wit waren toen ik erin kwam (ze waren behangklaar). Dus ik mag bij het betreden van de woning eerst voorstrijken, schuren en plamuren voordat ik zelf kan beginnen met schilderen en mag nu weer alles sausen en dan ook nog voor zulke horken, zoals MEIN33 mooi zei. Begrijp ook wel weer hoe 123wonen rederneert, ik ben zo geen klant meer en die anderen worden juist klant. Hopelijk krijgen ze zelf ook snel te maken met de minder vriendelijke kant van de nieuwe bewoners.

Zoals jullie ook al schreven, alles trek ik eruit. Ben zelfs al begonnen met het dichtplamuren van de gaten voor de bevestigingen van de plinten, ik gun ze namelijk niet eens het genot van voorgeboorde gaatjes. Bij het schilderen in het nieuwe huis pakte ik nog een oude pot witte verf erbij en deze was gaan klonteren en dus niet meer te gebruiken, maar lijkt mij prima spul om voor deze mensen de muren mee te witten. Wit is wit denk ik dan, paar muren zuiver wit en de rest is gebroken wit moet kunnen toch. En ik ben niet bepaald een goede schilder, heb het in mijn nieuwe huis dan ook uitbesteed. Denken jullie dat het erg is als ik zo nu en dan het plafond meepak? Was echt niet van plan met een kwastje de randen te gaan doen.

Bedankt voor de tip piet987654, zal bij postnl de doorstuurservice aanzetten.

panter22
door panter22 Dec 20, 2017 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

Het is niet erg dat je de verf er op kwakt. Een schilder van 123wonen maakt het wel weer netjes op jouw kosten.

ma
door manwijf Dec 20, 2017 om 09:18
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ter informatie: een topantwoord is niet per definitie een antwoord waarin u naar de mond gepraat wordt, maar waarin u de het beste advies krijgt. Dat is meestal een hooguit 2 antwoorden.

hutch
door hutch - Dec 20, 2017 om 09:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

123wonen? Dat is een verhuurmakelaar.

Kennissen van mij hebben hier ook mee te maken gehad i.v.m. onterechte bemiddelingskosten. Ik geloof niet dat zij eigenaar zijn van die woning, maar verhuren dat namens iemand anders, de eigenaar.

Dit clubje heeft een zaak tegen mijn kennissen verloren en hebben de bemiddelingskosten moeten terug betalen en uiteraard andere kosten. Ik heb het dossier mogen inzien. Wat een rare club is dat. Zij nemen nooit aangetekende post aan en liegen er maar op los. Open en eerlijk zaken doen is hen vreemd.

Ik zou het contract eens héél goed nalezen. Heeft u geen naam en adres gekregen van de eigenaar van die woning? Dat wat ik gelezen heb, stond in het huurcontract gewoon de eigenaar met naam en adres vermeld.

Dit dossier gelezen te hebben, waarschuw ik iedereen voor dat clubje. Indien mogelijk niet mee in zee gaan!!