sm
door smoking185 Oct 31, 2017 om 16:19
Geldzaken & recht

Huurwoningen die slecht worden onderhouden Landelijk probleem?

Geachte kassa forum leden.

Ik wil het graag hebben over woningcorporaties  die er letterlijk een potje van maken.

Havensteder is er 1 van Die weinig geld uit geeft aan goed onderhoud.

De reden hier voor is dat er veel mensen klagen over slecht onderhoud.

Bij mij in de appartement is al 48 jaar niks in de woning gedaan.

De meesten klachten gaan over

-Badkamers waarbij schimmel zit Tegels die loslaten voegen versleten roest.

- Tocht die door de ramen komen Omdat het houtwerk op is door temperatuur wisselingen zomer-winter. Er zijn mensen die zelfs enkel glas hebben.

-Voordeuren die krom en versleten zijn en zelfs makkelijk open te breken zijn.

- Scheuren in muren Keukens die bijna uit elkaar vallen omdat ze nooit zijn vervangen.

- Liften die kapot gaan en weken uit de running zijn Omdat de onderdelen besteld moeten worden.

Binnenkant mooi buitenkant Wat je niet ziet  jaren 70

Ouderen zijn hierdoor de dupe. 1 bewoner met een scootmobiel die 5 weken opgesloten heeft gezeten. Omdat hij niet met de lift naar buiten kon.

-Aardlekschakelaar is ook verplicht Maar dat hebben we ook niet.

Het is een heel groot probleem aan het worden

De politiek is hiervan op de hoogte die kunnen niks doen in Rotterdam

Omdat het landelijk aangepakt moet worden.

De SP en Leefbaar Rotterdam zijn ook al langs geweest. Die zeggen ook dat onderhoud iedere 20-25 jaar moet gebeuren.

Ik wil hier heel graag dat er hier aandacht voor komt Veel huurders betalen veel huur per maand.

En woningcorporaties Die er niks aan doen. Als er huurders hier over gaan klagen Worden ze totaal niet serieus genomen.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die deze problemen herkennen.

4712 22 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Oct 31, 2017 om 16:38
1129 Antwoorden / 98 Vragen
tenormin
door tenormin Oct 31, 2017 om 17:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Is op zich een goede link @boppe1943 maar dit gaat over Rotterdam en... ik heb een vriendin die ook via Havensteder huurt en al 20 jaar "met emmers, potten en pannen" moet werken vanwege lekkages. En de Gemeente is verrekte laks. Maar goed, @smoking185 heeft meerdere problemen. Niet dat ik zijn klacht onderschat: Havensteder is geen goed huisvader voor zijn bezittingen, dat is wel duidelijk.

sm
door smoking185 Oct 31, 2017 om 17:12
38 Antwoorden / 13 Vragen

Gemeente doet ook niet veel.

Zolang het bouwkundig in orde is Doen ze niks.

Huurcomissie zelfde verhaal bouwkundig in orde Kunnen we niks voor je betekenen.

boppe1943
door boppe1943 Oct 31, 2017 om 17:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@tenormin, huur je bij Havensteder dan moet je dus dweilen met de kraan open :-(

Lang geleden had ik in een huurflatje in Spijkenisse, dicht bij Rotterdam, dezelfde problemen. Door de adviezen op te volgen die in de link gegeven worden, is tenslotte het achterstallige onderhoud verholpen door de firma B. de Haas. Dat schoot dus niet echt op.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2017 om 17:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@smoking185, zoals je al mijn reactie gelezen hebt, ik weet dat de Gemeente er geen hol aan doet. En Havensteder ook niet. Dat dus uit eerste hand van mijn vriendin. Maar, ze heeft wel enkele dingen gedaan die in de link van @boppe1943 staan: lees de voorbeeldbrief en hou dan huur in. (Die je niet moet uitgeven als extra inkomsten). Want ze repareren wel eens wat, dat wel, maar dat is meestal maar een lapmiddel. En dan moet de volledige huur weer met terugwerkende kracht worden betaald.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2017 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@smoking

Volgens u zijn die andere flats perfect opgeknapt. En u wilt zelf niet naar de huurcommissie omdat dat geld kost.

sm
door smoking185 Nov 1, 2017 om 02:09
38 Antwoorden / 13 Vragen

Tijger1

Andere flats zijn van een andere woning stichting die het zeker beter doet.

Huurcommisie kan ik prima betalen. Heb geen schulden Tijger1

Betreft de reactie voor die voorbeeldbrief zeker een optie maar 1 probleem

Huurcomissie staat aan de kant van Havensteder Ze zijn al bij mij geweest.

Ook het zelfde zolang het werkt doen we er niets aan.

Kan me herinneren dat in het noorden de huurders winnen Maar in de randstad de woning corperaties winnen.

Was op rtl nieuws paar jaar terug.

jo
door jorisw - Oct 31, 2017 om 17:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een wel leuke passage:

Havensteder is er 1 van Die weinig geld uit geeft aan goed onderhoud.

De reden hier voor is dat er veel mensen klagen over slecht onderhoud.

Dus als mensen stoppen met klagen wordt er wel geld uitgegeven....

sm
door smoking185 - Oct 31, 2017 om 17:15
38 Antwoorden / 13 Vragen

RTV rijmond heeft ook geregeld aandacht besteed
Havensteder komt vaak met excuuses
Zie link http://www.rijnmond.nl/zoeken?query=havensteder

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2017 om 17:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn, nu moeten Havensteder ook nog de pottenbakkerij sluiten van u?

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2017 om 18:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Beter ventileren, de woning opruimen, schoon maken en schoon houden, kunt u de "problemen" mee oplossen. Dat is een nuttiger tijdsbesteding dan al die lappen klachten overal tikken- en plaatsen. Of werk zoeken om schulden af te betalen is misschien ook een idee.
En  w.b. huur e. d. ga ik ervan uit dat u aan alle kanten toeslagen en subsidies die de belastingbetalers opbrengen ontvangt.
Ik herken de door u gemelde problemen niet want ik onderhoud mijn woning, ventileer en houd de boel schoon. Ik ontvang geen toeslagen en subsidies, leen niet en koop niet op afbetaling, ik zet de tering naar de nering.
Voor het overige sluit ik me aan bij o.a. de reactie van @tijger1.
Wat zou u er trouwens aan hebben als mensen dergelijke "problemen" herkennen? Ik zie het nut daarvan niet in.

panter22
door panter22 - Oct 31, 2017 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Steek de koppen bij elkaar als huurders met klachten en richt een bewonerscommissie op.
Hoe je dat kunt doen, lees: (andere woningstichting)
https://www.dewoningstichting.nl/Handleiding-bewonerscommissies.pdf
Misschien is er zo'n commissie in de buurt en ga met een paar bewoners met de voorzitter van zo'n commissie praten hoe je het aan moet pakken om groot onderhoud te krijgen.
https://www.havensteder.nl/Media/a1e678e8caf4f0bd9d912f35911fee2c/original/161017%20adreslijst%20bewonerscommissies.pdf/
Misschien worden jullie appartementen op den duur gesloopt en wordt daarom niets meer aan onderhoud gedaan.
Reden te meer om met meerdere bewoners met de verhuurder te praten over dat slechte onderhoud.
Een bewonerscommissie heeft rechten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/rechten-huurdersorganisatie-bewonerscommissie

sm
door smoking185 - Oct 31, 2017 om 18:48
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp niet waarom jullie mij steeds aanvallen.
Ik ben al bezig om dingen op te lossen. Reden hier voor heeft verschilende oorzaken te maken.
Betreft Wehkamp die betaal ik zo snel mogelijk af. Ben druk bezig met een grote buffer.
Graag on topic blijven.

De problemen met Havensteder spelen bij een heleboel mensen.
Klachten varieren per bewoner.
Huurcommisie en de gemeente zijn al geweest. Die helpen ook niet.
Ik heb alleen klachten over kou en tocht En een badkamer die zwaar verouderd is.
Ik woon er 8 jaar heel vaak bij Havensteder geklaagd Ze lossen de problemen niet op.
Stel ik zou verhuizen dan Renoveren ze de badkamer wel En gelijk huur omhoog.
Mijn badkamer moet er eerst een lekage komen voordat ze iets gaan doen.

panter22
door panter22 Oct 31, 2017 om 19:48
6599 Antwoorden / Vragen

Die keuken van jou is geen 48 jaar oud. Dat is een gewone goedkope keuken voor een goedkope huurwoning.
Wel lekker veel bovenkastjes.

sm
door smoking185 Oct 31, 2017 om 19:57
38 Antwoorden / 13 Vragen

Over de keuken heb ik niks te klagen. Keuken is jaren 90
Dat is gewoon ok.
Enige zijn de tegels die door heel me keuken lopen die haal ik zelf een keer weg deels.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2017 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zwaar verouderde badkamer? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Kunt u zich niet wassen of douchen?

Voordeuren die makkelijk open te breken zijn? U kon 5 jaar geleden bijzetsloten krijgen, moest u wel zelf betalen, dus daar paste u voor.

Kou en tocht? Koop tochtstrips en draai de verwarming open. Logisch dat het niet warm wordt met een open haard op bio-ethanol. Vochtig blijft en de boel gast schimmelen.

En als de huurcommissie de boel bekeken heeft en het goed vindt, zal het al zijn leven wel meevallen met die klachten.

sm
door smoking185 - Oct 31, 2017 om 19:13
38 Antwoorden / 13 Vragen

TIJGER1
Badkamer te beginnen.

-Voegen die versleten zijn Roest aan de beugels Zelfs de vloer zit roest.
-Kit randen waar zelfs schimmel op zit. Afzuiger staat 24/7 open.
Havensteder wil eerst dat er een lekage komt Dat de beneden buren gaan klagen dan pas een nieuwe badkamer.

-Ramen zijn helemaal op Tochtstrips zijn allemaal vernieuwd.
Veel aannemers zijn geweest Die zelfs een nieuwe raam wilde bestellen.
Omdat ze krom en op zijn. Ventileren doe ik ook elkedag. Luchtvochtigheid is 48%
Havensteder wilt daarvoor niet betalen.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2017 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Versleten voegen? Nog nooit van gehoord. Roest aan de beugels? Koop een potje verf. Kitranden met schimmel? Boenen.

Bij een lekkage krijgt u echt geen nieuwe badkamer.

Veel aannemers geweest? Havensteders reageert toch nergens op? Hoe kan dat dan? U bent gewoon aan het zeuren, steek zelf de handen uit de mouwen.

sm
door smoking185 Oct 31, 2017 om 21:08
38 Antwoorden / 13 Vragen

Tijger1

Duidelijk dat je het puur op mij munt.

Ik ben zeker niet aan het zeuren. Ik ben niet de enige die hier over klaagd

Vraag het zelf aan de mensen of ze te vreden zijn over havensteder

Heel veel mensen klagen over de zelfde problemen.

aurora1
door aurora1 Nov 1, 2017 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zulke problemen zoals u opsomt heb ik nog nooit van gehoord, dat wil zeggen als je de boel schoon houdt, ventileert etc.
Voegen met schimmel kunt en moet u zelf reinigen met een goedkoop ouderwets middel.
Na het douchen, badkamergebruik met een trekker de muren en vloer droog trekken.
Tegen kalk kunt u ook zelf ook iets simpels doen, ook goedkoop en ouderwets. Maar ja, dan moet je aan de slag.
U ventileert kennelijk toch niet voldoende.

sm
door smoking185 Nov 1, 2017 om 15:26
38 Antwoorden / 13 Vragen

Schimmel zit onder de kitlaag.

Er zijn wel bewoners die het wel in hun badkamer hebben.

Havensteder lost de problemen niet op. Dat is wat ze mij verteld hebben.

Betreft kalk daar heb ik antikalk voor.
Als ik gedoucht hebt zorg ik dat de ventilatie vol open staat.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2017 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt steeds mooier. Schimmel onder de kitlaag. Dan ziet u het niet en hebt u er ook geen last van.

sm
door smoking185 Nov 1, 2017 om 16:26
38 Antwoorden / 13 Vragen

Schimmel is erg slecht voor je gezondheid.

Dat kan zelfs levensgevaarlijk zijn.

Havensteder is echt slecht voor zijn huurders.

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2017 om 20:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt nu wel een reeks van klachten over het slecht onderhouden van de woning door de verhuurder. Maar hoe zit het met het onderhouden van de woning door de huurder? Aan de puinzooi in je woonkamer te zien, maak je mij niet wijs dat je wekelijks de badkamer goed schoonmaakt. Waarschijnlijk niet eens maandelijks.

Mijn badkamer is ook zo'n 20 jaar oud (misschien zelfs wel 30 jaar), maar die ziet er nog steeds spic en span uit. Geen schimmel te bekennen. Eén keer was het nodig een nieuwe kitrand aan te brengen, was 10 minuten werk.

Het is echt niet zo dat een verhuurder maar van alles en nog wat moet doen, een huurder heeft ook plichten. Tochtstrippen zul je zelf moeten betalen, net als de potten verf en de anti-diefstal strips. En als de kozijnen er van binnen niet zo netjes meer uit zien, kun je daar zelf ook het nodige aan doen.

sm
door smoking185 - Oct 31, 2017 om 21:11
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik maak zeker mijn badkamer schoon.

Heb een boener en allesreiniger. Zelfs gebruik ik bleekwater om alles goed schoon te maken.

Tochtstrips worden wel door de woning bouw betaald. Ik betaal iedere maand een service abonnement.

De ramen zijn krom daardoor komt er toch tocht naar binnen.

Wat me hier echt opvalt is dat er bepaalde mensen haat in mij hebben gekregen betreft wehkamp.

Ik los alles met wehkamp op. Binnen kort krijgen jullie een update.

aurora1
door aurora1 Nov 1, 2017 om 15:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar vaker schoonmaken.
Schoonmaakspul kopen en in huis hebben maar nauwelijks gebruiken heeft u niets aan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2017 om 09:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je schrijft
Er zijn mensen die zelfs enkel glas hebben

Hieruit maak ik op dat jij dubbele beglazing hebt. Die bestond 48 jaar geleden nog helemaal niet. Hoezo is er dan 48 jaar niets gedaan?

sm
door smoking185 - Nov 1, 2017 om 12:04
38 Antwoorden / 13 Vragen

Geachte DIEWILIK

Ik heb er voor gekozen om dubbelglas te nemen.

Daar betaal ik 14euro permaand meer voor. Er is wel bij gezegd dat het hout werk niet in orde is.

Als de woning niet goed geissoleerd is heeft het dubbel glas niet zo veel zin.

Daar ben ik achter gekomen omdat de glaszetter en verschilende aannemers het tegen mij hebben gezegd.

Waarom er 48 jaar niks is gedaan Dat hebben de oudere bewoners tegen mij gezegd.

Heel veel van die mensen klagen steen en been bij Havensteder. Havensteder lost de problemen niet op.

Daar moet een oplossing voor komen. Veel bewoners zijn ook boos op Havensteder.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 1, 2017 om 19:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar dan is er toch wel iets aan je woning gedaan?

sm
door smoking185 Nov 1, 2017 om 22:01
38 Antwoorden / 13 Vragen

Dat geld voor bepaalde dingen.

Badkamer kan ik niet tegen een huurverhoging upgraden.

Kozijnen precies het zelfde.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2017 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het houtwerk niet in orde is, wordt er echt geen dubbel glas geplaatst. En die andere buren die het niet hebben, zullen er niet voor willen betalen.

€ 14,00 meer huur, maar ongetwijfeld € 14,00 meer huurtoeslag.

En dan moeten die “heel veel mensen” met hun klachten maar naar de huurcommissie gaan.

Cookies
door Cookies Nov 1, 2017 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

13,50.;-))

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2017 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer scherp. Ai, ai, dat doet zeer dan.:-))

boppe1943
door boppe1943 - Nov 1, 2017 om 16:41
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@smoking185, u steekt zoveel tijd en energie in het reageren op de adviezen en opmerkingen die u krijgt. Had in die tijd liever een aanvang gemaakt met het opvolgen van de adviezen die @panter22 u heeft gegeven en/of aan het schrijven van de voorbeeldbrief.

sm
door smoking185 - Nov 1, 2017 om 17:03
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben best bereid om die brief te maken.

Paar jaar terug was het nog op tv Dat de huurcomissie aan de kant staat van de corperaties in de randstad.
RTL Nieuws was dat volgensmij

Het enige nadeel is dat ik al de huurcomissie eerder had ingeschakeld.

Had totaal geen zin. Allemaal het zelfde als de gemeente Zo lang het bouwkundig in orde is kunnen we niets voor je betekenen.

Om de zelfde problemen Wat ik als enige optie nog kan doen is meerdere printjes aan de bewoners te geven.

Om ze op die manier te dwingen om iets te gaan doen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 1, 2017 om 19:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bel anders Brecht even of ze er zaterdag een item van kan maken.

sm
door smoking185 - Nov 1, 2017 om 22:04
38 Antwoorden / 13 Vragen

De reactie gaat wel wat ver.

Kassa beslist zelf of er een item komt.

Mocht er een item komen gun ik het de andere bewoners.

Of mensen die is een soort zelfde situatie zitten.

Om hun problemen te laten zien.

tijger1
door tijger1 - Nov 1, 2017 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

DOOR  SMOKING185 31 OKT. 2017 OM 19:57
31 ANTWOORDEN / 12 VRAGEN

Over de keuken heb ik niks te klagen. Keuken is jaren 90
Dat is gewoon ok.
Enige zijn de tegels die door heel me keuken lopen die haal ik zelf een keer weg deels.

Maar in uw topic heeft u het erover dat de keuken uit elkaar valt. Hoe zit het nou?

sm
door smoking185 - Nov 2, 2017 om 13:31
38 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is bij andere bewoners.

Het komt er op neer dat de bewoners deze problemen ervaren.

Zelfs met badkamers de ene is er erger aan toe dan de andere.

zins de jaren 70 is er nooit groot onderhoud geweest.