hu
door hugos Nov 12, 2005 om 16:49
Geldzaken & recht

Hypotheek 2 jaar rentevast

Hallo,

Op 31 Aug. heb ik mijn hypotheek verlengd met ingang van Oct 2005. De hypotheek liep vanaf 1998  voor 10 jaar.

Nu is het zo volgens de bank dat je dan geen nieuwe overeenkomst krijgt en dat de regels van de vorige hypotheek overgaan in de nieuwe hypotheek, dit is mij per telefoon verzekerd.

In mijn vorige hypotheek had ik een bedenktijd van 2 jaar en heb deze dan ook na 8 jaar vernieuwd omdat de rente zo laag is. Mijn nieuwe hypotheek loopt 11 jaar met een rentepercentage van 4,1% en is weer afgesloten bij de Rabobank.

Op mijn vraag of ik weer een rentebedenktijd heb van 2 jaar werd deze vraag negatief beantwoord met als argument dat dan de rente dan 0,2% hoger zou zijn.

Mijn vraag is nu, klopt dit wel?

Bij mijn aanvraag wist men toch van de rentebedenktijd.

Ook heb alleen maar een rentebrief gekregen met het percentage voor de volgende 11 jaar.

Hier stond verder niets op wat de rentebedenktijd aangaat.

Met dank

Hub Steins

1238 1 Rapporteer

cl
door clussler - Nov 15, 2005 om 21:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hub

Als het goed is heeft u geen nieuwe hypotheek maar een voorzetting van de "oude". Dus zonder nieuwe hypotheek akte. Het klopt inderdaad dat een rente vaste periode met rentebedenktijd duurder is dan zonder. Normaal geeft de bank aan het eind van de rentevaste periode diverse keuzemogelijkheden aan. Uw bank heeft dat blijkbaar niet gedaan en hebben voor u gedacht. Als uw restant-looptijd nog 11 jaar is dan heeft u een prima beslissing genomen. De rabobank heeft trouwens wel een ander (hoger) rentetarief voor bestaande klanten dan voor nieuwe. Onderhandel dus.