dh
door dhrtol Jun 30, 2005 om 19:52
Geldzaken & recht

Hypotheek afkopen

Beste mensen..

Ik heb onlangs een verzoek gedaan om mijn hyptheek af te kopen.Dat was mogelijk ik zit voor 6.4% voor een resttijd van 7 jaar.Ik wilde graag voor 1 jaar vast om zo snel mogelijk de boetterente terug te verdienen.En wat zeggen ze nu dat ik niet lager kan dan 4% rente.Is dat mogelijk nadat ik hem afgekocht heb??Want daar schiet ik niets mee op.terwijl ze reclame maken voor 1 jaar 2.6%.

alvast hartelijk bedankt voor de informatie

420 3 Rapporteer

texmark
door texmark - Jul 5, 2005 om 13:33
20 Antwoorden / 0 Vragen

Om je vraag te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten wat voor soort hypotheek je hebt. Bij een spaarhypotheek kan ik me de reactie van de bank wel voorstellen. Heb je NHG op je hypotheek? Wat is de Executiewaarde en hoe hoog is je hypotheek?

Banken adverteren altijd met hun laagste rentevorm. In dit geval 2,6%. Of die rente voor een oversluiting is te krijgen is echter maar helemaal de vraag. Het verschil tussen rente voor aankoop en oversluiten is meestal al 0,4 %. Ook projectkortingen kunnen oplopen tot 0,3%.

texmark
door texmark - Jul 5, 2005 om 13:37
20 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op mijn vorige reactie wil ik je nog meegeven dat boeterente altijd fiscaal aftrekbaar is voor het jaar waarinze is betaald. Boeterente is immers gewoon rente die je in een keer betaald, derhalve. Een dergelijk hoge teruggave is evt. ook nog voor het lopend jaar in je voorlopige teruggave te verwerken.

ro
door roybrown - Jul 27, 2005 om 16:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in de wereld van de venstertarieven: klanten worden binnengelokt met lage tarieven voor korte rentevastperioden. Na afloop van deze periode krijgt men te maken met andere tarieven dan de geadverteerde. Het lage tarief van de eerste retevastperiode wordt later dus gewoon terugverdiend (door de bank) door hogere tarieven te hanteren voor bestaande klanten. Een duidelijke sigaar uit eigen doos.

Veel mensen zijn echter over te halen voor korte aanvangslasten, terwijl een hypotheek toch over het algemeen een looptijd van 30 jaar heeft. Probeer dan dus ook verder te kijken dan de aangeboden rentevastperiode.

Bij afsluiten van een hypotheek dan dus ook altijd naar de tarieven vragen voor bestaande klanten, en deze vergelijken met de concurrentie.