al
door alauret Apr 14, 2012 om 17:39
Geldzaken & recht

Hypotheek afsluiten na je 65ste

Op dit moment hebben wij (68 en 62) sinds 5 jaar een koophuis met 100% aflossingsvrije hypotheek, de overwaarde is nu rond de 30.000 euro, die wij in het nieuwe huis willen stoppen. Wij willen graag aan appartement kopen en vragen ons af of wij op onze leeftijd nog een hypotheek kunnen krijgen. Ons inkomen (AOW+pensioen) is ruim voldoende. En we zijn allebei gezond.

23052 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Banken zijn voorzichtig tegenwoordig, maar als een bank zeker is dat ze geld kunnen verdienen dan zullen ze het zeker doen. Als de lening dus beduidend onder de waarde van de woning ligt verwacht ik dat banken u wel een lening zullen verstrekken omdat ze dan immers 100% garantie hebben dat ze geld gaan verdienen.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwe 100% aflosvrije is verboden.
Mee verhuizen is vaak wel mogelijk mits je niet tijdelijk met 2e overbrugging komt te zitten.

Nu zal het maximaal 50% aflos vrij toegestaan zijn dus vraag je huidige bank wat wel en niet kan voor je iets gaat zoeken of plannen maakt.
Vooraf is beter want dan weet je wat wel of niet kan.

Eerst urenlang zoeken en makelaars en verkopers gek maken en niet rond komen heeft niemand wat aan.
Als je huidige bank verteld wat wel kan is het makkelijker om iets anders te nemen.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zaterdag 14 apr 2012, 18:14: Nieuwe 100% aflosvrije is verboden.
Mee verhuizen is vaak wel mogelijk mits je niet tijdelijk met 2e overbrugging komt te zitten.

Nu zal het maximaal 50% aflos vrij toegestaan zijn dus vraag je huidige bank wat wel en niet kan voor je iets gaat zoeken of plannen maakt.
Vooraf is beter want dan weet je wat wel of niet kan.

Eerst urenlang zoeken en makelaars en verkopers gek maken en niet rond komen heeft niemand wat aan.
Als je huidige bank verteld wat wel kan is het makkelijker om iets anders te nemen.

Dat het nu 50% aflosvrij is dat weten we, financieel is het geen probleem, vraag me alleen of de banken daar moeilijk over doen. We hebben volgende week een info avond miss worden we wat wijzer en zal ik het hier laten weten.
We/ik ben alleen nieuwsgierig en wil vast wat vooraf info....

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat lukt dan krijgt u waarschijnlijk te maken met een bijleenhypotheek.
Ligt natuurlijk ook aan de prijs van het appartement wat u op het oog heeft. Plus de kosten koper (tenzij uiteraard v.o.n.) Lijkt me met uw inkomen dat dit geen probleem zou moeten zijn. Maar eerst: geen nieuwe schoenen kopen enz. enz. want al is de overwaarde €30.000,00, dan moet het huis wel eerst verkocht zijn, toch. Succes.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 18:53: Als dat lukt dan krijgt u waarschijnlijk te maken met een bijleenhypotheek.
Ligt natuurlijk ook aan de prijs van het appartement wat u op het oog heeft. Plus de kosten koper (tenzij uiteraard v.o.n.) Lijkt me met uw inkomen dat dit geen probleem zou moeten zijn. Maar eerst: geen nieuwe schoenen kopen enz. enz. want al is de overwaarde €30.000,00, dan moet het huis wel eerst verkocht zijn, toch. Succes.

Dit huis verkopen is inderdaad het grootste probleem, maar we hebben nog even tijd, het gaat om een nieuwbouw(senioren)project. Wordt vervolgd...

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele nieuwbouw projecten hebben inruil garantie of gelijk inkopen als het reeds opgeleverd en klaar is dus voorkom je dubbel lasten en onzekerheid over verkoop en prijzen.

Als dat het geval is kan de huidige Hypotheek akte meestal meeverhuizen, afhankelijk van de voorwaarden die U 5 jaren terug heeft afgesloten.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zaterdag 14 apr 2012, 19:09: Enkele nieuwbouw projecten hebben inruil garantie of gelijk inkopen als het reeds opgeleverd en klaar is dus voorkom je dubbel lasten en onzekerheid over verkoop en prijzen.

Als dat het geval is kan de huidige Hypotheek akte meestal meeverhuizen, afhankelijk van de voorwaarden die U 5 jaren terug heeft afgesloten.

Als dat zo is, gaan we meteen tekenen haha.... het zal de zaken wel een stuk makkelijker maken. Ik denk dat we dat van de week wel horen.. Ik laat het hier weten.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters, alauret heeft een hypotheekvrij huis, dus van "meeverhuizen hypotheek" is hier immers geen sprake.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 19:30: tot15karakters, alauret heeft een hypotheekvrij huis, dus van "meeverhuizen hypotheek" is hier immers geen sprake.

O ja? Waar staat dat dan? Erg storend dat je keer op keer zo slecht leest wat er geschreven wordt.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alauret.

Wij (mijn man ik) zijn ook 65+ ers. Als jullie werkelijk naar dat nieuwe appartement willen, zou ik niet al te lang wachten met je eigen huis in de verkoop te zetten, want die zit momenteel muurvast, of je moet al kopers voor je huis hebben.

Spreek uit ervaring. Wij stonden al jaren ingeschreven voor een huurhuis en kregen in een nieuwbouw project een leuk appartementje toegewezen. Alles in in orde gemaakt met de WB en een makelaar ingeschakeld om het huis te verkopen. Ik praat over zo'n 2 jaar geleden. Gingen onze huizen voordien ( mooie grote rijtjeswoning) als warme broodjes over de toonbank, wij hebben 1 kijker gehad en dat in 1 jaar tijd, dat ons huis te koop heeft gestaan. Bij ons is alles afgeblazen, gelukkig zonder verder veel extra kosten.

Ik weet, dat ik nu geen antwoord geef op de vraag wat leeftijd en hypotheek betreft, maar wilde dit toch wel vertellen. Succes in ieder geval.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste alauret.

5 jaar geleden gekocht en nu een overwaarde?

Het lijkt mij heel opportunistisch, uitgaande van de prijsontwikkeling mag u naar mijn idee blij zijn met de aankoopprijs, excl. kosten.

Makelaars taxeren veelal te hoog, dit om klanten te winnen.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op zondag 15 apr 2012, 08:57: Beste alauret.

5 jaar geleden gekocht en nu een overwaarde?

Het lijkt mij heel opportunistisch, uitgaande van de prijsontwikkeling mag u naar mijn idee blij zijn met de aankoopprijs, excl. kosten.

Makelaars taxeren veelal te hoog, dit om klanten te winnen.

Ex-Haagsche Harrie

Het huis is 10 jaar geleden gekocht maar 5 jaar geleden opnieuw getaxeerd en hypotheek afgesloten. De WOZ waarde is 30.000 euro hoger dan onze huidige hypotheek.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

** Het huis is 10 jaar geleden gekocht maar 5 jaar geleden opnieuw getaxeerd en hypotheek afgesloten. De WOZ waarde is 30.000 euro hoger dan onze huidige hypotheek.**

5 jaar geleden en nu is een groot verschil in negatieve zin. Ook de WOZ waarde is grotendeels "natte vingerwerk" en gebaseerd op marktgegevens van minimaal 2 jaar geleden.
Dus reken je niet rijk.... sterkte...

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op zondag 15 apr 2012, 09:51: ** Het huis is 10 jaar geleden gekocht maar 5 jaar geleden opnieuw getaxeerd en hypotheek afgesloten. De WOZ waarde is 30.000 euro hoger dan onze huidige hypotheek.**

5 jaar geleden en nu is een groot verschil in negatieve zin. Ook de WOZ waarde is grotendeels "natte vingerwerk" en gebaseerd op marktgegevens van minimaal 2 jaar geleden.
Dus reken je niet rijk.... sterkte...

Ex-Haagsche Harrie

Wij willen er niet rijk van worden maar gewoon een comfortabel appartement kopen dat speciaal wordt gebouwd voor 55+. Wij hopen dat iedereen (hypotheekverstrekker etc) meewerkt.
Allemaal bedankt voor jullie meedenken.....

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

alauret schreef op zondag 15 apr 2012, 10:08:
Wij willen er niet rijk van worden maar gewoon een comfortabel appartement kopen dat speciaal wordt gebouwd voor 55+.

Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Hier hebben ze hetzelde gedaan. Een appartementencomplex gericht op 55+ met op de begane grond voorzieningen voor ouderen. Er zou eeen wijkcentrum komen en van alles. De oplevering heeft 3 jaar langer geduurd dan gepland en de begane grond staat al 2 jaar leeg. Niks geen voorzieningen. Er staan nog steeds appartementen te koop en op dit moment trekken er meer mensen uit dan in.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 15 apr 2012, 11:24:

Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Hier hebben ze hetzelde gedaan. Een appartementencomplex gericht op 55+ met op de begane grond voorzieningen voor ouderen. Er zou eeen wijkcentrum komen en van alles. De oplevering heeft 3 jaar langer geduurd dan gepland en de begane grond staat al 2 jaar leeg. Niks geen voorzieningen. Er staan nog steeds appartementen te koop en op dit moment trekken er meer mensen uit dan in.

Precies, eerst zien, dan geloven. Ik ken ook diverse voorbeelden van appartementencomplexen met hele fraaie folders, waar uiteindelijk slecht een deel van de extra's werd gerealiseerd. Zeker de laatste tijd komt dat vaker voor (gezien de huidige economische situatie ook niet geheel onlogisch).

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012,

18.63: Als dat lukt dan krijgt u waarschijnlijk te maken met een bijleenhypotheek.

19:30: tot15karakters, alauret heeft een hypotheekvrij huis, dus van "meeverhuizen hypotheek" is hier immers geen sprake.

Vraagsteller schrijft: 100% aflossingsvrije hypotheek

Dus je moet een bijleenhypotheek afsluiten, want als je niet hoeft af te lossen op je hypotheek, dan ben je hypotheekvrij.

Kan iemand dit volgen of uitleggen? Want dan wil ik wel een paar van de hypotheken.

Vladja
.