sabinaa
door sabinaa Oct 21, 2005 om 13:50
Geldzaken & recht

Hypotheek Crisis

Ik wou mensen bedanken voor hun reactie, ze hebben mij veel geholpen en ik heb net mijn oude huis verkocht, maar vroeg mij af hoe die procedure eigluk loopt ? en waar moet ik aan denken als ik een nieuwe hypotheek wil afsluiten ? Hoe verloopt die procedure ?  Ik heb wel winst gemaakt op mijn vorige huis.

433 3 Rapporteer

texmark
door texmark - Oct 22, 2005 om 12:58
20 Antwoorden / 0 Vragen

Sabina,

De procedure voor een nieuwe woning is gelijk aan de aankoop van je oude woning met één verschil. De overwaardewinst van de oude woning wordt in mindering gebracht op het bedrag waarover je rente-teruggave ontvangt. Kort voorbeeld: Je hebt 50.000 winst gemaakt bij de verkoop van je oude woning. Jr koopt een huis voor 250.000. Je ontvangt nu alleen nog belasting teruggave over de rente die je betaald over 250.000-50.000 = 200.000. De wetgever wil daarmee bereiken dat je de winst weer in de nieuwe woning gebruikt, immers als je de winst inbrengt in de koopsom betaal je maar 200.000 en over de rente die je daarvoor betaald krijg volledig teruggave van belasting.

scroogy
door scroogy - Oct 22, 2005 om 15:08
367 Antwoorden / 20 Vragen

De winst die je gemaakt hebt op je oude huis word je geacht te gebruiken voor je nieuwe huis. Voor dat deel kun je wel een hypotheek krijgen maar is de rente daarvan niet meer aftrekbaar van de belasting.

Voor een nieuwe hypotheek ga je naar een adviseur/bank, die zorgt dat je een offerte krijgt en regelt het contact met de notaris. Jij hoeft alleen een huis uit te zoeken, de inkomensgegevens te verstrekken, de koopakte te tekenen en te verhuizen.

vladja
door vladja - Oct 22, 2005 om 15:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scroogy,

Sinds wanneer regelt de bank een notaris? Dat zal je toch zeker zelf
moeten doen. Als koper heb je het recht om de notaris te kiezen. De
bank wil alleen weten wie de notaris is in verband met de
hypotheekakte. Maar voor de rest bemoeit de bank zich niet met de
notaris.

Vladja