sj
door sjaak35 Jul 19, 2005 om 19:20
Geldzaken & recht

Hypotheek voor woonwagen

waarom is het niet mogelijk om een hypotheek voor een woonwagen te krijgen?

7789 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sjaak,Log in bij Google met HYPOTHEEK VOOR WOONWAGEN er komt dan een verhaal over een jong gezin en de aanvraag voor een hypotheek voor een woonwagen. Er is dan een reactie van het algemeen bureau voor discri- minatie in haarlem. Ik kwam deze tekst tegen

Hypotheek op woonwagen

Een jong gezin was op zoek naar een hypotheek voor een nieuwe woonwagen, maar geen enkele bank wilde die verstrekken. Een woonwagen zou volgens hen roerend goed zijn en daar was geen hypotheek op te verkrijgen.

Onderzoek van het ADB leerde dat volgens de wet een woonwagen gelijkgesteld is aan een huis; bij een weigering van een hypotheek zou men in strijd handelen met de wetsartikelen 233, 234, 235 en 236 van het burgerlijk wetboek.

Het ADB heeft het gezin dan ook doorverwezen naar een advocaat die gespecialiseerd is in woonwagenzaken.Misschien kan je hier wat mee ? fred

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat dit wiel al eens is uitgevonden. Er zal vast een overkoepelend orgaan zijn wat informatie kan verschaffen.

Echter dat een woonwagen voor de wet als _niet_ roerend wordt gezien lijkt mij wel een vreemde situatie.

Als je de analogie doortrekt kom je uit op een wettelijke regel waarbij gras blauw van kleur is.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas staat er niet bij in welk boek van het BW de genoemde artikelen staan. Indien hier boek 6 wordt bedoeld, lijkt het mij dat de “casus ADB” een geheel andere kwestie betreft. Hoewel vastgoed niet mijn stiel is, lijkt het mij voor de beantwoording van belang om te weten of de woonwagen permanent op één plaats zal blijven staan, of aan de trekhaak van een motorvoertuig steeds nar andere plaatsen wordt gesleurd. Indien de woonwagen plaatsgebonden is, is er sprake van enige duurzaamheid en wordt de woonwagen gezien als een onroerende zaak. Hypotheek geven op een dergelijk object ligt meer voor de hand dan wanneer er steeds van standplaats wordt gewisseld. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sjaak.Hier nog wat aanvullende informatie,een woonwagen is net als een woonboot een roerende ruimte (verplaatsbaar). Een financiering van dit voormaat (110.000euro) is alleen mogelijk als de woonwagen een vaste woon/parkeerplaats heeft met alle nodige aansluitingen. Dit is namelijk voor een groot deel bepalend voor de markt/taxatiewaarde.
Mocht het te lenen bedrag hoger zijn dan de taxatiewaarde van de woonwagen , dan kan je proberen te werken met een 'achterborg'. Dwz, iemand die fiancieel borg voor je wilt staan voor het 'ontbrekende bedrag'. (het bedrag wat je 'meer' wilt lenen dan waarvoor je woonwagen is getaxeerd)
succes! fred

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi priewjet.De bewuste artikel nummers staan in het burgelijk wetboek,groetjes Fred,

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Fred,

Dat de artikelen uit het BW komen, was me al duidelijk. Alleen bestaat het BW uit verschillende boeken en is het gebruikelijk dat behalve het artikelnummer ook het boek wordt genoemd. In boek 6 ben ik wel de artikelnummers tegengekomen, maar de zaken die dar worden geregeld kan ik niet in verband brengen met hyptheken. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar welke bank wil het financieren?

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sjaak,vraag het adres van de advocaat op  via dit E-Mail adres van het ADB in Haarlem.succes Fred(adbhlem@tref.nl)

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt ga ik doen en heb je misschien nog andere ideeen??

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Encarta

Paul, inmiddels heb ik het gevonden. Over hypotheken staat het een en ander in boek 3 BW. In het eerste antwoord op de vraag wordt geschermd met de artikelen 233 tot en met 236. De artklelen 227 tot en met 235 in boek 3 BW bevatten algemene bepalingen over pand- en hypotheekrecht, artikel 236 allen over pandrecht. Omdat de vraagsteller het heeft over hypotheek zijn die artikelen niet van toepassing. De beopalingen over het recht van hypotheek staan in de artikelen 260 t/m 275 van boek 3 BW.

Artikel 260 begint met: Hypotheek wordt gevestigd door een tussen partijen opgemaakte notariële akte waarbij de hypotheekgever aan de hypotheekhouder hypotheek op een registergoed verleent, gevolgd door haar inschrijving in de daartoe bestemde openbare registers

Hier blijkt dus al uit, dat het recht van hypotheek kan worden gevestigd op een onroerende zaak. In mijn eerdere reactie heb ik daar al op gezinspeeld. Een woonwagen is een roerende zaak, die is in beginsel immers niet aan één plek gebonden. Is het de bedoeling dat de woonwagen permanent op één plaats blijft staan, dan wordt deze door natrekking onroerend. Dit heeft dan onder andere consequenties voor de Wet WOZ en diverse belastingen. Daar is wetgeving en jurisprudentie over. Overigens doen zich dan weer andere kwesties voor rond de eigendom, dat is dan de eigenaar van de grond. Belangrijk wanneer hij een standplaats huurt. Dit is overigens weer te ondervangen door het vestigen van en recht van opstal.

De vraagsteller heeft echter (nog) geen uitsluitsel gegeven wat hij voornemens is te doen met de woonwagen. Mogelijk leeft die onduidelijkheid ook bij de beoogde verstrekker van de lening. Pandrecht kent namelijk weer andere mores. Zolang de vraagsteller niet meer informatie geeft, valt er geen zinnig woord te zeggen over wat zijn mogelijkheden zijn. Groet. M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 07:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ m@rtin - omdat ik van hypotheken niet zoveel afweet heb ik alleen maar naar de betreffende artikelnummers gezocht. In het BW boek 7 wordt in art. 233 e.v. onderandere over woonwagens gesproken. Vandaar mijn verwijzing. Groeten - Paul

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 08:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Paul, ik heb het gezien. De betreffende artikelen gaan over het huren van woonruimte en wat daar onder moet worden verstaan. De volgende bepalingen zijn in dat kader interessant:

Artikel 233

Onder woonruimte wordt verstaan een gebouwde onroerende zaak voor zover deze als zelfstandige dan wel niet zelfstandige woning is verhuurd, dan wel een woonwagen of een standplaats, alsmede de onroerende aanhorigheden.

Artikel 235

Onder woonwagen wordt verstaan een voor bewoning bestemd gebouw, dat is geplaatst op een standplaats, in zijn geheel of in delen kan worden verplaatst en waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in artikel 40 van de Woningwet is afgegeven

Artikel 236

Onder standplaats wordt verstaan een kavel, bestemd voor het plaatsen van een woonwagen, waarop voorzieningen aanwezig zijn die op het leidingnet van de openbare nutsbedrijven, andere instellingen of van gemeenten kunnen worden aangesloten.

Hier valt dus uit op te maken dat het moet gaan om een woonwagen met een vaste standplaats. En of daar ion dit draadje sprake van is, zweeft nog altijd boven de markt.

Verder is me nog een ander, niet besproken aspect, te binnen geschoten. Er wordt  in sommige antwoorden de indruk gewekt dat de kredietverstrekker verplicht is een lening te verstrekken. Dat lijkt me niet het geval. Voor een overeenkomst is immers wilsovereenstemming vereist. En wanneer één partij niet wil, is het einde verhaal.

Hier laat ik het nu maar even bij. De komende twee weken voor mij geen inlogproblemen, omdat ik op vakantie ga.  Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling: artikel 233 boek 7 BW uiteraard in relatie met artikel 260 boek 3 BW

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi sjaak, ga nu eerst die E-Mail verzenden en vertel die lui in haarlem het hele verhaal ,dat je het aders en E-Mail via internet hebt en dat je graag in contact wil komen met een advocaat gespecialiseerd in woonwagen kwesties,ga er vanuit dat het eerste gesprek(kennismaking) met een advocaat in veel gevallen kosteloosis.I.V.B. met reiskosten vraag of ze een adres  hebben bij jouw in de buurt.En laat wat van je horen , wij van kassa worden graag op de hoogte worden gehouden m.b.t. de afloop.fred

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb contact gehad maar die advocaat is tot 15 augustus op vacantie!

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Martin - Ik denk dat je één boek verder moet kijken n.l. BW boek 7 - groeten, Paul

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ M@rtin - amuseer je en denk niet aan die waterschapsheffingen : -) Groeten - Paul

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjaak even geduld dus, neemt niet weg dat je misschien ook nog even kunt gaan praten met een advocaat in je woonplaats. Of  een bureau voor rechtshulp .Nooit geschoten is altijd mis Fred

ve
door verwijderd - Jul 22, 2005 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan met alle artikele uit iedere wetboek komen, maar waar het om
gaat is dat een bank NIET verplicht si om een hypotheek te verstrekken.

Als een bank het risico te groot vindt zullen ze de hypotheek niet verschaffen.

Als de bank u dus afwijst omdat ze geen caravans verhypotheken mag dat
niet, als de bank zegt dat ze u weigeren om een andere reden, kan dat
wel.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2005 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikelen aanhalen uit wetteksten is inderdaad niet erg zinvol in dit geval. Het betreft namelijk een roerende zaak (registergoed of niet)en de schuldenaar kan er dus met zijn onderpand vandoor gaan. Voor de meeste banken een niet acceptable situatie. discriminatie heeft hier niet zoveel mee te maken. De zwarte postcodelijsten (die officieel niet bestaan) echter wel.

Wellicht dat je het eens kan proberen bij verstrekkers van scheepskredieten en -hypotheken. Zij hebben nl ervaring met dergelijk onderpanden.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2005 om 01:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt natuurlijk wel een (gewoon) krediet opnemen voor de woonwagen,
als de belastingdienst de wagen ook als eigen woning accepteerd heb je
gewoon belastingaftrek. Een woonwagen met een vast plek wordt door de
dienst als onroerende zaak gezien. Maar...om een krediet te krijgen
moet je natuurlijk wel een bestendig inkomen hebben. En een gewoon
krediet is duurder qua rente.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2005 om 01:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel mogelijk een hypotheek voor een woonwagen te krijgen.

MEt Nationale hypotheek garantie.

Bedragen zijn wel gemaximeerd en u dient aan bepaalde inkomens vereisten te voldoen.

Sander de Loo

ve
door verwijderd - Sep 20, 2005 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

sander wat zijn die voorwaarden dan