di
door ditricht Jan 1, 2013 om 20:00
Geldzaken & recht

Hypotheekadvieskosten van toepassing?

Op het spaardeel van de spaarhypotheek van 127000 euro is nu na 15 jaar nog maar 28,000
euro gespaard. Na 30 jaar kan 127000 euro nooit bijgespaard worden. Adviseur van toen werkt niet meer. Zijn opvolger adviseert Annuiteitenhypotheek voor de gewenste aflossing. Hypotheekadvieskosten 3500
euro. Is dit wel Is dit wel reële? Zo nee, hoe hoog mag het zijn?

1616 17 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Jan 1, 2013 om 20:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*kijk eens op de site van de vereniging Eigen Huis

dearagain
door dearagain - Jan 1, 2013 om 20:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zelf ook even gekeken

*vroeger hadden ze er een tool op staan, maar die kan ik nu even zo ook niet meer vinden

jo
door jorisw - Jan 1, 2013 om 21:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou even aan de adviseur een urenspecificatie vragen. Voor 3500 euro kan je tussen de 35 en 45 uur werk verrichten e.e.a. afhankelijk van het soort advieskantoor (kleiner is meestal lagere uurtarieven doordat er minder overhead is).

ti
door tino24 - Jan 2, 2013 om 23:37
95 Antwoorden / 0 Vragen

E3500 is veel. Het verhaal van tijger over hogere premie orv hoeft totaal niet op te gaan. De premies zijn dermate verlaagd dat dat op voorhand niet nodig is. Vraag een andere tussenpersoon. Een tarief van E 2500 - E 3000 is gebruikelijker.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2013 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tino24 schreef op woensdag 2 jan 2013, 23:37]E3500 is veel. Het verhaal van tijger over hogere premie orv hoeft totaal niet op te gaan. De premies zijn dermate verlaagd dat dat op voorhand niet nodig is. Vraag een andere tussenpersoon. Een tarief van E 2500 - E 3000 is gebruikelijker.

Of dat zoveel voordeliger is. De vraag is of het überhaupt verstandig een hele nieuwe hypotheek aan te gaan, dat kost bergen geld, naast de torenhoge kosten van de adviseur.

Ts krijgt toch al jaren een opgave van de waarde in het zogenaamde spaargedeelte, dus hij wist toch al veel eerder dat dat laag was?

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is toch zeker een grapje? Plus daarnaast nog de kosten van het oversluiten, notaris en ga zo maar door.

Waarom is het nu maar zo laag? Was het wel de bedoeling dat 100% van de hypotheek bijeengespaard zou worden?

En nu een nieuwe annuïteiten hypotheek? Met nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen? 15 jaar Ouder, dus veel hogere premie. Kassa voor de adviseur.

Is uw zogenaamde spaarhypotheek een beleggingsverzekering? Die kan toch voor heel wAt minder kosten omgezet worden naar een echte gewone spaarhypotheek?

Op dat krankzinnige voorstel dus niet ingaan. Dan kunt u die € 3.500 beter gebruiken om af te lossen. U kunt dat sowieso doen, regelmatig aflossen op de hypotheek.

di
door ditricht - Jan 5, 2013 om 20:04
5 Antwoorden / 2 Vragen
di
door ditricht - Jan 5, 2013 om 20:07
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!
Een nieuw hypotheek afsluiten is inderdaad heel prijzig. In begin willen wij de looptijd van onze huidige hypotheek van resterende 15 jaar verkorten tot 8 jaar. Een bankspaarhypotheek moet min. 15 jaar doorlopen. Rekening houden met de maandlasten en looptijd leek annuiteitenhypotheek een oplossing.
Jaarpremie van onze huidege levensverzekering, gekoppeld aan onze spaarhypotheek is 357 Euro. Hieruit worden o.a. OVR en Kostenversz.maatschappij betaald. In 2007 is OVR 60 euro een jaar later 124 euro vanaf 2008 tot nu toe is ieder jaar 10 euro meer. Kostenversz.maatschappij in 2007 was 33 euro en een jaar later 68 euro en blijft tot nu toe dezelfde. Kortom de premie inleg is nu rond 60% aan kosten. De verzekering laten aanpassen zodat OVR eruit gehaald wordt, verstandig? En / of huidige hypotheek van 15 jaar handhaven maar wel in komende tijd jaarlijks boetevrij aflossen. Dit zal toch OVR en andere kosten van onze levensverzekering omlaag kunnen drukken toch?

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed zie spaart u eigenlijk helemaal niets meer. De kosten en de ORV snoepen het jaarbedrag helemaal op. Ook in het begin spaarde u maar bitter weinig. Was 100% sparen dan wel de bedoeling?

Wat was er eigenlijk bij het begin van de spaar hypotheek afgesproken? Welk eindbedrag werd er gegarandeerd?

U zou misschien de ORV kunnen stoppen, maar ik weet niet wel bedrag daarin verzekerd is en hoe lang, niet uw leeftijd, dus of de premie redelijk is, is niet te beoordelen. Aan de kosten zult u wel vastzitten. En voor de zekerheid, hebt u toch een ORV nodig, is uw echtgenote ook meeverzekerd?

Persoonlijk zou ik als dat mogelijk is elk jaar aan het eind van dat jaar, aflossen wat ik echt kan missen. Wel natuurlijk een reserve houden voor noodgevallen.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag, normaal gesproken, in ieder geval 10% per jaar boetevrij aflossen en bij een renteherziening, ook normaal gesproken, nog meer.

Als u dus overwoog om de lopende hypotheek om te zetten naar 8 jaar en dat op annuïteit basis betekent dat dat u ruime middelen hebt om af te lossen.

Wat is een annuïteit anders dan in het begin veel rente betalen en weinig aflossen, wat in de loop van de periode min of meer omdraait. Daar hoeft u al die kosten niet voor te maken. Uw spaarpot zal normaal gesproken groeien door de rentebijschrijving, nauwelijks door de premiebetaling. Aan de hand van uw rentepercentage wat u betaalt voor de hypotheek, kunt u uitrekenen wat het spaardeel wordt na 15 jaar. Normaal gesproken ontvangt u daarover dezelfde rente als over de hypotheek.

Het verschil tussen dat bedrag en de hypotheek zou u dus simpel in dus 15 jaar kunnen aflossen.

Is het spaardeel een beleggingspot, dan ligt de zaak een beetje anders, die zou dus kunnen krimpen of zelfs verdampen.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog een aanvulling. Als u vanaf het begin maar € 357 per jaar premie betaalt voor het spaardeel inclusief kosten en ORV kunt u nooit € 28.000 gespaard hebben. Stel dat voor de inleg in de spaarpot gemiddeld € 250 per jaar overbleef -dat is het niet, maar stel- dan zou u € 3.750 ingelegd hebben, met rente op rente is dat na 15 jaar wel verdubbeld tot
€ 7.500, maar kan nooit gestegen zijn tot € 28.000. Bent u niet abuis met de cijfers?

di
door ditricht - Jan 6, 2013 om 15:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bij het einde van de 10 jaar rentevaste periode in 2007 kregen we erg laat een verlengingsaanbod van de bank. Uiteindelijk hebben we een hypotheek rente kunnen afsluiten van 5.3% voor 20 jaar, die zelfde rente kregen we ook op het spaargedeelte. Hierdoor is de opbouw van het spaardeel natuurlijk ook minder dan eerder, toen beide rente nog 7.1% was. Wij willen in begin daarom wat geld in de premiedepo storten, rente hiervan is meestal 1.5-2.0% lager dan die van hypotheek, maar dat kan volgens de adviseur niet meer, vanwege 10:1 constructie want er was al 11% van hypotheek bedrag ingelegd (13,610 E). Inleggen in het spaardeel van hypotheek mag ook niet, weer vanwegen 10:1 constructie (?!) volgens hem hebben wij voor onze hypotheek van 127000 E al de maximaal inleg gehad: eerste 3 jaar achter elkaar per jaar 3571 E aan premie betaald en vanaf 1999 per jaar 357 E. Hoe is de 10 in de 10:1 constructie in dit geval tot een bedrag van 3571 E gekomen is mij niet duidelijk?! Wij zien daarom niets anders dan zelf wat aflossen. Voor de berekening van voorbeeldkapitalen is 01-01-2017 als einddatum gehanteerd, dat is 34,718 E. ORV is vanaf 1997 tot opheden op basis van EEN leven voor een verzekerbedrag van 68000 E. Wat ik niet begrijp is hoe ORV premie iedere jaar omhoog gaat ?! Het is of laten staan of eruit halen. Het is ons inderdaad beter om ieder jaar wat af te lossen.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u, zonder kosten, de ORV eruit kunt halen en ergens goedkoper terecht kan, zou u moeten nalezen in de polisvoorwaarden of kunnen opvragen bij de verzekeringsmaatschappij. En op internet kijken of en waar die voordeliger kan. Denk eraan, niet eerder opzeggen dan dat u elders geaccepteerd bent.

Die premie stijgt elk jaar omdat u weer een jaar ouder bent. normaal gesproken als je een tijdelijke ORV afsluit betaal je over de hele looptijd de zelfde premie, maar hier wordt de premie elk jaar aangepast.

Maar dat staat eigenlijk los van uw vraag, omzetten naar annuïteit of niet. Omzetten kost alleen maar goud en in een annuïteit lost u ook af. Als u nu aflost, hebt u het zelf in de hand en houdt u uw handen vrij. U kunt in ieder geval de € 3.500 benutten om af te lossen. dat is het eerste verdiend.

Ik begrijp nog steeds niet hoe met het oorspronkelijke bedrag ooit de hoofdsom bij elkaar gespaard had kunnen worden.

di
door ditricht - Jan 7, 2013 om 07:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je uitleg tijger1. De ORV is in ons geval in de levensverzekering gestopt. Het is, wat moet ik anders denken, afhankelijk van de opbrengst van het spaardeel. Als de rente laag wordt, sparen wordt minder, er moet meer premie betaald worden, ORV hoort er blijkbaar ook bij. Dat is veel ongunstiger dan een losse ORV, die wel constant blijf. Ik ga inderdaad even shoppen. Sparen kunnen wij volgens de adviseur niet meer omdat wij al onze maximale inleg hebben gehad, Dat begrijpen wij niet hoe het wordt bereken. Eerlijk gezegd geloven wij dit niet. Maar goed die 3500 E gaan wij zeker nog aflossen!

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2013 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die adviseur ziet het wat de 10-1 regeling toch echt verkeerd. U mag ELK jaar extra storten, als wat u stort in een jaar maar niet meer is dan 10 keer zoveel dan wanneer u niet extra stort. Dus zijn opmerking dat u al 11% hebt gestort, slaat nergens op.

Voor de goede orde, de rentevergoeding in een spaarhypotheek over het PREMIE deel is gelijk aan de betaalde hypotheek rente en niet minder. Maar er wordt nu natuurlijk maar heel weinig premie betaald.

U kunt voor uzelf makkelijk een sommetje maken. U verhoogd de spaarpot elk jaar met 5%, even makkelijker rekenen, dan weet u wat het eindbedrag zal worden. De hypotheeksom min dat eindbedrag zou dan de eventuele restschuld zijn.

Die restschuld kunt u verminderen door extra premie te storten, let op als de ORV eruit gaat, is dat bedrag lager, dan bent u na 15 jaar nog niet klaar, of u kunt extra aflossen.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan extra aflossen, dan heeft u het zelf in de hand.

U hebt in ieder geval al € 3.500 verdiend door uw vraag hier te stellen, ha, ha.

di
door ditricht - Jan 8, 2013 om 08:00
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ja zeker tijger1! Het is ook fijn dat mensen zoals u kunnen mee denken. Dezelfde adviseur kan de 10:1 constructie niet voor ons narekenen, dat kan alleen de verzekeringmaatschappij zelf doen, vertelde hij ons. Op onze verzoek wilde hij wel de verzekeraar verzoeken om voor ons te berekenen wat de ruimte is om extra te storten in de spaardeel binnen de baanbreedte, de (verborgen kosten hiervan) en de opbrengst aan het eind van de looptijd. De weken zijn voorbij en wij weten nog niets. Hij probeert in de tussen tijd de nieuwe hypotheek(en) aan ons te verkopen. Omdat onze vroegere adviseur niet meer werkt, is deze als opvolger in de plaats gekomen. Wij gaan daarom zeker zelf nog bij de verzekeraar vragen! Het sparen in ons geval is anders dan in bankspaarhypotheek van nu, die is transparant, die van ons niet. Het is inderdaad beter om wat af te lossen.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2013 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel. U zegt een bankspaarhypotheek van nu is transparant, die van ons niet. Maar hoe je het wendt of keert de spaarhypotheek die u nu hebt, daar spaart u eigenlijk helemaal niet mee, nog geen € 200 per jaar. Het is dat u die extra stortingen gedaan hebt, anders had er nauwelijks iets in de pot gezeten. Dus als het 15 jaar geleden de bedoeling was met de spaarpot aan het einde van de looptijd de hypotheek af te lossen, hebt u toen al een volkomen fout advies gekregen.

Zoals ik al zei is het niet zo moeilijk uit te rekenen wat de spaarpot over 15 jaar waard is, ook al komt er nauwelijks geld bij. Tel er elk jaar rente bij op en u weet het. Dat hoeft niet tot op de cent.

Ook de verzekeringsmaatschappij moet u simpel kunnen zeggen, hoe hoog een extra storting mag zijn. Ze verwijzen u daarvoor misschien liever naar een "adviseur" maar dat hoeft u niet te accepteren.

Kosten zult u moeten blijven betalen. Hou er rekening mee, dat het jaarlijkse bedrag ook na het er eventueel uithalen van de ORV minstens even hoog moet blijven i.v.m. het feit dat u al meerdere keren een 10 keer hoger bedrag hebt gestort.

Nog even voor de zekerheid de ORV niet opzeggen, als dat kan, voordat u elders schriftelijk bent geaccepteerd.

Al met al twijfel ik dus aan de kunde van de vroegere adviseur en helemaal aan de nieuwe. Hij maakt nu gebruik van de paniek die onder mensen is uitgebroken over lopende hypotheken en probeert daar een slaatje uit te slaan. Niet in meegaan.