ki
door kingswood Nov 12, 2005 om 10:37
Geldzaken & recht

Hypotheekadviseurs, onafhankelijk?

Hoe vaak zie je dat hypotheekadviseurs adverteren met: onafhankelijk hypotheekadvies? Nou, ik heb ervaren dat je dat onafhankelijk er wel af kunt laten. Wij wilden de voor ons goedkoopste hypotheek. Ik ging daarom bij diverse hypotheekverstrekkers langs om een offerte aan te vragen. Met de goedkoopste offerte ging ik vervolgens terug naar de anderen die soms op hun beurt daar met een tweede offerte weer onder gingen zitten.

Zo kwam ik ook bij hypotheekvisie de "onafhankelijk hypotheekadviseur". Niet dus. Ik vond het al vreemd dat de adviseur al heel snel met de "goedkoopste offerte" aan kwam. Ik vroeg hem of hij kon garanderen dat er voor ons geen enkele andere hypotheekverstrekker zou zijn die een goedkoper offerte kon aanbieden en of hij daarvoor zijn hand in het vuur wilde steken. Zeer overtuigend zei hij dat het onmogelijk was om ergens anders een goedkopere offerte te krijgen. Hierop haalde ik andere offerte's uit m'n tas en liet hem zien dat het wel goedkoper kon. Nog voordat ik hem de kans kon geven om een goedkopere offerte uit te brengen voelde hij zich belazerd en zette ons buiten. Hoezo voelde hij zich belazerd? Hij belazerde ons!

Door op deze manier verschillende hypotheekverstrekkers tegen elkaar uit te spelen (te gaan winkelen), bespaarde ik binnen enkele weken vele duizenden euro's op mijn totale (looptijd 30 jaar) hypotheek.

332 2 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 12, 2005 om 10:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is altijd verstandig om meerdere offertes aan te vragen bij
verschillende hypotheekadviseurs en deze tegen elkaar uit te spelen.

Maar wat is uw specifieke vraag?

Vladja

texmark
door texmark - Nov 15, 2005 om 15:35
20 Antwoorden / 0 Vragen

U stelt geen vraag, maar toch wil ik hier wel iets over zeggen. Een adviseur is onafhankelijk wanneer hij/zij niet gebonden is aan één bank of verzekering, immers in dat geval kan de adviseur u alleen de producten van die bank en/of verzekering aanbieden. Veruit de meeste onafhankelike adviseurs zijn aangesloten bij, of vormen zelf, een inkoopcombinatie. Zo'n IC biedt een keuze uit meerdere banken en verzekeraars aan en leeft van de volume-provisie die daaruit voortvloeit. Een kleiner aantal advieseurs heeft aanstellingen van meerdere banken en verzekeraars.

De keuze van de geldverstrekker wordt in de eerste plaats bepaald door de rente die zij berekent. Bij gelijke rente maar een hogere provisie zal de adviseur voor de beter betalende bank kiezen. Soms neem je genoegen met minder provisie om daarmee toch een goed voorstel aan de cliënt te kunnen uitbrengen. Minder is uiteindelijk altijd nog beter dan geen, niet waar? Wat zeker ook mee zal spelen is de acceptatieregels van de bank. De ene bank gaat daar soepeler mee om dan de andere.

De keuze van de verzekeraar wordt in de eerste plaats bepaald door de premie. De provisie is in de meeste gevallen gelijk tenzij het over koopsommen gaat, want dan kan het zeer uiteenlopen.

Daarnaast zijn er nog een hele reeks van truuks om uw maandlast er gunstiger uit te laten zien, zoals disagio, premiedepot en  belegging contructies in vele varianten.

Shoppen met je hypotheek heeft best zin maar je moet wel heel zeker weten dat je geen appels met peren gaat vergelijken. U heeft een verkoper getroffen en geen adviseur en daar zit het grootste probleem. U als klant wilt hebt liefst een goeie adviseur, maar zijn/haar werkgever heeft in de meeste gevallen liever een goeie verkoper.