An
door AngelaVDS Jun 15, 2017 om 16:30
Geldzaken & recht

Hypotheekverstrekker wil na 10 jaar ineens rectificatie in akte. Kan dat zomaar?

Ik ontving vandaag een email van onze notaris met het onderstaande:

Op 17 december 2007 heeft u via ons kantoor in eigendom gekregen het woonhuis aan de xxxxx in xxxxx. Ter verkrijging van deze eigendom heeft u destijds een hypotheek afgesloten bij geldverstrekker UCB B.V. Thans is gebleken dat deze geldverstrekker onjuist in de akte van hypotheek staat vermeld. In de akte staat : Union de Crédit pour le Batiment S.A., echter dit had moeten zijn: UCB Hypotheken B.V.

In 2009 heeft UCB Hypotheken B.V. haar naam gewijzigd naar BNP Paribas Personal Finance B.V.. Deze laatste heeft aangegeven een rectificatie te wensen van de akte zoals in 2007 op ons kantoor verleden. Bijgaand treft u het concept van deze akte van rectificatie. Overigens blijft al het overige als bepaald in de akte van hypotheek (lening, voorwaarden, rente, rentevast perioden en dergelijke) ongewijzigd in stand en derhalve van volle kracht en waarde.

Graag verneem ik of u akkoord gaat met de inhoud van de akte van rectificatie. Graag nodig ik u uit voor bla bla bla......

Met de notaris gebeld en die zegt dat er verder niks aan de hand is. Enkel die rectificatie en dat is het dan. Maar ik heb toch een vervelende bijsmaak. Kan dit zomaar? En zijn er echt verder geen gevolgen? Of is het zelfs zo dat we jarenlang dan hypotheek hebben betaald terwijl ze officieel geen "recht" hadden?

6450 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2017 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u er na tien jaar achterkomt dat per abuis uw naam of geboortedatum of zo niet juist vermeld staan, zou u ook wellicht om een rectificatie vragen.

Ik zie niet in waar uw vervelende bijsmaak vandaan komt en nee, u hebt niet ten onrechte betaald.

En het gebeurt ook niet "zomaar". Er wordt om uw toestemming gevraagd.

An
door AngelaVDS Jun 15, 2017 om 17:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oké. Ik werd wantrouwend omdat het zowat tegelijk valt met het aflopen van onze rente-vaste periode.
Tegenwoordig hoor je zoveel rare verhalen over banken dat ik het daarom niet vertrouwde.

Cookies
door Cookies Jun 16, 2017 om 13:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet te vaak naar die consumentenprogramma's kijken.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2017 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. +1

johanv1100
door johanv1100 Jun 16, 2017 om 15:30
63 Antwoorden / Vragen

Niet te vaak naar die consumentenprogramma's kijken

Goeie tip .Ik wil het wel aanvullen met de goede raad dit soort vragen hier niet te stellen
.Van de meeste antwoorden wordt je over het algemeen niets wijzer door gebrek aan
expertise.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2017 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@johanV1100. Ik ben blij dat u het met ons eens bent.:-))

An
door AngelaVDS - Jun 15, 2017 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oké. Ik werd wantrouwend omdat het zowat tegelijk valt met het aflopen van onze rente-vaste periode.
Tegenwoordig hoor je zoveel rare verhalen over banken dat ik het daarom niet vertrouwde.

jo
door jorisw Jun 15, 2017 om 18:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hoort tegenwoordig vooral rare verhalen omdat er veel onzin wordt geschreven omdat het hele internet iedere dag volgeschreven moet worden met nieuwe dingen. In de werkelijkheid zijn er niet meer rare dingen dan vroeger. Toen had je ook eerlijke en minder eerlijke mensen.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2017 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt bericht van de notaris en zijn geruststelling dat alles verder hetzelfde blijft, daar zou ik maar op vertrouwen.

Zou het van de bank komen, of van een advocaat of zo, dan zou uw wantrouwen wellicht gerechtvaardigd zijn.

frits
door frits Jun 16, 2017 om 16:22
146 Antwoorden / 5 Vragen

Een Notaris wel vertrouwen ? zou daar ook ZEER voorzichtig mee zijn heb zo mijn ervaringen. Clausule erin opnemen dat dit verder geen financiele gevolgen heeft.

me
door mein33 - Jun 15, 2017 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@angelavds,

Dit in niets meer of minder dan een notariële aanpassing/correctie van de naam van de geldverstrekker.
In de akte zal, behoudens de aangeven naamswijziging, verder niets veranderen/wijzigen.
Dat dit samenvalt met het einde van de rentevastperiode mag toeval worden genoemd en het ene heeft niets vandoen met het andere.
U zult binnenkort dan ook wel enkele voorstellen krijgen m.b.t. een nieuwe rentevastperiode met de daarbijbehorende rentevergoedingen.
Verder weet u, naar ik mag aannemen, hoe u verder moet of kunt handelen.

jo
door jorisw - Jun 15, 2017 om 18:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de betalingen niet terecht waren had je in de tussentijd allang een briefje gehad van de partij die zich afvroeg waar de betalingen bleven...

kc
door kcdb - Jun 15, 2017 om 21:50
113 Antwoorden / 2 Vragen

Toch Angelavds bedriegt uw wantrouwige gevoel u niet helemaal. Wees inderdaad voorzichtig. Banken en notarissen zijn geen charitatieve instellingen. Alles kost geld, zeker bij banken en notarissen. U zou niet de eerste zijn die na een niet voorziene wijziging achteraf een gepeperde rekening gepresenteerd krijgt. Uiteindelijk gaat het wel over uw (!) hypotheekakte gedeponeerd door de notaris bij het kadaster.

Alleen al een naamswijziging levert dus een nieuwe hypotheekakte op en dat is kassa voor de notaris. Vraag u dus vooraf af wie die rekening gaat betalen. U of de bank die de wijziging van de hypotheek akte wenst? Stem vooralsnog dus nog nergens mee in, voordat u zwart-op-wit, dus op papier, een ondertekende verklaring hebt dat deze wijziging van de hypotheekakte u geen extra kosten oplevert.

kv
door kvjapio - Jun 15, 2017 om 21:58
281 Antwoorden / Vragen

Vraag in ieder geval of de naamswijziging de enige wijzing is (misschien vaker in de tekst), verzoek om een exemplaar van de rectficatie en deel de notaris pas na doorlezing door of u het ermee eens bent en stel als voorwaarde dat aan deze wijziging geen kosten zijn verbonden.

pe
door pebk Jun 16, 2017 om 12:51
583 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten mogen er best zijn, zolang ze maar niet aan u worden doorberekend. Die lijken me voor de partij die baat heeft bij de correctie.

mo
door mof - Jun 16, 2017 om 13:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo geen recht? U heeft toch geld geleend!
als er verder niets veranderd dan lijkt me het in orde. Zeker als de notaris dit schriftelijk wil verklaren. Daarom kunt u vragen.

1paul
door 1paul - Jun 16, 2017 om 15:11
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ook de union de credit is/was een geldverstrekker, als ik u was zou ik willen weten hoe deze naam erin kwam en waarom, neem ook eens kontakt op met uw toenmalige tussenpersoon en vraag daar wat er eventueel mis gegaan is of waarom deze naamswijziging...

van te voren, zwart op wit, de toezegging dat u geen extra kosten krijgt zowel van de geldverstrekker als van de notaris...

ik heb hier ook zo mijn twijfels eerlijk gezegd, zoek dit uit...

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2017 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ene naam is Frans, de andere Nederlands, dat is alles.

1paul
door 1paul Jun 17, 2017 om 08:43
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat is niet alles, onder de ene naam kunnen zomaar andere, minder gunstige, voorwaarden hangen bijvoorbeeld...

dat de geldverstrekker iets wil veranderen is niet voor niets, als het voor hen niet uitmaakte zouden ze dit niet doen zijn immers alleen maar kosten voor hen, er moet ergens een reden voor zijn, die moet eerst uitgezocht worden...

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2017 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul. Niet gelezen dat er verder NIETS verandert?

1paul
door 1paul Jun 17, 2017 om 16:09
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als dit zo is, werkelijk zo is dan is de verandering ook niet nodig, toch???

ik zou dus willen weten waarom???

na
door narobo - Jun 17, 2017 om 11:14
15 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt de notaris vragen wat er precies wijzigt ten opzichte van uw oorspronkelijke akte. De nieuwe hypotheekhouder treedt in de rechten en verplichtingen van de vorige. Daarvoor hoeft uw akte niet gewijzigd te worden. Worden alle akten, ook die met andere klanten, gewijzigd, enkel en alleen voor een naamswijziging?