b.
door b.e. Jan 29, 2012 om 21:48
Geldzaken & recht

IB aangifte 2011: voordeel uit sparen en beleggen

IB Voordeel uit sparen en beleggen

Volgens de IB-aangifte 2011 (pt 20 en 22 van het P-biljet, Voordeel uit sparen en beleggen) wordt het belastbare kapitaal enz. berekend vanuit de situatie van 01.01.'11 en niet meer zoals voorgaande jaren over het hele jaar (waarbij de bedragen van het begin en het eind van het jaar werden opgeteld en door 2 gedeeld).
Voor mensen, die goed geboerd hebben dus een voordeel en omgekeerd. Is dat een een verkapt voordeel voor de rijke kant van onze samenleving? En dat terwijl ons lieve vaderland het geld zo nodig heeft in deze tijd van bezuinigingen.

717 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 29, 2012 om 23:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe u dat ziet weet ik niet maar waar is het voordeel voor deze groep als u dat is hier verklaart kan ik er een commentaar op geven.

fe
door festinger - Jan 30, 2012 om 02:47
410 Antwoorden / 18 Vragen

Mooi verhaal, maar klopt niet volgens mij. Echter dat doet ook niet echt terzake.Heb een heel ander probleem wat onopgemerkt blijft. Al meer dan een decennia schaalt de belastingdienst kapitaal in op 4%.Echter spaarsaldo's halen al 7 jaar deze norm niet. Gevolg is, uiteraard afhankelkijk van besteedbaar inkomen, dat iedereen die niet wenst te gokken met geld jaarlijks gestraft word zonder dat ze het begrijpen.

eva369
door eva369 - Jan 30, 2012 om 08:12
308 Antwoorden / 2 Vragen

het klopt wel dat de stand per 1-1 wordt gebruikt. ik denk dat dit deels is omdat het gemakkelijker is. bovendien als in 2011 het saldo zwaar is gedaald, heb je begin 2012 een lager saldo, dus dan het voordeel.

marjon1
door marjon1 - Jan 30, 2012 om 09:56
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=festinger schreef op maandag 30 jan 2012, 02:47]Mooi verhaal, maar klopt niet volgens mij. Echter dat doet ook niet echt terzake.Heb een heel ander probleem wat onopgemerkt blijft. Al meer dan een decennia schaalt de belastingdienst kapitaal in op 4%.Echter spaarsaldo's halen al 7 jaar deze norm niet. Gevolg is, uiteraard afhankelkijk van besteedbaar inkomen, dat iedereen die niet wenst te gokken met geld jaarlijks gestraft word zonder dat ze het begrijpen.

b.e. start hier gewoon een discussie dus wat hij/zij aan de orde stelt doet altijd ter zake.Als u het ergens anders over wilt hebben waarom start u dan niet gewoon zelf een nieuwe discussie.

Ik denk overigens dat de meeste van ons die boven de vrijstelling vallen en dus hierover belasting betalen echt wel begrijpen dat de berekening van de belastingdienst wel erg ongunstig is omdat die 4% bijna nooit wordt gehaald.

zw
door zwaardvis - Jan 30, 2012 om 12:17
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Aandelen hebben een rendement van - 4% , dus beleggers zijn dubbel benadeeld.

eva369
door eva369 - Jan 30, 2012 om 13:24
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op maandag 30 jan 2012, 12:17]Aandelen hebben een rendement van - 4% , dus beleggers zijn dubbel benadeeld.

niet waar, want als in 2011 er -4% is gehaald, dan is de beginstand 2012 lager en dus betalen ze dan minder belasting.

zw
door zwaardvis - Jan 30, 2012 om 13:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou belasting betalen over zgn. vermogensgroei terwijl je in de praktijk verlies maakt, dat noem ik dubbel benadeeld.

marjon1
door marjon1 - Jan 30, 2012 om 16:29
284 Antwoorden / 3 Vragen

Volgende tekst komt van de site: financieel.infonu.nl:

Let er verder op dat 1 januari 2011 de nieuwe peildatum is voor de vermogensbelasting. Voortaan wordt altijd op die datum de waarde van je bezittingen vastgesteld voor het jaar dat daar op volgt. Wat je aan extra vermogen vergaart gedurende 2011 wordt dus niet meegeteld voor de aangifte van 2011 maar wat er op 1 januari op je rekening staat is wél van belang: Zorg er dus voor dat je niet teveel geld op je rekening hebt staan aan het begin van het jaar.

b.
door b.e. - Jan 31, 2012 om 18:50
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het schijnt niet door te komen wat ik bedoel. Er worden nu allemaal nieuwe problemen opgeroepen.
Het ging me er echter alleen om aan te geven dat door deze nieuwe opgave degenen, die in een jaar weer meer vergaard hebben beter af zijn dan wie financiëel teruggegaan zijn. En dat is een eenvoudig rekensommetje van optellen en door 2 delen.
b.e.