an
door antisaro Oct 19, 2014 om 15:52
Geldzaken & recht

IBAN en automatische incasso

Eind vorig jaar zijn veel banknummers omgezet naar IBAN. Wat mij opvalt is dat sindsdien )in mijn omgeving) best veel onbekende automatische incasso's worden verricht. Bedrijven incasseren zomaar terwijl er nooit een contract is aangegaan, laat staan een 'IBAN' vernieuwde machtiging is afgegeven aan de consument. Soms bleek na contact met het betreffende bedrijf alleen naam en banknummer bekend te zijn, en geen (email-)adres. In alle gevallen betrof dit mensen met een ING rekening. Als rekeningnummers uit 'adresboeken' van consumenten foutief zijn omgezet zou dit naar mijn mening óók zomaar bij de incasserende bedrijven hebben kunnen gebeuren. Meningen ?

372 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 16:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen
0

Iedereen moet zijn/haar rekening regelmatig controleren en fouten wegens Iban omzetting terug draaien door foute incasso terug te halen en eventueel blokkeren....
Niet de bedrijven maar omzet programma kan fout zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Meningen?

Grote flauwekul. Ik ken helemaal niemand bij wie zomaar onbekende incasso's plaatsvinden na de omzetting naar Iban.

lo
door loesnooij - Oct 19, 2014 om 22:04
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb augustus vorig jaar zoiets met de ING gehad. 500 euro naar een schuldsanering sloeber gegaan via mijn adresboek dat ik nooit gebruik.
Ik heb 9 maanden gevochten op papier tot aan de hoogste man van de KIFID en in april mijn geld teruggekregen uit coulance.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@loesnooij

Wel ja, het wordt steeds gekker. Als er een onterechte incasso is, wordt het niet uit "coulance" terugbetaald, maar hebt u er gewoon recht op en dat heeft helemaal niets met uw adresboek van doen.

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 23:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Een simpele opdracht om te storneren had die strijd van negen maanden voorkomen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 20, 2014 om 00:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Geloof niets van uw verhaal, en als er inderdaad een foute incasso aan gemaakt is dan kan het weigeren, terug boeken en helemaal opzeggen.

19
door 1953 - Oct 20, 2014 om 02:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

Wat mij opviel ... dat bij mij geen opmerkelijke automatische-incasso is uitgevoerd.

Misschien zag u wel spook-incasso's aan?

an
door antisaro - Oct 20, 2014 om 10:15
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

@tijger1 Wanneer u niemand kent, dan nog is dit geen grote flauwekul.

Voorbeeld ; Parkmobile incasseert bij mijn dochter sinds december 2013 EUR 2 af middels automatisch incasso. na contact blijkt alleen naam en banknummer bekend. De maximale ING terugboekperiode is 56 dagen. Voor de periode daarvóór moet een formulier worden ingevuld.
Beter opletten ? Dat zeker. Saldo App op de mobiele telefoon helpt daarbij.

Eerder gebeurd bij Parkmobile ? Ik kon er één vinden ; http://www.klachtenkompas.nl/parkmobile/onterecht-incasso-stichting-parkeergelden-nederland
Oorzaak : omzetting IBAN.

Voorbeeld ; KPN schrijft vanaf december 2013 4 maanden lang af bij mijn ouders á ca 50 Euro. Eveneens automatisch incasso. Storneren van 2 maanden was direct geregeld. Terugbetaling van de 2 maanden daarvoor kostte meer moeite. Oorzaak ; 1 afwijkend getal in de nieuwe IBAN vanuit, wederom, een ING banknummer aldus KPN. KPN heeft overigens verder prima afgehandeld.

@valerius-2
Dat de incasso's zijn stopgezet en deels gestorneerd mag duidelijk zijn. Een 'melding onterechte incasso' is ook verzonden. Het gaat mij om het feit dat er in beide beschreven gevallen een abonnement is ontstaan uit niets. Mijn dochter heeft geen auto, en mijn ouders niets bij KPN.

rots92
door rots92 - Oct 20, 2014 om 14:37
157 Antwoorden / 3 Vragen
0

Heb een ING betaalrekening, maar uw verhaal is niet herkenbaar.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mu
Murp - May 19, 2024 om 15:32
Garantie & verzekeringen

Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering

Hoi iedereen,

Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.

Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie. ... Lees meer

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:07
Huishouden & energie

Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?

Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer

wi
witteke - Mar 5, 2024 om 14:40
Voeding & gezondheid

Extreme tandarts angst

Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry

Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit

Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
... Lees meer