jo
door johan11011965 Dec 30, 2019 om 08:32
Geldzaken & recht

Ik betaal al twintig jaar mijn schuld af stop dat naar 20 jaar

hoi ik had 1 schuld bij de bank
van 43000 gulden ik betaal daar nu 20 jaar aan
en heb denk ik 70000 euro treug betaald hoe lang duurt dit nog
is het niet zo dat dit naar 20 jaar op houd
heb dus mijn schuld al dik betaald
ken ik hier iets aan doen
of kan ik hier iets aan doen dat dit stopt
groetjes johan

57599 18 Rapporteer

panter22
door panter22 - Dec 30, 2019 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een ellende. Hoeveel schuld staat er nog? Het lijkt er op dat je in die 20 jaar alleen maar rente hebt betaald..
Heb je schuldbemiddeling in je woonplaats?
Bv in een wijkcentrum of misschien via de gemeente.
Eventueel de gemeentelijke kredietbank of het maatschappelijk werk.
De schuld verjaart niet met 20 jaar.
Je hebt hulp van een organisatie nodig die kan bemiddelen om van deze schuld af te komen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 30, 2019 om 08:46
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Denkelijk is de variabele rente van de schuld de reden dat de aflossing langer duurt dan gedacht.
Het enige wat er voorlopig voor u opzit is het maandelijkse aflosbedrag verhogen.

getty
door getty - Dec 30, 2019 om 09:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk eerst eens in uw papieren na wat u aan rente en wat u aan aflossing betaald. Heeft u geen papieren, vraag dan een overzicht op bij het bedrijf.  Waarschijnlijk heeft u al die jaren alleen rente betaald en is de basisschuld onveranderd. En ja, dat kan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2019 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan dit helemaal niet volgen. Wij hebben in Nederland een schuldsamenringsregeling/wetgeving WNSP die inhoud dat indien er schulden zijn een beroep kan worden gedaan op deze regeling en u er dan na 5 (vijf) jaren 'vanaf' bent.

Zoals @PANTHER22 al adviseerdt, zoek een organisatie voor sociale hulpverlening zoals die er ongetrwijfeld in uw woonplaats/gemeente/regio zal zijn. Ga niet in zee met commercieële schuldbemiddeling.

Daarbij kunt u volgens mij ook nog de Ombudsman van www.kifid.nl benaderen omdat ik vraagtekens zet bij de handelwijze van de bank waar u op doelt.
Ook m.ii heeft u uw schuld (zelfs meer dan) voldaan. U kunt ook nog nader advies vragen bij www.juridischloket.nl maar daar zal men u dan m.i.ook verwijzen naar schuldhulpverlening of u een goed adres daarvoor kunnen geven.

getty
door getty Dec 30, 2019 om 09:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan moet je je wel eerst aanmelden voor schuldhulp. En dat kan alleen als het een problematische schuld is. Niet elke willekeurige lening valt hier maar zo onder. Zou wel lekker makkelijk zijn... En de aanname mbt het volledig te hebben afgelost van de lening is behoorlijk kort door de bocht.

diumenge
door diumenge Dec 30, 2019 om 09:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

10+ @Getty

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 10:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, bij dit forum kan en mag iedereen een eigen mening hebben. Aangegeven (ook door mij) is dat TS zich het beste nu ook nog kan melden voor schuldhulp (waarbij ik niet heb gesteld dat die dat feitelijk al veel eerder had kunnen doen). Een oorspronkelijke schuld van  4.300 en dan al € 7.000 totaal hebben moeten aflossen is ook m.i. toch echt wel iets te veel van het goede, vooral ook gelet op de huidige rente standen. Dat roept hoe dan ook bij mij toch vragen op m.b.t. het 'verdienmodel' van de bank in kwestie. 'Is wel lekker makkelijk voor de bank in kwestie' en dat afgezien van de zorgplicht die een bank ook heeft.
10-@DIUMENGE.
En wat is er verkeerd aan het geven van een aantal tips om 'er vanaf te komen' na twintig jaar?

getty
door getty Dec 30, 2019 om 10:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ts heeft niks aan meningen, daarmee wordt je niet toegelaten tot de schuldhulp.

verder lezen! Er staat 43.000 en 70.000 Ts moet beginnen met een opgave te vragen van wat er is betaald en nog openstaat. Vandaar uit verdere actie bekijken

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 10:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GETTY, lees de voorwaarden van deze site nog eens heel erg goed na. Bij deze site is het de bedoeling dat experts vragen beantwoorden resp. adviezen geven op basis van eigen kennis, kunde en ervaringen. Dat betekent niet meer en ook niet minder dat adviezen gebaseerd dienen te zijn op gefunderde meningen. Hoe Ts. volgens u moet beginnen is uw mening en uw citaat 'En de aanname mbt het volledig te hebben afgelost van de lening is behoorlijk kort door de bocht' is ook uw mening. Als u dat kunt funderen vanuit uw kennis en ervaring is ook daar niets mis mee, het dan alleen afwijkend zoals bijv. ook vaan het geval is tussen meningen van advocaten onderling of van advocaten versus officieren van justitie.

En wat u aangeeft als 'verder lezen' staat niet in de vraag van Ts en dat is dus ook uw mening. Mijn mening is, net als ook van anderen,  dat Ts hulp moet zoeken bij een (niet commerciële) hulpverleningsinstantie. Men zal daar dan aangeven wat Ts alsdan het beste wel of niet 'moet' doen.
Ts 'moet' bij ons niets aangeven. En per saldo, als het uiteindelijk zou komen tot een 'moeten' is dat aan een rechter (met ook dan nog beroepsmogelijkheden). Zie ook de reactie/verwijzing hierna van @BEPS .

getty
door getty Dec 30, 2019 om 11:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U zegt dat ts de schuld heeft voldaan, dat is echt te kort door de bocht, mening of geen mening.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 11:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zeg helemaal niet dat Ts de schuld heeft voldaan, ik stel, mede omdat ik uit de vraag lees dat Ts feitelijk van mening KAN ZIJN dat hij aan zijn schuld heeft voldaan en in ieder geval vraagt hoe het kan stoppen, naar de diverse mogelijkheden en ik echt van mening ben dat op een schuld van € 4.300 een totaal aflossingsbedrag van € 7.000 wel erg veel is en dus mogelijk bovenmatig. Als al gezegd, mijn mening, u mag het kort door de bocht vinden, mijn bocht is iets langer. Uiteindelijk is het toch een rechter die dan bepaalt hoe kort of lang de bocht dan is. M.i.  'over en uit'. Dit is een discussie aan het worden die ook niet past bij deze site.

diumenge
door diumenge Dec 30, 2019 om 13:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft, uiteraard mag je tips geven en ik mag plusjes weggeven bij een juiste nuancering van een antwoord. Want het WSNP traject aanbevelen, lijkt in dit geval geen goede oplossing en dat geeft Getty terecht aan. Verder helpt het om goed te lezen, het gaat om 43.000 gulden (een kleine 20.000 euro) schuld en er zou volgens TS al 70.000 euro afgelost zijn in 20 jaar. Ja, dan zou je verwachten dat TS inmiddel de schuld heeft afgelost, maar als dat zo was dan zou hij hier geen vraag daarover stellen. Kennelijk zit TS aan een woekerlening vast, 3.500 euro per jaar aflossen komt uit op een rente van ongeveer 17 tot 18 procent. Dan is TS helaas dus als 20 jaar bezig met alleen rente betalen...

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 13:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, juist, alleen wilde ik de vergelijking met een woekerlening niet maken omdat de schuld ook een andere oorzaak kan hebben.
En in relatie tot het eventuele vermoeden van 'woeker' verwees ik ook naar KiFiD. Ik heb 'over het hoofd gezien dat de oorspronkelijke schuld Hlf 4.300 was en nu er al € 7.000 afbetaald zou zijn geeft dat inderdaad nog meer reden om aan woekergedrag te denken. En dus nog meer reden om KiFiD te benaderen en/of het juridisch loket waar @BEPS meer gedetailleerde info gaf middels een verwijzing (waarover niet wordt gestruikeld).
Afgezien daarvan: reden om professionele hulp te vragen omdat wij de uiteindelijke wijsheid niet in pacht hebben en uitsluitend onze mening geven op basis van eigen kennis, kunde en ervaring.  Ik gaf de WNSP aan als een mogelijkheid om van schulden af te komen in de zin dat Ts die (nog) niet had bewandeld en dus in de context van schuldsanering. Mischien dus iets te veel waarover nu wordt gestruikeld.
En zoals ik de vraag lees vraagt Ts zich af of er eigenlijk geen sprake is van het voldoende hebben afgelost! Dat de oorspronkelijke schuld Hfl. 4.300 was in plaats van € 4.300 maakt dat mij in ieder geval nog duidelijker. En herhaald: dit is geen discussieforum voor experts onderling. (Met als uitzondering als blijkt dat een reactie echt helemaal foutief is en als dat bij mij onverhoopt het geval is reageer ik ook dat het foutief was).
En vraagstellers hebben niets aan dit gedoe zoals ook al wel eerder door de redactie is aangegeven.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2019 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft.

Als u nu eens zou beginnen met de vraag te lezen, dan schoot het misschien nog eens op.

De Ts had een schuld van € 43.000, en niet € 4.300 zoals u maar blijft schrijven.

En met 20 jaar een heel hoge rente is er nog geen cent afgelost.

En nee, dan kan de betaling na 20 jaar niet gestopt worden.

me
door mein33 Dec 30, 2019 om 21:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naar mijn beste weten bestond de Euro nog niet toen Ts. de lening aanging, vandaar dat Ts. het heeft over guldens.
Daarmee wordt het schulbedrag, omgerekend naar Euro's, al een heel stuk overzichtelijker.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad guldens, maar nog rampzalig.

me
door mein33 Dec 30, 2019 om 21:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Inderdaad, eigenlijk onbegrijpelijk voor zo'n bedrag over twintig jaar.

endemion
door endemion Jan 1, 2020 om 14:36
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik val haast van m'n stoel dat de meeste het "onbegrijpelijk" vinden dat zo'n aflossing zo uit de hand loopt waarbij je dus meer dan het dubbele van het oorspronkelijke schuld bedrag terugbetaald terwijl we dat met z'n allen doodleuk als normaal accepteren wanneer het op hypotheken aan komt. Wist je dat vroeger (gold als zonde en terecht) het verboden was om rente te berekenen juist om dit soort onzin te voorkomen (In the Hebrew Bible (the Old Testament of the Christian Bibles), the Book of Ezekiel classifies the charging of interest among the worst sins, denouncing it as an abomination and metaphorically portraying usurers as people who have shed the borrower's blood bron. Recenter kun je eigenlijk wel stellen dat de 2e wereldoorlog ook veroorzaakt was door dit soort "zonde" bron).

sp
door spikkel Jan 1, 2020 om 20:08
148 Antwoorden / 5 Vragen

Een hypotheek van een paar ton vergelijken met een lening van 43.000 gulden is appels met peren vergelijken. Bij het afsluiten van een hypotheek word je ingelicht over het maandbedrag. Of dat inclusief of exclusief rente is, welke restschuld je eventueel kan verwachten na de looptijd. Bij een lening moet je dat zelf uitrekenen. Als de uitstaande schuld je 50 gulden / euro aan rente kost en jij gaat 50 euro / gulden betalen los je nooit  euro / gulden af.

Beps
door Beps - Dec 30, 2019 om 10:38
75 Antwoorden / Vragen

Ga eens na hoeveel er nog open staat, je hoort hier afschriften van te krijgen of te zien online.
Kijk hier voor de mogelijkheden om van je schuld af te komen. Ik denk met name punt 4 om je op weg te helpen.

ja
door janf43 - Dec 30, 2019 om 10:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

U weet wat u betaald heeft, maar de bank heeft u toch ook wel inzage gegeven in de hoogte van de huidige schuld? Als u daarvan af wilt zult u meer moeten betalen dan alleen rente. Aflossen is de enige methode om van een schuld af te komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2019 om 11:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JANF43, er zijn ook andere mogelijkheden om van een schuld af te komen maar dat is hier m.i. niet de vraag. De vraag is (in ieder geval zoals ik het lees) 'heb ik niet al aan mijn aflos verplichting voldaan, gelet op een schuldberdag ad. € 4.300 en een al totaal betaald voldaan bedrag ad. € 7.000. Kan dat niet gestopt worden?

getty
door getty Dec 30, 2019 om 11:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

43000 en 70000!!!!!

rtroost
door rtroost - Dec 30, 2019 om 13:32
17 Antwoorden / 0 Vragen

Welke bank is dat? De laatste 20 jaar is een aantal "banken" falliet gegaan en zijn  de leningen overgenomen door investeerders, welke de rente verhoogden naar het wettelijk maximum. U zou kunnen proberen de lening over te sluiten naar een bank met een lagere rente.

me
door mein33 - Dec 30, 2019 om 13:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JOHAN11011965 30 DEC. 2019    hoi ik had 1 schuld bij de bank

Fijn dat er geen schulden meer zijn, kunt u eindelijk eens gaan genieten van uw geld i.p.v dit te doneren aan een financiële instelling.   ;-))

Jammergenoeg voor u blijkt u nog steeds wel een schuld te hebben en van die schuld bent u pas af als u de laatste eurocent, op de e.o.a. wijze, heeft ingelost.
Het lijkt wel of u alleen maar de rentevergoeding betaald en niets van het geleende bedrag aflost.
Kunt u dit laatste bevestigen of (hopelijk) ontkennen. !

latevogel
door latevogel Dec 30, 2019 om 18:55
86 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u dit laatste bevestigen of (hopelijk) ontkennen. !
Zullen we van het uitroepteken een vraagteken maken?
;)

me
door mein33 Dec 30, 2019 om 20:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@latevogel,

"We" gaan niets veranderen, maar als u denkt dat het u wel gaat lukken om dit veranderingsvoorstel te kunnen fixen, dan heeft u mijn ...............?!   ;-)

Thecla58
door Thecla58 Jan 1, 2020 om 11:30
862 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft
Je stelt het wel heel simpel voor om in de WSNP te komen. Nou geloof me, zeg ik als bezigzijnde ervaringsdeskundige, het is helemaal niet gemakkelijk. Je moet aan heel veel eisen voldoen. Allereerst MOET je een minnelijk traject doorgelopen hebben en niet elke gemeente is evengoed in het helpen van hun inwoners. Daarnaast is het dat je meerdere schuldeisers moet hebben, maar... in een enkel geval KUN je worden toegelaten in de WSNP als je maar één schuldeiser hebt. Dat was bij mij het geval. Tijdens de zitting gaf de rechter aan dat ik geen problematische schuldenaar ben, ben ik ook niet heb alleen een restschuld op mijn hypotheek, maar dat ik een onoplosbare schuld heb/had. Dat klopt gezien de hoogte van de schuld en mijn leeftijd (ruim twee jaren terug 59) werd ik toegelaten.

Ook de door u genoemde termijn waarin je in de WSNP zit is niet helemaal correct. Deze termijn is drie (3) jaren met soms een uitzondering naar vijf (5) jaren. Daarna mag je niet binnen tien (10) jaren weer een beroep op de WSNP doen.

Ik heb nog tot half augustus te gaan dan krijg ik mijn schone lei en meer rust.

@TS
Neem de hier gegeven adviezen ter harte. Dus informeer bij je bank hoe hoog de openstaande schuld is, ga vervolgens naar je gemeente en zoek contact met de afdeling die daarvoor verantwoordelijk is.
Ik ben zeker niet ervaren maar hetgeen je schrijft komt op jij vreemd over, maar dat is mijn mening. Succes me het oplossen van deze uitdaging.

dm
door dmv - Dec 30, 2019 om 16:28
71 Antwoorden / 11 Vragen

Wat voor kredietvorm heeft u? Is het een Doorlopend krediet (variabele rente) waarbij u tussentijds ook nog geld heeft opgenomen? Of een persoonlijke lening waarbij idd 20 jaar als termijn kan zijn afgesproken maar u dan dus ook maandelijks eenzelfde bedrag heeft betaald

aurora1
door aurora1 - Dec 30, 2019 om 18:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vermoed dat u alleen de rente van die schuld betaalt maar de schuld zelf niet aflost.
Vraag de bank hoe het zit en zoek hulp voor/bij uw financiën. Schuldhulpmaatje, gemeente etc.

ekiem
door ekiem - Dec 30, 2019 om 18:39
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,
Wat een gedoe toch weer. Als ik dit zo lees dan denk ik dat u alleen rente betaalt en voor de rest niets aflost. Als u niets extra's aflost dan blijft die schuld intact en gaat het aflossen (  van de rente ) gewoon door.
Ik zou u adviseren om eens te gaan praten met bijv. de bank of de gemeente zodat u hulp krijgt om h.e.e.a voor u uit te zoeken en uit te leggen. Dan begrijpt u uw situatie. Mischien de maatschappelijke dienst verlening ,zij kunnen mischien eens kijken hoe uw schuld in elkaar steekt.

Ekiem

ma
door mario47 - Dec 30, 2019 om 19:00
56 Antwoorden / 2 Vragen

Wat hebt U destijds afgesproken?

ro
door ron503 - Dec 30, 2019 om 19:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de 43.000 gulden toen ter tijd direct opeisbaar is gesteld en met een deurwaarder een betalingsregeling is afgesproken dan bent u pas van de schuld af als die in zijn geheel is voldaan. U dient afschriften van het reeds betaalde bedrag en het nog openstaande te ontvangen en het zou maarzo kunnen zijn dat u teveel aan wettelijke rente betaald want die was in het jaar 2000 6% op jaarbasis en anno nu 2% op jaarbasis. Als u een relatief klein bedrag per maand aflost dan gaan eerst de kosten van betalingsregeling er af en wat er overblijft is de aflossing van de werkelijke hoofdsom. Stel toen u begon betaalde u 200 gulden op maandbasis dus 2400 gulden per jaar na aftrek van kosten werd er 2000 gulden op de hoofdschuld afgeboekt maar de hoofdsom was wel met 6% wettelijke rente verhoogd en met 580 gulden is toegenomen omdat de wettelijke rente a' 6% 2580 gulden betrof en er maar 2000 gulden is betaald. Dat gaat jaren zo door en wordt gezien als een uitzichtloze schuld. Het wordt echt tijd om actie te ondernemen want zonder professionele hulp komt u er niet meer uit. Veel gemeentes hebben loketten waar u met dit soort problemen terecht kunt en ik zou u dat als advies mee willen geven.

me
door mein33 - Dec 30, 2019 om 21:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De geldverstrekker heeft als motto : Ik leef van de rente van zijn schulden !!   ;-))

jo
door jorisw Dec 31, 2019 om 11:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Prima toch? Een geldverstrekker levert een dienst, en krijgt daarvoor betaalt. Net zoals ik wordt betaald door wat mijn klanten betalen voor de producten die we verkopen, en dat ambtenaren worden betaald uit de belasting die we betalen.

ro
door ron503 Dec 31, 2019 om 20:45
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Totaal niet mee eens. In een procedure staat de oorspronkelijke schuldeiser buiten spel omdat de deurwaarder in naam van de schuldeiser de betalingen incasseerd en er dus grandioos aan verdient. Ik snap eigenlijk niet waarom die zolang loopt maar de enige die dat kan laten weten is vraagsteller zelf.

tijger1
door tijger1 Jan 1, 2020 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron

Over welke procedure en deurwaarder hebt u het?

me
door mein33 Jan 1, 2020 om 11:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RON503 31 DEC. 2019 de deurwaarder in naam van de schuldeiser de betalingen incasseerd en er dus grandioos aan verdient

@ron530,

Mijnopmerking is als 'grapje' bedoeld, maar is wel de realiteit van elke aangegane lening.
In het geval van Ts, is er alleen maar sprake van een langlopende lening waarvoor een rentevergoedong wordt betaald, maar waar verder geen 'haken en ogen'aanhangen, althans dat lees ik niet in het topic.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 31, 2019 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Er schoot mij vanochtend iets in gedachten en ik zie nu dat @TIJGER1 dat ook noemt:
Als er sprake is van een lening van Hfl 43.000 en er sprake was van een afgesproken rente van bijv. 10% of meer en er niet of nauwelijks is afgelost, dan kan ere inderdaad sprake zijn van het inmiddels hebben betaald van € 70.00 rente. Ts. geeft aan 'er al 20 jaar aan te betalen' en '€ 7.000 te hebben terug betaald' Als dat uitsluitend of vrijwel uitsluitend sprake is geweest van rente betaling dan is de enige remedie om 'het te doen stoppen' het volledig aflossen van het bedrag. Ik zie ook dat @MEIN33 en @AURORA1 op deze gedachte zijn gekomen.

Ik zie geen verdere terugkoppeling van Ts. of het inderdaad zo is dat er vrijwel niet of nagenoeg niet is afgelost.

me
door mein33 Dec 31, 2019 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als er sprake is van een lening van Hfl 4.300

@heremietkreeft,

Het staat er toch echt in het toipic, DrieenveertigDUIZEND guldentjes geleend en mogelijk al ZeventigDUIZEND (in guldens en euro's) afgetikt en dat scheelt nogal een slok op een borrel !

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 31, 2019 om 10:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN33, ik blijk inderdaad steed een '0' te zijn vergeten. Qua verhouding blijft het echter gelijk. Als er niet od nauwelijks is afgelost kan het genoemde bedrag inderdaad het rente bedrag zijn en staat de lening, naar blijkt grotendeels, nog open en is aflossen de enige remedie.

Zij het dat dan ook een eerder beroep op schuldsanering zeker een goede mogelijkheid zijn geweest zoals via de WNSP.
Dat echter dan nu ook nog, zeker gelet op de hoogte van het bedrag. Er gaan mensen failliet voor minder schuld.

getty
door getty Dec 31, 2019 om 14:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De allereerste reactie van mijn kant, was ook al van deze strekking...

panter22
door panter22 Dec 31, 2019 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als TS de hoofdsom kon aflossen, dan was dit zeker wel gebeurd in de afgelopen 20 jaar.
In de afgelopen jaren had de rente stop gezet moeten worden als bleek dat naast rente betalen, niet of nauwelijks afgelost kon worden. ,
Nu na zoveel jaar betalen en nog niet van de schuld af, is het redelijk dat er iemand bemiddelt om een oplossing te vinden, bv de rest van de lening kwijtschelden of nog een paar jaar betalen.

diumenge
door diumenge Dec 31, 2019 om 15:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

WSNP blijft je ook consequent  verkeerd schrijven @hermietkreeft, en de WSNP is natuulijk niet de oplossing voor dit probleem (zoals al eerder aangegeven). Overigens gaan natuurlijke personen failliet als ze hun schulden niet betalen, TS lijkt al 20 jaar netjes te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2020 om 10:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, iemand met schuld kan zelf zijn faillissment aanvragen. Ook natuurlijke personen kunnen dat met de aantekening dat iemand die geen b.v. of n.v. rechtvorm heeft ook persoonlijk failliet gaast, op eigen verzoek of of verzoek van schuldeisers als een rechter daarin mee gaat.

diumenge
door diumenge Jan 2, 2020 om 10:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Hermemietkreeft, het klopt dat iemand zelf een persoonlijk faillissement kan aanvragen, maar dat is niet relevant in deze casus. TS lijkt netjes te betalen én er lijkt, o.b.v. de gestelde vraag, maar één schuldeiser te zijn.

getty
door getty Jan 2, 2020 om 13:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een persoonlijk faillissement lost niets op. De vordering blijft gewoon staan.

Info juridisch loket:
Het aanvragen van een persoonlijk faillissement is geen oplossing voor uw schulden. Zodra het faillissement eindigt, kunnen schuldeisers hun vordering weer bij u innen. Ook kunnen deurwaarders beslag leggen op inkomsten of persoonlijke eigendommen.

mo
door mof - Jan 1, 2020 om 07:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Schuld is schuld. Alleen de bank zelf kan daarover met u in gesprek.

lo
door lovewinnie - Jan 1, 2020 om 21:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt er aan wat u betaald. Alleen rente hijv gebeurd ook nog wel is. Betaal je niks af, enkel rente. Vroeger werden zulde leningen nog wel is afgesloten tegen zeer hoge rentes.

Bel voor duidelijkheid.
Bemiddelen in rente, overstappen , meer aflossen . Zo kan het zijn dat u nu 300 per maand betaald en niks aflost terwijl het overstap je misschien 200 betaald en 150 aflost per maand