Vo
door Vosjeee Dec 5, 2015 om 00:58
Geldzaken & recht

Ik krijg geen woonkostentoeslag meer omdat gemeente beweerd dat ik ergens anders woon.

De gemeente Groningen beweerd dat ik niet op het adres woon, dan waar ik woon. Ik krijg namelijk als student (zonder inkomen helaas) een woonkostentoeslag om het uit te zitten tot dat mijn contract is afgelopen (1 jaar). Echter, doordat de gemeente vindt dat ik op een ander adres woon dan op het adres waar ik dan woon wordt opeens zonder aankondiging alles ingetrokken en moet ik alles terug betalen + een boete. Ik heb een bezwaarschrift gestuurd, maar men blijft dreigen met vele brieven dat ik toch een dief ben en dat ik maar binnen een periode van 2 weken maar eerst even 500 euro moet aftikken. Dit is nog zonder boete, die komt er nog overheen, maar heb hierover nog geen brief gehad met het exacte bedrag. Wat mijn grote zorg is, is dat ik gewoon woon op het adres waarop ik de toeslag ontving. Het is zeer teleurstellend dat zonder mij intelichten of met argumentatie te komen waarom ik ergens anders volgens hun woon dan waar ik elke ochtend en avond mijn tandjes poets. Als er iets niet klopte had gemeente Groningen mij nooit in februari goedkeuring moeten geven!

Als ik wat moet verduidelijken dan doe ik dat graag.

Groet,

Jeroen

2300 4 Rapporteer

door 1953 - Dec 5, 2015 om 03:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Laat de gemeente het maar bewijzen waar dan wel dat u daadwerkelijk woont.

In mijn gemeente Capelle aan den Ijssel voert een actief beleid qua brievenbusbewoner(s) inclusief kinderen en elke week staat bij de gemeentelijke publicaties in de weekkrant (Ijssel & Lekstreek) het voornemens en uitgeschreven die zogenaamde bewoner met naam, voorletters, geboortedatum en het adres. Genoemde personen kunnen zich alsnog bij de gemeente melden met o.a. een rechtsgeldig huurcontract e.d.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Dec 5, 2015 om 06:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen

meld u zich bij de ombudsman van groningen : www.ombudsmangroningen.nl of bij het juridisch loket

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2015 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een woonkostentoeslag voor een student? Wat huurt u dan? Een kamer of een woning? En waarom hebt u geen inkomen? En over welk contract hebt u het? En stelt de gemeente dan ook waar u volgens hen wel zou wonen?

En waar heeft de gemeente in februari goedkeuring aan gegeven?

Een beetje meer informatie kan geen kwaad.

U hebt een bezwaarschrift gestuurd, dat moet de gemeente in behandeling nemen.

Vo
door Vosjeee Dec 5, 2015 om 12:06
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1, Ik ben in februari een huurcontract aan gegaan van een appartement op een woonboot, via de belastingdienst zou ik hiervoor huurtoeslag ontvangen, echter toen ik op de woonboot introk werd het alsnog afgewezen. Omdat de kosten voor mij te hoog zijn en dat ik voldoe aan de eisen dat zij stellen om in aanmerking te komen voor de bijzondere bijstand heb ik deze aangevraagd, Door de gemeente is mijn aanvraag voor de woonkostentoeslag twee keer toegezegd. In februari voor een termijn van 6 maanden en in september heb ik wederom goedkeuring gekregen van de gemeente voor een eenzelfde periode. Ik heb geen inkomen omdat ik geen ruimte heb om naast mijn studie ook nog te gaan werken( vakken, essays en een project bij een organisatie). Dat is het hele rare van de gemeente, zij willen niks los laten over hoe zij deze conclusie hebben gemaakt. Bedankt voor je reactie.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2015 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u ja dan nee huurtoeslag zou kunnen ontvangen, had u natuurlijk simpel op de site van Toeslagen.nl kunnen nagaan. Het is overigens heel ongebruikelijk dat een student woonkostentoeslag krijgt, omdat hij of zij te duur huurt. Maar de gemeente moet nu die terugvordering wel motiveren en met bewijzen komen. Duurt hun antwoord te lang, dan maar het advies van Marita opvolgen.

jpm
door jpm - Dec 5, 2015 om 09:58
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk toch dat u moet (kunnen)aantonen dat u woont op het adres dat u hebt opgegeven. Ja, eigenlijk is dat raar want de gemeente gelooft u niet en zou moeten aantonen op grond waarvan ze u niet gelooft. Voor mij zou dit het volgende betekenen: Ik zou zelf aantonen dat ik er woon en als ik niet geloofd zou worden zou ik de Nationale Ombudsman inschakelen. Iets anders kan ik er niet van maken.