fl
door flee Oct 4, 2006 om 14:08
Geldzaken & recht

Ik moet verplicht een curus volgen, moet mijn werkgever die uren doorbetalen?

Ik moet verplicht 2 dagen op cursus, 1 dag of ochtend een cursus over de basis van het bedrijf (= een health/sportclub zonder CAO) en 1 dag of ochtend een cursus op het gebied van reanimatie (wordt niet EHBO genoemd). Van beide cursussen hebt ik geen exacte benaming.

Kan en mag ik die uren declareren? Ik werk zo weinig uren (6 uur per week) en ik kan het geld hard gebruiken dus wil ik graag weten of ik deze uren mag declareren! Is het personeelshandboek dat ik heb gekregen bindend als er iets over cursus/opleiding staat vermeldt mbt reiskostenvergoeding en uurvergoeding?

m.vr.gr.

Flee

18620 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt er aan wat er af gesproken is .
Normaal gesproken wordt de tijd door de baas betaald, maar bij een dienstverband van een paar uur ligt dat anders.
Wanneer het belangrijk is om dat er anders niet kan worden gewerkt, dan zal het door de werkgever worden betaald, wanneer het alleen een scholing is waarvan u zelf financieel betere wordt  ligt het anders.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Binka,

er is nog niets afgesproken. De twee cursussen heb ik niet nodig voor het werk wat ik doe( medewerkster kinderopvang)ik heb daar al de benodigde opleiding voor (SPW).Ik word er financieel ook niet beter van mijn uurloon blijft hetzelfde. Omdat ik zo weinig uren daar werk, moet ik ook nog eens extra uren gaan investeren zonder dat deze betaald schijnen te worden, plus ik moet zelf kinderopvang zoeken voor mijn eigen zoontje (de cursus duurt langer dan dat onze eigen kinderopvang open is, dus daar kan ik hem ook niet naartoe brengen). Al met al is dit voor mij een kostbare zaak.

Ik ben benieuwd naar je reactie! Vanaf vanavond kan ik een paar dagen helaas niet op internet maar ik hoop dat mensen reacties blijven geven!!!!!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval lijkt het me dat de werkgever voor de kosten opdraaid, als hij u hier toe verplicht.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp de vraag niet:

-  U moet verplicht op cusrsus

-  u heeft de cursus niet nodig

Dat zij twee compleet verschillende zaken.

Stuurt uw werkjgever u verplicht op cursus en staat daar niets over in uw arbeidsovereenkomst, dan mag u aannemen dat de kosten ook de tijd voor de werkgever zijn. Let wel op, hier heeft een rechter het laatste woord al zal die een vordering toewijzen. Is procederen u de moeite waard??

U heeft de cursussen niet nodig, waarom dan verplicht? Indien niet nodig voor uw werk, dan behoeft de werkgever NIET te betalen.

Hoe zit het nu precies??

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag flee,

Als je deze cursussen NIET nodig hebt voor je werk, dan kan de werkgever je niet verplichten tot het volgen van deze cursussen. De vraag wie de kosten moet betalen is dan niet relevant.

Groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn werkgever heeft zelf doorgegeven dat ik die cursussen moet gaan volgen. De ene is een basiscursus over het reilen en zeilen van het bedrijf wat ruim een ochtend of misschien een dag in beslag neemt en het vindt plaats in tilburg (woon zelf in eindhoven). De andere cursus is AED, heb ik inmiddels kunnen achterhalen, en heeft te maken met het reanimeren van mensen binnen de sportclub, denk ik. Ik ga er nu even vanuit dat mijn werkgever vindt dat ik dit behoor te weten/kunnen. Maar mijn werk is voor de kinderen van de klanten te zorgen. Of dan AED ook van toepassing is op kinderen, weet ik niet. Al met al, weet ik dus niet echt of ik deze cursussen nou echt nodig heb voor mijn functie.

N.B. Deze reactie is ook voor Gerrit, ik had niet de mogelijkheid om op je advies te reageren.

Ik hoop zowel van Read als van Gerrit te horen. Bedankt!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag flee,

Wat de eerste cursus betreft kan ik me niet voorstellen dat die persé noodzakelijk is. Bij de tweede cursus (de AED) kan ik mij goed voorstellen dat de baas dit verplicht stelt bij elke werknemer. Op onze sportclub is dat ook het geval. Iedereen moet verplicht aan bepaalde cursussen meedoen (waaronder de AED). Blijft de vraag wie gaat dat betalen? Dat is eigenlijk afhankelijk van wat er in je aanstellinskontrakt staat of wat er is afgesproken bij je aanstelling. Staat daar niets in en/of is er niet over gesproken, dan dient de werkgever de cursuskosten te betalen. Over het betalen van de reistijd kun je nog twisten. Het is niet ongewoon dat de werknemer zélf ook een duit in het zakje doet.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Flee.

Bij het verplichten van een cursus die het slaris niet verhoogd is het gewoonlijk dat de werkgever de uren en evt reisvergoeding vergoed. Het is anders als het om een interne opleiding gaat die in de baas zijn tijd gebeurd.Als het dus om een verplichting gaat zal jouw werkgever wel kosten en uren moeten vergoeden.(maar met de oppas krijg je wel problemen want die hoeft jouw werkgever niet te vergoeden).

Vr Gr Kymco

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet duidelijk heb, voor welk bedrijf moet je de cursussen volgen?

De Health/sportclub of de kinderopvang of beiden een cursus. Indien verplicht gesteld door de werkgever, lijkt ht mij logisch, dat de werkgever gewoon doorbetaald. En mogelijk vloeit de cursus reanimatie voort uit verplichting van de overheid, soort BHV, dan is doorbetaling vanzelfsprekend, lijkt mij.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nou toch het probleem? 2 dagen cursus volgen voor je baan? je wordt er altijd wijzer van, de baas betaalt de cursus al. Kun je je kinderen voor die 2 dagen (waarvan het hoogstwaarschijnlijk zoals je zelf schrijft 2 ochtenden betreft) echt niet even onderbrengen bij familie, vrienden, kennissen, buren????? En het is toch eenmalig 2 dagen? en daarmee investeer je toch ook in je eigen toekomst!  als het nou elke week was . . . Het is in het midden- en kleinbedrijf heel gewoon dat cursussen door de baas betaald worden en dat de werknemer wat tijd investeert. en wees eerlijk: als je nou een weekend met een vriend op vakantie mag, ga je toch ook iets regelen voor je kinderen? dat je het geld goed kunt gebruiken, is best te begrijpen, maar ga er eens vanuit dat als je een goede baan hebt, waar je ook zelf in wilt investeren en je daardoor meer waard wordt voor de baas, dat geld vanzelf goed komt. ik wens je veel wijsheid toe. als je voor jezelf een goede toekomst wilt, zul je even over deze drempel moeten. suc6!

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is hier helemaal geen probleem of discussie mogelijk.
Als een werknemer je verplicht om een curcus te laten volgen omdat die vindt dat je die nodig hebt voor je baan, dan moet hij ook voor de kosten opdraaien evenals voor de uren die nodig zijn om de curcus te volgen.

Als hij dat niet toezegt , hoef je helemaal geen curcus te gaan volgen.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2006 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag is: Om wat voor een bedrijf gaat het nu? Een sportclub of een kinderopvang?? Of is het een combinatie; een kinderopvang binnen de sportclub en ben jij dan werkzaam bij de kinderopvang?

Je kunt het beste met dit soort vragen de rechtsbijstandswinkel bellen, maar ik probeer het toch...

Een cursus over de basis van het bedrijf(zoals ik het begrijp:sportclub) lijkt mij niet relevant voor het werk(kinderopvang) wat je doet, dus kunnen zij jou ?berhaupt niet verplichten om die cursus te volgen.

Een cursus over een soort verkapte EHBO is altijd nuttig en zeker als je met kinderen werkt. Heb je niet al zo iets dan? Raar dat dat niet verplicht wordt gesteld of wordt gegeven tijdens je opleiding voor kinderopvang. Je hebt alle professionele verantwoordelijkheid over zo'n kind dus moet je ook het leven van het kind kunnen redden.

Als het verplicht kan worden gesteld moet je baas daar voor opdraaien als er niets over in het contract staat.

Als jij je kind niet ergens kunt plaatsen of oppas kunt regelen hebben ze daar, lijkt mij, rekening mee te houden en kunnen ze je alsnog op cursus sturen als je w?l iets hebt kunnen regelen...

Groeten, Pet?r